בית פורומים בחדרי חרדים

האם המרכולים בתל אביב צריכים להישאר פתוחים בשבת?! - דעה

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-27/10/2017 01:58 לינק ישיר 
האם המרכולים בתל אביב צריכים להישאר פתוחים בשבת?! - דעה

אם האחריות על שמירת שבת של העם היהודי היא עלינו, הדתיים - אזי פישלנו בגדול. כי רוב העם היהודי לא שומר שבת. ואם פישלנו - עלינו לשתוק. אבל האחריות לא נמצאת עלינו, ולכן גם כך עלינו לשתוק.

אבל לפני שנדון בשתיקה, צריך לדון על כך בקול רעש גדול...

דווקא אחרי שקוראים בתורה על המבול, דור הפלגה, ובהמשך על הפיכת סדום ועמורה, מבינים שההבדל הגדול בינינו לדורות הקודמים הוא חירות הפרט הקיימת היום. וחירות הפרט כרוכה גם באחריות הפרט על עצמו. כלומר מניעת "כפיה דתית", כי כל אחד אחראי על התורה והמצוות שלו, ולא של זולתו.

בפרשה הקודמת קראנו על המבול ובפרשה הבאה אנחנו נקרא על הפיכת ערי סדום - משום שהיו "רעים וחטאים לה'", ואחרי שקוראים שערי סדום נהפכו כי לא היו שם אפילו עשרה צדיקים - אנחנו אמורים לחזור חזרה אל דור המבול ולשאול: רגע, למה היה צריך מבול כולל על כל היקום? אם היו אנשים רעים - היה אפשר להמית אותם באופן נקודתי, כמו בסדום ועמורה. וקשה להאמין שכ-ל האנשים היו רעים לחלוטין, וכפי שמודגש שנוח היה 'צדיק תמים' שהתהלך לפני ה', משמע היו עוד אנשים צדיקים - אבל לא ברמה של נוח.

יתרה מזו, גם אם נניח שכולם היו ראויים להשמדה - הרי רואים שהמבול כרוך גם בשינוי מדיניות - ה' מתחייב שלא יעשה שוב מבול - וכי מה השתנה? האם מהיום אפשר לחטוא בלי גבול - ולא לחשוש ממבול?

== המבול - פירוק הקולקטיב והגלובליזציה ==
על פי המתואר בתורה - הדור לפני המבול היה דור חזק באחדותו, האנשים חיו מאות שנים, ולמעשה חיו כמשפחות עניפות שהסבא יכול לראות נינים וניני נינים - והוא עדיין חי מחנך ומשפיע על כל הדורות שאחריו. ולכן התחייבו כולם התחייבו כליה יחד, כי הם חיו ביחד, כקולקטיב. ושני השינויים המהותיים בין העולם שלפני המבול לבין העולם שאחר המבול - הם הגבלת השפעת האדם הן למשך הזמן והן לטווח ההשפעה.
1 .הגבלת משך שנות ההשפעה. על ידי קיצור משך החיים למקסימום של 120 - כך שאדם יפסיק להשפיע לאורך שנים ארוכות כל כך. נתאר לעצמנו עולם שבו סטאלין או שאר דיקטטורים עדיין חיים ושולטים - כך נראה העולם לפני המבול, האנשים הרעים חיו מאות שנים והשפיעו על כל הדורות הבאים אחריהם. "הרי אנו ובני בנינו היינו משועבדים לפרעה במצרים".
2. הגבלת טווח ההשפעה - על ידי פילוג השפות והפצת האנשים לכל רחבי כדור הארץ - כך שגם בשנים הקצרות של האדם - הוא יהיה מוגבל לשליטה והשפעה רק בתחומו. ושוב נתאר לעצמנו עולם שבו סטאלין או שאר דיקטטורים - שולטים על כל העולם כולו, ולא רק על מדינה אחת. הרי לא היתה לנו תקומה…

המשמעות של הגבלת השפעת האדם היא פירוק הקולקטיב הכלל אנושי, כך שמעתה יש רק קבוצות קטנות שכל אחת אחראית לעצמה, כך שאם מצרים חטאו - מצרים יבואו על עונשם, ואם סדום ועמורה חטאו - הם לבדם יבואו על עונשם - אבל לא היקום כולו.

הוי אומר, שעל פי התורה, הבעיה בגלובליזציה היא - שהיא מאפשרת להפיץ את הרוע בקלות, אמנם היא מאפשרת גם להפיץ את הטוב בקלות - אבל 'יצר לב האדם רע מנעוריו' כך שתמיד סביר יותר שבסוף הרוע הוא שישתלט ויופץ. ואנחנו, מה איתנו?  האם אנחנו יוצרים קולקטבי גלובלי חדש? דובר אנגלית, ומקושר באינטרנט - לכדי 'שפה אחת ודברים אחדים'?

== הגלובליזציה בימינו ==
ההבדל המרכזי הוא - שבמשך אלפי השנים - האנושות עצמה קידמה עוד יותר את הגבלת השפעת האדם על הקולקטיב, והעצימה את חירות הפרט. 

הגלובלזיציה בעייתית כשהיא קולקטיב - וברגע שהיא מאמצת נורמות רעות - קשה עד בלתי אפשרי לשנות משהו. ואם נחזור לקומוניזם ולסטלין, אזי בימי שלטונו של סטלין לא היתה לפרט יכולת להתחמק ממנו - או שאתה חבר או שאתה חסר… כך שבעולם שבו יש רק עיתון אחד וערוץ רדיו יחיד, ערוץ טלוויזיה יחיד - הוא עולם שהרוע יכול להשתלט עליו מבלי יכולת להיחלץ ממנו, וכפי שאנו מכירים זאת ממגוון מדינות בהן מתקיים קולקטיב ללא חירות הפרט.

וזוהי נקודת העומק שברעיון הדמוקרטי - להגביל את השפעת השלטון, והעצמת השפעת הפרט.
כך שהשלטון לא ינתן בידי אדם אחד שיכול לעשות ככל העולה על רוחו - אלא יבוזר לכמה רשויות נפרדות שיוצרות איזונים ובלמים ביניהם. ומצד שני מאפשר לפרט את חופש הביטוי, היצירה, והצריכה  - מבלי לחשוש שלא ימצא חן בעיני השלטון הנוכחי.

== חירות הפרט ==
וברגע שלפרט ישנה את חירות היצירה וחירות הצריכה - אזי מגיעים יצרני תוכן ואידיאולוגיה חדשים, וצרכני התוכן חופשיים לבחור ממי לצרוך - וממילא בדרך כלל הטוב מתגבר, כי גם יצר הטוב קיים באדם, וכשאין מי שיעצור אותו - הוא מצליח לפעול.

והדוגמה העוצמתית לכך היא גוגל, פייסבוק ושאר רשתות המבצעות חסימה עצמונית לתכנים מגונים או רעים.

הם יודעים שאם לא יבצעו חסימה - אנשים לא ירצו לחפש דרכם או לצרוך תוכן דרכם. ולמה לא ישתמשו בהם - כי יש חופש לבחור בספקים אחרים. אבל אם לא תהיה תחרות - והאדם יצטרך לבחור בין עולם ללא גוגל - או עולם עם גוגל שפתוח לכל תוכן - סביר להניח שיבחר להשתמש בגוגל פתוח. 

כלומר, בעולם ללא חופש היצירה - כי נניח יש רק מנוע חיפוש ממשלתי אחד - אזי אנשים ייכנעו ויצרכו גם תכנים רעים. 

ועד כדי כך התעצם כוחו של הפרט - שהוא יכול ליצור מטבעות משלו, כדוגמת מטבע הביטקוין, שזהו כוח שבמשך אלפי שנים היה נתון אך ורק למדינות ולקולקטיב, המלכים הם אלו שיצרו את המטבעות עם דמות דיוקנם, והמדינות הן אלו שפיתחו את תורת המטבע והשליטה המוחלטת של המדינה על הכסף שבידי הפרט.
וכיום חירות הפרט והכלים שבידיו - הם שמאפשרים לו ליצור מטבע ללא כוח שיטור וללא מיסים. 

ואם נחזור לנושא פתיחת המרכולים בשבת. עלינו להבין שלחירות הפרט, כמו לכל מטבע פרימיטיבי - יש שני צדדים, היא גם מאפשרת לו ליצור דברים שטובים בעינינו, אבל גם דברים שרעים בעינינו. ואם חירות הפרט כוללת את היכולת של הפרט להחליט שהוא פותח את העסק בשבת או הולך לרכוש בשבת - צריך לאפשר לו. כי זו אותה חירות שמאפשרת לפרט להחליט שהוא רוצה לשמור שבת, או לא להתגייס לצבא.

אז לעודד שמירת שבת? בהחלט! בכפיה? חלילה!



דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/10/2017 04:50 לינק ישיר 

איך מסתדרת קדושת חירות הפרט שלך, עם העובדה שלפי דיני התורה, המחלל שבת בבית שלו בפרטיות, דינו מוות?
לא לאפשר לו את מה שבא לו, אלא לעצור את זה.
מנקודת המבט של התורה והיהדות, אין דבר כזה חירות הפרט, יש רק את רצון הקב"ה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-27/10/2017 09:54 לינק ישיר 

יהודים כתב:
בפרשה הקודמת קראנו על המבול ובפרשה הבאה אנחנו נקרא על הפיכת ערי סדום - משום שהיו "רעים וחטאים לה'", ואחרי שקוראים שערי סדום נהפכו כי לא היו שם אפילו עשרה צדיקים - אנחנו אמורים לחזור חזרה אל דור המבול ולשאול: רגע, למה היה צריך מבול כולל על כל היקום? אם היו אנשים רעים - היה אפשר להמית אותם באופן נקודתי, כמו בסדום ועמורה.


הרמב"ן אומר שמה שהיה בסדום ועמורה היה הנורמה בכל העולם באותו תקופה אבל הקפידה היה דוקא בסדום כי זה א"י



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-27/10/2017 10:10 לינק ישיר 

והיכן מתחילה ומסתיימת הערבות ההדדית?


נשלח מהאנדרואיד שלי



תוקן על ידי פום_פאקערט ב- 27/10/2017 10:11:57




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-27/10/2017 12:46 לינק ישיר 

איש_חשוב כתב:
איך מסתדרת קדושת חירות הפרט שלך, עם העובדה שלפי דיני התורה, המחלל שבת בבית שלו בפרטיות, דינו מוות?
לא לאפשר לו את מה שבא לו, אלא לעצור את זה.
מנקודת המבט של התורה והיהדות, אין דבר כזה חירות הפרט, יש רק את רצון הקב"ה.


דיני התורה הם להקים מדינה כזו שכל הפרטים מעוניינים בחוקי התורה.
ועיין עוד במה שכתב עו"ד דוד דרור על הנושא, בעיקר החלק השני:
מתוך: www.facebook.com/david.dror/posts/10155801411830477

בהקשר לבג"צ פתיחת המרכולים בשבת, אין כ"כ מה לדון בזה מבחינה משפטית. סוד גלוי הוא בקרב משפטנים כי משפט חוקתי הוא האח החורג של שאר שדות המשפט. אף אחד לא יודע מה זה זכות, מה זה אינטרס ומה זה חופש ל.. או חופש מ.. . הכל נקבע בדיעבד בהתאם לתוצאה הרצויה בהתאם לעולמו הערכי של השופט הדן בתיק.

אין שום דרך **משפטית** לקבוע האם "שמירת שבת" גוברת על "חופש התנועה" או ש"חופש העיסוק" גובר על **אינטרס הציבור** (איזה ציבור, מה זה "הציבור") לצביון כשר.

אלו כלל לא שאלות משפטיות.

אומר דבר אחר - בראייתי ראוי לכתחילה שהצביון הציבורי יקבע מלמטה למעלה, ולא מלמעלה למטה. הווי אומר, הציבור, במעשיו, ובהתנהלותו האישית מנחיל את הנורמה במרחב הציבורי.

אני גר בסביבה חרדית / דתית לאומית. אצלנו לא נוסעים בתוך השכונה ברחוב (למעט זליגות פה ושם של אורחים חילונים), אין שום חנות שפתוחה, בשבת אף אחד לא משמיע מוזיקה בשבת משום בית, פשוט משום שהמרחב מאופיין באופן הזה וזוהי דרישת הציבור.

אם רוב העם היהודי היה שומר תורה ומצוות ממילא המרחב הציבורי הכללי היה נראה כמו השכונה בה אני מתגורר.

אתם רוצים להשפיע על המרחב הציבורי? תשמרו שבת, וחנכו את בניכם ובנותיהם לכך.

מדינת ישראל העלתה מאות אלפיי גויים בתוך העליה המבורכת מרוסיה, מה רוצים מהם היום? הם לא יהודים ורוצים לא לשבות בשבת. יש פה אוכלוסיה ערבית של קרוב ל 20%. נוצרים. בדואים. דרוזים. צ'רקסים. אתאיסטים. חילונים. המודל של כפיית ערכים מלמעלה למטה לא עובד.

ההגיון הזה הוא לא המצאה שלי, גם חז"ל הבינו שחוקי התורה מתאימים למסה קריטית של שומרי תורה ומצוות והפקיעו מעצמם את הסמכות לדון דיני נפשות כשהסדר החברתי-היהודי התערער.

הסנהדרין גלתה מרצון 40 שנה לפני החורבן ממקום מושבה בלשכת הגזית כאשר הבינה שיישום חוקי התורה לא רלוונטי למרבית העם. ובמקום אחר -משרבו הרצחנים בטלה עגלה ערופה, משרבו המנאפים פסקו המים המרים **ורבן יוחנן בן זכאי הפסיקן** (בבלי, סוטה). זהו הגיון פשוט שחז"ל הנחילו לנו.

זה לא אומר שצריך להתייאש מעם ישראל, ממש לא. יחד עם זאת - צריך להכיר במציאות. זה המצב והשינוי יבוא ע"י חינוך. יכול להיות שתוך 100 - 200 שנה המצב ישתנה, והצביון הציבורי יהפוך דתי פשוט כי הציבור ידרוש את זה. יכול להיות גם שלא.






דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/10/2017 12:47 לינק ישיר 

ירון777 כתב:
בפרשה הקודמת קראנו על המבול ובפרשה הבאה אנחנו נקרא על הפיכת ערי סדום - משום שהיו "רעים וחטאים לה'", ואחרי שקוראים שערי סדום נהפכו כי לא היו שם אפילו עשרה צדיקים - אנחנו אמורים לחזור חזרה אל דור המבול ולשאול: רגע, למה היה צריך מבול כולל על כל היקום? אם היו אנשים רעים - היה אפשר להמית אותם באופן נקודתי, כמו בסדום ועמורה.


הרמב"ן אומר שמה שהיה בסדום ועמורה היה הנורמה בכל העולם באותו תקופה אבל הקפידה היה דוקא בסדום כי זה א"י


רואים לאורך השנים שה' דן רק עמים בצורה נקודתית. לדוגמה מצרים, או העיר נינוה, אדום ועוד.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/10/2017 12:50 לינק ישיר 

פום_פאקערט כתב:
והיכן מתחילה ומסתיימת הערבות ההדדית?


היא קיימת כשיש רצון מצד האנשים, כמו בקהילות השונות שאנשים בוחרים להצטרך אליהם ולהיות חלק מזה.
לא במצב של קבוצות המתנגדות זו לזו - ומנסות לכפות אחת על השניה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/10/2017 14:38 לינק ישיר 

יפה מאד. רק חבל שהתורה לא הצליחה להבין את ההגיון הצרוף הזה.

התורה קבעה כפייה דתית של רשויות הציבור נגד הפרט הסורר. וכשעיר שלמה מתקוממת נגד האלקים, הפתרון הוא לא דרכי נועם, אלא השמדה טוטאלית של העיר, יושביה וכל רכושה.

פרימיטיבי? זה רצון השם. מי שלא נוח לו, יכול להשתמד. ןלהמשיך לכתוב בבחדרי את הגיגיו.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/10/2017 15:26 לינק ישיר 

מנהשורה כתב:

יפה מאד. רק חבל שהתורה לא הצליחה להבין את ההגיון הצרוף הזה.

התורה קבעה כפייה דתית של רשויות הציבור נגד הפרט הסורר. וכשעיר שלמה מתקוממת נגד האלקים, הפתרון הוא לא דרכי נועם, אלא השמדה טוטאלית של העיר, יושביה וכל רכושה.

פרימיטיבי? זה רצון השם. מי שלא נוח לו, יכול להשתמד. ןלהמשיך לכתוב בבחדרי את הגיגיו.


הכל טוב ויפה אבל לא לחינם הסנהדרין ירדה מהר הבית אל החנויות, כדי שלא ידונו דיני נפשות.
ומשרבו המנאפין בטלו מי סוטה.
בעיקרון אתה צודק שהמחלל שבת חייב סקילה. אבל כדי שזה יקרה אתה חייב ש-99.99% מהעם ירצו להחזיר את עונש הסקילה.
ומה תעשה עד אז?
(בגלל זה אני הצטרפתי לפייגלין, אני באמת רוצה מדינה יהודית)


נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-27/10/2017 15:30 לינק ישיר 

שחור_כתום כתב:
מנהשורה כתב:

יפה מאד. רק חבל שהתורה לא הצליחה להבין את ההגיון הצרוף הזה.

התורה קבעה כפייה דתית של רשויות הציבור נגד הפרט הסורר. וכשעיר שלמה מתקוממת נגד האלקים, הפתרון הוא לא דרכי נועם, אלא השמדה טוטאלית של העיר, יושביה וכל רכושה.

פרימיטיבי? זה רצון השם. מי שלא נוח לו, יכול להשתמד. ןלהמשיך לכתוב בבחדרי את הגיגיו.


הכל טוב ויפה אבל לא לחינם הסנהדרין ירדה מהר הבית אל החנויות, כדי שלא ידונו דיני נפשות.
ומשרבו המנאפין בטלו מי סוטה.
בעיקרון אתה צודק שהמחלל שבת חייב סקילה. אבל כדי שזה יקרה אתה חייב ש-99.99% מהעם ירצו להחזיר את עונש הסקילה.
ומה תעשה עד אז?
(בגלל זה אני הצטרפתי לפייגלין, אני באמת רוצה מדינה יהודית)


נשלח מהאנדרואיד שלי



אתה רוצה מדינה יהודית שיסקלו בה מחללי שבת?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/10/2017 15:36 לינק ישיר 

מנהשורה כתב:

שחור_כתום כתב:
מנהשורה כתב:

יפה מאד. רק חבל שהתורה לא הצליחה להבין את ההגיון הצרוף הזה.

התורה קבעה כפייה דתית של רשויות הציבור נגד הפרט הסורר. וכשעיר שלמה מתקוממת נגד האלקים, הפתרון הוא לא דרכי נועם, אלא השמדה טוטאלית של העיר, יושביה וכל רכושה.

פרימיטיבי? זה רצון השם. מי שלא נוח לו, יכול להשתמד. ןלהמשיך לכתוב בבחדרי את הגיגיו.


הכל טוב ויפה אבל לא לחינם הסנהדרין ירדה מהר הבית אל החנויות, כדי שלא ידונו דיני נפשות.
ומשרבו המנאפין בטלו מי סוטה.
בעיקרון אתה צודק שהמחלל שבת חייב סקילה. אבל כדי שזה יקרה אתה חייב ש-99.99% מהעם ירצו להחזיר את עונש הסקילה.
ומה תעשה עד אז?
(בגלל זה אני הצטרפתי לפייגלין, אני באמת רוצה מדינה יהודית)


נשלח מהאנדרואיד שלי



אתה רוצה מדינה יהודית שיסקלו בה מחללי שבת?





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/10/2017 17:04 לינק ישיר 

מה אנחנו רוצים זה קצת ארוך לפרט עכשיו. כתבתי על זה באריכות. כנס לאתר של זהות ותראה.
שבת שלום.


נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-28/10/2017 19:35 לינק ישיר 

מנהשורה כתב:
יפה מאד. רק חבל שהתורה לא הצליחה להבין את ההגיון הצרוף הזה.

התורה קבעה כפייה דתית של רשויות הציבור נגד הפרט הסורר. וכשעיר שלמה מתקוממת נגד האלקים, הפתרון הוא לא דרכי נועם, אלא השמדה טוטאלית של העיר, יושביה וכל רכושה.

פרימיטיבי? זה רצון השם. מי שלא נוח לו, יכול להשתמד. ןלהמשיך לכתוב בבחדרי את הגיגיו.


אתה שוכח שהתורה אמרה את זה לקבוצת אנשים שאמרו "נעשה ונשמע", לא סתם ה' שלח את משה רבינו לשאול אותם האם רוצים לקבל את התורה, כי התורה צריכה להתקבל "מבחירה". ובכל שלב מי שלא רצה בזה יכל לפרוש.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-28/10/2017 19:39 לינק ישיר 

יהודים כתב:
יפה מאד. רק חבל שהתורה לא הצליחה להבין את ההגיון הצרוף הזה.

התורה קבעה כפייה דתית של רשויות הציבור נגד הפרט הסורר. וכשעיר שלמה מתקוממת נגד האלקים, הפתרון הוא לא דרכי נועם, אלא השמדה טוטאלית של העיר, יושביה וכל רכושה.

פרימיטיבי? זה רצון השם. מי שלא נוח לו, יכול להשתמד. ןלהמשיך לכתוב בבחדרי את הגיגיו.

אתה שוכח שהתורה אמרה את זה לקבוצת אנשים שאמרו "נעשה ונשמע", לא סתם ה' שלח את משה רבינו לשאול אותם האם רוצים לקבל את התורה, כי התורה צריכה להתקבל "מבחירה". ובכל שלב מי שלא רצה בזה יכל לפרוש.


לפרוש זה רק ע"י התאבדות. אין לצאת מהיהדות.

ונניח שאפשר לפרוש ומשומדי תל אביב החליטו לפרוש מהיהדות, למה לקרב אותם בדרכי נועם? אולי נקרב את האריתראים ליהדות?

תוקן על ידי מנהשורה ב- 28/10/2017 19:45:06




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-28/10/2017 21:06 לינק ישיר 

שחור_כתום כתב:

הכל טוב ויפה אבל לא לחינם הסנהדרין ירדה מהר הבית אל החנויות, כדי שלא ידונו דיני נפשות.
ומשרבו המנאפין בטלו מי סוטה.
בעיקרון אתה צודק שהמחלל שבת חייב סקילה. אבל כדי שזה יקרה אתה חייב ש-99.99% מהעם ירצו להחזיר את עונש הסקילה.
ומה תעשה עד אז?
(בגלל זה אני הצטרפתי לפייגלין, אני באמת רוצה מדינה יהודית)


זאת התורה לא תהא מוחלפת, ואפילו 100% מהעם לא ירצה!!
אם סנהדרין תחזור לשבת בהר הבית, הם יהיו חייבים לדון כל רוצח ומחלל שבת בעדים והתראה למוות
סנהדרין ירדו מהר הבית כי היו מאות רוצחים, והם נמנעו מלדון מאות דיני נפשות כי בי"ד מצווים להימנע במידת האפשר מלהביא למצב של דין מוות
הנה ציטוט מהגמרא בעבודה זרה
"מ"ט כיון דחזו דנפישי להו רוצחין ולא יכלי למידן אמרו מוטב נגלי ממקום למקום כי היכי דלא ליחייבו" 

נזכיר גם את פנחס המוזכר לטובה בתורה, אדם אחד מול כל העם ששתק, קם והרג את זמרי, קיבל כהונה בגלל זה
אנחנו מאמינים באמונה שלימה (אולי אתה לא) בביאת המשיח, בבנין בית המקדש, בחידוש הסנהדרין וקיום המצוה הספציפית הזאת של סקילה למחלל שבת.

בכל מקרה גלשנו פה לנושא אחר, ולעניננו:
התורה מצוה עלינו להיכנס לחייהם הפרטיים של אחרים ולשמור שהם לא יחללו שבת
מצוה למחות עד הכאה

תוקן על ידי איש_חשוב ב- 28/10/2017 21:07:23




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > אקטואליה וחדשות > בחדרי חרדים > האם המרכולים בתל אביב צריכים להישאר פתוחים בשבת?! - דעה
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר