בית פורומים עצור כאן חושבים

הרב אהרן ליכטנשטיין ע"ה ודרכו

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-20/4/2015 12:49 לינק ישיר 
הרב אהרן ליכטנשטיין ע"ה ודרכו

העולם היהודי איבד תלמיד חכם גדול, ראש  ישיבה, חתנו של הגרי"ד סולוביצ'יק, ואדם מיוחד במינו, ששילב יראה וחכמה (חיצונית גם כן) במקום אחד.

ספרן בוודאי יעתיק לכאן את המאמר מויקי שזיכה בו את חברי הפורום שמותר להזכיר את שמו.

הרשו לי להעתיק, במקום הספד או זכרונות שאיני יכול לספק, אבל אשמח לקרוא, קטע קצר מאד מאחד המאמרים המרשימים ביותר שנכתבו במוסר, מתוך "באור פניך יהלכון", שיחות של הרב. דברי חכמים הם הם זכרונם.

בבואנו לעצב את אישיותנו על פי ערכי התורה, עלינו לעסוק לפחות בשלוש רמות של ציפייה ואחריות. את אלו ניתן לראות כמעגלים קונצנטריים, הנעים מן ההיקף הרחב ביותר ועד הרמה הפרטית יותר.

1. התביעות האוניברסליות המופנות אל האדם באשר הוא אדם
2. התביעות המופנות כלפי היהודי.
3. אחריותו של בן תורה, המעמיד את לימוד התורה במרכז קיומו ושואף להגשים את ערכיה.


במילים קצרות אלו, הרב ליכטנשטיין מסכם את היעדים שהיהודי והיהודי בן התורה אמור להכיר ואם יבחר, ישאף אליהם.

יש דרישות אנושיות.
יש דרישות המתווספות על הדרישות האנושיות. מסתבר שהן מה שמכנים "להיות עם סגולה".
ויש דרישות שמפנה מי שחפץ להיות תלמיד חכם ובן ישיבה אל עצמו.

אלו דרישות שצומחות זו על גב זו ומוסיפות זו על זו.

לצערי, איני מכיר כמעט ניסוחים קצרים וממצים בעולם המוסר שניתן לקבל מהם כה הרבה, למי שיעיין כמובן. ומעל לכל, יש כאן הצהרה ברורה כי האדם באשר הוא אדם, כולל הגוי, אף הוא חביב שנברא בצלם אלוקים. וכי הכל חייבים בדרישות אנושיות - אני מדגיש זאת כיון שיש גישה אחרת, השוללת את אנושיותו של הגוי ומורידה את מעמדו האונטולוגי ביחס ליהודי. לא כן דרכו של הרב ליכטנשטיין.

כמו כן, ניתן להבין כי הדרך של בני התורה היא מעלה אבל אינה חובה במובן שמי שלא ילך בה, פסול חלילה. זו הזמנה והמלצה לנו, אם נבין ונעריך ונבחר ונתאמץ.

אני מקוה שדברים קצרים אלו שהעתקתי יציגו את הרב שאבד לנו ב(חלק) מתפארתו. הנה כמה דברים שאני מוצא בדבריו.

א. הדרישה האישית לחיות חיים של ערכים, גם בהיותו אדם, גם בהיותו יהודי ותלמיד חכם.
ב. היכולת ללמוד וללמד ולתמצת.
ג. הפתיחות לעולם המחשבה וההכרה בכך שיש גם עולם מחוץ ליהדות.
ד. הפניה לציבור של צעירים במילים שיפעימו אותם ויעניקו להם תמונה על עצמם ועל הדרך שפתוחה בפניהם להיות בני עליה.
ה. ההדגשה של הבחירה האישית.
ו. ההנחה הפשוטה כי התורה באה לחנך אותנו ולהפוך אותנו לאנשים טובים יותר, גם בתוך עצמנו.
ז. ההבדלה בין המלצה לחובה גמורה. אי פסילה של מי שלא זכה ולא בחר.

ראויים הדברים למי שאמרם. ראוי לנו לעיין בהם וללמוד כיצד ומאלו הנחות יסוד אפשר לצפות מתלמיד חכם בן זמננו לעצב את אישיותו ואת חייו.

בין השאר, יש לדעתי מקום לדון באופן שבו הרב התמודד בין המודרנה לבין היהדות, בין עולם המחשבה הנכרי, שידע לקבל ממנו את המיטב שיכול היה למצוא בו, כפי שתיאר בראיונותיו בספר של הרב סבתו (נדמה לי שהיה אשכול או היה אמור להיות אשכול...). אבל זה רק פן אחד של אישיות דגולה של אדם דגול.

ברוך דיין אמת.

תוקנה  טעות הקלדה. שגיאות מי יבין.


תוקן על ידי מיימוני ב- 20/04/2015 12:53:37




דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/4/2015 15:05 לינק ישיר 

הרב אהרן ליכטנשטיין זצ"ל היה אומר עפ"י הגמרא ביבמות (קט:): כל האומר אין לו אלא תורה... אפילו תורה אין לו. כי ישנה תורה שהינה תורת חיים וטוב, וישנה תורה שאיננו כזו אלא תורה שקרית ריקנית ופסולה. ואם לכאורה היה מקום לחשוב כי די בתורה, שנאמר הפוך בה והפוך בה דכולה בה (אבות ה, כב), יש בכל אופן הכרח להוסיף דבר מה. בפשטות יש להוסיף יראת שמים וגמילות חסדים. ויש לדעת שישנם ערכים נוספים חוץ מהשכלה תורנית, יעדים אנושיים ויהודים, שיש צורך להוסיף אותם, לחבר לאזן ולהשלים, על מנת להגיע להסתכלות שלמה על הוית האדם.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-20/4/2015 15:19 לינק ישיר 

.

עיני יורדה מים...


קשה לכתוב, אך מי שיפתח דוקא את ספרי השיעורים שנכתבו דוקא על התלמוד, דומני שיוכל לנגוע בשיעור הקומה של מי שכל התלמוד פרוש לפניו בכל רגע, ולא משנה באיזו סוגיה הוא אוחז.

...או היכולת לתפוז תוך שניה את תשומת לבו של כל אולם בית המדרש. כך, כפי שאוהבים חברי להזכיר לי, באותו שיעור בהלכות פסח שהחל בסיפור אישי: הבחור הצעיר, תלמידו של הגרי"ד, מסיע את רבו-חותנו ברכבו בחול המועד פסח, פותח לרגע את תא הכפפות - ומוצא שם חצי דונאט. נבוך כולו הוא רוצה לרוץ הצידה ולשרוף את החמץ, ואז נעצר בשאלה:
"של מי זה בכלל? האין החמץ הזה שייך לגוי? וכי מותר לשרוף את חמצו של הגוי???"

...וכך החל השיעור, בדיון לכל הכיוונים, האורך והרוחב של השאלה בדיני מכירת החמץ, בדיני קניין, וכו'.



אך לא רק ראש ישיבה, כי כשעלה הצורך לא פחד ולא חשש לתחוב ידיו בשפיר ושליה, והיה ממייסדי פורום תקנה. וכשעלו הטונים, לא התבייש לפסוק, גם בבוטות, כי יש מי שאסור לו לדרוש בציבור. "שיעבוד בברזל" ענה, כשנשאל במה יתפרנס מי שהודח. 

בעיני, מי שרוצה להבין את דרך הלימוד שלו, יעשה מעשה פשוט, ויפתח ספר - למשל את השיעורים במסכת פסחים. אחרי כמה עמודים, הרגשתי נבוך. נבוך מכך שמסכת שלמדתי כמה וכמה פעמים, מקבלת פתאום עומקים נוספים, שנראים כל כך מובנים מאליהם - אבל לא חשבתי עליהם לפניכן. נבוך - ומתפעל, מהיכולת לראות את התמונה הכוללת באופן כל כך חד, ברור ותמציתי.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/4/2015 15:20 לינק ישיר 

.

וכך הספידו אחד מתלמידיו - הרב בזק:

http://etzion.org.il/sites/default/files/images/daf_header_he.png); background-repeat: no-repeat;">

פלה עטרת ראשנו - הרב אהרן ליכטנשטיין זצ"ל

  • הרב אמנון בזק

נפלה עטרת ראשנו.
בדקות אלו קשה לאפיין את מרחב אישיותו של מורנו הגדול הרב אהרן ליכטנשטיין זצ"ל. אוכל רק לכתוב כמה מילים על התכונה האחת שריגשה אותי יותר מכול ברבנו לאורך כל הדרך.
מן המפורסמות הוא שמורנו היה תלמיד חכם עצום בכל חלקי התורה, שהיקף ידיעותיו היה חלק בלתי נפרד מדרך הלימוד השיטתית שאותה הנחיל לאלפי תלמידיו. ידוע גם שמורנו היה גם בעל השכלה כללית רחבה, והשקפת עולמו שהועברה בין היתר בשיחותיו ובספריו כללה ציטוטים רבים מאנשי הגות וספרות כללית, שהרחיבו את מבטם של תלמידיו.
ולא פחות משהיה גדול בתורה ובדעת, רבנו היה איש מוסר וצדק שקשה לראות כמותם בעולם. הוא נטל על עצמו שיעורים רבים בכל שבוע, ודרש מעצמו גם בשעות קשות לעמוד בכל המחויבויות שקיבל עליו. פעמיים נכחתי בשיעוריו שאליהם הגיע מערש הדווי של הוריו, כשבאמצעם של השיעורים נקרא בדחיפות לשוב אליהם.
אך בעיני מעל הכול בלטה ברבנו מידת הצניעות. כל כמה שאישיותו התורנית הייתה עצומה, לא ניתן לשער עד כמה הוא נהג כבוד בכל אדם ולא נטל שררה לעצמו מעולם. מתוך הסיפורים המתרוצצים במוחי ברגעים עצובים אלו אני נזכר כיצד היה מקפיד בימים ההם לפתוח קודם את דלת המכונית לתלמיד שנסע עמו טרמפ לירושלים ורק אחר כך לפתוח את הדלת לעצמו, וכיצד כאשר נסע בעצמו בטרמפ עם זוג נשוי הוא לא היה מוכן לשבת מקדימה אלא הקפיד לתת לבני הזוג לשבת שם. לפני כל שיעור כללי שהיה אמור להעביר הוא היה ניגש אלינו ושואל: "חשבתי להעביר על הנושא הזה. האם זה בסדר מבחינתך?".
וכנראה משום כך, יותר מכל רגש אחר שחשו תלמידיו כלפיו – הערכה, הערצה, כבוד, יראה – הם חשו תמיד, כולם כאחד – אהבה גדולה ועצומה, לאחד מענקי הרוח והמידות שהיו בעם ישראל בדורות האחרונים.
רבנו האהוב, כל חייך לא נתת לעצמך מנוחה. כעת, לך בשלום ותנוח בשלום על משכבך, תוך תחושת סיפוק על אהבת התורה, על דרך הלימוד ועל השקפת העולם שהנחלת לתלמידיך ולעם ישראל כולו, ועל הדמות הערכית, המוסרית והצנועה שתעמוד לנגד עינינו בכל עת ובכל שעה.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/4/2015 15:20 לינק ישיר 

.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/4/2015 15:38 לינק ישיר 

.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/4/2015 16:01 לינק ישיר 

מאמר מופלא של הרב אהרן ליכטנשטיין "טובה חכמה עם נחלה":

http://etzion.haretzion.org/images/stories/YHE/pdf/ral-torah%20and%20culture.pdf



תוקן על ידי מם80 ב- 20/04/2015 16:01:24




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-20/4/2015 16:22 לינק ישיר 

http://www.y-or.co.il/blog/2012/01/05/%D7%94%D7%A8%D7%91-%D7%90%D7%94%D7%A8%D7%9F-%D7%9C%D7%99%D7%9B%D7%98%D7%A0%D7%A9%D7%98%D7%99%D7%99%D7%9F-%D7%9E%D7%90%D7%9E%D7%A8-%D7%9E%D7%A7%D7%99%D7%A3-%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%93%D7%99-%D7%95%D7%97/#.VTTaPtJViko



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-20/4/2015 18:45 לינק ישיר 

תמונה -




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-21/4/2015 00:49 לינק ישיר 

מתורתו של הרב אהרון ליכטנשטיין



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-21/4/2015 07:49 לינק ישיר 

פתאח
אתה חכול להסביר איזה אוצר מצאת במאמר שהבאת?
הדבר היחיד ה"מחודש" בו הוא ההישענות על שכל ישר ומבוסס (דבר נדיר אצל כמה ת"ח. יש להודות).
מומלץ לראות את פרק יב בספר באור פניך בו הבטה פנים מגזרית ישרה (נדירה אצל ת"ח, בפרט מהמחנה ה"שני"), טם כי אני חלוק על מסקנתו.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-21/4/2015 16:35 לינק ישיר 

.

כמעט כל המספידים אומרים משהו בסגנון אזל גברא דמסתפינא מיניה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-21/4/2015 16:38 לינק ישיר 

.


הערות של מישהי לגבי הלוויה וההספדים:

* הרב אמר שהוא רואה במשפחה את ההישג הגדול ביותר שלו בחייו.
• שני רבנים בלבד דברו.
• כל ששת ילדיו של הרב, בניו ובנותיו, דברו.
• הטבעיות שבה עמדו אסתי וטוני, בנות הרב, ונשאו דברים בהיכל הישיבה
• הסיפור על הרב מפעיל מכונות כביסה בערב ר"ח באב (כמו בשאר השנה), ומוודא שלא נשאר עוד משהו לכבס
* הרב מדיח כלים בערבי שבתות, כדי שהשבת תחווה אצל הילדים כמשהו טוב, ולא כסיבה למריבה מי ידיח כלים.
* הילדים מדברים לפי סדר הלידה
* הרבנים מדברים אחרי הילדים
* הסדר וההקפדה על ונשמרתם מאד לנפשותיכם
• ילדי הרב מדברים על אימם, פונים אליה, מזכירים את שותפותה המלאה לדרכו, ומודים לה.
• ילדי הרב מודים, באנגלית, ובפנייה אישית מרגשת, למטפל הזר שטיפל בו בחודשים האחרונים
• שיעור הגמרא הקבוע של הרב במגדל עוז, לבקשתה של בתו, טוני
• החברותות בישיבה/מדרשה עם כל אחד ואחת מן הילדים בכל שבוע ושבוע
• הרב ליכטנשטיין הולך להופעות בסניף
* בלוויה עצמה זוכות נשים למקום מכובד ומכבד
* ועוד- 
הבן מצטט משוררים באנגלית, ומתנצל שהוא כנראה לא זוכר נכון את הפרטים
הבן בוחר כמשל להתמודדות מכאן והלאה של הישיבה וכו' סיפור על איך הרב לימד אותו לרכוב על אופניים כשהיה בכיתה א'

שיעור במוסר, באנושיות, במשפחתיות, בחינוך, ביראת שמיים.



הסבר לגבי מגדל עוז - מדובר במדרשה לבנות, למעשה - מעין 'ישיבה לבנות' דתיות. לומדות שם חו"לניקיות וישראליות במסלולים שונים. בנות לאחר תיכון או לאחר שירות, גם לאומי וגם צבאי. בתו עסתי הקימה ועומדת בראש המדרשה עד היום. למדרשה היה - ועדיין - קשר לישיבת הר עציון.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-21/4/2015 19:02 לינק ישיר 

אני הייתי כותב נקודות אחרות, אבל כרגע אין לי כוח, אולי בהמשך.
רק אבהיר, כיוון שאפשר להבין מדבריו של מואדיב אחרת - שלושה מבניו של הרב ליכטנשטיין הם רבנים.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-21/4/2015 19:48 לינק ישיר 

ובמה עוסק הרביעי?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-21/4/2015 20:02 לינק ישיר 

הנה קטע מפרק י"ב בספר באור פניך: שהובא במקור שהביא שומע כעונה

"כמה שנים לאחר שעלינו ארצה, התהלכתי עם בני משפחתי בשכונת בית ישראל בירושלים,שכונה שברובה סמטאות צרותהגענו לפינת רחוב שבה סוחר אחד נתקע עם רכבוהתלבטנו כיצד לעזור לוזה היה מקרה ברור של חיוב פריקה וטעינההיו שם כמה נערים מהשכונהבני עשר או אחת עשרה אם לשפוט על פי חזותם הם ראו שהנהג לא חבש כיפה מיד התחילו לפלפלבהתבססם על הגמרא בפסחים אם כן או לא לעזור לו הם אמרו, "אם הוא גלוי ראש ,מן הסתם אינו מפריש תרומות ומעשרותואם כן חשוד הוא על הטבל…" באותה עת כתבתי למורי ורבי הרב סולוביצ'יק ז"ל וסיפרתי לו על האירועסיימתי בהערהשנערים ממחננו לא היו מכירים את הגמרא בגיל זהאבל הם היו עוזרים לו תחושתי אז הייתה מדועלמען ה'אנחנו חייבים לעמוד בפני הבחירה הזאתהאם בלתי אפשרי למצוא בחורים שהיו עוזרים לו וגם מכירים את הגמראהאם הכרח הוא לבחוראני מקווה ומאמין שלאאבל אם יכפו עליי את הבחירהאין לי ספק לאיזה צד הייתי נאמןהייתי מעדיף שידעו פחות גמרא ושיגישו עזרה".

עד המשפט האחרון הייתי חותם על כל מילה. מה שנשאר עלום לגבי הוא פירוש המשפט האחרון. כמו רבים מדבריו של הרב המשפט האחרון הוא אמורפי וחסר קו גבול . יש שיאמרו שזה מאפיין הכרחי, כי אין קו גבול ברור וגם אם יש אי אפשר לשרטטו במלל. נכון. אבל הרגשתי היא שלא בכדי הדברים מושארים כך. אין שום שאיפה לצייר ולו במעומעם כמה פחות וכמה עזרה.  יודעני שלרבנים מסויי מים הרבה יותר קל לצייר את הקו. העיקר גמרא ולעזאזל העזרה. אבל בכל זאת עיקר חסר מן הספר. היכן הוא איזור קו הגבול לדעתו.  האם יש מישהו שיכול לציין משהו בנידון?




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > הרב אהרן ליכטנשטיין ע"ה ודרכו
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 4 לדף הבא סך הכל 4 דפים.