בית פורומים עצור כאן חושבים

אהבה ויראה וסתירות רגשיות ביחס לאלוקים

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-11/1/2018 08:50 לינק ישיר 
אהבה ויראה וסתירות רגשיות ביחס לאלוקים

ידועות לנו במסורת שלוש גישות כלפי אלוקים:

יראת העונש
יראת הרוממות
אהבת אלוקים.

על אלו תופעות מצביעים הכינויים האלו?
האם יראת העונש היא מעלה או חסרון?
האם אפשר להסתדר בלי יראת העונש אם יש יראת הרוממות?

האם אני יכול לענות על השאלות האלו? מסתבר שלא, אבל אפשר לנסות לעשות קצת סדר.

מלבד זה, האשכול נפתח בגלל שחברנו החכם, תלמיד (לא) טועה, שואל:

אי אפשר לאהוב את הנורא?

וזה מה שעניתי בינתים:

ת"ט

אתה מעלה שאלות נפלאות. ראוי להן אשכול עצמאי: על תפיסותינו את אלוקים ויחסנו אליו.

בקצרה, השאלה שלך מתפרקת לכל הפחות לשתי שאלות:

האם אפשר לאהוב את מי שמפחיד אותנו בעונשים?

האם אפשר לאהוב את מי שמטיל עלינו אימה ברוממותו? כלומר אלוקים.

איך עונים על השאלות האלו? האם הן בוחנות את היכולות שלנו כבני אדם, את יכולתנו לאהוב, את יכולתנו לנהוג באופן עקבי (ללא סתירות)? האם אהבה ואימה או פחד מעונש הן תופעות שיכולות לשכון בנפש אחת או שנוכחותן יחד דוחפת את האדם לקראת משבר או מחלת נפש?

כמדומה שהשאלות האלו לגבי אלוקים הן שונות לגמרי מאשר השאלות האלו לגבי בשר ודם. אם יש אדם שמתאמץ לקנות את אהבתי, נניח במעשים טובים, ואז הוא פוגע בי ומפחיד אותי, ואז הוא שוב מאיר לי פנים - דומה שהיחס הסותר הזה, אם איני משתחרר ממנו, דוחף לקראת מחלת נפש.

אבל כאשר אנו חושבים על אלוקים, אנו מוכנים לסבול את הסתירות האלו, בגלל האמון שאמור להיות לנו בו.

(באשכולות על איוב ניסיתי לטעון כי המאמץ לאהוב את מי שמעניש אותנו באופן שנראה בלתי צודק קורע את הנפש וזו בעייתו של איוב. בכך אני הולך אחרי חוקר המקרא יאיר הופמן).

עד כאן מבוא קצר. אני מקוה שנוכל להמשיך. בינתים, יש אשכול. הדברים בהחלט ראויים לעיון עצמאי.




דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-11/1/2018 13:22 לינק ישיר 

מיימוני כתב:
ידועות לנו במסורת שלוש גישות כלפי אלוקים:

יראת העונש
יראת הרוממות
אהבת אלוקים.

על אלו תופעות מצביעים הכינויים האלו?
האם יראת העונש היא מעלה או חסרון?
האם אפשר להסתדר בלי יראת העונש אם יש יראת הרוממות?

האם אני יכול לענות על השאלות האלו? מסתבר שלא, אבל אפשר לנסות לעשות קצת סדר.





לא, גם לנסות לעשות סדר אתה לא יכול.
סדר תוכל לעשות רק אחרי שתמצא את אלוהים.
בלי לדעת מה ומי זה אלוהים, תמשיך להסתובב מסביב כדרכם של פלספנים,
לא חבל?.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-11/1/2018 13:42 לינק ישיר 

ישנם 2 סוגים של דברים מורכבים:

הסוג האחד - דבר שמורכב מחלקים שמשתלבים יחד, או מאוחים, או משלימים וכדומה, ייתכנו כל מיני דרכים להגדיר את ההשתלבות.
והסוג השני - דבר שמורכב מחלקים שלמרות המורכבות הם עדיין נפרדים, ועומדים כל אחד בפני עצמו.

אין עוד סוגים של דברים מורכבים.

לכן, השאלה האם זה סביר והגיוני שיהיה אלוקים שהוא גם טוב וגם רע בו זמנית, והאם במצב המורכבות הזאת כדאי לעבוד את האלוקים הזה - 

זה תלוי בסוג המורכבות.
טוב ורע נמצאים בעולם לכל הדעות, ואין דרך להימלט מזה. כל השאלה היא האם אתה מוכן לאחד אותם בראשך או לא. במילה "לאחד", שכתבתי במשפט האחרון, אני מתכוון למה שקראתי קודם "מורכבות" - כולל הסוג השני שלה. ואני מתכוון - האם אנו יכולים להאמין שישנו אלוקים אחד שראוי לראות בו גם את מקור הטוב וגם את מקור הרע, ושהמורכבות הזו רצויה, כלומר שא. חלקיה משתלבים, וב. הטוב הוא השולט. 

התשובה לדעתי היא כן, ובשביל להסביר את זה צריך משהו שאני מקווה לכותבו באשכול של הליברליזם, שלצערי איני מספיק לכתוב שם... (אל תדאגו, אני לא הולך לכתוב שהרע הוא בעצם טוב. ממש לא...)



תוקן על ידי אליקים7241 ב- 11/01/2018 13:50:32




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-11/1/2018 14:35 לינק ישיר 

הדמיון של אהבה למישהו שאתה ירא ממנו ולפעמים מעניש אותך הוא האבא והאמא. אבל אין המשל והמשלים דומים לנמשל. האהבה האמיתית אינה יכולה להיות כלפי ישות נשגבה לא נראת ולא ממשית האמונה היא כך כל כך שאינה מאמינ ממגבלות הללו.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/1/2018 15:10 לינק ישיר 
תלמידי רבינו יונה סוף פרק ראשון של ברכות






נשלח מהאנדרואיד שלי

תוקן על ידי שמחבחור ב- 12/01/2018 15:12:23




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/1/2018 21:44 לינק ישיר 

האם אפשר לפרסם שוב בכיוון הנכון?

שבוע טוב



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/1/2018 09:08 לינק ישיר 

הפיכת הדף על ראשו :
Ctrl+Alt
+חץ למטה

לחזרה:
Ctrl+Alt
+חץ למעלה

זה לא חשוב איך זה כתוב. מה שחשוב זה, האם זה נכון?.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/1/2018 15:34 לינק ישיר 

שלישישי

לא הבנתי את הצעתך או שזה לא עובד אצלי.

אם אצלך זה עובד, אולי תוכל להעתיק ולהדביק נכון. גם אני רוצה לדעת מה כתוב שם בלי להפוך את המסך...

_________________

שומר פיו ולשונו - שומר מצרות נפשו < type="text/">document.write("");




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/1/2018 15:55 לינק ישיר 




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-14/1/2018 16:49 לינק ישיר 





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-16/1/2018 12:11 לינק ישיר 

אני חושב שרבים כאן סטו מן הדיון... 
כפי שנכתב כאן, ישנן ג' גישות בין האדם לאלוקיו:
א. יראת העונש - פחד העונש מאת האלוקים על התרשלות בעבודתו. 
ב יראת הרוממות - פחד מאת האלוקים אמנם לא מחמת העונש אלא מחמת מעלתו של האלוקים, הכרת גדלותו וקטנות
ערכנו כנגדו.  
ג. אהבת האלוקים - אהבת האלוקים מחמת החיים שהוא העניק לי והאפשרות שלי להגיע ליעודים מלאי טוב ועונג. 
זו ההסתכלות הפשוטה. 

א. "על אלו תופעות מצביעים הכינויים האלו"? לא הבנתי את השאלה. 
ב. יראת העונש היא מעלה. איבעית אימא "כך אמרו רבותינו" איבעית אימא סברא... 
ג. האם אפשר להסתדר עם יראת העונש אם יש יראת הרוממות? יראת הרוממות היא נדבך גבוה יותר
של יראה מאשר יראת העונש. האנשים שהם מעל לרמת ההשכלה של "נשים וילדים קטנים", יראים את האלוקים
מפאת יראת העונש והיא היראה הבסיסית והמניע והמוטיביציה הבסיסית ביותר לחוסר התרשלות בעבודת האלוקים.
ברגע שיש יראת הרוממות הדבר אומר שבעצם האדם הגיע לשלב גבוהה יותר של יראה המונעת אותו מהתרשלות בעבודת 
האלוקים, אמנם יראה זו דורשת אי קיו יותר גבוה והבנה עמוקה יותר (נגזרת מהאי קיו היותר גבוה) של מהו האלוקים ומהו האדם
והבדלי המעמדות ביניהם כדי להבין עד כמה המרחק ביניהם גדול וממילא הדבר משליך על רגשי יראת הכבוד שירכוש האדם לאלוקיו.
אני חושב שאת יראת הרוממות ניתן לדמות לרגע בו האדם נפגש עם אדם גדול בישראל. הוא לא מפחד מפאת עונש שהוא יקבל אלא מחמת
יראת כבוד שיש לו מפני אותו אדם, ואף שאותו גדול הוא יכול להיות האדם החביב ביותר. ניקח לדוגמא אדם כמו הגראי"ל שטיינמן, או הגר"ע יוסף
שכל מי שנפגש עמהם ידע לספר על סוג אדם כה חביב, אוהב ואכפתי עם מבט אבהי וכו' ועם כל זאת יכלו לספר בד בבד לרגשות אלו גם על רגשות
של יראת כבוד. אדם עם רגשי אימה ופחד כאלו יגיע לתוצאה דומה של בעבודת ה' כמו אותו אדם שנדרש לעבוד את ה' כי הפחד שלו הוא מפני עונש מוחשי.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > אהבה ויראה וסתירות רגשיות ביחס לאלוקים
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר