נשלח ב-17/7/2014 08:54 |
|
| |
"כל הנודר כאילו בנה במה"
לקראת פרשת הנדרים (פרשת השבוע), רציתי לשאול אם יש למישהו פירוש על מאמר חז"ל "כל הנודר כאילו בנה במה".
הר"ן בנדרים מפרש שזאת אמירה שלילית, כלומר, כאילו בנה במה לאחר שנאסרו הבמות.
יש עוד פירושים שמישהו מכיר או חידש?
|
|
|
|
נשלח ב-17/7/2014 10:46 |
|
| |
בפשטות- הנודר אוסר על עצמו, דבר מיוזמתו, הבמות נבנו לפי רצונו וחשקו של כל אדם, ולכן הם נאסרו, לא כל אחד יכול לבנות לו במה חדשה לעבודת ה', איסורים חדשים, הנהגות חדשות, הדגשים באמונה חדשים. מלבושים שונים. יש מזבח עם החוקים שלו ורק הם קובעים
כך גם באיסורים על האדם- יש איסורים שהתורה נתנה. כל האיסורים החדשים דומים לבמה. ה' לא ציוה.
הנזיר בגמר נזירותו מביא קרבן חטאת. חטאת על מה? ועל זה עונה הגמרא- לא דייך מה שאסרה עליך התורה? ואתה מוסיף עליה. זו החטא של הנזיר שעליה הוא מביא קרבן.
כשיבנה המקדש במהרה בימנו, עם ישראל -בעיקר המגזרים המסוימים יספקו את קרבנות החטאת בשפע רב.
תוקן על ידי ירוחםשמ ב- 17/07/2014 10:47:49
|
|
|
|
נשלח ב-17/7/2014 11:24 |
|
| |
.
בפשטות, עושה דבר שפעם היה מותר והיום - אסור.
|
|
|
נשלח ב-17/7/2014 11:33 |
|
| |
מואדיב
ת-ברשותך - עושה דבר מותר- לאסור.
אחד מנושאי הכלים על ש"ע יו"ד כותב. כל האוסר על עצמו מה שלא אסרו אמוראים- הוא אפיקורס על כל התורה כולה. אני הייתי מצמצם- כל האוסר על עצמו, מה שלא אסרה התורה....
|
|
|
נשלח ב-17/7/2014 12:58 |
|
| |
ירוחםשמ כתב: |  | מואדיב
ת-ברשותך - עושה דבר מותר- לאסור.
אחד מנושאי הכלים על ש"ע יו"ד כותב. כל האוסר על עצמו מה שלא אסרו אמוראים- הוא אפיקורס על כל התורה כולה. אני הייתי מצמצם- כל האוסר על עצמו, מה שלא אסרה התורה.... |
|
אחד מנושאי הכלים כתב, אבל... הרי השו"ע עצמו רצוף באיסורים כאלו. וכי הוא טען שהשו"ע רווי באפיקורסות?
|
|
|
נשלח ב-17/7/2014 13:19 |
|
| |
מואדיב לא מדויק- השו"ע סבור שהמוקורת שלו במקורם מבוססים על הגמרא ועל האמוראים.
על הרמב"ם אמר ר' נחמן ואחרים שהוא היה אפיקורס, אז להמשיך ברעיון לא כל כך רחוק.
|
|
|
נשלח ב-17/7/2014 14:02 |
|
| |
וכל המקיימו כאילו הקריב עליו קרבן ,,טעון פירוש יתר
|
|
|
נשלח ב-17/7/2014 14:11 |
|
| |
בדיוק בעיקר קשה לי המאמר בשל ימותו: "הנושא כאילו בנה במה, והמקיימו כאילו מקריב עליו קרבן" ??????? איך הר"ן יפרש את החלק השני באופן שלילי? מה, שלא יקיימו? נשלח מהאנדרואיד שלי
_________________
|
|
|
נשלח ב-17/7/2014 14:11 |
|
| |
חסדא, אם תעיין בכל הסוגיות בהן זה מובא תראה שהמקיימו אין פירושו שמקיים את מה שנדר, אלא שאינו מפר אותו (ביום שמעו), או שלא נשאל עליו. ממילא אין שום קושי.
|
|
|
נשלח ב-17/7/2014 14:11 |
|
| |
עיין תוספות יבמות קט ע"ב, פירוש הרמב"ם לנדרים פ"ט ה"א, מהרש"א חידושי אגדות לסוטה ד ע"ב, ומהרש"א חידושי אגדות ליבמות קט ע"א.
|
|
|
נשלח ב-17/7/2014 14:50 |
|
| |
פתיאמי כתב: |  | בדיוק
בעיקר קשה לי המאמר בשל ימותו:
"הנושא כאילו בנה במה, והמקיימו כאילו מקריב עליו קרבן"
???????
איך הר"ן יפרש את החלק השני באופן שלילי?
מה, שלא יקיימו?
נשלח מהאנדרואיד שלי
_________________
|
|
חגיגה דף י. משנה. היתר נדרים פורחין באויר ואין להם על מה שיסמכו.
|
|
|
נשלח ב-17/7/2014 15:04 |
|
| |
פירוש כי הבונה במה הוא פורש עצמו מן הכלל לעשות אליו במה מיוחדת, וכך הנודר על דבר הוא פורש עצמו מן הכלל, שאם אוסר עליו היין הרי לכל העולם היין מותר ואליו היין אסור והרי הוא פורש עצמו מן הכלל, ולכך נחשב כאלו בונה [במה], והמקיימו כאלו הקריב עליו קרבן כי הנדר הוא התחלת הפרישה מן הכלל, וכאשר מקיים הנדר הרי כאלוה קריב עליו קרבן בשעת איסור הבמות שזה לגמרי פרישה מן הכלל, וכך זה המקיים הנדר נקרא פרישה לגמרי מן הכלל. (חידושי אגדות מהר"ל כאן)
|
|
|
נשלח ב-17/7/2014 15:08 |
|
| |
לא ידעתי שהמהר"ל הספיק לקרא מה שכתבתי כאן. ופשוט ניסח זאת יותר יפה ובהדגשים אחרים. יפה מאד
|
|
|
נשלח ב-17/7/2014 17:04 |
|
| |
משמע מהמהר"ל שעדיף לא לקיים את הנדר כדי לא לפרוש מהכלל.
וזאת אי אפשר
"מוצא שפתיך תשמור"
|
|
|
נשלח ב-17/7/2014 19:15 |
|
| |
משמע מהמהרל שעדיף להתיר את הנדר מאשר לקיים את כל היוצא מפיו יעשה,
|
|
|
נשלח ב-17/7/2014 19:20 |
|
| |
פתיאמי, לא ראיתי אותו בפנים, אבל לדעתי הוא מדבר על לקיים את הנדר במובן שכתבתי למעלה. וכפי שהערתי כך עולה גם מהגמרא עצמה.
|
|
|
|