נשלח ב-21/2/2014 13:22 |
|
| |
ובחנוני נא בזאת
ערב שביעית אנו נמצאים ויש סוגיה שעלתה במוחי.
התורה מסכימה כי ניתן לקבל את מבחן התוצאה כקובע ביחס לאמיתות התורה.
אני משער שכעת אכתוב משהו שלא יהא פופולרי.
אם ניקח מבחן זה לשאר הדברים בחיים נוכל להוכיח את אמיתות קיום התורה. לדוגמה, הערכים החילונים ששולטים ברחוב הם: אהבה, קרירה-קפיטליזם, אושר, התנדבות, ציונות, עזרה לזולת, השכלה, חשיבה (ויסלחו לי שאר הנשואים שלא העלתי).
לטענתי כיהודים דתיים אנו מנצחים בכל הפרמטרים הנ"ל כך שזאת הוכחה ששמירת תומ"צ מקדמת אותנו.
|
|
|
נשלח ב-21/2/2014 14:41 |
|
| |
ההצלחה הזו לא מוכיחה כלום. אם אתייחס למאמר שלינקקת אליו, לשיטתך יש הוכחה שהנרדפות היא נכונה (כי היא עובדת ומצליחה). ההצלחה הזאת מוכיחה לכל היותר שהיהדות מוליכה לתוצאות (אגב, לא אצל הדתיים), אבל מדוע זה קשור לשאלה האם היא נכונה? אגב, אפילו בתחום הערכי, גם אם היית צודק, אין בכך שום הוכחה לכלום. העובדה שהאמונה והמחוייבות למצוות הופכת אותי למוסרי יותר, גם אם זה נכון, לא מוכיחה שהיא נכונה.
|
|
|
נשלח ב-21/2/2014 14:49 |
|
| |
פעם חשבתי, עקב גלישה בפורום זה ודומיו, שעיסוק כמעט אובססיבי בפילוסופיה, הוא נחלת דתיים וחרדים, כיום אני כבר לא כ"כ בטוח.
|
|
|
נשלח ב-21/2/2014 14:50 |
|
| |
הטיעון שלך (בלא להתייחס לטיעון עצמו) מעגלי. אתה מביא ראיה מתוך התורה לגביי מבחן התוצאה ומזה רוצה להוכיח כי התורה אמיתית.
נ.ב. בפועל אף מאמין לא מקבל את מבחן התוצאה. היה והתוצאה מוצאת חן בעיניו, הוא ינפנף בה. לא? "חשבונות שמים"...
|
|
|
נשלח ב-21/2/2014 15:07 |
|
| |
שרפ כתב: |  | ערב שביעית אנו נמצאים ויש סוגיה שעלתה במוחי.
התורה מסכימה כי ניתן לקבל את מבחן התוצאה כקובע ביחס לאמיתות התורה.
אני משער שכעת אכתוב משהו שלא יהא פופולרי.
אם ניקח מבחן זה לשאר הדברים בחיים נוכל להוכיח את אמיתות קיום התורה. לדוגמה, הערכים החילונים ששולטים ברחוב הם:
אהבה, קרירה-קפיטליזם, אושר, התנדבות, ציונות, עזרה לזולת, השכלה, חשיבה (ויסלחו לי שאר הנשואים שלא העלתי).
לטענתי כיהודים דתיים אנו מנצחים בכל הפרמטרים הנ"ל כך שזאת הוכחה ששמירת תומ"צ מקדמת אותנו.
|
|
למיטב ידיעתי ונסיוני- אנחנו לא מנצחים בשום פרמטר שציינת. אבל בשום אחד ממה שציינת. אנחנו מנצחים רק באשליה עצמית. ובשטיפת מח - אנחנו מצליחים ביותר.
|
|
|
נשלח ב-21/2/2014 15:23 |
|
| |
רגע,"ובחנוני נא בזאת "מתגלה כאמת או כשטות גמורה ?(כמו כל הפרמטרים שקבעת)
|
|
|
נשלח ב-21/2/2014 15:44 |
|
| |
ירוחםשמ כתב: |  |
למיטב ידיעתי ונסיוני- אנחנו לא מנצחים בשום פרמטר שציינת. אבל בשום אחד ממה שציינת. אנחנו מנצחים רק באשליה עצמית. ובשטיפת מח - אנחנו מצליחים ביותר. |
|
בנקודה זו אני חלוק עליך.
בתחום האהבה - ראה את המשפחה היהודית, אורך חיי הנישואין, היקף פירוק המשפחות. בתחום הכלכלי - בארה"ב מחקרים מלמדים כי היהודים האורתודוקסים (לא האולטרה אורתודוקסים) הם הקבוצה העשירה ביותר, לאחריה הקונסרבטיבים, הרפורמיים והחילונים בסדר זה. בתחום האושר - יהודים אוכלי כשר הם הקבוצה המאושרת ביותר. התנדבות - ראש שרות לאומי, ארגוני חסד כמו יד שרה, טל חיים וכד' (לא התכוונתי לארגוני "פרנסה"). ציונות - הציבור הדתי בישראל היום מהווה את חוט השדרה של צה"ל, התיישבות, חלוציות וכד'.
|
|
|
נשלח ב-21/2/2014 15:55 |
|
| |
שרפ כתב: |  |
למיטב ידיעתי ונסיוני- אנחנו לא מנצחים בשום פרמטר שציינת. אבל בשום אחד ממה שציינת. אנחנו מנצחים רק באשליה עצמית. ובשטיפת מח - אנחנו מצליחים ביותר.
בנקודה זו אני חלוק עליך.
בתחום האהבה - ראה את המשפחה היהודית, אורך חיי הנישואין, היקף פירוק המשפחות.
הם לא מפרקים את המשפחה - ממה יגידו השכנים זה יפריע לשידוכים של האחים, יש שם רע לגרושות ןכ'
בתחום הכלכלי - בארה"ב מחקרים מלמדים כי היהודים האורתודוקסים (לא האולטרה אורתודוקסים) הם הקבוצה העשירה ביותר,
לאחריה הקונסרבטיבים, הרפורמיים והחילונים בסדר זה.
איני יודע על איזה מחקר אתה מסתמך. יש לך טעות גדולה מאד,
בתחום האושר - יהודים אוכלי כשר הם הקבוצה המאושרת ביותר
על מה אתה מסתמך?
.
התנדבות - ראש שרות לאומי, ארגוני חסד כמו יד שרה, טל חיים וכד' (לא התכוונתי לארגוני "פרנסה").
אתה לא מודע ויודע מה נעשה בצד השני, אני מסכים על התרומה הדתית, אבל למד על האחרים גם.
ציונות - הציבור הדתי בישראל היום מהווה את חוט השדרה של צה"ל, התיישבות, חלוציות וכד'. |
|
בחנוני נא בזאת- לֹא תְנַסּוּ אֶת יְקֹוָק אֱלֹהֵיכֶם כַּאֲשֶׁר נִסִּיתֶם בַּמַּסָּה: אמנם זה רק כתוב בתורה- אבל גם בגמרא ובפוסקים יש איסור לבחון את ה'. ההתר הוא רק על מעשרות.
|
|
|
נשלח ב-21/2/2014 16:31 |
|
| |
ובחנוני נא בזאת לא נאמר על שמיטה. הָבִיאוּ אֶת כָּל הַמַּעֲשֵׂר אֶל בֵּית הָאוֹצָר וִיהִי טֶרֶף בְּבֵיתִי וּבְחָנוּנִי נָא בָּזֹאת אָמַר יְה-וָה צְבָאוֹת אִם לֹא אֶפְתַּח לָכֶם אֵת אֲרֻבּוֹת הַשָּׁמַיִם וַהֲרִיקֹתִי לָכֶם בְּרָכָה עַד בְּלִי דָי. מלאכי ג י. על שמיטה נאמר וציויתי את ברכתי. http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp?topic_id=2922433&forum_id=1364
|
|
|
נשלח ב-21/2/2014 16:45 |
|
| |
יתכן יתכן ולא ראית, כי כתבתי מעשרות ולא שמיטה!?ה
תלמוד בבלי מסכת תענית דף ט עמוד א
אשכחיה רבי יוחנן לינוקא דריש לקיש, אמר ליה: אימא לי פסוקיך! - אמר ליה: עשר תעשר. אמר ליה: ומאי עשר תעשר? - אמר ליה: עשר בשביל שתתעשר. - אמר ליה: מנא לך? - אמר ליה: זיל נסי. - אמר ליה: ומי שרי לנסוייה להקדוש ברוך הוא? והכתיב +דברים ו'+ לא תנסו את ה'! - אמר ליה: הכי אמר רבי הושעיא: חוץ מזו, שנאמר +מלאכי ג'+ הביאו את כל המעשר אל בית האוצר ויהי טרף בביתי ובחנוני נא בזאת אמר ה' צבאות אם לא אפתח לכם את ארבות השמים והריקתי לכם ברכה עד בלי די, מאי עד בלי די? אמר רמי בר חמא אמר רב: עד שיבלו שפתותיכם מלומר די. - אמר ליה: אי הות מטי התם להאי פסוק שבת שלום
|
|
|
נשלח ב-21/2/2014 17:18 |
|
| |
ר' ירוחם, כתבתי לכותב האשכול. לא עלה על דעתי לחשוד בך במקרא.
|
|
|
נשלח ב-22/2/2014 21:41 |
|
| |
שרפ
א. לטענתך גם קבוצת מאפיה שהצליחה יש לך הוכחה לדרכה.
ב. בכל ההיסטוריה היהודים הצליחו כל כך או רק במיעוטה?
|
|
|
נשלח ב-22/2/2014 23:42 |
|
| |
שרפ
יש בעייתיות גדולה בשימוש בהוכחות היסטוריות. צא וראה כי בימי הבינים היהדות היתה הדת "המושפלת והמותקפת", אם אני זוכר את השם המלא של הספר שריה"ל קרא ל"הכוזרי".
לכן הספר מתחיל במלך שמחפש את הדת האמיתית אצל פילוסוף, נוצרי ומוסלמי. לא אצל היהודי כי די למלך במה ששמע שהם עניים ונרדפים וכו'.
זה תכסיס ספרותי מוצלח אבל הוא גם מבוסס על מציאות היסטורית קשה ועגומה בת מאות שנים של אז.
צא וראה שגם הרמב"ם, בהלכות גיור, אומר שאם בא אדם להתגייר אומרים לו: מה ראית להצטרף לעם ישראל שהם סחופים ודוויים וכו'. מאותה סיבה.
כלומר, עם ישראל לא זכה לחיים של אושר שהיו מצדיקים את הטענה שלך.
זה אז. אבל גם אם תגלה שהיום זה אחרת, עדיין נצטרך להתמודד עם השאלה: איזה חתך של שנים ושל מקום אמור לשמש כראיה.
_________________
שומר פיו ולשונו - שומר מצרות נפשו
< type="text/">document.write("");>
|
|
|
נשלח ב-23/2/2014 09:24 |
|
| |
מימוני ראוי לחלק התשובה לשני חלקים.
הראשונה היא שבזמן הקדום אכן יהודים נרדפו כי הם יהודים, אולם מצב האוכלוסייה שמסביב אף הוא לא היה מזהיר כבורים וכצמיתים לאדוניהם. כך שהיהודים גם שם הצטיינו ומצאו את הייחודיות של העם היהודי.
דווקא עם תום ימי הביניים אכן היה ליהודים במקרים רבים קושי לבטא את ייחודם ככל שהסביבה התקדמה ודווקא ההתקדמות שכללה אפשרות להתערות בסביבה הובילה לחילון ולהמרת דת יותר מהרדיפות (ואפילו המכסות ליהודים הובילו להתנצרות כמו במקרה של פון-נוימן). גם שם חלק מההעברה הבין דורית הייתה התמקדות בייחודו של עם ישראל בעולם הזה (היתנהלותית ותוצאתית) ולא דווקא התבססות על העולם הבא.
אכן לטענתי אנו מצויים בשלב שבו יש חופש והיכולת לזהות את הייחודיות עולה וכמובן משפיעה על הבחירה.
|
|
|
נשלח ב-23/2/2014 10:07 |
|
| |
שרפ
אם הבנתיך, אתה טוען שרק בתקופה כמו שלנו, שבה יש חופש פרט ואינדיבידואליזם, ניתן לבחון את השפעת הדת על ההצלחה בחיים? כי השפעה זו באה לידי ביטוי במישרין, כמו חוק טבע - מתחום הסוציולוגיה והפסיכולוגיה?
או שמא יש מבחני תוצאה נפרדים לתקופות נרדפות, כמו ימי הבינים, ולתקופות מודרניות, כמו היום?
כמדומה ששומה עליך, אם זה מה שאתה חפץ לטעון, להציג ניסוח כלשהו, גם ראשוני, של מבחן תוצאה, ולהציג נתונים שמצדיקים את הטענה שהיהודים מצליחים יותר במבחן התוצאה.
_________________
שומר פיו ולשונו - שומר מצרות נפשו
< type="text/">document.write("");>
|
|
|
|