בית פורומים ספרים וסופרים

אשה שאמרה שיעור מאחרי הוילון

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-23/5/2012 23:54 לינק ישיר 
אשה שאמרה שיעור מאחרי הוילון

על מי מסופר שאחר פטירת בעלה אמרה שיעור במקומו בישיבה, ועמדה מאחורי מחיצה?



דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-24/5/2012 00:22 לינק ישיר 

על ביתו של רב שמואל בן עלי, ראש ישיבה בבבל בזמן הרמב"ם.
ראה גם את המאמר "הרבנית אסנת, ראש הישיבה בכורדיסתאן", אורי מלמד ורינה לוין מלמד 0 ניתן להשיג באתר של יד בן צבי.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-24/5/2012 05:59 לינק ישיר 


ר' על שתי רבניות נוספות ב"דור דור ומנהגיו" / שלמה אשכנזי עמ' 204.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/5/2012 10:28 לינק ישיר 

שמעתי שגם נחמה לייבוביץ (במקומות מאד מסויימים), אך אין לפי פרטים כרגע




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-24/5/2012 14:10 לינק ישיר 

מאמר [לא כ"כ מקיף, אבל בסדר] בנושא התפרסם בעבר בקולמוס.

כעת אמ"א.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-24/5/2012 18:30 לינק ישיר 

הודעה של *מוטיבןשלום*

אשה ששרה מאחרי וילון ?

אם אשה שמלמדת מאחרי וילון באשכול סמוך עלול להישמע כחידוש, הנה עוד חידוש שדומה שהוא חידוש גדול יותר, ונזכרתי בו עם מה שקראתי אצל פילון האלכסנדרוני שהיו נשים שרות במקהלה אל מול הגברים מבעד למחיצה:

לפני שנים שמעתי מיהודי תמים עם זכרון מופלג, ששמע שפעם בחתונה בה נכח  הרב מאזוז , הוא התיר לעצמו ולאחרים לשמוע שירה של אשה אחת מבעד למחיצה של הנשים. כי כל זמן שאין ידוע מי היא הזמרת, הרי הדבר מותר גמור. ( סיפור זה אושר לי שוב היום על ידי אותו יהודי ). 

כיון שאין הדבר אלא שמועה , ואין סומכין על השמועה, אך מצד שני יש רגליים לדבר בהיסתמכם על טיעונים שונים ( שהרב מזוז נשען על פסיקתו של הגר"ע יוסף בספר יביע אומר שהתיר לשמוע מהקלטות ) , אשמח לקבל מידע אמין יותר בעניין או תקדימים כעין אלו.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/5/2012 22:04 לינק ישיר 

אכן כן פסק מרן הגר"ע יוסף בשו"ת יבי"א ח"א סי' ו.

ע"ש ותרווה נחת בעיון חריפות ובקיאות כיד ה' הטובה עליו.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-24/5/2012 23:16 לינק ישיר 

ראיתי בויקיפדיה שהרב עובדיה יוסף הורה לנחמה לייבוביץ להעביר שיעורים מאחורי הוילון והיא לא הסכימה. וזה מפריך את השמועה שאמרתי לעיל, אבל לענ"ד מה שכתבתי לעיל יותר מהימן




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/5/2012 03:37 לינק ישיר 


האשה שהיתה ראש ישיבה

 

בין למדניות עם ישראל זכתה לתואר "תנאית" אסנת בת ר' שמואל בראזאני, אשתו של ר' יעקב בן יהודה המזרחי, שהיה הרב של קהילת עמאדיה במאה הי"ז היא לימדה בחורים בישיבת בעלה, ולאחר פטירתו ניהלה את הישיבה.

 

באיגרת לקהילת עמאדיה היא מתארת את פעילותה:

 

אני נשארתי מלמדת תורה ומוכחת ודורשת לטבילה ולשבת... ולתפילה. מעונגת לאבי ז"ל הייתי, שום מעשה ומלאכה לא למדני, חוץ ממלאכת שמים, וגם כן השביע את בן זוגי ז"ל, לבלתי עשות בי מלאכה וכן עשה כאשר ציווהו. [ו]מתחילה הרב ז"ל היה טרוד בעיונו ולא היה לו פנאי ללמד התלמידים, כי אני הייתי מלמדת אותם במקומו, עוזרת הייתי כנגדו.

 

מתוך דף האינטרנט של האגף לחינוך תורני במשרד החינוך
http://cms.education.gov.il/EducationCMS/UNITS/Toranit/Templates/RegularText.aspx?NRMODE=Published&NRNODEGUID={F1EB7B2C-2D36-477E-9F71-97B897493870}&NRORIGINALURL=%2fEducationCMS%2fUnits%2fToranit%2fMekorotNose%2fmoadim%2fShavuot.htm&NRCACHEHINT=NoModifyGuest#6




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/5/2012 08:18 לינק ישיר 

שו"ת מהרש"ל סימן כט:

"... זאת ועוד אחרת אותה הרבנית מרת מרים הנ"ל נ"ע תפסה ישיבה כמה ימים ושנים וישבה באוהל וילון לפני' ואמרה הלכה לפני בחורים מופלגים כך קבלתי מאבותי בכתב ובע"פ".




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/5/2012 16:17 לינק ישיר 

נישטאיך, יישר כחך.
זהו המבוקש!



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/5/2012 16:38 לינק ישיר 

זיהוי.

את הפסק של הגר"ע יוסף אני מכיר זה מכבר. ויש לי עליו הערות ישנות שכתבתי מזמן, גם על הבקיאות כיד ה' הטובה על אלו שקדמוהו ומהם הוא לקח את מקורותיו ( .ע"ע ציטוט דברי הרב באר שבע שכבר הובא באחרונים שהרב עצמו מביא בדיוק בסוגיה הזו, אך הרב מציג כאילו הוא הגיע אל דברי הרב באר שבע לבדו . או ע"ע המדרש על ס שמואל. שהרב מציג כאילו הוא התעורר אליו מעצמו אך מה לעשות?  גם הערה זו הובאה כבר באחרונים הדנים בדיוק בסוגיא זו. כן, גם כאן, אלו ממש אותם אחרונים שהרב מביא לאחר מכן.  מה שגורם לי להאמין שהרב לא התעורר אל ההערות הללו מעצמו , אלא שראה אותם תחילה בשו"תים . כי כידוע הרב עוד מצעירותו אהב לעיין בספרי השותי"ם של האחרונים המקבצים את כל המקורות. ) .

ועל החריפות בתשובה , אשאיר זאת כרגע. ( אם כי מאד אהבתי את הראיה מקרא דהשמיעיני את קולך - שכל תינוק יכול לדחות ברגע . או הראיה המופלאה שזה שקול זמר של אשה משיב דעתו של אדם -  שמכאן ראיה שמותר לשמוע קול של אשה אם אינו מכירה. למרות שכל ילד יכול לדחות שמדובר באשה המותרת לו.)


אבל זה לא מה ששאלתי. 

אלא על עובדא שעשה הרב מזוז באשה ששרה בלי שיראנה והוא הקשיב לה והורה להתיר זאת. האם זה אמת או שקר ? 



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/5/2012 17:20 לינק ישיר 

לגופה של טענה אענה בהמשך. כעת איני יכול לעיין בסוגייא. אע"פ שאני יכול "למרוח" אותך. זה לא זה.

יתכן שזה נכון. הגר"מ מאזוז רואה בגר"ע כיחיד בדורו בכל התחומים. ואין אפי' מי שמתקרב אליו...

סביר להניח כי זה נכון.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/5/2012 17:49 לינק ישיר 

אגב,

הגר"מ מאזוז.

כצ"ל.


תוקן על ידי זיהוי ב- 25/05/2012 17:50:01




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-27/5/2012 22:12 לינק ישיר 

תשובה לשאלתך אעלה בקרוב ממש לאשכול "חזו"ע שבת ח"ה"



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-28/5/2012 14:52 לינק ישיר 

הבטחתי וקיימתי.

מוטיבןשלום על תשובת הגר"ע ביבי"א ח"א סי' ו:

את הפסק של הגר"ע יוסף אני מכיר זה מכבר. ויש לי עליו הערות ישנות שכתבתי מזמן, גם על הבקיאות כיד ה' הטובה על אלו שקדמוהו ומהם הוא לקח את מקורותיו ( .ע"ע ציטוט דברי הרב באר שבע שכבר הובא באחרונים שהרב עצמו מביא בדיוק בסוגיה הזו, אך הרב מציג כאילו הוא הגיע אל דברי הרב באר שבע לבדו . או ע"ע המדרש על ס שמואל. שהרב מציג כאילו הוא התעורר אליו מעצמו אך מה לעשות?  גם הערה זו הובאה כבר באחרונים הדנים בדיוק בסוגיא זו. כן, גם כאן, אלו ממש אותם אחרונים שהרב מביא לאחר מכן.  מה שגורם לי להאמין שהרב לא התעורר אל ההערות הללו מעצמו , אלא שראה אותם תחילה בשו"תים . כי כידוע הרב עוד מצעירותו אהב לעיין בספרי השותי"ם של האחרונים המקבצים את כל המקורות. ) .

ועל החריפות בתשובה , אשאיר זאת כרגע. ( אם כי מאד אהבתי את הראיה מקרא דהשמיעיני את קולך - שכל תינוק יכול לדחות ברגע . או הראיה המופלאה שזה שקול זמר של אשה משיב דעתו של אדם -  שמכאן ראיה שמותר לשמוע קול של אשה אם אינו מכירה. למרות שכל ילד יכול לדחות שמדובר באשה המותרת לו.)


אבל זה לא מה ששאלתי. 

אלא על עובדא שעשה הרב מזוז באשה ששרה בלי שיראנה והוא הקשיב לה והורה להתיר זאת. האם זה אמת או שקר ? 

הבטחתי תשובה.

תשובה לשאלתך אעלה בקרוב ממש לאשכול "חזו"ע שבת ח"ה".

והנה זה בא.

מוטי העלה ב' טענות מרכזיות:

א. המקורות לא ממנו.

ב. שאפשר לדחות הראיה מהשמיעני את קולך.

ובכן,

מה שהביא ד' הב"ש לא אמר שמצאו בפירוש. אע"פ שיכול להיות שהגיע אליו לבדו. ומ"מ מה פסול יש בזה. וממה נפשך אם היתה כך כוונתו ל"ל להביא ד' הא"ר שמצטט את הב"ש. אולי אין אדם מדבר אלא מהרהורי ליבו. ומום שבך וכו'.

אז ההערה כלל לא מתחילה. כי כך בונים תשובה.

אגב, זה העיון הספרדי המקורי לדעתכם עליו מוטי אוהב לדבר? כזה של הרמ"ה והרשב"א וכו'.

כנ"ל על הדוגמא השנייה. אם נאמין לך שראית העניין במקו"א. אע"פ שאנכי לא מצאתי.

להערתך השנייה.

מי שהוכיח מהפסוק כי קולך וכו' זה הגמרא!!!!!!!!!

ואגב, למה להשאיר בצד את חריפותו של הגר"ע. שוב ההתחמקות המסורתית.

השיטה אכן ישנה, מחכים שהאשכול יסטה מהנושא המקורי מטיחים דברים. ואם מעירים. אז מעבירים נושא עם גיבובי מילים.

פול הצלחה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > שירה ספרות ופרוזה > ספרים וסופרים > אשה שאמרה שיעור מאחרי הוילון
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 לדף הבא סך הכל 2 דפים.