בית פורומים בחדרי חרדים

מדוע חז"ל ביטלו מצוה מדאורייתא מחשש איסור דרבנן ורבנים מבטלים מצוה דאורייתא לקיום מנהג?

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-25/4/2017 13:25 לינק ישיר 
מדוע חז"ל ביטלו מצוה מדאורייתא מחשש איסור דרבנן ורבנים מבטלים מצוה דאורייתא לקיום מנהג?

כתב הרב משה גרוס:
"חז"ל ביארו שהסיבה שלא תוקעים בשופר בראש השנה שחל בשבת היא מחשש שמא אדם ייקח שופר ויעביר אותו מרשות היחיד לרשות הרבים כדי שבקי בתקיעה יוכל לתקוע בשבילו. מו"ר הרב חיים סבתו אמר לנו פעמים רבות כי ברור שחז"ל לא דיברו על תלמידי החכמים, שיודעים להיזהר ולהישמר ולא ייכשלו באיסור זה, אלא הם חששו שמא אדם בשולי החברה, כזה שאינו מכיר את כל הדינים וההלכות, יבוא וייטול את השופר. ובזה רואים כמה עם ישראל כולו מוותר על מצווה מן התורה כדי שחלילה אדם אחד שנמצא בשולי החברה יעבור ח"ו על איסור.
 והנה זכינו ב"ה למדינה עצמאית, ואף שאירוע הכרזת המדינה היה ביום שישי אחרי חצות, השכילו הרבנים לדחות או להקדים את יום הזיכרון והעצמאות באופן שח"ו לא תיפגע קדושת השבת.
 אבל לעומת זאת, רבים רבים מעם ישראל עולים למירון בכל שנה ומדליקים מדורות, דבר שאינו מצווה לא מדאורייתא וגם לא מדרבנן, ואולי הוא מנהג [אך סביר יותר שהוא מנהג טעות], ואף אם ל"ג בעומר חל במוצ"ש לא דוחים את ההדלקה, אף שיודעים בבירור שזה יגרום לחילול שבת ודאי של אלפי שוטרים, חלקם מוסרים את נפשם על קדושת השבת.
 אדמו"ר שמביא את חסידיו להדלקה במוצ"ש לא יכול לטעון 'לא ידעתי, לא ראיתי, לא שמעתי', או 'אני בא ביום שישי והכול כבר מאורגן', כי ידוע שכשיש אלפי אנשים ונמצאים בדוחק רב חייבים שיהיו שם כוחות ביטחון כדי למנוע פגיעה ממשית בנפש.
 וכמה תשובות רבות נכתבו על כמה אדם צריך להיזהר ולא להכניס את עצמו למקום סכנה, ועדיין האדמו"רים לא מוכנים לשנות את זמן ההדלקה הקדוש, אלא רק לדחותו בכמה שעות, אף שברור להם שזה לא יחסוך את חילול השבת.
 ואחר כך מתלוננים שבתי העסק בתל אביב פתוחים בשבת".

מה תשובה ניתן לענות על כך?



דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/4/2017 13:35 לינק ישיר 

רבי טרפון אמר אני אקרא ולא אטה, וקרא והטה.
אז כנראה שעשו גם בשביל תלמידי חכמים


נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/4/2017 13:35 לינק ישיר 

אני לא מבין.

חז"ל ביטלו מצוות דאוריתא מחשש הוצאה מרשות לרשות או טלטול ברשות הרבים שאלו איסורי תורה (שזה יהא חילול שבת של מי שלא בקיא בהלכות).

אבל לפעמים חכמים עשו חיזוק לדבריהם יותר משל תורה.

אז כאן הם מבטלים איסורי שבת בכדי לשמור על מנהג ההדלקה בלג' בעומר שיסודו "בהררי קודש" (ויש סניפים להקל כגון: חילול שבת הוא בכלל של אחרים, הם לא ביקשו את חילול השבת, הרבי גוזר על השבת שתצא בצהרים וממילא אין חילול שבת, כבוד הרבי, יום המסוגל).



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/4/2017 20:00 לינק ישיר 

כמה תשובות:
1. אין קשר בין ההדלקה למאות האלפים הבאים למירון. רובם המכריע לא באים להדלקה.
2. אם רוצים למנוע את חילול השבת, אפשר לסגור את הכניסה להר עד חצות הלילה.
3. אין בזה איסור, גם אם ההדלקה היתה גורמת חילול שבת. כמו ההליכה לכותל בחג שבועות. או אפילו כל שבת.
מותר להתנהל רגיל, ואם יש בזה חשש סכנה, מותר לחלל שבת. זה לא איסור בכלל.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/4/2017 20:47 לינק ישיר 

תאמת מגיע לך תשובה מנומקת אבל היות ויש לך ראש מסרחניק מעוות אז נניח לך עד כשיחול לג' בעומר בשבת ואז נפנה למכון לפתרון בעיות בהלכה שייספקו לך תשובה.
לגבי יום אידם כל התקנה מיותרת כי אין נפק"מ מתי ממנגלים למדינה שחוקיה אוסרים בתכלית האיסור לחלל שבת, וגם ראשיה ובפרט שופטיה מקפידים לשמור שבת כדת הרצל ימש"ו והבשר הלבן בהכשר הבג"ץ בוודאי אינו נדחה מפני טומאת היום.


נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > אקטואליה וחדשות > בחדרי חרדים > מדוע חז"ל ביטלו מצוה מדאורייתא מחשש איסור דרבנן ורבנים מבטלים מצוה דאורייתא לקיום מנהג?
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר