בית פורומים בחדרי חרדים

מעשה מהאדמו"ר מסאטמר, ט"ו באב, ושלוש שבועות

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-11/8/2014 02:59 לינק ישיר 
מעשה מהאדמו"ר מסאטמר, ט"ו באב, ושלוש שבועות

שמעו סיפור מעניין על רבי אהרן טייטלבוים, אדמו"ר מסאטמאר, 
נקלעתי לבית מדרשו בהרי הנופש בארה"ב.
(הוא נופש עם מניין מצומצם מחסידיו המובחרים)
ובתוך דרשתו בסעודה שלישית - הזכיר בהבלעה את העובדה שהיום הוא יום מיוחד, ט"ו באב שבו בנות ישראל יוצאות וכו',
והוסיף דרך אגב שבוודאי אין זה כפשוטו,
(דהיינו העובדה המצויינת בסוף מסכת תענית שפעמיים בשנה היו בנות ישראל יוצאות ורוקדות בכרמים למול הבחורים למטרת נישואין - לא התרחשה באמת במציאות!!)


ניגשתי אליו ביום ראשון אחר התפילה,
שאלתי אותו הייתכן? לומר על משנה שלא כפשוטו? וכי היכן מצאנו דבר כזה?
בתחילה הוא ניסה לנפנף אותי בתמיהה רבתי עלי אישית: "מה? אתה לא מבין לבד? אתה לא קולט למה אי אפשר לומר שזה כפשוטו?"
כאילו חסר לי ביראת שמים בעצם השאלה המטונפת הזאת.
אך אני לא ויתרתי: "מילא אגדות רבה בר בר חנה במסכת בבא בתרא - הייתי מבין אם היית אומר שזה שלא כפשוטו, אך כאן מדובר במשנה! וכן במקרא מפורש בסוף שופטים! "הנה חג לה' מימים ימימה" וגו' שבני בנימין חטפו להם נשים מהמחולות הללו,
האם גם מקרא זה יוצא מידי פשוטו??


הוא שב וקבע בנחרצות: "עם ישראל - היה תמיד עם קדוש, ומוכרח הדבר שלא היה יכול להיות כפשוטו,
ואם אין אתה מבין לבד - אין אני יכול להסביר לך!"

כאן כבר לא יכלתי להתאפק מלהתחצף קצת, עניתי:
"אם ההתייחסות למשנה היא כזו - אז אולי נפרש המימרא 'שלש שבועות השביע' (-הבסיס של התזה האנטי ציונית בספר ויואל משה) גם שלא כפשוטו!

מיד ברחתי משם...

אגב:
בעלון השבועי שחסידי סאטמאר מדפיסים (את דברי התורה בסעודה שלישית) 
- הושמט המשפט הזה.



ע"כ מצוטט מתוך בלוג פלוני אלמוני.

ולמרות שהבלוג ההוא ידוע באי אמינותו,
הריני לאשר ששמעתי סיפור זה מיהודי ששמע מבעל המעשה בעצמו.

אם כי יש לציין שסופו של המעשה,
דהיינו האם ואיך הגיב האדמו"ר להשוואה של האברך הנ"ל,
- לא זכור לי.



דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/8/2016 23:29 לינק ישיר 





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/8/2016 23:35 לינק ישיר 

ה2 שבועות (ה3. הינה של הגויים!)
זה גם מדרש!
ואומרים שאין לומדים הלכות ממדרש...


נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-19/8/2016 00:23 לינק ישיר 

כפי שהסבירו כאן יפה, יתכן והמונח מחוללות לא הכוונה רוקדות, אלא הולכות בסיבובים. בערי היום התיכון של דרום אירופה ובאיים, היה נהוג שהבנות (הגויות), היו יוצאות לכיכר הכפר או העיירה והולכות בו יחדיו בסיבובים והבנים מגיעים להתבונן בהם לקחת נשים (כמובן שלאחר דיבור עם ההורים שמאשרים לבקש את ידה של הבחורה).
יתכן מאד שהבנות היהודיות היו יוצאות למטעים ועושות זאת, בכדי שהבנים יתבוננו בהן (יראו את ההיצע) ואח"כ יבקשו מהורי הבנות את ידן.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-19/8/2016 00:55 לינק ישיר 

ניוטרל, השלש שבועות אינן מדרש אלא סוגיא שלמה בתלמוד. מהתלמוד נראה שזו הלכה ולא אגדה.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-19/8/2016 01:50 לינק ישיר 

אור_היום כתב:

ניוטרל, השלש שבועות אינן מדרש אלא סוגיא שלמה בתלמוד. מהתלמוד נראה שזו הלכה ולא אגדה.



בתלמוד בוודאי
אך זה אגדה (סוג של מדרש).


נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/8/2017 14:45 לינק ישיר 

מוקפץ לכבוד היום.


נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/8/2017 15:29 לינק ישיר 

אור_היום כתב:

ניוטרל, השלש שבועות אינן מדרש אלא סוגיא שלמה בתלמוד. מהתלמוד נראה שזו הלכה ולא אגדה.



אני רואה שאתה אוהב את צמד המילים "סוגיא שלימה"
ה"סוגיא שלימה" שלך, הם דברי אגדה בתלמוד
האם דברי אגדה של התלמוד בבלי עדיפים על דברי אגדה שבמדרש?
כשההבדל היחיד הוא שבמדרש לרוב תנאים בעלי האגדה ובבלי - אמוראים

אתה יכול לקרוא לזה סוגיא שלימה מרפסן איגרא, ועדיין אתה נמצא למד הלכות מאגדה, לוקח מצות עשה לבנות בית המקדש למשל ושם עליו כמה דברי אגדה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/8/2017 16:15 לינק ישיר 

יש לנו מזל שהוא התחתן ויש לו ילדים, אחרת היה אומר שמה שכתוב בתורה שהאבות הקדושים התחתנו והולידו ילדים זה לא כפשוטו.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-7/8/2017 02:48 לינק ישיר 

ואני חשבתי שרק עסקנים כמו עמרם טייטלבום מתחצפים אליו.

אה, גם חשבתי שבעלון הסאטמרי שבו מובאים דברות קודשו, אין משמיטים קטעים מפנינותיו.

נו, אז חשבתי.




נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-7/8/2017 07:45 לינק ישיר 

אור_היום כתב:

ניוטרל, השלש שבועות אינן מדרש אלא סוגיא שלמה בתלמוד. מהתלמוד נראה שזו הלכה ולא אגדה.

אם זו הלכה, הרי יש לנו ח מצוות בני נח..



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/8/2017 12:31 לינק ישיר 

הרב השואל הוא הרה"ג ר' יחיאל גולדהבר



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/8/2017 01:22 לינק ישיר 

ומה לעשות שגם הגר"ש ואזנר זצ"ל גם אמר פעם ביאור למשנה בסגנון הזה, שאין הכוונה היא שהבחורים בעצמם יצאו לחפש כלות ולצפות במחוללות, אלא אמו ואחיותיו של הבחור הם היו יוצאים לבחור את הטוב בעבורו, ואף הוסיף שזה מה שאמרו בחור שא נא עיניך וככו' היה כעין הימנון של הבנות הצנועות, ולא שהיו פונים ישירות לבחורים,



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/8/2017 06:31 לינק ישיר 

בונדמן כתב:

ומה לעשות שגם הגר"ש ואזנר זצ"ל גם אמר פעם ביאור למשנה בסגנון הזה, שאין הכוונה היא שהבחורים בעצמם יצאו לחפש כלות ולצפות במחוללות, אלא אמו ואחיותיו של הבחור הם היו יוצאים לבחור את הטוב בעבורו, ואף הוסיף שזה מה שאמרו בחור שא נא עיניך וככו' היה כעין הימנון של הבנות הצנועות, ולא שהיו פונים ישירות לבחורים,


אבל בפירוש כתוב:"כל מי שאין לו אישה נפנה לשם" ולא כתוב "שולח את אמא שלו ללכת לשם".


נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/8/2017 18:38 לינק ישיר 

הפעם הקודמת שט"ו באב חל בשבת.
הייתה בשנת תשס"ח.
הפעם הבאה (אם יתשמשו בלוח...)
תהא שנת תשפ"א:


נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/8/2017 19:31 לינק ישיר 

בונדמן כתב:

ומה לעשות שגם הגר"ש ואזנר זצ"ל גם אמר פעם ביאור למשנה בסגנון הזה, שאין הכוונה היא שהבחורים בעצמם יצאו לחפש כלות ולצפות במחוללות, אלא אמו ואחיותיו של הבחור הם היו יוצאים לבחור את הטוב בעבורו, ואף הוסיף שזה מה שאמרו בחור שא נא עיניך וככו' היה כעין הימנון של הבנות הצנועות, ולא שהיו פונים ישירות לבחורים,


היה צריך להוסיף רק שבזמן שהאמהות היו הולכות לדבר עם הבחורות, הבחורים היו הולכים להדביק פשקווילים ולשרוף פחי אשפה, כמנהג מטומטמי מאה שערים עד היום הזה.


נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > אקטואליה וחדשות > בחדרי חרדים > מעשה מהאדמו"ר מסאטמר, ט"ו באב, ושלוש שבועות
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 לדף הבא סך הכל 2 דפים.