בית פורומים עצור כאן חושבים

לא תעשה לך פסל ! מה עם הכרובים ?

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-2/2/2014 03:12 לינק ישיר 
לא תעשה לך פסל ! מה עם הכרובים ?

           


כבר חז"ל עמדו על הבעיה\הסתירה\האבסורד של הדבר, אייך זה שמצד אחד אסור לעשות פסל. ומצד שני, הנה משה מצווה לעשות כרובים ? האם אין לנו כאן פסל לכל דבר ? והנה דבריהם.

 

ועשית שנים כרובים זהב: כשאמר משה רבינו לא תעשה לך פסל וכל תמונה (שמות כ ג), נאמר לו ועשית שנים כרובים זהב, וכן כיוצא באלו, כמו פרשת יבום, וערות אביך, לא תלבש שעטנז (דברים כב יא), גדילים תעשה לך (שם שם יב), מחלליה מות יומת (שמות לא יד), וביום השבת שני כבשים בני שנה (במדבר כח ט), אלה וכיוצא בהן ברצון אחד נאמרו: (פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) שמות פרק כה)

 

חז"ל בעצם לא משיבים על הסתירה חוץ מלומר שזה רצון אחד. מן כזה "הפה שאסר הוא הפה שהתיר" בכל זאת חייבים להבין מה קורה כאן.

 

ברור לכל בר דעת שאין לארון הברית חוץ מארון כלומר באיזה חומר שנעשה ארון היא תישאר ארון אפי' מזהב וכסף אין לו ערך יותר מכארון יבש וריק. העיקר היא מה תוכנו של הארון כלומר מה יש בתוכו, הארון הוא הכלי קיבול של משהו. אומרים חז"ל שהארון היא סמל לצדיקים שהם תוכו כברו. כלומר כל אדם הוא כלי קיבול של תובנות ומידות אבל הצדיק הוא תוכו כברו.

 

עוד אומרים חז"ל  "כל הארן חסר "וו" ולמה ? לפי שעדיין לא נכתבה התורה ולא ניתנה בתוכו (בתוך הארון) אבל כשניתנה בתוכו ?! נתמלא כל הארון שבנביאים ושבכתובים (מדרש חסירות ויתרות)

 

ובכן, הארון הוא שלם אך ורק שיש בתוכו את התורה, כלומר התורה היא העניין כאן. ולכן עשו בשביל התורה כלי (הארון) לשים בו את התורה.

 

בכל זאת עוד נשאר השאלה העיקרית, הרי מבינים אנו למה צריך ארון (בשביל לשים בה את התורה)  אבל למה פסלים על הארון  ? הרי אסור לעשות פסל.

 

כאן ברצוני שנשים לב לעיקר העיקרים של החשיבה היהודית.

 

ובכן, המשכן מסמל את האדם כידוע (עיינו במלבים ועוד ) ארון הברית מסמל את המוח\הראש של האדם. בחשיבה היהודית מוח בלי תורה הוא כלי ריק, רק אחרי שאדם עמל בתורה הוא אדם שלם כמו הארון הברית בלי התורה בתוכו הוא ארון ריק ויבש כנ"ל.

 

אבל מה יש לאדם שהוא שלם אם הוא מת לבסוף ? שבעים שנה של עמל בתורה ונהפך להיות שלם ואחר כך מת ? מה הועיל לו כל עמלו ?

 

עוד משהו שחייבים לשים לב, שהתבונה היא פונקציה של התפתחות. אין שום תועלת בעמל החכמה והתבונה בלי התפתחות התבונה. התבונה היא אבולוציונית = התפתחות אבולוציונית. אם כך יוצא לנו שביסוד התבונה היא דווקא התפתחותו, ואם כך מה הועיל האדם שהוא זמני בכל עמלו ?

 

התשובה היא כמובן "צאצאים" ותלמידים. כל עמל בתבונה היא אך ורק בתלמידים וכמובן בהולדה. הולדה של החכם עצמו והולדה של התלמידים.

 

ולכן אומרת התורה שאין שום תועלת בארון עם התורה אם אין את הכרובים\הפסלים שהם כמובן זכר ונקבה מחוברים שמביא את ההולדה את הדור הבא. בלי הולדה אין לנו כלום מהתבונה שהיא רק זמנית ומתה יחד עם החכם.

 

עכשיו הבנו למה צריך את הפסלים לומר לנו שבלי צאצאים שהם ייקחו את תבונות החכם יותר רחוק כלומר לפתח את התבונה. וכך מדור לדור לפתח את התבונה כך שהתבונה והתפתחותו היא נצחית.

 

האלוהים מסמל כאן את ההתפתחות התבונה. לא התבונה עצמה שהיא עומדת ומתה כנ"ל רק דווקא את ההתפתחות. ולכן מובן עכשיו למה האלוהים אומר שהוא מדבר בין הארון לכרובים. (שמות פרק כה' כא') וְנָתַתָּ אֶת הַכַּפֹּרֶת עַל הָאָרֹן מִלְמָעְלָה וְאֶל הָאָרֹן תִּתֵּן אֶת הָעֵדֻת אֲשֶׁר אֶתֵּן אֵלֶיךָ: (כב) וְנוֹעַדְתִּי לְךָ שָׁם וְדִבַּרְתִּי אִתְּךָ מֵעַל הַכַּפֹּרֶת מִבֵּין שְׁנֵי הַכְּרֻבִים אֲשֶׁר עַל אֲרֹן הָעֵדֻת אֵת כָּל אֲשֶׁר אֲצַוֶּה אוֹתְךָ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל:

 

אייך האלוהים מדבר עם בני אנוש ? עם הניסיון האנושי עם הניסיון ההיסטורי. התפתחות התבונה, היא היא דבר האלוהים. ואין התפתחות התבונה בלי הולדה כנ"ל. לא התורה בארון לבד הוא דבר האלוהים, ולא הכרובים שהם ההולדה היא דבר האלוהים, רק התורה בהווה עם ההולדה שיחד = התפתחות התבונה, היא היא דבר האלוהים.

 

מכאן שהכרובים הם לא פסל או תמונה של אלוהי ישראל, רק דווקא מה שביניהם – בין הארון (= מה שבתוכו = התורה,) לכרובים (= ההולדה) – שם שם צץ דבר האלוהים.

 

לסיכום: דבר האלוהים = התפתחות התבונה. ואיך משיגים את דבר האלוהים ? על ידי לימוד התורה ועל ידי הולדה שיחד מפתחים את התבונה מדור לדור כך שהאלוהים מדבר עמנו כל הזמן. אבל עם ח"ו הופכים את התורה שבתוך הארון כעיקר מול התפתחות התבונה ?! אז אין דבר אלוהים כלל וכלל רק הפכנו את התורה לעומדת ומתה. אותו דבר עם מולידים צאצאים או תלמידי בלי התפתחות התבונה אז אנו מיצרים ארונות ריקים מתוכן.

 

והיות שבחשיבה הבסיסית של התורה התרופה לסרטן שתמצא מחר יכולנו למצוא כבר לפני אלפי שנים. אז יוצא שהעונש של אי התפתחות התבונה היא שאנו עוד מתים מסרטן. והשכר תהיה עם נפתח את התבונה שנינצל מסרטן כמובן, ולכן התורה מבטיחה (שמות פרק כג' כה') וַעֲבַדְתֶּם אֵת יְקֹוָק אֱלֹהֵיכֶם וּבֵרַךְ אֶת לַחְמְךָ וְאֶת מֵימֶיךָ וַהֲסִרֹתִי מַחֲלָה מִקִּרְבֶּךָ: כלומר אם נעבוד את האלוהים = נפתח את התבונה ?! אז יבורך הפרנסה ובעיקר "והסירותי מחלה מקרבך" כלומר מהתפתחות התבונה נזכה שנפתור את כל המחלות, וזה השכר בעמל התבונה והתפתחותו על ידי צאצאים ותלמידים.

 

מה דעתכם ?

 

בברכה ושבוע טוב.

 

Max maxmen



תוקן על ידי maxmen ב- 02/02/2014 03:30:31




דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-2/2/2014 10:49 לינק ישיר 

אין הבדל-חוץ  מכך שאת הכרובים ה' ציוה.
למי שעובד את ה'- אין  סרטן? ויש לו פרנסה בשפע?

ויש לשאול למה ה' באמת ציוה לעשות את הכרובים- הרי הוא ציוה לא תעשה פסל.

כנראה כמו הקרבנות גם הכרובים שמשו את המוני העם שהיו רגילים כמו השכנים לעבוד לפסל.
הם יכלו להגיד לשכנים, גם לנו יש 2 והם יותר יפים.


תוקן על ידי ירוחםשמ ב- 02/02/2014 11:15:14




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-2/2/2014 11:17 לינק ישיר 


עשה דוחה לא תעשה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-2/2/2014 11:46 לינק ישיר 

עשה דוחה לא תעשה רק באיסורי לאו -מלקות.    ולא באיסורי כרת ומיתות אחרות.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-2/2/2014 11:56 לינק ישיר 

כל התורה כולה היא "עשה כך וכך או אל תעשה אא"כ אומר אחרת". ואל תאמרו שזה רק הפה שאסר הוא הפה שהתיר אלא רשאי כל אחד לעבור על כל התורה כולה אם יש לו סיבה מספיק טובה בבחינת עת לעשות לה'. ממילא אם נאמר לא תרצח ואז נאמר להרוג ילדים (סוררים או עמלקים וכו) אז גם ניתן לאסור פסל ופסוקיים לאחר מכן להורות על בנייתו. לא להיות קשים מידי. לזרום



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-2/2/2014 12:01 לינק ישיר 

ירובעל
אני מסכים שצריכים לזרום. אם יש סיבה ומטרה ויעד לזרימה. אבל סתם לזרום? למה?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-2/2/2014 12:05 לינק ישיר 

'אל יתהלל חכם בחכמתו ואל יתהלל הגיבור בגבורתו ואל יתהלל עשיר בעשרו כי אם בזאת יתהלל המתהלל השכל וידוע אותי כי אני ה' עושה חסד משפט וצדקה בארץ כי באלה חפצתי' זה יעד הזרימה



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-2/2/2014 12:57 לינק ישיר 

[ירובעל,

לו חז"ל היו "זורמים" לא היו בידינו היום אוצרות הענק של המדרשים והתלמודים...



איד"ג,

וכידוע, א-להים שומר הלכה בדקדקנות....]



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-2/2/2014 13:47 לינק ישיר 

ירוחםשמ כתב:
  
למי שעובד את ה'- אין  סרטן? ויש לו פרנסה בשפע?



ירוחם: אני מבין שקשה להבין מה אני כותב ועוד גם האריכות. אבל אין טעם להגיב לפני שהבינו את הרעיון עם כל הקושי להבין את שפת החרטומים שלי.

איפה אמרתי שבעבודת השם (הקלסי) אין סרטן ? 
אמרתי מהי עבודת השם, עבודת השם היא "התפתחות התבונה = מציאת תרופה לסרטן. (מחלת הסרטן כאן היא רק דוגמא כמובן.)

עוד אמרתי שהכרובים לא מסמלים את אלוהי ישראל במילא אין כאן פסל, הכרובים מסמלים את החיבור\אהבת איש ואשתו שאהבתם היא נצחית על ידי צאצאיהם. הארון עצמו גם לא מסמל את אלוהי ישראל רק הוא כלי קיבול לתורה. דווקא התפתחות התבונה שיוצא בין שניהם ?! היא היא דבר האלוהים במילא אין כאן פסל שמסמל את אלוהי ישראל ונפל הסתירה בין לא תעשה לך פסל לבין הציווי לעשות כרובים שהיא רק תמונה\פסל של זוג אוהבים.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-2/2/2014 13:54 לינק ישיר 

yerubaal כתב:
כל התורה כולה היא "עשה כך וכך או אל תעשה אא"כ אומר אחרת". ואל תאמרו שזה רק הפה שאסר הוא הפה שהתיר אלא רשאי כל אחד לעבור על כל התורה כולה אם יש לו סיבה מספיק טובה בבחינת עת לעשות לה'. ממילא אם נאמר לא תרצח ואז נאמר להרוג ילדים (סוררים או עמלקים וכו) אז גם ניתן לאסור פסל ופסוקיים לאחר מכן להורות על בנייתו. לא להיות קשים מידי. לזרום


יש הבדל גדול בין כל מצוות התורה לבין עבודה זרה. נביא שיאמר בשם השם (באמת) שצריך לעבוד אלילים ?! חייבים להרוג אותו אפי' שנבואתו היא נבואת אמת. ולכן כלפי פסל אי אפשר לתרץ את הכלל של "עת לעשות לשם" "הוראת שעה" וכדומה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-2/2/2014 14:21 לינק ישיר 

אידך_גיסא כתב:

עשה דוחה לא תעשה.


עשה דוחה לא תעשה היא הכרעה הלכתית משכילה של החכמים. כלומר יש לנו אסור מוחלט ואחר כך דווקא עשה ?! אז החכמים נתנו לנו כלל הלכתי שעשה דוחה לא תעשה. אבל הכלל הזה לא פותר את הסתירה בין האיסור המוחלט לבין עשה, סתירה יש כאן אבל הלכתית מה לעשות למעשה ?! יש לנו הכרעה היוצא מהכלל של החכמים שעשה דוחה עשה. והבן זאת לעומק.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-2/2/2014 16:17 לינק ישיר 

מקסמן היקר, דמה בנפשך שאתה היהודי האחרון (יש כמה ספרים בשם זה) וכרגע אומרים לך שאו שאתה משתחווה לאיזה אליל תורן או שח"ו ממיתים אותך ואין יותר יהדות. אינני יודע מה אתה תבחר או לצורך העניין מה אני אבחר במצב כזה. אני בטוח שיהיו הרבה יראים שיעדיפו להשתחוות (כמובן לא בכוונה וכו) על מנת לשמר את היהדות בבחינת עת לעשות לה'. לכן גם ע"ז נופל תחת האפשרות הזו. אבל קבל התנצלותי משום שזה לא מהותי לדיון שהעלת.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-2/2/2014 16:20 לינק ישיר 

אבל אני כן חוזר למכלול רחב של מצוות ובראשן לא תרצח שהתורה מלאה ביוצאים מהכלל כך שהכרובים לא יוצאים מהכלל



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-2/2/2014 18:58 לינק ישיר 

אמשלום כתב:
איד"ג, וכידוע, א-להים שומר הלכה בדקדקנות....



א"ר לעזר פדא בסיליוס או נימוס או גריפות. בנוהג שבעולם מלך בשר ודם גוזר גזירה. רצה מקיימה רצו אחרים מקיימים אותה אבל הקב"ה אינו כן אלא גוזר גזירה ומקיימה תחילה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-2/2/2014 19:07 לינק ישיר 

yerubaal כתב:
מקסמן היקר, דמה בנפשך שאתה היהודי האחרון (יש כמה ספרים בשם זה) וכרגע אומרים לך שאו שאתה משתחווה לאיזה אליל תורן או שח"ו ממיתים אותך ואין יותר יהדות. אינני יודע מה אתה תבחר או לצורך העניין מה אני אבחר במצב כזה. אני בטוח שיהיו הרבה יראים שיעדיפו להשתחוות (כמובן לא בכוונה וכו) על מנת לשמר את היהדות בבחינת עת לעשות לה'. לכן גם ע"ז נופל תחת האפשרות הזו. אבל קבל התנצלותי משום שזה לא מהותי לדיון שהעלת.


האמת היא שצריך לעשות כאן סדר (שלא נצא מבולבלים).
מבחינת הלכתית (ציבורית אולי או השקפתית ולא מעשית לדעתי), זה יהרוג ואל יעבור אפי' שהוא יהודי יחידי ביקום. ועד מעט פורים וכידוע גזרת המן הגיע כי השתחווה לצלם. (כלומר המן חשב שיהודי משתחווה לצלם מתי שכדאי לו ולכן כביכול כעס על מרדכי ועמו, למה הוא והיהודי זמנו לא מפחדים ממנו (מהמן) מספיק כמו שפיחדו מנבוכדנצר בזמנו. זה בפשטות הפשט של דברי חז"ל הנ"ל שנענשו בגלל שהשתחווה לצלם)

אנו גם רואים למשל בעניין ברית מילה שחז"ל חשבו שעדיף שזרע אברהם יתכלה מאליו העיקר לא להוליד לריק = להוליד לחברה\לשלטון הדמיונית. כלומר אין לנו עניין לשמר את היהודים בכללותו העיקר זה אתה וצאצאיך האישים שלך.

יוצא בעצם שכיחיד אתה צודק לגמרי שכדאי להשתחוות לצלם ולהציל את עצמי ולברוח ולהקים את האומה היהודית מחדש במקום אחר.

כלומר אתה צודק לגמרי שיש כאן מן "הלכה ואין מורין כן" כלומר יחיד ששואל את שאלתך לעיל בוודאי יקבל תשובה כמו שאתה אומר שעדיף שישתחווה ויציל את עצמו.

אז יש כאן הבדל בין לימוד לצורך להגדיל תורה שאז פוסקים שיהרוג ואל יעבור, אבל הלכה למעשה כל רב יפסוק ליחיד כמו שאתה טוען ובצדק.

אבל בנידון כאן באשכול היא מקרה אחר לגמרי, הרי כאן מדובר על צלם\פסל לתמיד כחלק של עבודת הקודש של היהדות כביכול, ואז יש כאן סתירה שמצד אחד אסור פסל וחייבים להיהרג על כך, מצד שני אנו מצווים לעשות פסל בבית הקדשים ? זה לא הוראת שעה או עת לעשות או מקרה של יחיד בגזרת שמד, רק זה חלק בלתי נפרד מהתורה והנה סתירה כביכול בתורה עצמה.

בכל אופן כל בר דעת מבין שלא המעשה של להשתחוות לצלם היא העניין כאן. העיקר היא מה מסמל הצלם\הדגל\הפסל ואם הוא לא מקבל את משמעות הצלם\הפסל\הדגל אז הוא לעומק לא עובר על השקפת התורה.
אם כן אותו דבר לגבי הכרובים, אם אדם חושב שהכרובים מסמל את אלוהי ישראל ומשמעותו אז הוא העובר על הלא תעשה לך פסל, אם אבל הכרובים מסמל אצלו אך ורק לזוג אוהבים לנצחיות התבונה והתפתחותו על ידי אהבה ?! אז אין כן בכלל פסל וזה לא נכלל כלל לאיסור של "לא תעשה לך פסל"

מה שיוצא לנו אגב הדיון , שמי שהופך איסור תורה לאבסולוטי ? כמו לא תרצח או לא להשתחוות לצלם, הוא בעצם הופך את האיסור עצמו לצלם\לפסל ועובר על לא תעשה לך פסל. ומגיע לך תודה שגרמת לי לחדד את זה שוב, כי זה מאוד חשוב להבין זאת. כל יהודי חייב להבין שאין חוק תורה אחת שיכול להיות אבסולוטית, מי שחושב כך הוא חמור נושא ספרים. התבונה לעולם לא יכול להיות דטרמיניסטית ובזה כושלים כל חכמי האומות (במשפט וצדק וחכמי המדע בהגדרת חוקי מדע, רק מאז שהתחילו להגדיר חוקי סטטיסטיקה הצליחו לקדם את המדע) מאז ומתמיד ואפי' שלמה המלך כשל בזה עם קהלת. ביקום אקראי אין חוקים אבסולוטיים, וק"ו חוקי אנוש, ולכן חוקי אנוש חייבים להיות מותאמים ליקום ולהתפתחותו האבולוציונית.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-2/2/2014 21:59 לינק ישיר 

מקס

לסיכום: דבר האלוהים = התפתחות התבונה. ואיך משיגים את דבר האלוהים ? על ידי לימוד התורה ועל ידי הולדה שיחד מפתחים את התבונה מדור לדור כך שהאלוהים מדבר עמנו כל הזמן. אבל אם ח"ו הופכים את התורה שבתוך הארון כעיקר מול התפתחות התבונה ?! אז אין דבר אלוהים כלל וכלל רק הפכנו את התורה לעומדת ומתה. אותו דבר עם מולידים צאצאים או תלמידי בלי התפתחות התבונה אז אנו מיצרים ארונות ריקים מתוכן.

אתה צודק.

אבל, החכמים לא חשבו ולא חושבים כמוך.

לחכמים לא היה מספיק זמן כדי לפתח רפואה או מדע.

חכמינו עסקו ועוסקים בדברים חשובים יותר.

יש לך ספק שאם לחכמינו היה מעט זמן פנוי הם לא היו מפתחים את מנוע הקיטור? הנורה החשמלית? ועוד כמה תרופות מצילות חיים?







דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > לא תעשה לך פסל ! מה עם הכרובים ?
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 לדף הבא סך הכל 2 דפים.