בית פורומים בחדרי חרדים

יוסל פרשינובסקי (וייס) הרב עובדיה זצל הרב אלבז ואריה דרעי

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-17/7/2017 19:32 לינק ישיר 
יוסל פרשינובסקי (וייס) הרב עובדיה זצל הרב אלבז ואריה דרעי

כך חשפתי את מנגנון הלבנת הכספים של ישיבת טוש
מס ההכנסה הקנדי חוקר בימים אלה חשדות להלבנת כספים והעלמת מסים בהיקף של מיליוני דולרים שבהן מעורבים ישיבת טוש הקנדית ומאות אנשי עסקים יהודים. יותר מ- 100 כתבי אישום יוגשו בקרוב. את הפרשה חשף איש העסקים הישראלי לשעבר יוסי גוטשטאט בעקבות סכסוך עסקי עם שותפו. לדברי גוטשטאט השיטה פעלה כך: איש עסקים תרם לישיבת טוש סכום כסף, וקיבל בחזרה קבלה מלאה אבל גם 80 אחוז מהסכום שתרם - במזומן, שחור ונקי ממס. הישיבה נשארה עם 20 האחוזים הנותרים, וכולם הרוויחו. מאז החשיפה, טוען גוטשטאט, הוא נתון לאיומים על חייו ולהתנכלויות עסקיות מצד יהודים שהיו מעורבים בעיסקה. הקהילה היהודית במונטריאול גועשת. הניסיון לגבות מחבריה תגובות נתקל בקיר של חששות. שותפו לשעבר של גוטשטאט: "זה עצוב שישראל מייצאת סחורה רקובה כזו". וזה לא ההקשר היחיד לישראל בפרשה
בעז גאון ויורם המזרחי (קנדה)
21/01/00
נפגשנו בביתו אדיר הממדים בהרצליה פיתוח. יוסי גוטשטאט, איש עסקים ישראלי לשעבר המתגורר ב­17 השנים האחרונות בעיקר במונטריאול, קנדה, חיכה לי במרתף בחולצה כחולה, גוו שעון לאחור על כורסת העבודה וידיו מונחות על הראש בנינוחות.גוטשטאט הוא אחד מקבלני הבנייה הגדולים בקנדה. מחזור עסקי החברה (מגיל קונסטרקשן) עמד, עד שפוצלה בשנה שעברה, על 1.3 מיליארד דולר. בישראל ידוע גוטשטאט בעיקר כקבלן הבנייה של מרכז עזריאלי בתל­אביב. תמורת בניית המגדל הגבוה ביותר בארץ העביר דוד עזריאלי ליוסי גוטשטאט ולשותפו 70 מיליון דולר.הפגישה עם גוטשטאט תואמה שבוע מראש. הוא תכנן להגיע לארץ לביקור והסכים להיפגש עם עיתונאי ישראלי כדי לספר את סיפורו הנעים פחות, שאינו ידוע כלל בישראל. "עד כמה יהיה אפשר לצטט מהשיחה הזו", אמר לי יועץ התקשורת שלמה פרץ, "זה תלוי בך ובגוטשטאט".משנפגשנו הוצאתי את הטייפ והנחתי על השולחן. "זה בסדר?", שאלתי."אין לי בעיה", אמר גוטשטאט. "אני לא מפחד מהם. אני לא מסתתר מאף אחד. האנשים האלה ­ אולי זו טעות ואולי לא ­ אבל אני כל כך מזלזל בהם, הם כל כך חדלי אישים בעיני, ואני חושב שאם הם היו רוצים לעשות לי משהו הם היו עושים את זה. הם לא מבזבזים זמן על איומים".כך נפתחה השיחה, ואחר כך במשך שעות ארוכות סיפר גוטשטאט כיצד חשף את מנגנון "כיבוס הכספים והעלמת המסים" של ישיבת אור החיים דטוש בקנדה, אחת הקהילות היהודיות הסגורות והקיצוניות בעולם החרדי, המחזיקה גם שלוחה תמוהה בירושלים.
חסידות טוש: מקהילת פליטים לחצר משגשגת
קהילת טוש שוכנת במרחק של כ­45 דקות נסיעה נינוחה ממונטריאול, חמישה קילומטרים מהעיירה בואבריאן, בין יערות ירוקים, אגמים קפואים למחצה ושכנים קוויבקים המתקשים להבין כיצד במשך כ­30 שנה צמח מתחת לאפם הקנדי­צרפתי, הרגיש בדרך כלל, גטו יהודי מחולל צרות.אחרי מלחמת העולם השנייה התפזרה הקהילה היהודית של טוש (עיירה קטנה בהונגריה) שהתקבצה סביב חצרו של הרב יהודה לוי (האדמו"ר הראשון מטוש) בתפוצות. אחדים היגרו ללונדון, אחדים נחתו בברוקלין, והרוב מצאו את עצמם בקנדה.מדוע קנדה? מכיוון שלאדמו"ר מטוש, שנספה באושוויץ, היה קרוב משפחה עשיר במונטריאול, אספן אמנות ידוע, יעקב לוי שמו. בתיווכו של משולם לוי, בנו של האדמו"ר שנספה, הרים יעקב לוי טלפונים לאנשי העסקים היהודים שהכיר באזור, והם שמחו לעזור לפליטים.קהילת טוש התיישבה במרכז מונטריאול והחלה לפרוח. משולם לוי, הבן, שעמד עכשיו בראש הקהילה, נעשה אט­אט למקובל. אנשי עסקים יהודים נהרו לחצרו כדי לקבל ברכות.בתוך פחות מ­20 שנה צמחה קהילת טוש לחצר עשירה ומשפיעה עם שלוחות בפוליטיקה הקנדית. אחד מחבריו הקרובים של האדמו"ר מטוש היה איל העס קים אייב ברונפמן (אביהם של אדגר וצ'רלס ­ ב.ג).בתחילת שנות השישים החלו הצרות. הקהילה היהודית החילונית במונטריאול החלה להתערות באוכלוסייה המקומית. אנשי טוש, שלא אהבו את המגמה הזו, רכשו שטח חקלאי של כ­425 דונם, כ­30 קילומטר ממונטריאול, והקימו בשנת 62' את קריית טוש, שמרכזה הרוחני הוא ישיבת אור החיים דטוש.השדרה הראשית בקריה כונתה שדרות בית הלוי על שם האדמו"ר עליו השלום.החיכוכים בין הקהילה היהודית הסגורה ובין האוכלוסייה המקומית לא איחרו לבוא. בין השאר סירבה קרית טוש לשלם מסי רכוש שונים לעיריית בואבריאן ודרשה מממשלת קנדה הכרה של עיירה עצמאית.עיריית בואבריאן הגישה נגד אנשי טוש תביעה כספית, שהגיעה אחרי שמונה שנות הידיינות לבית המשפט העליון. בית המשפט פסק נגד אנשי טוש, והם נדרשו לשלם את חובם לעירייה המקומית ­ 300 אלף דולר ­ עד אוגוסט 79'.הקהילה, הענייה רובה, התקשתה להשיג את הכסף.כאן באופן מפתיע נכנס לתמונה יוסף פרושינובסקי, העצור כעת בכלא רמלה. פרושינובסקי נאשם בגניבת עשרות מיליוני דולרים מבנקים בכל העולם. חלק מהכסף, מאשימה התביעה, מצא את דרכו לישיבת טוש בקנדה.
רשת מסועפת וחשאית של גביית תרומות
28 שנים חלפו מאז החליטו חסידי טוש להתבדל בבואבריאן והיום חיות שם כ­300 משפחות הסרות לחלוטין למרותו של אדמו"רן, המקובל גם על רבני מונטריאול. לישיבה שלוחה משגשגת בברוקלין, ניו יורק. בחשבונות הישיבה, פעם קהילה ענייה, מופקדים היום עשרות מיליוני דולרים.מאיפה הכסף? ככל הנראה גם מרשת מסועפת וחשאית של גביית תרומות ממאות אנשי עסקים בקנדה, שקיבלו תמורת תרומתם לישיבה עשרות אלפי דולרים שחורים.הרשת נחשפה לראשונה ובמלוא היקפה בעקבות פשיטה של מס ההכנסה הקנדי על הישיבה הסגורה לפני כארבעה חודשים. הפשיטה התחוללה בעקבות עדויות והקלטות שמסר למס ההכנסה איש העסקים הישראלי לשעבר יוסי גוטשטאט.
הרב ד.מ מסביר לגוטשטאט איך זה עובד
גוטשטאט עזב את ישראל לפני 22 שנה. תחילה נסע לאפריקה וב­83' הגיע לקנדה. ב­85' נכנס לשותפות בחברה הנדל"נית מגיל קונסטרקשן עם יהודי ששמו סול פולצ'ק. עד לפני שנתיים דורגה החברה כחמישית בגודלה בקנדה.שיתוף הפעולה בין פולצ'ק לגוטשטאט עלה יפה. לשניים, שהחזיקו משרד במונטריאול, היתה מדיניות קבועה ­ כל אחד חי את חייו העסקיים ומשתדל שלא להפריע לאחר. אולי זו הסיבה שגוטשטאט לא העמיק לדרוש במנהגו של פולצ'ק לארח במשרדו, מאחורי דלת נעולה, בייחוד בתקופות החגים, את ד.מ (שמו המלא שמור במערכת), רב דובר אנגלית ויידיש שהציג את עצמו כ"אחד מחסידי טוש".עד שיום אחד קרו, לדברי גוטשטאט, יותר מדי דברים בביזנס, והוא היה חייב להתפרץ למשרדו של פולצ'ק בלי לדפוק על הדלת."ראיתי את שניהם רכונים על שולחן העבודה", מספר גוטשטאט. "היו מסודרות שם חבילות על גבי חבילות של שטרות של דולרים קנדיים. בסך הכל 50­100 אלף דולר".­ למה בערמות?"שיהיה קל יותר לספור".גוטשטאט הובך ממה שראה, סגר את הדלת ויצא החוצה.כמה חודשים לאחר מכן נקלע גוטשטאט לסכסוך קשה עם שותפו פולצ'ק, שלטענתו גנב ממנו כסף. הר בה מאוד כסף."החלטתי לדפוק אותו", אומר גוטשטאט. "אני אומר את זה ישר, בלי להסתובב סחור סחור ובלי לספר סיפורים. הרמתי טלפון לרבי ד.מ, שהיה הרב שביקר אצלו, והזמנתי אותו אלי למשרד. אמרתי לו: 'אני רוצה לעשות איתך את אותו הדבר שעשית עם סול פולצ'ק'."בתוך 20 דקות הוא היה אצלי במשרד. ישבנו, והוא הסביר לי איך זה עובד: אתה תורם לישיבה סכום כסף, מקבל קבלה רשמית על הסכום המדובר עם חותמת של הממשל הקנדי, ובאותו מעמד אתה מקבל ממני במזומן 80 אחוז מהסכום, על השולחן. מה יוצא? ששני הצדדים מרוויחים. נניח תרמת 100 אלף דולר? אז עכשיו יש לך 80 אלף דולר במזומן שאף אחד לא יודע עליהם, שחורים ונקיים ממס, והישיבה מרוויחה 20 אלף דולר".שלוש פעמים ישב גוטשטאט עם הרב ד.מ במשרדו. השיחות הוקלטו. פעמיים ניהל איתו שיחות טלפון ארוכות, ובהן משך את הרבי בתואנות של מיקוח על אחוז העלמת המס לטובתו, כשלמעשה הוא מסבך את הרב שוב ושוב בחוטי ההפללה העצמית. גם השיחות האלה הוקלטו.לפגישה הראשונה הגיע הרב, שליח ישיבת אור החיים דטוש, חמוש בעוגות, בדבש וביין. בהקלטה ניתן לשמוע אותו מתיישב, מברך ("שהכל נהיה בדברו ") ואז אומר: "או.קיי, בוא נדבר תכל'ס. אתה רוצה לעשות כסף, אני רוצה לעשות כסף".גוטשטאט: "איך נעשה את זה?".הרב: "איזה סכום אתה רוצה לכתוב על הצ'ק?".גוטשטאט: "אני אנקוב בסכום עגול. בוא נגיד 200 אלף".הרב: "דולר אמריקאי או דולר קנדי?".גוטשטאט: "קנדי".הרב: "אתה לא רוצה דולר אמריקאי?".גוטשטאט: "לא משנה, מה שנוח לך".הרב: "בוא נניח שאתה כותב צ'ק. נניח אתה כותב את הסכום 260 אלף דולר קנדי. אני נותן לך (חזרה) 208 אלף דולר קנדי".גוטשטאט: "אם אני נותן 260 אלף דולר אתה מחזיר לי 208 אלף דולר?".הרב: "או אם אתה נותן לי 150 אלף דולר...".גוטשטאט: "כלומר אתה נותן לי 20 אחוז" (הכוונה לאחוז שנשאר אצל הרב ­ ב.ג).הרב: "כן".גוטשטאט: "ואותו הדבר עשית עם סול פולצ'ק?".הרב: "כן, כן. לא גרוש פחות".גוטשטאט: "אני יכול למצוא עיסקה טובה יותר?".הרב: "לא תמצא".גוטשטאט: "אם אני אתן לך 200 אלף דולר קנדי, תחזיר לי 160 אלף דולר?".הרב: "לא תוכל לרשום 260 אלף דולר?".גוטשטאט: "לא יודע. כרגע יש לי 200 אלף פנויים... את הכסף אתה מחזיר לי במזומן, נכון?". הרב: "כן".גוטשטאט: "ובקבלה מה יהיה רשום?".הרב: "שנתת תרומה לקולג' הרבני של מונטריאול".גוטשטאט: "כמה נהג לתת לכם סול פולצ'ק מדי שנה?".הרב: "יותר ממה שאתה נותן עכשיו".בהמשך השיחה חתר הרב לסגור את העיסקה. גוטשטאט התנצל, אמר שלא יוכל לספק את הכסף למחרת, ואולי יצליח להתארגן עם הסכום עד יום שישי בצהריים. הרב ביקש להקדים את העברת הכספים מכיוון שהוא אינו אוהב "לעשות עיסקאות קרוב לשבת".יומיים לאחר מכן התקשר הרב וביקש לזרז את העיסקה בתואנה ש"הדולרים האמריקאיים כבר ברשותי". אחר הצהריים התקשר שוב. הפעם כבר התחיל להתעצבן."אני עושה איתו עסקים כבר 12 שנים", אמר הרב על שותפו לשעבר של גוטשטאט. "הוא עושה עסקים רק איתי, ולא עם אף אחד אחר מהקהילה שלנו".גוטשטאט: "והוא נתן לך 100­200 אלף דולר כל שנה?".הרב: "בדיוק".גוטשטאט: "אני רוצה לחכות עד יום שני. עד יום שני אין דיל".הרב: "או.קיי, בסדר. אם ככה, אין דיל. אני הבנתי אותך אחרת. אני אגיד לך משהו, זה לא הדרך שבה אני עושה עסקים... סול פולצ'ק לא קיבל ממני אחוזים יותר טובים. הוא נתן לישיבה הרבה מאוד כסף במשך ש נים. הוא נתן לי 136 אלף דולר שהלכו לישיבה... אני שאלתי אותך, ואתה אמרת שאין בעיה, אין בעיה, אין בעיה. ועכשיו אנחנו מסתובבים במעגלים. אני לא אוהב את זה... אם אנחנו הולכים לעשות את זה, אנחנו חייבים לעשות את זה ביום שני, כי אחרת אני צריך להחזיר חזרה את מה שיש לי בידיים. או.קיי, שתהיה לך שבת שלום. אני מאחל לך מזל, ברכה, הצלחה, אם תהיה עיסקה וגם אם לא תהיה עיסקה".גוטשטאט: "תודה רבה לך, ואותו דבר גם לך".בשבוע שעבר התקשר יורם המזרחי לישיבת אור החיים דטוש וביקש לדבר עם הרב ד.מ. "אי אפשר", היתה התשובה.­ מדוע?"הוא מתבודד".
גוטשטאט פונה למס הכנסה. האיומים מתחילים לזרום
בליל הנסיגה מעיסקת העלמת המס, מספר גוטשטאט, החלו האיומים. "זה התחיל ב'מה אתה עושה', ו'בשביל מה אתה עושה את זה', 'השתגעת' ודברים כאלה. אחרי שהגשתי את כל החומר למס ההכנסה הקנדי, כולל הקלטה של השיחות והאיומים, הוחרפו הלחצים. התקשרו אלי כמה פעמים בשתיים וחצי לפנות בוקר הביתה. איימו על חיי, הכל בסגנון מאוד דתי. דברים כמו: 'השטן יבוא וייקח אותך', 'זה הלילה האחרון שלך על האדמה', דברים כאלה. היה אחד שהתקשר אלי למשרד ונתן לי כתובת של חנות שמוכרת שלטים מיוחדים להתנעת המכונית מרחוק. הוא רמז לי שכדאי לי לקנות כזה כי ימלכדו לי את המכונית".חקירת מס ההכנסה הקנדי נמשכה יותר משנה. לפני ארבעה חודשים הוציא בית המשפט הקנדי צו לתפיסת מסמכי הישיבה. צילומי המשטרה פושטת על המוסד החרדי פורסמו בעמודים הראשונים בעיתונים.בפשיטה, טוען גוטשטאט, נתפסה רשימה של 650 אנשי עסקים יהודים שתרמו לישיבה הקנדית באופן קבוע. בחישוב פשוט מדובר במיליוני דולרים.פיצוץ הפרשה לא גרם נחת, בלשון המעטה, ליהודי קנדה. את נפגעיה הזועמים ניתן היה למצוא, טוען גוטשטאט, גם בין בעלי המניות של התקשורת המקומית. בייח וד מאשים גוטשטאט בחניקת הסיפור את ה"גזט" דובר האנגלית, שנשלט על ידי יהודים."אחת העובדות שלי", הוא מספר, "התקשרה לעורך העיתון אחרי שהסיפור כבר פורסם בעמוד הראשון של כל העיתונים דוברי הצרפתית ושאלה אם הסיפור אינו מעניין אותם. היא דיברה עם העורך היהודי של העיתון. הוא אמר לה: 'העיתון שלי מכובד ולא יפרסם האשמות בלתי מוכחות'. זה קצת מגוחך. במקרה הזה הופעל לחץ על העיתון מצד הקהילה היהודית לא לפרסם את הסיפור. רק אחרי שהשתיקה הזו נעשתה ממש מוזרה התקשר אלי כתב של העיתון וישב איתי ארוכות. לפני כשבוע הוא הודיע לי שחקירת העיתון הסתיימה והתחקיר יפורסם בסוף החודש הזה, עם פרסום ממצאים חדשים מצד מס ההכנסה הקנדי. אני מחכה".­ מה אמרו לך ידידיך בקהילה היהודית במונטריאול?"יושב ראש הקהילה היהודית במונטריאול הוא במקרה עורך דינו של שותפי לשעבר, סול פולצ'ק. הוא ידע על המעשים של הרב ד.מ מהיום הראשון. בערך באותו זמן שהתפוצץ כל הסיפור הזה עם הרב החלה התנכלות מצידו. מובן שלא תמצא אותו אומר שהוא מנהל נגדי מלחמת חורמה, כולל הטרדות ותביעות וניתוקי טלפון ועוד ועוד בגלל הסיפור של הישיבה. אבל הו א הגיש נגדי צו על תנאי למנוע ממני לעשות עסקים במונטריאול. וזו רק דוגמה אחת. מדובר ב­15­16 תביעות שונות ומשונות שהוגשו נגדי. אין לי הוכחה לזה, אבל השנאה העיקרית שלו אלי, אני מעריך, היא בגלל הפגיעה שלי כביכול ביהדות מונטריאול. מדובר בנזק של כ­300­400 אלף דולר הוצאות משפטיות בלבד".­ ומצד יהודים אחרים?"היו כמה סוגים של התייחסויות. היו אנשים שאמרו לי, כל הכבוד שהיה לך האומץ לחשוף את פרצופה של הקבוצה הזו שמוציאה לנו שם רע כל כך במונטריאול. היו אנשים שנמנו עם 650 התורמים. הם כעסו עלי מאוד ואמרו לי דברים כמו: איך עשית לנו את זה".­ ומה השבת להם?"שיבואו אל עצמם בטענות. אני לא נציג הסולידריות של יהדות מונטריאול, ודאי שאני לא נציג סולידריות של גנבים. אתה צריך להבין שהיהדות המקומית בקנדה ובארצות הברית לא אוהבת את הישראלים שמגיעים לשם. אנחנו נהדרים בתור תיירים, אנחנו נהדרים בתור תורמים, אבל אנחנו לא נהדרים כשאנחנו באים לשם כדי להתערות בקהילה. כי אז אנחנו בגדר תחרות. בין השאר מכיוון שהיהדות החרדית בחוץ לארץ נמצאת בהרגשה שרודפים אותה."לא פעם הייתי בקוקטייל או בפגישה עסק ית ומישהו רכן לעברי ולחש באוזני: 'אתה רואה את הבן אדם הזה שם? הוא יהודי', כשהמילה 'יהודי' נאמרת כמובן בלחש. אבל להתייחסות הזאת ליהודים יש סיבה, וחלק מהסיבה היא הגלותיות שהיהדות החרדית משדרת."אני לא מקבל את הגישה הזאת. אני לא מקבל את הגישה, ששמעתי הרבה פעמים, ש'אלוהים בחר אותנו, בחר בנו מכל העמים כדי לדפוק את כל הגויים'. כלומר אנחנו יותר חכמים, אנחנו יותר טובים, ואנחנו כאן כדי לגנוב לגויים את הכסף. מבחינתם זו כמעט מצווה, חלק מהרוטינה היומית. אז ודאי שיש אנטישמיות. וזה עצם העניין. היהודים האלה לא מבינים את האנטישמיות שהם מעוררים כלפי היהודים בכלל כתוצאה מההתנהגות הזו. אני לא סובל את זה. מדוע? כי בסופו של דבר חלק גדול מהיהודים האלה מנהלים את עצמם בצורה לא מוסרית בעליל".­ זה הם. איך זה נוגע לך?"מבחינתי כמה שיותר לחשוף את הפנים של האנשים האלה, יותר טוב. אני לא פוליטיקאי, ואני לא מחויב לקוד הפוליטיקלי קורקט, ואני יכול להגיד לך שתמיד לא אהבתי את היהודים החרדים מהקבוצה הספציפית הזו שאני מכיר מקנדה. אני פשוט לא מסוגל לסבול את האופן שבו הם מנהלים את העסקים שלהם. זה מחליא אותי. זה גורם לי להתבייש בזה שאני והם חלק מאותה קבוצה דתית. אבל לך תסביר את זה לצרפתי קנדי. אכפת לו שאתה יהודי כזה והם יהודים אחרים? מבחינתו אתה יהודי מזוין והוא יהודי מזוין. כולנו חלק מאותה הקבוצה. ואם כך, אז אוי ואבוי לי".
יהודי מונטריאול: "לא כדאי לך להסתבך עם חסידות טוש"
סול פולצ'ק, שותפו לשעבר של יוסי גוטשטאט, סירב להתייחס לפרשת התרומות של ישיבת טוש. על יוסי גוטשטאט, לעומת זאת, דיבר בחופשיות. "האיש הזה הוא תפוז רקוב", אומר פולצ'ק. "הכוונה היחידה שלו היא לפגוע בשמי הטוב בלי להביא בחשבון מי ייפגע לאורך הדרך. כל הדברים שהוא אומר קשורים לתיק משפטי שאני מנהל נגדו על מרמה וגניבה. חלק מהסכסוך שלנו קשור לפרויקט בניין השלום (מרכז עזריאלי בתל­אביב ­ ב.ג) ולפרויקט נוסף בתל­אביב. הוא עושה בשביל לעצור את התיק ומנסה להפחיד אנשים. בסך הכל זה עצוב שישראל מייצאת סחורה רקובה כזו".למס ההכנסה הקנדי גירסה שונה. "חקירת הישיבה היא רצינית", נמסר משם, "וצפויים יותר מ­100 כתבי אישום". "באחד הדיונים", הוסיף אחד מעובדי רשות המס, "הומלץ להעמיד לדין לפחות 150 איש שהשתמשו בשירותי בית הספר הרבני (שבתוך ישיבת טוש ­ ב.ג) לתועלתם הכלכלית. בחלק מהמקרים מדובר בתביעות פליליות באשמת גניבה".פרשת הישיבה החרדית, הוסיף אותו מקור במס ההכנסה הקנדי, "עוררה התקפה חריפה של הפדרציה הערבית בקנדה נגד הממשלה. הפדרציה דורשת כעת אישור להתרים למען נזקקים פלסטינים (ובהם אנשי חיז באללה וחמאס) ומתנגדי משטרו של מובארק במצרים, אישור שלא ניתן להם עד כה בלחץ יהודי".כתבי האישום נכתבים בימים אלה. עם הגשתם צפויה סערה נוספת בקהילה היהודית, המונה במחוז קוויבק דובר הצרפתית כ­120 אלף איש, החיים בצל מתח תמידי הקשור לשאיפות הבדלנות של המחוז.היהודים מזוהים כתומכי האנגלופונים המתנגדים לעצמאות קוויבק, ומספר פוליטיקאים דוברי צרפתית כבר הביעו בגלוי דעות אנטישמיות. באווירה כזו חוששים היהודים מפני מה שעשוי להצטייר כפרשה חמורה.עיתונאים מקומיים אישרו כי בפשיטת המס על ישיבת טוש התגלו שמות של כ­600 יהודים אשר תרמו לישיבה באופן קבוע ונהנו מהכספים השחורים שקיבלו במסגרת העיסקה.לכן כנראה לא פשוט לשמוע מיהודי מונטריאול משהו על חסידות טוש המרוחקת מהם רק כ­30 קילומטר. התגובות נעות בין אי נוחות לחשש, ובעיקר אי רצון להיות מצוטטים בתחקיר שנוגע לישיבה. "לא כדאי לך להסתבך איתם", אמרו ליורם המזרחי. "ירדפו אותך עד הקבר".בעל מסעדה יהודי אמר: "נסה לכתוב על פרשת הישיבה בבואבריאן, ותזכה מאיתנו היהודים לתגובת שלושת הקופים ­ לא שומעים, לא רואים, לא מדברים". אחר כך הזדרז לבק ש ששמו לא יצוין.במוסדות הקהילה היהודית בעיר לא זכה שליחנו ליחס טוב יותר.מנכ"ל הקהילה היהודית, יוסף רבינוביץ', הפנה אותו אל דוד בירנבאום, מראשי הפדרציה היהודית. "הוא יגיב בשם היהודים", אמר רבינוביץ'.משם הופנה המזרחי לאיטה יודין, דוברת הפדרציה. היא הבטיחה ללמוד את הנושא ולחזור אליו. זה לא קרה.אחרים אמרו: "האם השיחה מוקלטת?", "חבר שלי קשור עם הישיבה ולכן לא אדבר", "שמענו שיש איומים", "הם קשורים לכנופיות אופנוענים", "אתה משחק באש", "ירדפו אותך עד הקבר" "יש גם מאפיה יהודית".אחד מיהודי העיר סיפק הסבר מסוים: אחרי שדרש ששמו לא יוזכר סיפר כי עורך הדין יוניס גולדשטיין, אחד מבכירי הקהילה היהודית, מייצג נאשם מרכזי בפרשת התרומות השחורות של קהילת טוש. "לכן", אמר, "לא נוח להם לדבר על המקרה הזה".את הביטוי החריף ביותר השמיע אחד מאבות הקהילה, שאמר לו: "The shit's gonna hit the fan". ביטוי שמשמעו: הרבה רפש עומד להתפזר, וכולם יתלכלכו.
הקשר הישראלי: יוסף פרושינובסקי
זה קרה בנובמבר, לפני יותר משנה. ניידת משטרה נעצרה ליד ביתו של יוסף פרושינובסקי ברחוב גרשון הורביץ במאה שערים בירושלים. פרושינובסקי, יהודי חרדי בן 72, נתפס ברחוב בעקבות מידע מודיעיני, הוכנס לניידת והובל למעצר.החשד הפך לכתב אישום: גניבה בהיקף חסר תקדים, כמעט 50 מיליון דולר, מבנקים בהולנד, באנגליה, בישראל, בגרנדה ובקנדה.מעצרו של פרושינובסקי בירושלים לא היה מעצרו הראשון.סיפור הסתבכותו, כמו סיפור הסתבכותה של קהילת טוש בקנדה שהוא נמנה עם מקימיה, החל ב­82'. אז הוגש נגדו כתב אישום ראשון מני רבים, ובו הואשם כי במחצית הראשונה של שנת 79' פתח חשבונות קש בבנק אוף מונטריאול שבקנדה בתוך שהוא משתמש בשמו, בשם רעייתו ובשמות אחרים ומגלגל צ'קים בסכומי עתק. אחד הגלגולים האלה הסתיים בגניבת 1.3 מיליון דולר מהחברה הישראלית­אמריקאית שירסון כלל.תחקיר שפורסם ב"ידיעות אחרונות" ב­81' חשף לאן הלך חלק מהכסף. 180 אלף דולר מהכסף הגנוב, נטען בתחקיר, הועברו לחשבון הבנק של שמואל סילבר, מנהל ישיבה ששמה אור החיים דטוש שבקנדה. הכסף היה נחוץ לישיבה, שחויבה לשלם 300 אלף דולר לעיריית בואבריאן המקומית. חודשיים לאחר שגנב פרושינובסקי את הכסף שילמו אנשי קהילת טוש את התשלום הראשון לכיסוי חובם בעירייה. הסכום? 180 אלף דולר.עורכת הדין ציפורה בליצר ייצגה את חברת שירסון כלל בתביעה ההיא."זה גם מה שפרושינובסקי טען במשפט", אמרה לי השבוע ממשרדה ברחוב בזל בתל­אביב. "הוא טען שהוא לא לקח את כל הכסף לכיס הפרטי שלו, אלא העביר לישיבת טוש בקנדה".
היכן ישיבות העמותה?
במרץ 88', למרות כתב אישום שחיכה לו בלונדון, חזר פרושינובסקי לישראל. הוא התיישב במאה שערים והחל לפקוד באופן קבוע את הכולל חסדי דוד שהוקם בסיועו ולעשות לו שם של נדבן גדול. מדי פעם קפץ לקריית טוש בקנדה.ב­94', שש שנים לאחר שובו לישראל, נפתחה בירושלים עמותה, שהיא שלוחה של קהילת טוש הקנדית. המסמכים הועברו לרשם העמותות ב­5 בינואר 94'. שם העמותה, קהל אור החיים, שונה, לבקשת רשם העמותות, למוסדות טאהש (ההיגוי היידישאי של טוש) במכתב ששיגר י.א לואן, מנכ"ל מוסדות טאהש, מקרית טאהש בקנדה לעורך הדין הירושלמי מאיר שכטר, עורך דינו לשעבר של פרושינובסקי, שאף ביקר אותו בישיבתו בקנדה, שאליה נמלט ב­79'."אני רשמתי את העמותה", הודה שכטר השבוע.מטרות העמותה, כפי שהוצהר בפני רשם העמותות: "הקמת ישיבה גדולה וישיבה לצעירים". בתיק רשם העמותות של מוסדות טאהש, שלא כמקובל, אין כל פירוט של כניסה או יציאה של כספים מאז 94', והנסיונות למצוא את הישיבה הגדולה ואת הישיבה לצעירים, שלשם הקמתן נרשמה העמותה בירושלים, עלו בתוהו.­ עו"ד מאיר שכטר, איפה הישיבה?"אני, כעורך דין, כשבאים אלי אנשים ואומ רים לי: 'אנחנו רוצים לרשום עמותה' והמטרות שלה מתאימות לרישום עמותה, אני מגיש את העמותה לרישום. נקודה. זהו. אני לא עוקב אחרי העמותה, אם היא בנתה או לא בנתה, או מה היא עשתה. למיטב ידיעתי, פרושינובסקי אינו קשור לעמותה".מען העמותה, טענו אנשי טוש ועורך הדין שכטר, הוא רחוב חיים עוזר 36, "אצל יוזביץ", במאה שערים. בדיקת המקום מגלה כי מדובר בביתו של משה יוזביץ, אחד ממקימי העמותה. אין זכר לישיבה.אחרי הביקור במקום טלפנתי למשה יוזביץ.­ מר יוזביץ?"כן".­ אני מבין שאתם שלוחה של ישיבת אור החיים דטוש מקנדה."כן".­ מה אתם עושים?"תראה, אני אין לי... אני לא קשור. אם אתה רוצה, תתקשר לחתני מאיר אקער. הוא למד בקנדה, בטוש".­ יש לכם ישיבה?"איזה ישיבה?".­ מוסדות טאהש."אני לא מתמצא".הטלפון הבא היה לחתן מאיר אקער.­ שלום, אפשר בבקשה לדבר עם מאיר אקער?"מדבר".­ אני מ"מעריב". משה יוזביץ הפנה אותי אליך ביחס לישיבת טאהש שלכם פה בארץ."אני לא מתראיין בעיתונים".­ ברשותך, אני מנסה למצוא את הישיבה שלכם ללא הצלחה. אפשר לקבל את הכתובת?"זה לא מק ום לבקר, שלום".
הבן דוד הוא מראשי הישיבה בקנדה
בתחילת נובמבר 98' נעצר כאמור פרושינובסקי בירושלים. ב­19 במאי 99' הגיש עורך הדין אלי אברבנאל, בשם מדינת ישראל, כתב אישום של 19 עמודים לבית המשפט המחוזי בירושלים.במהלך משפטו אישר פרושינובסקי שהקים את טוש, אבל הכחיש שהיה צינור כלכלי שחיבר את ירושלים לבואבריאן. הוא לא הזכיר שבנו ברוך גר בקריית טוש בקנדה. אותו ברוך שטס לירושלים כדי להעיד בזכות אביו ואמר בשבועה: "בטוש לא אכפת מאבא שלי". ברוך שכח להזכיר שאחיו דוד הוא אחד מבכירי ישיבת אור החיים דטוש בקנדה.בשבוע שעבר התקשר יורם המזרחי, שליח "מעריב" בקנדה, לישיבת אור החיים דטוש. המענה הקולי הציע ארבע אופציות להפניה אל בכירי הישיבה. המזרחי הקיש, המתין וקיבל קול גברי מצידו השני של קו הטלפון. אחרי שיחה קצרה שאל המזרחי לשמו של הדובר, מראשי הישיבה. "דוד", הוא אמר, "דוד פרושינובסקי".השמות האחרים במענה הקולי, אגב, מופיעים במלואם ­ שם ושם משפחה. לא כך במקרה של דוד. פרושינובסקי סירב לדבר עם המזרחי. אמר שהוא צריך להתייעץ ולאחר מכן נעלם.
רבני טוש איימו על החסיד בחרם
שישה קלסרים עבים מחזיקים את 2,000 עמודי הפרוטוקול ממשפטו של פרושינובסקי בבית המשפט המחוזי בירושלים. כמה מאות מהם מעניינים במיוחד.למשל העמודים שבהם מובאת עדותו של מרדכי קסאדה, בעבר עוזרו של פרושינובסקי וחסיד קהילת טוש, אשר טען כי רבני טוש איימו עליו בחרם אם יעיד נגד "רבי יוסף הצדיק", כפי שהוא מכונה שם. בסופו של דבר עדותו של קסאדה הועברה בווידאו מקנדה (ר' מסגרת) בפיקוח שופט.בתחילת עדותו נשבר קסאדה והחל לבכות. האיומים שהופנו נגדו, לטענתו, דומים מאוד לאיומים שהופנו נגד איש העסקים יוסי גוטשטאט, שחשף את מנגנון גביית התרומות של קהילת טוש. בשני המקרים השתמשו המאיימים בשליחת השטן נגד המלשין.
פרושינובסקי מודה כי הקים את הקהילה
העדות השנייה המעניינת בתיק היא עדותו של פרושינובסקי עצמו, ובה הוא מודה שהקים את קהילת טוש, מצהיר שקיבל תרומות רבות ממשפחת ספרא במונקו, סייע להקמת ישיבת אור החיים (ארגון ההחזרה בתשובה הגדול ביותר בארץ בראשותו של הרב ראובן אלבז) וכי סמכותו בתורה של האדמו"ר מטוש מוכרת גם על ידי הרב עובדיה יוסף. "הרב עובדיה יוסף", התלהב פרושינובסקי, "אומר כי 'אין שני לאדמו"ר מטוש'. הרב דרעי", הוסיף, "נוסע לשם להתחזק".בתחילת השבוע העביר הרב עובדיה יוסף ל"מעריב" את תגובתו לעדותו של פרושינובסקי באמצעות מקורביו: "הרב עובדיה יוסף שמע את שמו של האדמו"ר מטוש ולא יותר. אין ביניהם שום קשר".תגובת אריה דרעי: "ביקרתי כמה פעמים את האדמו"ר מטוש, אך את כל הביקורים ערכתי כאדם פרטי. בזה מסתכם הקשר שלי עם ישיבת טוש". דרעי הוסיף שהוא כמובן אינו יודע דבר על פרשת התרומות שבה מעורבת הישיבה בחודשים האחרונים.
פרושינובסקי מסביר מהו מקור עושרה של הקהילה
ב­24 בנובמבר 99', אחרי לא מעט תלונות על מיחושים, כאבים בחזה וחשש להתעלפויות (הכל בניגוד לחוות הדעת הרפואיות שאבחנו שהנאשם בריא), עלה יוסף פרושינובסקי על דוכן העדים של בית המשפט המחוזי בירושלים."קיבלתי מהקב"ה כשרונות להעניק דברים מדיניים", אמר. "מה שהאדמו"ר מלובביץ' ז"ל עשה באופן ציבורי בעולם יוסף פרושינובסקי וייס עשה באופן פרטי ולכל מדינה בעולם. ברור שאדם מדיני ועולמי כזה, יש תמיד התלהבויות של אנשים לא נורמלים שלקחו עליו טרמפים. יודעים שיוסף הוא איש אמת. מי שלא מכיר אותו אומר שהוא גנב, גזלן. פרשה של לונדון, פרשה פה, פרשה שם, חלומות באספמיה. אני יכול לעמוד ולהעיד נקי כפיים".בהמשך עדותו סיפר פרושינובסקי שהאדמו"ר מטוש מתפלל בזכותו, ועל כן יצא זכאי. הוא הכחיש שהעביר לו כספים."אני אצא זכאי, בעולם בשבילי אנשים מתפללים. הרבי (מטוש) צחק מהיועץ המשפטי. מה שהרבי מטוש אומר, זה יהיה. יהודי מתחבא בקנדה 40 שנה, יהודי בן קרוב ל­80, 18 שנה מתפלל... ואני אצלו נתתי לו כסף? שטויות. יש את הרב אלבז, עזרתי לו להקים את אור החיים, אז מה? למי לא? יש אצלי איזה דבר, כל יהודי שדופק אצלי בדלת, הדלת היתה פתוחה בשבילו".במהלך עדותו התברר כי פרושינובסקי התייעץ עם האדמו"ר מטוש גם בעניין מעצרו. "ואמר האדמו"ר מטוש ­ למה אתה בבית הסוהר? כדי שתדע איך לעזור לאנשים ביתר שאת". בהמשך עדותו הסביר את המקור לעושרה של קהילת טוש בקנדה."טוש יש להם את אדמונד ספרא. הוא מאמין בטוש שהוא קדוש אלוקים, נותן לו אווירון פרטי. טוש עובדת על מאות מיליונים, טוש לא צריכה את הכסף שלי, לא צריכה את הדברים האלה. נכון שעזרתי שפיטרברג היה ראש ממשלת קנדה, והיה ידיד אישי שלי, ודרכו בניתי את טוש. הלוא ידוע שהייתי נפגש איתו. אשתו נתנה לי את היד. אמרתי לה: 'I don't shake hand to a Lady, I'm sorry' (אני לא לוחץ יד של אשה, מצטער). הוא עזר לי, נתן לי חצי מיליון דולר לפני 40 שנה. הרבי לא צריך אותי. יש לו את כל עשירי מונטריאול".
גירסת עד המדינה
פרסום ראשון לקטעים מעדותו של מרדכי קסאדה נגד יוסף פרושינובסקימרדכי קסאדה, עוזרו לשעבר של יוסף פרושינובסקי, חתם הסכם עד מדינה עם פרקליטות המדינה. הוא ביקש לנסוע לקנדה לפני מתן העדות, נסע ולא חזר. לטענתו, הופעלו עליו לחצים מצד קהילת טוש הקנדית שלא להעיד. בין השאר איימה הקהילה המקומית להתנכל לילדיו אם יתנכל ל"רבי יוסף (פרושינובסקי) הצדיק". עדותו של קסאדה, ששודרה בווידאו מבית משפט קנדי, מתפרסמת כאן לראשונה.באמצעות ידידים הגיע קסאדה בשעת מצוקה כלכלית אל יוסף פרושינובסקי שנזקק לעובד."...הוא היה נחמד מאוד. חיבבתי אותו... הוא שאל אותי לכמה כסף אני זקוק כדי להתקיים. עשיתי את החישובים שלי, אמרתי לו, והוא בא עם סכום גבוה יותר. הוא אמר שהוא ישלם לי 1,500 דולר אמריקאי. הוא הוציא שטרות של 100 דולר ונתן לי את הכסף".קסאדה מספר שהתחיל לפקוד את הכולל חסדי דוד בירושלים ולהתייצב לעבודה במשרד הרב מיד לאחר מכן."בהתחלה הוא (פרושינובסקי) ידע שאני יודע אינטרנט... הוא ביקש ממני לעשות חיפושים רבים באינטרנט. הוא רצה לדעת את הכתובות ומספרי הטלפון של כל הבנקים. הוא ביקש ממני לברר כמה זמן לוקח לאשר כל צ'ק, מכל בנק... הוא אמר לי שהוא בעסקים כבר 30 שנה, בייבוא וייצוא, הוא היה בקנדה והוא הצליח מאוד בעסקים".בשלב מאוחר יותר התעורר חשש מהסתבכות. "הוא (פרושינובסקי) אמר שעלינו לעזוב את הבית משום שאם ישלחו את החוקרים ישאלו שאלות. הוא אמר שדברים כאלה קורים לדתיים ביותר, ליהודים, מפני שאתה צריך להיבחן על ידי השטן... לאחר כמה שבועות הוא אמר לי שהוא רוצה שאסע לקנדה לבקר את הרבי טוש במונטריאול. הוא רצה שאצא לחופשה. הוא רצה לפצות אותי על שעבדתי כל כך קשה. הוא אמר שאני צדיק גדול".שבוע לאחר מכן טסו קסאדה ואשתו עם פרושינובסקי ובנו לטוש."כשהגענו לקנדה היו שתי מכוניות שחיכו לנו בשדה התעופה, והם לקחו אותנו לטוש. זה היה מגעיל. זאת היתה דירת קרקע, היו צלחות וכלים בכיור, היו לנו שתי מיטות, ולנו יש שלושה ילדים. כעסתי מאוד. דיברתי עם רבי יוסף והוא אמר לי לעבור לגור עם בנו. לבנו היתה דירה גדולה יותר ששכר. היו שם שלושה חדרי שינה".בנקודה זו, ובעידודה של רעייתו של קסאדה, החלו קסאדה ופרושינובסקי להתרחק. פרושינובסקי, טוען קסאדה, לא שילם את שהיה חייב לו ותקע אות ו במונטריאול לעבודה משרדית בניגוד לרצונו. השיא היה כאשר התאשפז בנו של קסאדה ופרושינובסקי סירב לעזור. בסופו של דבר התקשר קסאדה לעורך דין ששמו גרינפלד. התגובה לא איחרה לבוא."הוא כעס מאוד. הוא צעק עלי, הוא השאיר הודעות במזכירה האלקטרונית, הוא המשיך להתקשר ולהתקשר ופשוט להטריד אותי. הוא עירב רבנים במונטריאול. זה נעשה מכוער. אני הבנתי שאם אני מדבר עם רבי יוסף אני אעשה (בסופו של דבר) כל מה שהוא יגיד לי. יש לו כוח במילים. אז הפסקתי לדבר איתו. הוא אמר שמר גרינפלד הוא חילוני, הוא כמו נאצי, הוא רודף דם, הוא רודף את יוסף. שאם הוא יתחיל לטפל בתיק הוא יגיד לכולם שאני הייתי זה שברח לקנדה עם הכסף ואני ביצעתי את כל הרמאויות".התובע: "מיהו האדמו"ר מטוש?".קסאדה: "הוא רב גדול. יש 250 משפחות שגרות שם בבואבריאן. רבי יוסף נהג לספר לי תמיד שכשהוא גר בקנדה הוא בנה את טוש, הוא בנה את הקהילה שם... כולם בטוש קוראים לו רב יוסף הצדיק. אני יכול להגיד על האדמו"ר מטוש שבקהילה החרדית במונטריאול שכל מה שהוא אומר כולם יקשיבו. הוא נושא עימו הרבה עוצמה. פגשתי אותו בהתחלה, כשרציתי לחזור לישראל. אמרת י לו שיש לי בעיות עם רב יוסף. הוא פנה אלי ואמר: 'רב יוסף הצדיק?'".עדותו של מרדכי קסאדה נגד פרושינובסקי בישראל נקבעה ל­6 באוקטובר 99'. בבית המשפט התבקש קסאדה להסביר מדוע לא הגיע.קסאדה: "שבוע לפני כן קיבלתי שיחת טלפון מהרב יוחנן ווזנר ממונטריאול. הוא אמר לי שהוא רוצה להיפגש איתי. לא הלכתי כי ידעתי על מה הם רוצים לדבר איתי. הוא התקשר אלי יום אחרי מניו יורק ואמר שהוא מאוד כועס שלא באתי לביתו. הוא אמר לי שאם אסע בשבוע שלאחר מכן להעיד אני אצטרך להוציא את ילדי מבית הספר מפני שהם לא יתקבלו בברכה. הוא אמר לי שאני לא אוכל להתפלל באף אחד מבתי הכנסת באזור ושהוא יבטיח שאף אחד לא יעשה איתי עסקים ואני אפגע כלכלית."ביום שלישי היתה פגישה של עשרה רבנים ממונטריאול. הלכתי מיד לבית הכנסת. ראיתי את כל הרבנים מגיעים. היה רב מטוש שאני לא מכיר וברוך פרושינובסקי (הבן של יוסף ­ ב.ג). הם כולם ישבו ודנו מה הם עומדים לעשות לי... בעיקרון הם לא השתמשו במילה חרם, אבל אמרו שלא אוכל להתפלל באף אחד מבתי הכנסת במונטריאול. היה רב אחד שאמר שאני אזרק מהקהילה אם אעיד. אמרתי, או.קיי, אני לא אעיד".ב חקירה הנגדית האשים עורך הדין פליישמן, סנגורו של פרושינובסקי, את קסאדה שעדותו מוטה נגד הנאשם בגלל העיסקה שעשה עם הפקליטות ­ עדות תמורת אי העמדתו לדין.




דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-17/7/2017 19:33 לינק ישיר 

תנצב"ה



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-18/7/2017 07:11 לינק ישיר 

על מעלליו הרבים המסובכים בפתלתלות ותחכום , איך הגיע לכספים בדרכים עקלקלות אפשר לכתוב ספרים עבי קרס. ויצוין לשבחו כי ה"ביזנס" שלו התמקד רק במוסדות פיננסים ובבנקים ולא באנשים פרטיים, ושהוא חילק כספים לצדקה בלי שום חשבון, למוסדות לאנשים פרטים, ולמקרים קשים הוא היה נדיב לב לא רגיל.

רובין הוד אמיתי.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-18/7/2017 19:26 לינק ישיר 

וחטאך בצדקה פרוק



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > אקטואליה וחדשות > בחדרי חרדים > יוסל פרשינובסקי (וייס) הרב עובדיה זצל הרב אלבז ואריה דרעי
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר