בית פורומים בחדרי חרדים

דרכו של ר' נחמן זצוק"ל זכותו יגן עלינו כנסו..........................

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-19/3/2013 21:14 לינק ישיר 
דרכו של ר' נחמן זצוק"ל זכותו יגן עלינו כנסו..........................



האם ר' נחמן "המציא" את ההתבודדות? או שרק לימד כמה זה בלתי אפשרי בלי זה ולימד טכניקות איך עושים את האומנות הנפלאה הזאת.....
למורתם של יהודים מסויימים שהולכים עם השקפות לא יהודיות אומר בעל המסילת ישרים הלא הוא הרמח"ל שעליו אמר הגאון מוילנא שאם היה חי בזמנו היה הולך ברגל (עלייה ברגל) עד מקום מושבו כדי לראותו ואמר ששום מילה במסילת ישרים עד פרק 13 אינה מיותרת. וכך הוא אומר בהקדמה: "אם תתבונן בהווה ברוב העולם, כי רוב אנשי השכל...  יש שיטרחו מאד במחקר הבריאה והטבע... ואחרים יכנסו יותר אל הקדש, דהיינו, למוד התורה הקדושה. מהם בפלפולי ההלכות, מהם במדרשים, מהם בפסקי הדינים. אך מעטים יהיו מן המין הזה אשר יקבעו עיון ולמוד על עניני שלמות העבודה, על האהבה, על היראה, על הדבקות, ועל כל שאר חלקי החסידות...  היתכן שייגע ויעמול שכלנו בחקירות אשר לא נתחייבנו בם? בפלפולים אשר לא יצא לנו שום פרי מהם, ודינים אשר אינם שייכים לנו? ומה שחייבים אנו לבוראנו חובה רבה נעזבהו להרגל ונניחהו למצות אנשים מלומדה?" 
שימו לב מה אומר פה בעל המסילת ישרים על כל לימוד התוספות והפילפולים... "חקירות אשר לא נתחייבנו בם!" "פילפולים אשר לא יצא לנו שום פרי מהם!" ו"דינים אשר אינם שייכים לנו"... אז מה כן שייך לנו? הוא אמר למעלה "היראה ואהבת ה' וכו' " ואיך מגיעים לזה? אומר המסילת ישרים ב
בפרק ט"ו: "יקר מן הכל הוא ההתבודדות, כי כמו שמסיר מעיניו עניני העולם כן מעביר חמדתם מלבו, וכבר הזכיר דוד המלך עליו השלום בשבח ההתבודדות ואמר (תהלים נה): מי יתן לי אבר כיונה וגו' הנה ארחיק נדוד אלין במדבר סלה. והנביאים, אליהו ואלישע, מצאנו היותם מיחדים מקומם אל ההרים מפני התבודדותם. והחכמים החסידים הראשונים ז"ל הלכו בעקבותיהם, כי מצאו להם זה האמצעי היותר מוכן לקנות שלימות הפרישות, למען אשר לא יביאום הבלי חביריהם לההביל גם הם כמותם." 
ולמעשה הגאון מוילנא אמר בעצמו גם שאדם שלא שובר את מידותיו מבזבז זמנו בזה העולם, ילמד כמה שילמד...

טוב אולי בעל המסילת ישרים ודוד המלך והנביאים והחכמים והחסידים הראשונים ז"ל הם היחידים???? אומר הגאון הצדיק ז"ל הלא הוא החפץ חיים בסיפרו "ליקוטי אמרים" פרק- י עמוד- מז: "כל הצרות הבאות עלינו שאיננו ניצלים מהן המה מפני שאין אנו צועקים ומרבים בתפילה עליהם, כי לו התפללנו ושפכנו שיח לפני הקדוש ברוך הוא, בוודאי לא ישובו תפילותינו ובקשותינו ריקם, ולא יסתפק האדם במה שמתפלל השמונה עשרה שלש פעמים בכל יום, אלא כמה פעמים ביום צריך לשפוך תפילות ובקשות בינו לבין עצמו כשהוא בביתו מעומק הלב!"

וכן רבי אברהם בן הרמב"ם ואומר: "ההתבודדות- היא אחת הנכבדות שבין המידות התרומיות, והיא דרכם של גדולי הצדיקים ובאמצעותה הגיעו הנביאים לידי התגלות!" וממשיך אחר כך "ולא התעסקו האבות, ואחריהם בניהם שהלכו בדרכם, ברעיית הצאן ולא בעיסוק אחר, אלא מפני שמתלווים אליהם ההתבודדות במקומות המרעה וההתרחקות מחיי הכרך." 
ועוד המון צדיקים ליטאיים חסידים וספרדים כאחד... הרי מה היה לפני שאנשי הכנסת הגדולה התקינו את תפילת ה- 18?????? כולם התבודדו..... אז רצונם היה חס וחלילה שיפסיקו לדבר עם ה'???? הם רק רצו לחזק את העניין.....


ורבינו ר' נחמן הלא הוא מתקן הנשמות, סך הכל נכנס לעומק והסביר איך עושים את זה והיום יש את תלמידיו שהקימו ממש בתי ספר להתבודדות- מקומות בהם מלמדים איך להתבודד כי זו אומנות (כשמשה התחנן 515 תפילות כל תפילה היתה שונה מחברתה...) התפילה היא הנשק שמשתק את האויב היצר הרע, כמו שכתוב בגמרא "התפילה ברומו של עולם ואנשים מזלזלים בה..." ו"לכן דורשת לימוד בדיוק כמו כל דבר נעלה אחר... "כמו לדוגמה באומנות הציור-  צבעי השמן משתמשים בדר"כ על בד ולא נייר וצבע מים הוא עדין ודורש זהירות ויש עפרונות צבעוניים וכו' ויש ציור קווים וציור כתמים, והצייר צריך לדעת איך לתרגם את מה שרואה בעיניו ויש סגנון ריאליסטי שמדייק כמו המציאות ויש סגנון סוריאליסטי שפחות מדייק אלא לוקח רעיונות רוחניים ומנסה לתאר אותם. ההתבודדות היא הרבה הרבה מעבר לזה, החומרים הם המילים, יש מילים קשות ויש מילים רכות,יש מילים של פיוס ויש מילים של תחנון, יש מילים עתיקות מתהילים וספרים עתיקים ויש מילים שיצאו מאומנים קדושים בני זמננו... ר' נחמן אומר שאיך שהאדם אומר את המילה זה החיות שלה, שהרי בלי זה היא אותיות ללא רוח חיים, כשאדם אומר אותן בצורה מסויימת הוא מפיח בהן חיים! ולכל אחד יש את ההתבודדות שלו! וכל מילה ומילה היא בניית הגאולה הפרטית שלו, ושל העולם!" וכו' חלק נלקח מתוך החוברת של ר' ארז משה דורון "דבר עם אלוקים" **מומלץ וחובה! (בכלל כל ספריו).

ובכן הגענו לסיום, פה כל אחד מחליט להיכן הוא לוקח את חייו, ואת הנשק האטומי הזה, כמובן שר' נחמן אומר שעבודת ה' היא כמו סולם יעקב... רק כשהאדם "מוצב ארצה" (עם הרגליים על הקרקע) הוא יכול להגיע ל"ראשו מגיע השמיימה" ולטפס... צעד צעד לאט לאט, שכן נרווין ולחצים זה לא עבודת ה' אומר ר' נחמן! אז שיהיה לכולנו בהצלוחה וכל אחד לפי הקצב שלו שכמובן גם את זה צריך לבקש בהתבודדות, שה' וצדיקיו ידריכו אותנו בקצב שמתאים שלנו, לא מהר מדאי אבל גם לא לאט מדאי. שיהיה בהצלוחה במסע המדהים הזה שנקרא התקרבות לה'...



תוקן על ידי טבצניק ב- 19/03/2013 21:19:51




דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-19/3/2013 21:18 לינק ישיר 

השתכנעתי לגמרי...



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-19/3/2013 21:22 לינק ישיר 

ב"ה

מרקה_פולה כתב:
השתכנעתי לגמרי...



תוקן על ידי טבצניק ב- 19/03/2013 21:25:52




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-20/3/2013 00:48 לינק ישיר 

רק שההתבודדות עליה דיבר הרמח"ל, שונה לחלוטין מההתבודות שעליה ממליץ רבינו הקדוש. אין שום קשר.

מה שאני הייתי מציע לך, זו עצה של אנשי רבינו הכשרים.
לפני שאתה כותב דברים, או מפרסם דברים, גם אם זו רק תגובה להודעה, תגיד תיקון הכללי.
זה לא סיפור, בסך הכל שלוש דקות.
לא צריך את התחנונים לפני או את התפילה אחרי, ממילא הם לא מהותיים ובכלל אסור להגיד אותם בחודש ניסן, כי לא אומרים תחנון.
רק, אתה יודע, התקשרות , מכתם לדויד וכן הלאה , ואז "מי יתן ישועת".
כל הישועות.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-20/3/2013 01:38 לינק ישיר 

ב"ה

drall כתב:
רק שההתבודדות עליה דיבר הרמח"ל, שונה לחלוטין מההתבודות שעליה ממליץ רבינו הקדוש. אין שום קשר.

תסביר לי בבקשה למה התכוון כשאמר: "יקר מן הכל הוא ההתבודדות, כי כמו שמסיר מעיניו עניני העולם כן מעביר חמדתם מלבו, וכבר הזכיר דוד המלך עליו השלום בשבח ההתבודדות ואמר (תהלים נה): מי יתן לי אבר כיונה וגו' הנה ארחיק נדוד אלין במדבר סלה. והנביאים, אליהו ואלישע, מצאנו היותם מיחדים מקומם אל ההרים מפני התבודדותם. והחכמים החסידים הראשונים ז"ל הלכו בעקבותיהם, כי מצאו להם זה האמצעי היותר מוכן לקנות שלימות הפרישות, למען אשר לא יביאום הבלי חביריהם לההביל גם הם כמותם." תסביר לי בבקשה מר דרול מה ההבדל בין התבודדות זו של להיות לבד בהרים ובמדבר לבין ההתבודדות של ר' נחמן?????????????????? מה הם עשו שם בהרים ובמדבר אם לא להתפלל לה' וחשבון נפש????????? האם פתחת בחייך ספר אחד של ר' נחמן ותלמידיו שאתה בכלל פותח את פיך בנושא????? מה למדת??? בבקשה פרוש בפנינו...... כי מסילת ישרים וודאי לא.... לאור בורותך וסילופיך של הפשט הפשוט של המילים הכתובות........

תוקן על ידי טבצניק ב- 20/03/2013 01:39:01




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-20/3/2013 12:53 לינק ישיר 

אני אסביר לך פעם אחת ואתה תסלח לי, שאין לי כוונה לנהל איתך פינג פונג.
אם תבין, אשריך.
אם לא תבין, אני את שלי עשיתי.
אז ככה,
ההתבודדות על פי הרמח"ל, היא תהליך שאמור ללוות את האדם במשך כל היום. הוא אומר להתחיל בזה לאט ולהמשיך ולהתקדם. ההתבודדות הזו, היא למעשה התרחקות מהעולם, מהחיים הרגילים והיא כוללת באופן טיבעי הפחתה הדרגתית במעורבות של האדם בסביבה.
ההפחתה הזו מתבטאת בכל הרמות.
פחות מדברים עם אנשים, פחות מתערבים בנעשה בסביבה, פחות אוכלים, פחות צורכים מוצרים כאלו ואחרים.
זה למעשה מסלול של נזירות מתפתחת, שלא נכנסים אליו במהירות גדולה, אבל הוא מוליך בסופו של דבר, אל אותה אידיאה סגפנית ומתבודדת, של האיש שאינו תלוי מבחינה חברתית ולא מבחינה פיזית וכל חייו ביד האלוהים.

עד כאן ההתבודדות של הרמח"ל
הרייני מקשר וכו'.

ההתבודדות שהמציא, ופיתח רבינו הקדוש, כפי שמוזכרת בליקו"מ תורה נ"ב ובליקו"מ תניינא תורה י' זה משהו אחר לגמרי.
זו לא התנזרות ולא הסתגפות אלא ההפך, זו אינטראקציה. אתה חי חיים מלאים ורגילים, בעבודה, בלימודים, בצבא, עם המשפחה, עם החברים, אבל בתוך שטף החיים הגועש והתוסס, אתה יוצר חלון של מציאות נפרדת. מציאות בה אתה ניצב מול השם יתברך ומשוחח איתו.
לתוך החלון הזה של ההתבודדות, האדם מביא לפי בחירתו, את כל מה שעובר עליו בחייו. זה יכול להיות כל דבר, הכרת תודה, קשיים כלכליים, בעיות ביחסים עם בני זוג, סרטים שהוא ראה, שאלות שיש לו בדת או במדע וכן הלאה. הדבר החשוב הוא להיות בהתבודדות בנקודה הקרובה ללבך באמת. אם כל מה שמטריד אותך זה שחברים שלך צחקו עליך, אל תבוא ותדבר בהתבודדות על זה שאתה רוצה להשיג ציונים טובים, כדי לשמח את ההורים שלך, כדי להתחזק במצוות כיבוד אב ואם. זה לא עובד, כי מה שלא שלך, אתה לא יכול להקריב, אתה לא יכול לקרב אותו ולהתקרב באמצעותו.
אותה שעה של התבודדות, היא בדיוק כמו קורבן, "ונשלמה פרים שפתינו". אתה מקריב את השעה ואתה זוכה להתקרב אל אור השם.
ואז כשאתה עושה התבודדות מה קורה? לא רק שאתה מתעלה ומתקרב, כל העולם שלך, שאתה מכניס לתוך ההתבודדות,מתעלה יחד איתך, אתה מרומם אותו, אתה מעלה את הניצוצות שלו, אתה מחבר אותו אליו יתברך. במידה מסויימת, זו פעולה שמשלימה את רפ"ב, את כף הזכות, כי היא גם כן לוקחת את הנקודות שמהוות את העולם ומרוממת אותן.

זו ההתבודדות של רבינו נחמן בן פייגא זיע"א.

עכשיו אני רוצה להגיד עוד דבר בקשר לרמח"ל וזה משהו טיפה מסוכן, לכן קרא בתשומת לב.
לכאורה ישנה כאן סתירה מוחלטת בין ההתבודדות של הרמח"ל, שהיא כאמור סגפנות נזירית קיצונית והדרגתית, לבין ההתבודדות בתורת ברסלב שהיא שבירה פתאומית ומוגבלת של רצף החיים.
עם כל זה, הסתירה הזו יכולה להתיישב ברמה מסויימת, כי מה יכול לקרות לאדם? אחרי הרבה מדרגות והרבה שנים של התבודדות לפי רבינו הקדוש נחמן בן פייגא, הוא יכול למצוא את עצמו, באופן טיבעי, שהוא זורם לתוך ההתבודדות של הרמח"ל, שהוא מוצא את עצמו יותר נמשך לחורשות ולשדות הפתוחים, מאשר לקניון רמת אביב. הוא יכול להעדיף צעידה תחת לשמיים זרועי כוכבים, מאשר השתתפות בקוקטייל יוקרתי על גג מלון מפואר.
זה יכול לקרות, אבל מסוכן לדבר על זה, כי אנשים יכולים לטעות ולחשוב שזו המטרה.
זה לא חייב לקרות וזה לא צריך לקרות וסביר להניח שזה גם לא יקרה, כי כולנו חיים בהשגחה פרטית ואם האדם נולד לתוך הסוהו של לונדון, או שהחיים גילגלו אותו לאפר איסט סייד, סביר להניח שרבינו הקדוש החליט ששם העבודה שלו ולא על פסגת אררט ליד שברי תיבת נוח.

זהו חמוד, קיבלת הסבר. אני מקווה שתמצא בו תועלת.




תוקן על ידי drall ב- 20/03/2013 12:55:00




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-20/3/2013 13:02 לינק ישיר 

drall כתב:

ההתבודדות שהמציא, ופיתח רבינו הקדוש,


שהמציא רבינו? לא היה ולא נברא ואפילו משל לא היה.

זה חלק אינטגרלי של כל תלמידי הבעש"ט.

אבל סליחה שהתערבתי, אינני מתכוון להמשיך בדיון.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/3/2013 15:11 לינק ישיר 

ב"ה

drall כתב:
אני אסביר לך פעם אחת ואתה תסלח לי, שאין לי כוונה לנהל איתך פינג פונג.
אם תבין, אשריך.
אם לא תבין, אני את שלי עשיתי.
אז ככה,
ההתבודדות על פי הרמח"ל, היא תהליך שאמור ללוות את האדם במשך כל היום. הוא אומר להתחיל בזה לאט ולהמשיך ולהתקדם. ההתבודדות הזו, היא למעשה התרחקות מהעולם, מהחיים הרגילים והיא כוללת באופן טיבעי הפחתה הדרגתית במעורבות של האדם בסביבה.
ההפחתה הזו מתבטאת בכל הרמות.
פחות מדברים עם אנשים, פחות מתערבים בנעשה בסביבה, פחות אוכלים, פחות צורכים מוצרים כאלו ואחרים.
זה למעשה מסלול של נזירות מתפתחת, שלא נכנסים אליו במהירות גדולה, אבל הוא מוליך בסופו של דבר, אל אותה אידיאה סגפנית ומתבודדת, של האיש שאינו תלוי מבחינה חברתית ולא מבחינה פיזית וכל חייו ביד האלוהים.

עד כאן ההתבודדות של הרמח"ל
הרייני מקשר וכו'.

ההתבודדות שהמציא, ופיתח רבינו הקדוש, כפי שמוזכרת בליקו"מ תורה נ"ב ובליקו"מ תניינא תורה י' זה משהו אחר לגמרי.
זו לא התנזרות ולא הסתגפות אלא ההפך, זו אינטראקציה. אתה חי חיים מלאים ורגילים, בעבודה, בלימודים, בצבא, עם המשפחה, עם החברים, אבל בתוך שטף החיים הגועש והתוסס, אתה יוצר חלון של מציאות נפרדת. מציאות בה אתה ניצב מול השם יתברך ומשוחח איתו.
לתוך החלון הזה של ההתבודדות, האדם מביא לפי בחירתו, את כל מה שעובר עליו בחייו. זה יכול להיות כל דבר, הכרת תודה, קשיים כלכליים, בעיות ביחסים עם בני זוג, סרטים שהוא ראה, שאלות שיש לו בדת או במדע וכן הלאה. הדבר החשוב הוא להיות בהתבודדות בנקודה הקרובה ללבך באמת. אם כל מה שמטריד אותך זה שחברים שלך צחקו עליך, אל תבוא ותדבר בהתבודדות על זה שאתה רוצה להשיג ציונים טובים, כדי לשמח את ההורים שלך, כדי להתחזק במצוות כיבוד אב ואם. זה לא עובד, כי מה שלא שלך, אתה לא יכול להקריב, אתה לא יכול לקרב אותו ולהתקרב באמצעותו.
אותה שעה של התבודדות, היא בדיוק כמו קורבן, "ונשלמה פרים שפתינו". אתה מקריב את השעה ואתה זוכה להתקרב אל אור השם.
ואז כשאתה עושה התבודדות מה קורה? לא רק שאתה מתעלה ומתקרב, כל העולם שלך, שאתה מכניס לתוך ההתבודדות,מתעלה יחד איתך, אתה מרומם אותו, אתה מעלה את הניצוצות שלו, אתה מחבר אותו אליו יתברך. במידה מסויימת, זו פעולה שמשלימה את רפ"ב, את כף הזכות, כי היא גם כן לוקחת את הנקודות שמהוות את העולם ומרוממת אותן.

זו ההתבודדות של רבינו נחמן בן פייגא זיע"א.

עכשיו אני רוצה להגיד עוד דבר בקשר לרמח"ל וזה משהו טיפה מסוכן, לכן קרא בתשומת לב.
לכאורה ישנה כאן סתירה מוחלטת בין ההתבודדות של הרמח"ל, שהיא כאמור סגפנות נזירית קיצונית והדרגתית, לבין ההתבודדות בתורת ברסלב שהיא שבירה פתאומית ומוגבלת של רצף החיים.
עם כל זה, הסתירה הזו יכולה להתיישב ברמה מסויימת, כי מה יכול לקרות לאדם? אחרי הרבה מדרגות והרבה שנים של התבודדות לפי רבינו הקדוש נחמן בן פייגא, הוא יכול למצוא את עצמו, באופן טיבעי, שהוא זורם לתוך ההתבודדות של הרמח"ל, שהוא מוצא את עצמו יותר נמשך לחורשות ולשדות הפתוחים, מאשר לקניון רמת אביב. הוא יכול להעדיף צעידה תחת לשמיים זרועי כוכבים, מאשר השתתפות בקוקטייל יוקרתי על גג מלון מפואר.
זה יכול לקרות, אבל מסוכן לדבר על זה, כי אנשים יכולים לטעות ולחשוב שזו המטרה.
זה לא חייב לקרות וזה לא צריך לקרות וסביר להניח שזה גם לא יקרה, כי כולנו חיים בהשגחה פרטית ואם האדם נולד לתוך הסוהו של לונדון, או שהחיים גילגלו אותו לאפר איסט סייד, סביר להניח שרבינו הקדוש החליט ששם העבודה שלו ולא על פסגת אררט ליד שברי תיבת נוח.

זהו חמוד, קיבלת הסבר. אני מקווה שתמצא בו תועלת.


א. כנראה ש(אני מודה שטעיתי) ובאמת למדת לא מעט מספריו של ר' נחמן...
ב. אני מסכים לגבי הפינג פונג... בזבוז זמן וללא תועלת
ג. רק דבר אחד רציתי להוסיף. קודם כל אתה מסכים שהחפץ חיים כן דיבר על ההתבודדות של ר' נחמן? על זה שנינו מסכימים? ושלפני שאנשי הכנסת הגדולה התקינו את תפילת השמונה עשרה כולם התבודדו... בדיוק אותה התבודדות עליה מדבר ומלמד ר' נחמן ותלמידיו... אז שוב רואים שזה היה תמיד מאז ומתמיד ולא משהו חדש שהוא המציא...
ד. גם לגבי ההתבודדות של בעל המסילת ישרים שלשיטתך זה היבדלות לאט לאט מהעולם הזה, אפשר ראייה מדבריו? כי הרי ידוע לכל שזה בדיוק ההיפך מיהדות ו(כמו שהזכרת) יותר מתאים לנזירים ולנצרות, לכן קשה לי לקבל שזו כוונתו, כל הדרשות ששמעתי אי פעם (ר' נויגרשל, ר' עמנואל תהילה, ר' ארז משה דורון הברסלבר, ור' ארוש וכולם...) תמיד אמרו וחזרו שזוהי (ההתבדלות) שיטת הנצרות ואילו היהדות בדיוק להיפך (כמו שהסברת יפה בר' נחמן, אבל למעשה כולם סוברים כך) שהיהדות תמיד היתה: "לרומם את החומריות" ולקחת חלק *בתוך* עולם החומר ולרומם אותו ולקחת חלק בחיים ה"אפורים" של העולם הזה ולרומם אותם, זאת היהדות, ע"פ כל רב ששמעתי אי פעם, ולכן קשה לי לקבל את הסברך על שיטת המסילת ישרים שלטענתך האדם צריך לאט לאט להתבדל מהעולם הזה, חוץ מזה הוא הביא דוגמאות שם באותה פיסקה על התבודדות, דוגמאות על דוד המלך (שבחיים לא התבדל מהעולם אלא היה חלק מהכל ולקח זמנים להתבודד ולדבר עם ה', אך אף פעם לא שאף להתנתק או להתבדל מזה העולם, והוא הביא את דוגמת אליהו ואלישע שחיו בזה העולם ולא התבדלו והוא אפילו טורח ומסביר "מצאנו היותם מיחדים מקומם אל ההרים מפני התבודדותם" זאת אומרת ייחדו לזה מקום וזמן ולא חיו כך או שאפו לחיות כך.... ושוב הוא מסביר את המטרה: "למען אשר לא יביאום הבלי חביריהם לההביל גם הם כמותם" המטרה היא להתעלות אבל לא להתבדל או להתנתק ולחיות חיי נזירות כדוגמת הנצרות.... שוב אני חוזר שכוייח על ההשקעה ועל הלימוד, אבל אני חולק בעניין מסילת ישרים וטוען ש*בדיוק* אותה התבודדות שעליה מדבר ו*מלמד* ר' נחמן ותלמידיו בדיוק על זה מדבר בעל המסילת ישרים והחפץ חיים ודוד המלך והאבות שיצאו לרעות צאן אבל לא "חיו" כל חייהם ברעיית צאן חלילה אלא לקחו זמנים מוקצבים לזה כדי להתפלל ולהתקרב לה' אבל חיו בתוך זה העולם החומרי ורוממו את החומריות בדיוק מה שמנסה ר' נחמן ותלמידיו ללמד אותנו ולהסביר כמה זה בלתי אפשרי לחיות בלי להשים בצד זמן להיות לבד ולדבר עם ה' ועם עצמינו זמן של התבוננות ומחשבה זמן שהוא מוקצב- שעה ביום ולפעמים בסופי שבוע אפילו כמה שעות אומר ר' נחמן ותלמידיו, אבל לדעתי גם בעל המסילת ישרים (לפי הציטוטים ולפי הדוגמאות מדוד ואליהו הנביא ואלישע) לדעתי גם הוא התכוון לזה, כי שוב ההתבדלות עליה אתה מדבר (לפי כל הרבנים ששמעתי אי פעם) אינה שיטת היהדות אלא הנזירים של הנצרות, לכן לא ייתכן שלזה התכוון הרמח"ל במסילת ישרים...
ה. אני מקווה שאינך חושב שאני מחפש לשחק פינג פונג אלא להבהיר את הנקודה החשובה הזאת... שוב, שכוייח.


תוקן על ידי טבצניק ב- 20/03/2013 15:18:03




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-20/3/2013 16:01 לינק ישיר 

מרקה_פולה כתב:
השתכנעתי לגמרי...

מהר יחסית.
רק עכשיו השתכנעתי.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-20/3/2013 16:49 לינק ישיר 

ב"ה

קורלדרו כתב:

מהר יחסית.
רק עכשיו השתכנעתי.

יאפ, 4 דקות זה דיי מהר להשתכנע אבל wonders never cease 

תוקן על ידי טבצניק ב- 20/03/2013 16:49:59




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-20/3/2013 17:22 לינק ישיר 

ההתבודדות שעליה דיברו רבים מקודמיו של רבי נחמן, היא עצם הפרישות מהחברה, כדי לעסוק בעבודת ה' ללא הפרעות. ההתבודדות שעליה מדבר רבי נחמן היא בעיקר תפילה ולאו דוקא הפרישות מהחברה, אם כי גם הוא מתנה תנאי שהדבר חייב להערך מחוץ ליישוב או בחדר מיוחד, אבל לא הפרישות מהחברה היא המטרה אלא התפילה והיא בלבד. לא כן רבים מקודמיו שדיברו על התבודדות, הם בפירוש התכוונו להתנזרות מהחברה, ולא משנה לכמה זמן. אבותינו שהיו רועי צאן עשו זאת במשך כל היום ולא רק התפללו בשדה אלא גם למדו ובעיקר התרכזו בתובנות עמוקות עד כדי נבואה. רבינו דיבר רק על שעה ביום, ובאותה שעה רק להתפלל ולהודות לה'. לא משהו מעבר לזה.


תוקן על ידי אינטרנטמא ב- 20/03/2013 17:27:00




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/3/2013 18:15 לינק ישיר 

ב"ה

אינטרנטמא כתב:
ההתבודדות שעליה דיברו רבים מקודמיו של רבי נחמן, היא עצם הפרישות מהחברה, כדי לעסוק בעבודת ה' ללא הפרעות. ההתבודדות שעליה מדבר רבי נחמן היא בעיקר תפילה ולאו דוקא הפרישות מהחברה, אם כי גם הוא מתנה תנאי שהדבר חייב להערך מחוץ ליישוב או בחדר מיוחד, אבל לא הפרישות מהחברה היא המטרה אלא התפילה והיא בלבד. לא כן רבים מקודמיו שדיברו על התבודדות, הם בפירוש התכוונו להתנזרות מהחברה, ולא משנה לכמה זמן. אבותינו שהיו רועי צאן עשו זאת במשך כל היום ולא רק התפללו בשדה אלא גם למדו ובעיקר התרכזו בתובנות עמוקות עד כדי נבואה. רבינו דיבר רק על שעה ביום, ובאותה שעה רק להתפלל ולהודות לה'. לא משהו מעבר לזה.

סליחה? רק להתפלל ולהודות? ר' נחמן אמר לעשות חשבון נפש כמו יום כיפור ממש בבחינת "מיום הכיפורים שעבר עד יום הכיפורים הזה"- כל יום והוסיף שמי שעושה כן לא שופטים אותו בשמיים, כי הרי כבר שפט ובדק את עצמו אז אין סיבה לשפוט אותו כדי לעוררו משום שהוא כבר עורר את עצמו... זה אחד! חוץ מזה שיש עוד המון דברים בהתבודדות חוץ מזה... ובטח שלא רק תפילה ותודה, למרות שהם מאד מאד חשובים... 
דבר שני קשה שלא להבחין בדמיון שבדבריך לאלא של droll אני לא יודע מאיפה אתה מביא את השטות הזאת סלח לי אני חוזר כל רב מכל הזרמים שאי פעם שמעתי תמיד אמרו שמה שאתה טוען שעשו אבותינו זה שטות וזוהי שיטת הנזירים של הנצרות ולא היהדות! ע"פ היהדות לפי כל שיטה וזרם שיהיה היהודי נועד להיות חלק מהעולם הזה ולקדש את החומר ולא להתבדל מהעולם! ולכן איני יודע מאיפה אתה מקריץ את השטות הזאת. בעל המסילת ישירים כותב בפירוש: "למען אשר לא יביאום הבלי חביריהם לההביל גם הם כמותם" אם המטרה היא להתבדל מהחברה איזה חברים יש שיביאום להבל????? אין חברים ואין יער רק לבד.... האם אברהם יצחק יעקב דוד או מישהו היה ידוע כאחד ש"התבדל מהחברה?????? לא מצאנו דבר כזה בשום מקום! ולהיפך כמו שאמרתי כל היהדות זה לחיות בתוך עולם החומר ולרממו! אז בבקשה מקורות לשטות הזאת (לא שיש) אבל כשאדם במיוחד יהודי טוען משהו הוא חייב מקורות תורניים אחרת אתה מבזבז את זמני/נו וזה באמת שטויות במיץ....

תוקן על ידי טבצניק ב- 20/03/2013 18:16:51




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-20/3/2013 18:28 לינק ישיר 

טבצניק כתב:
ע
ה. אני מקווה שאינך חושב שאני מחפש לשחק פינג פונג אלא להבהיר את הנקודה החשובה הזאת... שוב, שכוייח.


תוקן על ידי טבצניק ב- 20/03/2013 15:18:03


אני סבור שדברי הרמח"ל עונדים בפני עצמם. בפרק ט"ו הוא מדבר על פרישות.
ההתבודדות שהוא מדבר עליה, היא רק כלי עזר להשגת הפרישות.

אלו דבריו.
והחכמים החסידים הראשונים ז"ל הלכו בעקבותיהם, כי מצאו להם זה האמצעי היותר מוכן לקנות שלימות הפרישות, למען אשר לא יביאום הבלי חביריהם לההביל גם הם כמותם. וממה שצריך ליזהר בקניית הפרישות הוא, שלא ירצה האדם לדלג ולקפוץ אל הקצה האחרון שבו רגע אחד, כי זה ודאי לא יעלה בידו, אלא יהיה פורש והולך מעט מעט, היום יקנה קצת ממנו ומחר יוסיף עליו מעט יותר, עד שיתרגל בו לגמרי, כי ישוב לו כמו טבע ממש.

כפי שציינתי, זו דרך הרמח"ל , סגפנות ונזירות רק בהדרגה ואולי בעניין הזה הוא שונה מהנוצרים או הבודהיסטים. בוודאי שזו לא ההתבודדות ע"פ רבינו הקדוש, כי על פי רבי נחמן בן פייגא זיע"א, ההתבודדות היא המעלה הגדולה מכל המעלות ואילו אצל הרמח"ל זה רק מכשיר שמסייע לאדם להשיג פרישות מוחלטת בהדרגה.
אני עניתי לך, רק מפני הכבוד, אבל בעיקרון אני נמנע מלהייחס בכלל לנושאים האלו, כמו מה אמר הגר"א על ההתבודדות, או הח"ח . העיסוק בנושאים האלו מיותר ומזיק ואני אסביר לך למה.

בעל הבית הרוחני הוא אחד,
צדיק האמת, שהוא יסוד כל הנשמות, כמו שכתוב בליקו"מ תורה נ"ו
וְיֵשׁ אֶחָד שֶׁבְּאִתְגַּלְיָא אֵין לוֹ שׁוּם מֶמְשָׁלָה וְאַף עַל פִּי כֵן בְּאִתְכַּסְיָא וּבְהֶעְלֵם גָּדוֹל, הוּא מוֹשֵׁל עַל כָּל הַדּוֹר וַאֲפִילּוּ עַל כָּל צַדִּיקֵי הַדּוֹר כִּי כָּל נִשְׁמוֹתֵיהֶם הֵם כֻּלָּם תַּחַת מֶמְשַׁלְתּוֹ וּמַלְכוּתוֹ וְכֻלָּם נִכְנָעִים וּכְפוּפִים אֵלָיו
הצדיק הזה, הוא רבינו הקדוש, רבי נחמן בן פייגא זיע"א.
ברגע שאדם מקושר לצדיק האמת, המהות הרוחנית שלו משתנה, הוא מקבל את השפע מבחינת פנים ולא כמו כל העולם שמקבלים את השפע מבחינת אחוריים.
מה הכוונה כאן?
הצדיק מכוון את האדם הזה ומלווה אותו באופן אישי, כדי שיגיע לאן שיגיע וכדי שיזכה למה שיזכה ואותו אדם, כבר השיג את המטרה שלו. הוא כבר עלה על הרכבת, עכשיו הוא יכול לסמוך על הנהג שקיבל את ההגה מריבון העולמים ויודע מה לעשות.
גם ברכבת, לפעמים קצת חם לפעמים קצת קר ולפעמים יש תור לשירותים, אבל העיקר שבסוף מגיעים.

כשאתה מתחיל להסתמך בעיניינים רוחניים על הרמח"ל, או על החפץ חיים, או על הרמב"ם, אתה מכניס את עצמך לבעיה, כי נניח שהחפץ חיים רצה שאנשים יעשו התבודדות, אני לא יודע מזה ולא אכפת לי, אבל נניח שזה נכון, אבל מה השקפתו של החפץ חיים בעניין קברי צדיקים? ומה השקפתו של הרמב"ם על המיקווה של שבועות? ומה דעתו של רש"י הקדוש על וידוי בפני הצדיק?
אולי הם חולקים על צדיק האמת? הם יכולים. זה מה שכתוב, הוא מנהיג אותם, אבל ההנהגה שלו נסתרת, באתכסייא.
ברגע שאדם נכנס בכלל למחשבות על מי דגל בהתבודדות חוץ מרבי נחמן בן פייגא זיע"א, הוא פוגם בהתקשרות שלו אל הצדיק. זה הפגם הכי גדול.
לא שזו עבירה, אבל אז האדם לא עלה על הרכבת ואם הוא לא עולה, איך יגיע?
ואני בוודאי לא מזלזל באף אחד מגדולי ישראל.
בהלכה ישנו הבית יוסף והרמ"א הקדושים, בגמרא ישנם רש"י והתוספות והגר"א וכן הלאה.
כל אחד מכובד ונערץ וקדושתו מעל לכל ספק, אבל בעינייני הנשמה , בענייני הרוח, אמרתי לך, יש בעל בית אחד.


 



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-20/3/2013 18:42 לינק ישיר 

טבצניק, המקור לדבריי הוא בשל"ה הקדוש, בלינק הבא, בסוף העמוד ובתחילת העמוד שלאחריו.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14406&pgnum=338



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/3/2013 18:48 לינק ישיר 

כמו כן חשבון הנפש שביקש רבינו לעשות בעת ההתבודדות הוא תוך כדי ביטוי בשפתיים, אך לגמרי לא אותה התבודדות שראית בלינק הנ"ל שהיא התקשרות מחשבתית בבורא, והיא היתה נעשית על ידי החסידים הראשונה דווקא לפני התפילה.  ראה כאן בתחילת העמוד:
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1440
6&st=&pgnum=339



תוקן על ידי אינטרנטמא ב- 20/03/2013 18:49:34




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/3/2013 20:02 לינק ישיר 

ב"ה

drall כתב:

אני סבור שדברי הרמח"ל עונדים בפני עצמם. בפרק ט"ו הוא מדבר על פרישות.
ההתבודדות שהוא מדבר עליה, היא רק כלי עזר להשגת הפרישות.

אלו דבריו.
והחכמים החסידים הראשונים ז"ל הלכו בעקבותיהם, כי מצאו להם זה האמצעי היותר מוכן לקנות שלימות הפרישות, למען אשר לא יביאום הבלי חביריהם לההביל גם הם כמותם. וממה שצריך ליזהר בקניית הפרישות הוא, שלא ירצה האדם לדלג ולקפוץ אל הקצה האחרון שבו רגע אחד, כי זה ודאי לא יעלה בידו, אלא יהיה פורש והולך מעט מעט, היום יקנה קצת ממנו ומחר יוסיף עליו מעט יותר, עד שיתרגל בו לגמרי, כי ישוב לו כמו טבע ממש.

כפי שציינתי, זו דרך הרמח"ל , סגפנות ונזירות רק בהדרגה ואולי בעניין הזה הוא שונה מהנוצרים או הבודהיסטים. בוודאי שזו לא ההתבודדות ע"פ רבינו הקדוש, כי על פי רבי נחמן בן פייגא זיע"א, ההתבודדות היא המעלה הגדולה מכל המעלות ואילו אצל הרמח"ל זה רק מכשיר שמסייע לאדם להשיג פרישות מוחלטת בהדרגה.
אני עניתי לך, רק מפני הכבוד, אבל בעיקרון אני נמנע מלהייחס בכלל לנושאים האלו, כמו מה אמר הגר"א על ההתבודדות, או הח"ח . העיסוק בנושאים האלו מיותר ומזיק ואני אסביר לך למה.

בעל הבית הרוחני הוא אחד,
צדיק האמת, שהוא יסוד כל הנשמות, כמו שכתוב בליקו"מ תורה נ"ו
וְיֵשׁ אֶחָד שֶׁבְּאִתְגַּלְיָא אֵין לוֹ שׁוּם מֶמְשָׁלָה וְאַף עַל פִּי כֵן בְּאִתְכַּסְיָא וּבְהֶעְלֵם גָּדוֹל, הוּא מוֹשֵׁל עַל כָּל הַדּוֹר וַאֲפִילּוּ עַל כָּל צַדִּיקֵי הַדּוֹר כִּי כָּל נִשְׁמוֹתֵיהֶם הֵם כֻּלָּם תַּחַת מֶמְשַׁלְתּוֹ וּמַלְכוּתוֹ וְכֻלָּם נִכְנָעִים וּכְפוּפִים אֵלָיו
הצדיק הזה, הוא רבינו הקדוש, רבי נחמן בן פייגא זיע"א.
ברגע שאדם מקושר לצדיק האמת, המהות הרוחנית שלו משתנה, הוא מקבל את השפע מבחינת פנים ולא כמו כל העולם שמקבלים את השפע מבחינת אחוריים.
מה הכוונה כאן?
הצדיק מכוון את האדם הזה ומלווה אותו באופן אישי, כדי שיגיע לאן שיגיע וכדי שיזכה למה שיזכה ואותו אדם, כבר השיג את המטרה שלו. הוא כבר עלה על הרכבת, עכשיו הוא יכול לסמוך על הנהג שקיבל את ההגה מריבון העולמים ויודע מה לעשות.
גם ברכבת, לפעמים קצת חם לפעמים קצת קר ולפעמים יש תור לשירותים, אבל העיקר שבסוף מגיעים.

כשאתה מתחיל להסתמך בעיניינים רוחניים על הרמח"ל, או על החפץ חיים, או על הרמב"ם, אתה מכניס את עצמך לבעיה, כי נניח שהחפץ חיים רצה שאנשים יעשו התבודדות, אני לא יודע מזה ולא אכפת לי, אבל נניח שזה נכון, אבל מה השקפתו של החפץ חיים בעניין קברי צדיקים? ומה השקפתו של הרמב"ם על המיקווה של שבועות? ומה דעתו של רש"י הקדוש על וידוי בפני הצדיק?
אולי הם חולקים על צדיק האמת? הם יכולים. זה מה שכתוב, הוא מנהיג אותם, אבל ההנהגה שלו נסתרת, באתכסייא.
ברגע שאדם נכנס בכלל למחשבות על מי דגל בהתבודדות חוץ מרבי נחמן בן פייגא זיע"א, הוא פוגם בהתקשרות שלו אל הצדיק. זה הפגם הכי גדול.
לא שזו עבירה, אבל אז האדם לא עלה על הרכבת ואם הוא לא עולה, איך יגיע?
ואני בוודאי לא מזלזל באף אחד מגדולי ישראל.
בהלכה ישנו הבית יוסף והרמ"א הקדושים, בגמרא ישנם רש"י והתוספות והגר"א וכן הלאה.
כל אחד מכובד ונערץ וקדושתו מעל לכל ספק, אבל בעינייני הנשמה , בענייני הרוח, אמרתי לך, יש בעל בית אחד.

וואו... קודם כל אני מופתע שנפגשתי בברסלבער אמיתי! פשוטו כמשמעו.... אמונת חכמים, במקרה הזה בצדיק האמת מתקן הנשמות ואמונה עד הסוף... אני כולי צמרמורת ממש, המון זמן מאז התרחקותי מהשול ברסלעב במאה שערים וכל התלמידי חכמים שם, הרבה זמן לא ניתקלתי בברסלבר אמיתי... בכל אופן לעניין ה"הבאת ראייה מצדיקים אחרים" אני לא חושב שיש בשה כל רע, כל עוד אתה מבין ש(כמו שאמרת) שר' נחמן הוא קודש הקודשים וכל דבריו 100% אמת, ולא שאתה מקיים *רק* מה שמצאת אחרים מסכימים אלא מקיים הכל *וגם* מביא ראייה מאחרים, במקרה כזה לא רק אני חושב שאין בעיה אלא גדולי הברסלברס הרבה פעמים (כגון הר' ארוש, הר' יעקב מאיר שכטר, ועוד הרבה) הרבה פעמים מביאים ראיות ותמיכה לדבריו ממש כמו שמוצאים הרבה בגמ' וכמובן כל עוד אתה לא מקיים רק את מה שמצאת לו סיוע אלא אחרי ש- ואני רוצה להיכנס כאן בעובי הקורה בכל הנושא הזה שנקרא ברסלעב, הרבה אנשים ברחוב, וזה רק ברחוב, מעיזים לפתוח פיהם על השיטה של ר' נחמן ולפעמים על תלמידיו וה' יצילנו על ר' נחמן ממש, אני רק רוצה (תיכף אסביר מה הקשר) רציתי רק להפנות לספר דיי ישן שקיים כבר כמה שנים בשם שיבחו של צדיק שנכתב בעילום שם וקיבל הסכמות של גדולי התורה בין היתר ר' משה הלברשטאם זצ"ל שכותב שם שרואים איך שכל גדולי הדור והצדיקים האמיתיים כולם היו יראים ורועדים מר' נחמן ותלמידיו, והר' הלברשטאם מוסיף שכך קיבל מהצדיק העצום האדמו"ר מצאנז ה'דברי חיים', וגם ראש העדה החרדית חתום ר' יעקב שיכנזי מגדולי התלמידי חכמים בדורנו וגם מדבר בגנות העמי ארצות שפוצים פיהם על גדולי העולם האלה וכו' עיין שם... והאמת תיאמר שכותב הספר אינו צריך הסכמות כי הוא מביא את המקור לכל דבר שאומר שם והרבה מן המקורות הם צדיקים ליטאיים/חסידיים/ספרדיים ולא ברסלברס כדוגמה: הר' הקדוש ר' לוי יצחק מברדיטשוב מצוטט מספר שאינו ברסלעב שאמר (בקצרה)- "כל מי שרוצה להיות יהודי כשר ועבד ה' באמת, ייזהר וייזדרז להתקרב לר' הקדוש ר' נחמן" כמו שאמרת droll רק מי שרוצה באמת... ועוד הוא מביא שם מכתב חתום של ר' חיים מבריסק הקדוש שיום אחד הגיעו כמה תלמידי חכמים ברסלברס לבית מדרשו ואחד מהם היה צדיק עצום והתפלל זמן ארוך ומספרים שר' חיים פשוט בהה בו בתפילתו כלא מאמין שיש דבר כזה ואחר כך כתב להם לברסלברס מכתב עם שבחים כאלה שמעולם לא כתב בחייו משהו קרוב לזה והמכתב עם חתימת ידו של ר' חיים נמצא אצל הגאון ר' קאניג בצפת, וכן עוד המון... ביניהם ההסכמות בליקוטי מוהר"ן- מהחוזה מלובלין (הידוע כ'החוזה' כי ראה מסוף העולם ועד סופו ועוד איזה הסכמות "ר' נחמן הוא מופת הדור "אכנהו ואדמהו ולא ידעתיו" שזה פסוק על ה' שידוע רק שמו ותפיסה בקדושתו אין לנו, כך הם אומרים על ר' נחמן. ועוד יש שם הסכמות של המגיד מקוז'ניץ, וגדול הדור הליטאי דאז- בעל המטה אפריים, ועד ימינו אם זה הסכמות של הגאון אב בית דין ר' וייס על ר' יעקב מאיר שכטר העצום וכן הסכמות של הגאון אב בית דין ר' פריינד והסכמות של ר' ארוש מאת- הרב עובדיה ו(שוב) ראש העדה החרדית ר' יעקב שיכנזי שנחשב לאחד מגדולי התלמידי חכמים בדורנו וראש העדה החרדית האשכנזית ר' דייטש וגם פה ההסכמות הם יוצאות דופן: "כב' הר' הקדוש ר' ארוש הוא פאר המידות והמעלות", "ראשון וראשית לכל דבר שבקדושה" וכו'... והחזון איש כותב ב"קובץ איגרות החזו"א" איגרת לו- מכתב לרב של מונקטוב שהתברסלב ונהיה מחשובי ברסלעב: "ועיקר העבודה בשמחה, כי באמת אין כל עצב בעולם למי שמכיר- 'אור האורות' של האמת, נשמת... תבינהו"  ומי שבאמת עובר על הספר הנ"ל מקבל ת'תמונה הבאה: כל, אבל כל גדולי וצדיקי הדור מאז ועד היום שידעו על ר' נחמן ותלמידיו רק שיבחו ואמרו שהם קודש קודשים במיוחד ר' נחמן, ונכון, היו כאלה שלא ידעו עליו, אבל אני שואל ובכעס: למה כשאומרים שהרמב"ם לא ידע על הזוהר (כמה וכמה מפרשים אומרים כך) ואומרים שעוד כמה צדיקים לפניו לא ידעו על הספר, למה זה לא אומר כלום על קדושתו של הספר? אבל במקרה של צדיק האמת הטענה האיוולת הזאת כן עולה? ולמה על כל מיני ספרים שרואים המון פעמים בראשונים ואחרונים ובהרבה מקומות שאחד אומר על השני- "כנראה שלא היה לו את הספר כך וכך" וזה לא גורם לדבר איזשהו משהו חס וחלילה על אותו ספר אבל במקרה הזה- כן... זה מראה שמה שר' נחמן אמר למעלה שציטטת droll זה כל כך נכון ועוד מובא בספר שהבאתי למעלה ששאלו את ר' מרדכי שרעבי זצ"ל על מה שכתוב בחיי מוהר"ן שר' נחמן אמר שהגיע לדרגת יחידה ושאלוהו "הלא זה נאמר על משיח בלבד?" ענה הצדיק ר' מרדכי: "אם ר' נחמן אמר כך מסתמא כן הוא וידע מה שאמר" פשוט, אמונת חכמים זה אמונת חכמים עד הסוף, ולא כשלא בא לי אז לא.... ולענייננו, לכן כמו צדיקי ברסלעב אחרים איני חושב שאין שום בעייה בהבאת ראיות ולמעשה הציטוט הנ"ל ממסילת ישרים מובא ע"י הרבה מזקני ברסלעב לא רק ממני ולכן אני חושב (כמוהם, וכמו (שוב) כל רב ביהדות) שכשהתכוון שצריך להגיע למידת הפרישות התכוון לחיות בתוך העולם הזה החומרי ופשוט להיות פרוש מה*חומר* ולא להתבדל ולפרוש מהעולם ובשביל שזה יהיה אפשרי צריך להתבודד ולהתבונן ולהרבות בתפילה אישית כך מובן מהפשט ושוב לא מעצמי.


תוקן על ידי טבצניק ב- 20/03/2013 20:21:19




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > אקטואליה וחדשות > בחדרי חרדים > דרכו של ר' נחמן זצוק"ל זכותו יגן עלינו כנסו..........................
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 לדף הבא סך הכל 3 דפים.