בית פורומים עצור כאן חושבים

מדוע נכשל יאשיהו?

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-18/6/2013 17:28 לינק ישיר 
מדוע נכשל יאשיהו?

לכאורה הכל היה מושלם:

יאשיהו החזיר את עם ישראל בתשובה.

שיקם את ממלכת יהודה מבחינה פיזית.

האויב האשורי ששיעבד את ישראל פיזית ורוחנית כמעט 100 שנה, החל להחלש.

יאשיהו וממלכתו מתחילים לקבל עצמאות פיזית ורוחנית.

 

בצפון מלך בבל מורד באשור.מהדרום מגיע מלך מצרים לעזור לאשורים.

בכל נבואות ירמיהו ויחזקאל שיגיעו בעתיד, התכנית הא-לוקית הייתה בעד בבל ונגד מצרים/אשור.

ירמיהו דרש תמיד להיות בצד של בבל. ההיסטוריה הוכיחה גם פוליטית וגם רוחנית שהוא צדק.

 

לכאורה יאשיהו עושה את המעשה הנכון (שוב, גם מדינית וגם רוחנית), ויוצא נגד מצרים, שלא תעזור לאשור נגד בבל.

 

אבל אם הכל כל כך טוב, אז למה הכל כל כך רע?

: יאשיהו נהרג בקרב מגידו, שלושת בניו שמולכים אחריו הורסים את הממלכה פיזית ורוחנית, ואנו מגיעים לימי בין המיצרים( גם בלוח השנה וגם בהיסטוריה).

 

אפשר בקלות להסביר טכנית למה זה קרה, אבל מה ההסבר הרוחני לכשלון?

 

המלבי"ם כותב את הדברים הבאים, אך לי הקטן קשה להסתפק בתשובה זו:

"אך לא שב ה' מחרון אפו  - שהגם שעשו תשובה כראוי וכבר נגזר גזר דין מחדש להגלות גם את יהודה ולהחריב את העיר והבית מסבת הכעסים שהכעיס מנשה
וכבר האריך מהרי"א לתמוה

הלא מנשה עשה תשובהויעתר ה' לו וישמע תפלתו כמו שאמר בדה"י ויאשיה היה צדיק גמור, וכבר בארתי הדבר למעלה סימן כ"א, שהעם לא שבו בתשובה בימי מנשה, וגם מנשה לא עשה תשובה שלמה, ואם עזב דרכי עבודת אלילים לא שב מעון רציחה ויתר הכעסים עיין שם
וגם בימי יאשיה הגם שהעם עשו תשובה בשנה זו, שבו לעשות עבירות בסתר כמו שאמר בירמיה (ג): ויאמר ה' אלי בימי יאשיה המלך וכו', ולא יראה בוגדה אחותה יהודה ותלך ותזן גם היא והיה מקול זנותה ותחנף את הארץופרשתי שם שעשו בחונף טוב בנגליהם ורעה בסתרם ובמצפוניהם, ולכן נחתם גזר דינם להסיר גם את יהודה, וגזר דין זה נחתם כבר בימי מנשה כמו שאמר בסימן כ"אולא נקרע ע"י התשובה שעשו עתה." 

 עכ"ל המלבי"ם.

אגב, נושא זה מאוד חשוב לי. לענ"ד יש לזה גם השלכות אקטואליות.




דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-24/6/2013 17:53 לינק ישיר 

סתם תהייה ...
אני חושב שזו הפעם הראשונה שאני רואה בפורום הזה, שלפני שבוע נפתח אשכול עם שאלה עניינית, ואף אחד לא הגיב.
ואני תוהה מדוע?
זו שאלה לא מעניינת? אותי אישית היא מרתקת.
זו שאלה לא רלוונטית? לענ"ד יש בה הרבה רלוונטיות (למרות של פירטתי מהי). חוץ מזה, עוסקים כאן רבות גם בשאלות שאינן רלוונטיות.
אין לאף אחד תשובה הגיונית? ייתכן, אבל בואו ננסה לחשוב ביחד (כמו שנעשה כאן לפעמים) .
אני באמת תוהה מה (לא) קרה באשכול הזה.
אך יותר מכך, אני מסוקרן מה גרם לכשלונו של יאשיהו.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-24/6/2013 18:31 לינק ישיר 

א. המלכים שכוננו את מלכותם במשפט וצדקה היו צדיקים אנשי חסד נעלים, אשר לא הצליחו בד"כ להעמיד יורשים ראויים לכתרם. כאשר ההנהגה איננה ראויה, אין מה שיאחד את הכלל כראוי, ואז הרצונות העממיים השטחיים נעשים דומיננטים על חשבון האידאלים של התורה.

ב. חזקיהו חינך את עמו בתלמוד תורה. יאשיהו עשה תשובה מעומק הלב והעם הזדהה עם כנות מעשיו. אלו שתיים מתכונותיו של דוד. כל אחת מהן לכשעצמה אין די בה כדי להנהיג את ישראל כראוי ובלב שלם.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-24/6/2013 19:55 לינק ישיר 

אלוקים לא מנהל את עולמו לפי מחשבות ורצונות בני האדם והעדפותיהם. הרוחנים והדתיים,
 המלכים הגדולים ביותר, אלו שהיו בעלי הנצחונות הצבאים הגדולים במלחמה וכיבוש,
היו מה לעשות יהודים שלא היו מצרפים אותם למנין ולא היו שותים מיינם



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/6/2013 20:36 לינק ישיר 

אני לא אוהב לתת הסברים לדבר שאין לנו מושג לגביו.

אם אתה מתעקש,
הוא כפה רפורמה דתית על העם.
כפי שקורה בדרך כלל, זה החליש מאוד את הממלכה מבפנים ולכן גם מבחוץ.
השכנוע הדתי שלו לא עבד אפילו על באי ביתו.
ואם לא די בכל זה, הוא התערב במלחמה לא לו בין מעצמות גדולות ממנו.

וכפי ששנינו, לאו בכל יומא מתרחיש ניסא.


נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/6/2013 22:04 לינק ישיר 

  מצטרף (אולי?) לדברי חרד לנפשו.

  מצאת ספר עתיק יומין בו מסופר שאחד המלכים המרכזיים היה צדיק דגול. בקיצוניות אחת תמצא שוטים תמימים שעבורם הבבל"ת הוא אמת מילולית, ומפליאים להבין את שתי התכונות המדוייקות הנדרשות ממלך. בקיצוניות השניה תמצא ספרי ביקורת המקרא שיודעים להסביר, לפרטי פרטים, מה היו יחסי הגומלין בין עורך הספר לשושלת יאשיהו דווקא (זו נקודה שזכורה לי, אגב). האמת היא כנראה בתווך (לאו דווקא באמצע). שקלל את אמינות הספר לעצמך, רצוי מתוך מה שידוע לך על העולם מחוצה לו.





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/6/2013 23:03 לינק ישיר 

אמר רבי שמואל בר נחמני: כל האומר יאשיהו חטא אינו אלא טועה, שנאמר ויעש הישר בעיני ה' וילך בכל דרך דוד אביו אלא מה אני מקיים וכמוהו לא היה מלך לפניו אשר שב - שכל דיין מבן שמונה ועד שמונה עשרה החזירן להן. שמא תאמר: נטל מזה ונתן לזה, תלמוד לומר בכל מאודו - שנתן להם משלו.

הגמרא מסבירה את תשובתו של יאשיהו. בטרם נמצא ספר התורה, עשה משפט ביושר על-פי תכונת יושרו-הוא. משדקדק בדיני התורה, הבין שמא טעה בדינים, ועל מנת שאף אדם לא יהיה עשוק ממשפטו, החזיר לכולם מה שניטל מהם במשפט ונתן להם משלו.

הנה מה שעשה זו תשובה נעלה, כי יכל לדקדק בכל משפט פרטי, וליטול ממי שקיבל שלא בצדק ולתת לזה שהיה אמור לקבל, אלא שאז היה מגלגל את האחריות לצדק בבית דינו ממנו אל העם, ואילו הוא לא עשה כן, אלא לקח אחריות שמא טעה בדינים למרות היותו אדם ישר מפני שלא ידע את דיני התורה בדקדוקם, ונתן להם משלו.

אולי חלק מהעם לא העירך את גדולת מעשיו, וחשב שמלכם פראייר או שבית דינו מבולבל, והעדיף מנהיגים אנוכיים והחלטיים שלעולם אינם מהרהרים שמא טעו במעשיהם.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/6/2013 01:59 לינק ישיר 

תודה על כל התשובות, זה אכן מועיל לי מאוד.

אני אנסה לסכם בקצרה את דבריכם (ואני מצטער אם אני לא עושה זאת כיאות), ואכתוב מדוע (לצערי) רובן לא מספקות אותי:

שיבולת: אדם בעל אג'נדה כתב את הסיפור הנ"ל על יאשיהו, ולכן לא תמצא בו צדק א-לקי.

כמובן שאני לא מסכים עם זה, ע"פ אמונתי ותפיסתי הלוגית, ספרי הנביאים נכתבו ע"י נביאים ע"פ ה'. אבל אפילו לשיטתך, טענת ביקורת המקרא שספר מלכים ורוב התורה נכתבו בימי יאשיהו, וספר התורה שהוא "מצא" היה פרופגאנדה שעזרה לו להמציא את האמונה בה'. דווקא לפי טענה זו יאשיהו היה אמור להיות הדוגמא הטובה ביותר לעושה דבר ה' שבא על שכרו (שהרי הוא כתב את הספר, לשיטתם), אך ההיפך הוא הנכון, יאשיהו הוא אחת הדוגמאות הכי חריפות ל"צדיק ורע לו".

חרד לנפשו וירוחםשמ: אנו כבני אדם לא יכולים להבין את השיקולים הא-לקיים למהלך המאורעות (כגון: מלכים רשעים שהצליחו).

כמובן שזה נכון היום. אבל בימי התנ"ך היו נביאים שהביאו להם את הסיבות הא-לקיות למאורעות שבארץ. לדוגמא: בניתוח היסטורי אנושי נראה שאחאב וירבעם נקברו בשיבה טובה אחרי כהונה משגשגת. הנביא מסביר שעונשם הגיע אחרי מותם, ומסביר למה זה קרה.

נראה שזה חוט השדרה של כל ספרי נביאים ראשונים: מאורעות היסטוריים לצד הסברים רוחניים מדוע הם התרחשו. אולם, אין שום הסבר של נביא (קרי: פסוקים מפורשים) שנותן הסבר למפלת יאשיהו. ההיפך: נדמה שירמיהו עצמו, שחווה את הכישלון ואכל את פירותיו הבאושים, תוהה את אותה תהייה, כשהוא מקונן על יאשיהו.

מ80: תכונותיו של יאשיהו לא מספיקות.

אתה עצמך הבאת בהמשך את הפסוקים "וכמוהו לא היה מלך לפניו אשר שב". לפניו היו אסא ויהושפט שעשו מבצעי טיהור של עם ישראל, וזכו לסייעתא דשמיא.

חרד לנפשו: "לאו בכל יומא איתרחיש ניסא".

לענ"ד משפט זה מדבר על ההתנהלות הרגילה והיומיומית שלנו. כאשר מדובר על תהליכים לאומיים, הקב"ה מכוון את עולמו בדרך הרצויה (יש המון דוגמאות, ואכמ"ל). מותו של יאשיהו שינה את ההיסטוריה היהודית לחלוטין, ממצב של עליה פיזית ורוחנית, למצב של התרסקות.

חרד לנפשו: הוא התערב במלחמה לא לו

כפי שכתבתי בראש האשכול, זו מלחמה מאוד רלוונטית כלפיו, מי ישלוט בארץ ישראל, המצרים והאשורים, הבבלים, או עם ישראל. כמובן שתחת שלטון עם אחר, אין עצמאות מדינית ודתית. אמנם פרעה-נכו מלך מצרים אמר שזו מלחמה לא לו, אבל לא מפיו אנו חיים.

מ80 וחרד לנפשו: מנשה בנו לא הלך בדרכו.

לענ"ד זו תופעת "ביצה ותרנגולת". בגלל כשלונו של יאשיהו, הבבלים שלטו בארץ, ורק אז התדרדרו ילדיו, כשהם היו תחת שלטון והשפעה בבלית (יהויקים ויהויכין) או מצרית (יהואחז וצדקיהו).

חרד לנפשו: התשובה של העם הייתה רק מן השפה ולחוץ.

זה דומה להסבר המלבי"ם, כאמור, וזו בינתיים התשובה הטובה ביותר ששמעתי. אם כי, זה לא לגמרי מספק אותי, שהרי גם זה תחילתו של תהליך שהיה יכול להתפתח לחיוב.

שוב תודה לכולם, ואני עוד אמשיך לחפש בלנ"ד. 



תוקן על ידי urison ב- 25/06/2013 02:57:34




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/6/2013 11:04 לינק ישיר 

עיין תענית כב ופירוש מהרש"א.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/6/2013 11:40 לינק ישיר 

urison כתב:
אני אנסה לסכם בקצרה את דבריכם (ואני מצטער אם אני לא עושה זאת כיאות), ואכתוב מדוע (לצערי) רובן לא מספקות אותי:

שיבולת: אדם בעל אג'נדה כתב את הסיפור הנ"ל על יאשיהו, ולכן לא תמצא בו צדק א-לקי.

כמובן שאני לא מסכים עם זה, ע"פ אמונתי ותפיסתי הלוגית, ספרי הנביאים נכתבו ע"י נביאים ע"פ ה'. אבל אפילו לשיטתך, טענת ביקורת המקרא שספר מלכים ורוב התורה נכתבו בימי יאשיהו, וספר התורה שהוא "מצא" היה פרופגאנדה שעזרה לו להמציא את האמונה בה'. דווקא לפי טענה זו יאשיהו היה אמור להיות הדוגמא הטובה ביותר לעושה דבר ה' שבא על שכרו (שהרי הוא כתב את הספר, לשיטתם), אך ההיפך הוא הנכון, יאשיהו הוא אחת הדוגמאות הכי חריפות ל"צדיק ורע לו".



  זה לא מדוייק. ראשית, עיקר דעתי היא:
שיבולת: לא אלהים (היי, זה ציטוט שלי, ואני כותב זאת כך) כתב את הסיפור הנ"ל על יאשיהו, ולכן לא תמצא בו צדק אלהי.
לגבי הפרטים, קשה לי להבין את דבריך. נתחיל מההדגשה האחרונה:  פשיטא שיש דרגות חופש שונות בשכתוב (עובדות קשה לשנות יותר משיפוט, רחוק קל יותר לשנות מקרוב, וכו') אשר להדגשה הראשונה: תהליך יצירת ההיסטוריה הוא מורכב, ומה כבר נוכל להסיק היום? האדם שכתב (האנשים שכתבו?) אותה הונע ע"י שיקולים (חופפים וסותרים) של תיעוד מה שהוא תפס כאמת, תיעוד מה שהוא תפס כאמת המהותית (לאו דווקא עובדתית), לחצי הנסיבות, ואילוצי הדברים שיכל לשנות. כל זאת נעשה בתרבות מאד שונה משלנו. זו חוסר תוחלת, לדעתי, לבקש סיפוק בשאלות היסטוריות כאלו, במובן של ספר מתח בו בעמודים האחרונים מתברר לך שהבאטלר רצח את הדוכס בפמוט וגרר את גופתו לספריה. מבחינה זו, וזה מה שניסיתי לומר, אינני מציע אלטרנטיבה לסיפוק שמציע מ80 בתשובתו, ע"י תשובה משלי שתספק אותך. לצורך העניין, מרכולתי היא ייאוש.





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/6/2013 12:27 לינק ישיר 

ל- Urison -
שאלה גדולה שאלת, בני... 
במקרה זה חלק מעבודת MA שכתבתי, הנה תמצות מקוצרר, אבל קודם כל חשוב להבחין בין המקורות שמספרים לנו את הסיפור:

מל"ב כג כט-ל – כט בְּיָמָיו עָלָה פַרְעֹה נְכֹה מֶלֶךְ מִצְרַיִם עַל  מֶלֶךְ אַשּׁוּר עַל נְהַר פְּרָת וַיֵּלֶךְ הַמֶּלֶךְ יֹאשִׁיָּהוּ לִקְרָאתוֹ וַיְמִיתֵהוּ בִּמְגִדּוֹ כִּרְאֹתוֹ אֹתוֹ. ל וַיַּרְכִּבֻהוּ עֲבָדָיו מֵת מִמְּגִדּוֹ וַיְבִאֻהוּ יְרוּשָׁלִַם וַיִּקְבְּרֻהוּ בִּקְבֻרָתוֹ.

דה"ב לה כ-כה - כ אַחֲרֵי כָל זֹאת אֲשֶׁר הֵכִין יֹאשִׁיָּהוּ אֶת הַבַּיִת עָלָה נְכוֹ מֶלֶךְ מִצְרַיִם לְהִלָּחֵם בְּכַרְכְּמִישׁ עַל פְּרָת וַיֵּצֵא לִקְרָאתוֹ יֹאשִׁיָּהוּ. כא וַיִּשְׁלַח אֵלָיו מַלְאָכִים לֵאמֹר מַה לִּי וָלָךְ מֶלֶךְ יְהוּדָה לֹא עָלֶיךָ אַתָּה הַיּוֹם כִּי אֶל בֵּית מִלְחַמְתִּי וֵאלֹהִים אָמַר לְבַהֲלֵנִי חֲדַל לְךָ מֵאֱלֹהִים אֲשֶׁר עִמִּי וְאַל יַשְׁחִיתֶךָ. כב וְלֹא הֵסֵב יֹאשִׁיָּהוּ פָנָיו מִמֶּנּוּ כִּי לְהִלָּחֵם בּוֹ הִתְחַפֵּשׂ וְלֹא שָׁמַע אֶל דִּבְרֵי נְכוֹ מִפִּי אֱלֹהִים וַיָּבֹא לְהִלָּחֵם בְּבִקְעַת מְגִדּוֹ. כג וַיֹּרוּ הַיֹּרִים לַמֶּלֶךְ יֹאשִׁיָּהוּ וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לַעֲבָדָיו הַעֲבִירוּנִי כִּי הָחֳלֵיתִי מְאֹד. כד וַיַּעֲבִירֻהוּ עֲבָדָיו מִן הַמֶּרְכָּבָה וַיַּרְכִּיבֻהוּ עַל רֶכֶב הַמִּשְׁנֶה אֲשֶׁר לוֹ וַיּוֹלִיכֻהוּ יְרוּשָׁלִַם וַיָּמָת וַיִּקָּבֵר בְּקִבְרוֹת אֲבֹתָיו וְכָל יְהוּדָה וִירוּשָׁלִַם מִתְאַבְּלִים עַל יֹאשִׁיָּהוּ. כה וַיְקוֹנֵן יִרְמְיָהוּ עַל יֹאשִׁיָּהוּ וַיֹּאמְרוּ כָל הַשָּׁרִים וְהַשָּׁרוֹת בְּקִינוֹתֵיהֶם עַל יֹאשִׁיָּהוּ עַד הַיּוֹם וַיִּתְּנוּם לְחֹק עַל יִשְׂרָאֵל וְהִנָּם כְּתוּבִים עַל הַקִּינוֹת.

ועל זה נאמר – מצא את ההבדלים:)




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/6/2013 12:28 לינק ישיר 

השאלה הראשונה היא כמובן – איך נהרג יאשיהו?

עפ"י מל"ב – לא ברור. עפ"י דה"ב – במלחמה.

רוב החוקרים סוברים שהתיאור בדה"ב אמין, והוא הרחבה של מל"ב - ראה למשל (בעברית) – אברהם מלמט, מלחמותיה האחרונות של ממלכת יהודה.

עם זאת, כמה מהם סוברים שהוא אינו אמין, ומה שקרה למעשה הוא שיאשיהו זומן כווסל של פרעה למשפט שדה (כנראה באשמת מרד או מחשש ל'הרמת ראש' של יאשיהו לאחר נסיגת אשור משומרון) והוצא להורג. קרי – לא מלחמה היתה כאן ולא יוזמה מצידו של יאשיהו, אלא מוות פסיבי ואף משפיל, שבעל דה"ב ניסה לטשטש.
כך לראשונה הציע וולץ' –
Welch, A.C. "The Death of Josiah." Zeitschrift fur die Alttestamentliche Wissenschaft 43 (1925): 255-260
ובעקבותיו הפרופ' נדב נאמן וציפורה טלשיר (לא אלאה בביליו'...).

אמנם, כנגד דעה זו נטען ע"י סטנלי פרוסט במאמר פרובוקטיבי שכותרתו "מות יאשיהו – קונספירציה של שתיקה" (!): כיצד הניחו המצרים לאנשי יהודה לקחת חזרה את גופת יאשיהו ולערוך לה קבורה מכובדת בירושלים? וכיצד יכל עם הארץ להמליך את יהואחז מתחת לאפו של פרעה, שזה עתה הוציא להורג את אביו?
וצע"ג...




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/6/2013 12:31 לינק ישיר 

>ועכשיו לנקודה החשובה – למה מת יאשיהו?

הרבה דיעות, הנה הן בקצרצרצרה:

חז"ל + מחקר –

א. אי-שמיעה בקול אלהים – עפ"י מסכת סופרים ד כג, השם אלהים בפס' חֲדַל לְךָ מֵאֱלֹהִים אֲשֶׁר עִמִּי הוא קודש, ומכאן שפרעה האשים את יאשיהו שלא שמע לקול ה', כמו אחאב, אגב. לדיעה זו מסכימה פרופ' שרה יפת בפירושה לדה"י (אנגלית).

ב. אי שמיעה בקול ירמיהו הנביא – עפ"י איכ"ר א נג וְלֹא שָׁמַע אֶל דִּבְרֵי נְכוֹ מִפִּי אֱלֹהִים – זה ירמיהו וכו'. כך אגב מתרגם עזרא החיצון וגם יוסף בן מתתיהו.

ג. אי-היוועצות בנביא - בבלי תענית כב: - "ומפני מה נענש יאשיהו? מפני שהיה לו לימלך בירמיהו ולא נמלך." לזה מסכים גם ד"ר מיכאל אביעוז, אגב, במאמר (באנגלית) שפרסם בנושא.

סטנלי פרוסט (ראה לעיל)

ודאי שיאשיהו נועץ בנביא קודם, כדרך כל המלכים, ומן הסתם קיבל אישור יציאה למחמה. מכיוון שמת, היתה זו טרגדיה ונוצר "קשר של שתיקה" סביב נסיבות מותו.

ארצ'יבלד דאף

קצת עתיק (1902), אבל דעתו שיאשיהו ראה בעצמו את המלך שיממש את חזון השליטה הכלל-עולמית של אלהי ישראל. ועד כדי כך היה החזון חשוב בעיניו, שהוא למעשה הקריב את עצמו (!) על מזבח האידיאולוגיה, ויצא כנגד פרעה-נכו למרות שלא היה לו כל סיכוי לנצחו.

תומס הובס (!) -

בספרו לויתן (תרגם: אהרן עמיר. ירושלים: הוצאת שלם, תש"ע, עמ' 295-296) כותב הובס בדרך אגב, כשהוא מסביר שבתנ"ך "דבר אלהים" אינו תמיד כפשוטו:

"יש גם מקומות בכתוב שבהם 'דבר אלהים' מורה על מילים התואמות את התבונה ואת היושר, הגם שלפעמים לא נביא הוא האומר אותן וגם לא אדם קדוש. שכן פרעה נכו היה עובד אלילים, ואף על פי כן נאמר על דבריו אל המלך הטוב יאשיהו, שאליו שלח מלאכים להניאו מלצאת כנגדו בעלותו להילחם בכרכמיש, שהיו אלה דברים הבאים "מפי אלהים" וכי מאחר שלא שמע להם נהרג יאשיהו בקרב..."

כלומר - יאשיהו הימר הימור מסוכן, כנגד התבונה, ועקב כך נהרג. ודפח"ח...



תוקן על ידי אברם_העברי ב- 25/06/2013 12:32:26



תוקן על ידי אברם_העברי ב- 25/06/2013 12:34:46




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/6/2013 15:34 לינק ישיר 

שיבולת: יש דרגות חופש שונות בשכתוב (עובדות קשה לשנות יותר משיפוט, רחוק קל יותר לשנות מקרוב, וכו') אשר להדגשה הראשונה: תהליך יצירת ההיסטוריה הוא מורכב, ומה כבר נוכל להסיק היום? האדם שכתב (האנשים שכתבו?) אותה הונע ע"י שיקולים (חופפים וסותרים) של תיעוד מה שהוא תפס כאמת, תיעוד מה שהוא תפס כאמת המהותית (לאו דווקא עובדתית), לחצי הנסיבות ...

בין לשיטתי (שתחי'), ובין לשיטתך (מנוחתה גהינום), יש לתנ"ך מסר מאוד ברור "ה' הוא הא-לקים", והמסר הזה ניבט בניתוחים ההיסטוריים-רוחניים בתנ"ך. כפי שכתבתי קודם, גם אם העובדות נראות נגד גישה זו, אפשר למצוא לאירועים הסבר רוחני. לדוגמא: ירבעם הרשע נפטר בשיבה טובה, אך הנביא מסביר שעונשו יגיע לבניו.

בנידון דידן, המסר של סיפור יאשיהו הוא הפוך, כאמור. וזה נראה משונה בעיקר אם הספר נכתב ע"י יאשיהו וחצרו. עם קצת יצירתיות, היה אפשר להמציא הסבר רוחני לעובדות שקרו, אך זה לא נעשה, כי ספר זה הינו דבר ה'.

לאברהם העברי:

תודה רבה רבה על תשובתך. בגלל תשובות שכאלה אני שמח שנכנסתי לפורום הזה.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/6/2013 17:01 לינק ישיר 

 תקציר מעלליו מפי אליעזר הקליר:

איכה אלי קוננו מאיליו

בן שמונה שנה החל לדרוש מאליו      (כלומר,ביצע רפורמה דתית)

            בני חם בעברם חנו עליו

ולא הוכר לו שיגוי מפעליו

     5     גם בכל מלכי ישראל אשר קמו לגדור

                        לא קם כמוהו מימות אביגדור      (כפי שציינת הוא אישית היה מאוד דתי)

            דבק בו חטא ליצני הדור

                        אשר אחר הדלת קמו לסדור    (העם לא קבל את הרפורמה שלו)

            ...

            כילה המונו ללכת ארם נהרים         

     10                למען 'לא תעבור חרב' כל שהוא באפרים    (הוא התערב במלחמה לא לו, משיקולים דתיים)

            לא שמע לחוזה לשוב אחורים      (אפילו הנביאים לא תמכו בהחלטה המוזרה)

                        כי גזרה נגזרה לסכסך מצרים במצרים




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/6/2013 17:23 לינק ישיר 

urison כתב:

מ80 וחרד לנפשו: מנשה בנו לא הלך בדרכו.

לענ"ד זו תופעת "ביצה ותרנגולת". בגלל כשלונו של יאשיהו, הבבלים שלטו בארץ, ורק אז התדרדרו ילדיו, כשהם היו תחת שלטון והשפעה בבלית (יהויקים ויהויכין) או מצרית (יהואחז וצדקיהו).


מנשה היה סבו, אחרי מותו מלך יהואחז בנו.

בשלטונו הקצר (3 חודשים) הוא הספיק לבטל את הרפורמה של אביו.
בכל זמן שלטונו הוא המשיך במורשתו המדינית של אביו, ונלחם במצרים. 

לא הייתה שום השפעה מצרית, הם היו האוייב.
הבבלים היו מרוחקים ולא סביר שהייתה להם השפעה תרבותית של ממש.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > מדוע נכשל יאשיהו?
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 לדף הבא סך הכל 3 דפים.