בית פורומים עצור כאן חושבים

הם גדולים ואנחנו קטנים - אוסף הציטוטים

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-3/7/2018 18:41 לינק ישיר 
הם גדולים ואנחנו קטנים - אוסף הציטוטים

אחד העיקרים שהרמב"ם שכח להזכיר הוא "ראשונים כמלאכים ואנו כחמורים". זה לא נושא מצחיק אלא רב חשיבות. בכל זאת, את האשכול הזה אני מועיד, בינתים, לאיסוף מקורות.

וזה הראשון. יש איזה ויכוח פוליטי בשל המהדורה הנוכחית של חוק הגיוס (וגם זה לא מצחיק). הרב בן ציון מוצפי (שעד כמה שידוע לי מדובר בת"ח ענו באמת, ונא לא לנהל דיון נגדי), נאלץ להגן על ראש מועצת החכמים הספרדית. הטיעונים שלו הם מעניינים, דווקא בגלל החורים הלוגיים שלהם.

מטרת הטיעון היא למנוע ביקורת. ללא קשר לתכנים. וזה עובד כך.

א. חכם פלוני הוא גדול מאד כי

1.
2.
3.

וכו'

ב. אנו קטנים.

לכן אין לנו אפשרות להבין את דבריו וממילא חסר שחר לחלוק עליו ואפילו לנסות להבין את טעמיו ולהציע דעה נגדית.

הטיעון הזה הוא גרסה קיצונית של "אנחנו חמורים". יש עמדות בינים.



דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-3/7/2018 18:43 לינק ישיר 

הלינק כאן באתר


א.

דידי, חביבי, אהובי ורעי, השם ישמרך. מאוד הצטערתי לקרוא בצאת תענית י"ז בתמוז את דבריך שנכתבו בתמימות, בהם פיקפקת בגדולי ישראל, והרהרת אחריהם ואחרי הוראתם, ואני מחקתי כמה דברים אסורים והם בגדר כפירה. וזאת מפני שלצערינו היום הרחוב משפיע, ודיעות הכפרניות הנשמעות בשווקים אצל התגרנים חודרות אל בתי המדרש. גם חומות בתי המדרש נפרצו בעקבתא דמשיחא

ב.

ידעת כי איני מכירך, אך אוהב אותך אני ככל אדם מישראל, דע ידידי אהובי, אם אכתוב דברי תוכחה, לא אליך הינם מכוונים אלא לכלל ובעיקר לעצמי, כי כולנו צריכים חיזוק בדברי חכמים, כי כבוד התורה וחכמיה ירד בדורינו פלאים, ואין הבריות מבחינים בין עובד אלקים לבין מי שלא עבדו. ועל זה חרבה ירושלים

ג.

דע ידידי, כי אנחנו הספרדים ובני עדות המזרח, הקדוש ברוך הוא ברחמיו המרובים על דורינו זה, נתן לנו את הגאון הגדול מרביץ תורה ברבים זה כ-65 שנה את חכם שלום כהן שליט"א יחי שמו לעד, ונתן בו חכמה ותבונה, דעת ויראת אלקים. אני העבד למדתי אצלו תורה בילדותי בהיותי בן 6 שנים, בתלמוד תורה, ועד היום אני זוכר כל מילה ואות שהיה אומר ומלמד, נטע בנו יראת השם, קדושה וטהרה, מסר נפשו על הרבצת התורה, ומונה על ידי גדולי הדורות שלפנינו ושלפני פנינו, גודר גדר ועומד בפרץ, לוחם מלחמות השם, בנם של קדושים, אראלים ותרשישים, זקנים וישישים, חורשי חרשים, אביו הקדוש והטהור מלאך השם צבאות זקן המקובלים אשר בירושלים העיר רבתי עם שרתי במדינות. חכם אפרים כהן ז"ל, אשר שמעו הלך בכל העולם כולו, תלמיד מובהק להגאון רבנו יוסף חיים ז"ל בעל הבן איש חי".

ד.

הידעת כמה פעמים חכם שלום סיים את הש"ס? השמעת מפיו אי פעם שיעור תורני? או את דברות קדשו בתורה, בהלכה, באגדה, במוסר. להבות אש מפיו יהלוכו, זיקוקין די נור שפתיו יביעו, וכל העם עונים אחריו מקודש מקודש. אוהב ישראל מאין כמוהו, קנאי לתורה וליראה אין שני לו. אלפים רבים של תלמידים העמיד בכל העולם כולו, כמה זכויות יש לו. גם הידעת את גדולתו של הגאון הגדול ראש ישיבת פונוביז' המעטירה הוא רבנו גרשון אדלשטיין שליט"א יחשל"א? כמה תורה הרביץ בישראל? איזה צלילות דעת, איזו מחשבה ישרה, חכמה מפוארה, מבהיל הרעיון, וחבירו הענק רבנו חיים קנייבסקי שליט"א, בקי בכל התורה כולה, בנם של קדושים, אראלים ותרשישים. האם חס ושלום כולם חלילה טועים? ורק איזה אברך צעיר שקשקש לך באזניך הוא היודע?

ה.

שים נגד עיניך דברי הגאון החתם סופר כתב בכמה מקומות בספריו וציטטנו דבריו לעיל, כי רוח השם יתברך שורה ונחה בפיהם של גדולי ישראל, וכשבאים לפסוק, להורות, להחליט, להדריך, להוביל, השם יתברך שם בפיהם דבריו לבלתי ישגו ולא יטעו חלילה, כי הם השומרים עלינו, על התורה וקיומה, וחלילה לפקפק ולחשוב אפילו מחשבה כהוא זה שמא תבוא תקלה על ידם, יען חפץ השם בישראל עמו, כי שמו נקרא עלינו. חזור בך ידידי מכל אשר דיברת ומה שיצא מפיך, כי שגגה היא. בטוחני שאם הדברים הללו היו נגד עיניך ותחת ידך לא היית כותב דבריך אלה




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-3/7/2018 18:48 לינק ישיר 

מהי מעלתו של החכם שאסור לחלוק עליו?

1. הקב"ה בחר בו (ואיך יודעים זאת?)

2. הוא מלמד תורה כבר 65 שנה.

3. יש לו מתנת אלוקים:

חכמה ותבונה, דעת ויראת אלקים (ציטוט).

4. גם בתור רבי בתלמוד תורה
" נטע בנו יראת השם, קדושה וטהרה"

5.מסר נפשו על הרבצת התורה

6. ומונה על ידי גדולי הדורות שלפנינו ושלפני פנינו,

7. גודר גדר ועומד בפרץ, לוחם מלחמות השם,

8. בנם של קדושים, אראלים ותרשישים, זקנים וישישים, חורשי חרשים,

9. אביו הקדוש והטהור מלאך השם צבאות זקן המקובלים אשר בירושלים העיר רבתי עם שרתי במדינות. חכם אפרים כהן ז"ל, אשר שמעו הלך בכל העולם כולו, תלמיד מובהק להגאון רבנו יוסף חיים ז"ל בעל הבן איש חי

10.
הידעת כמה פעמים חכם שלום סיים את הש"ס

11.
אלפים רבים של תלמידים העמיד בכל העולם כולו, כמה זכויות יש לו

12.

כל העם עונים אחריו מקודש מקודש.

13.

אוהב ישראל מאין כמוהו, קנאי לתורה וליראה אין שני לו

העתקתי לא לפי הסדר ממש.

_________________

שומר פיו ולשונו - שומר מצרות נפשו < type="text/">document.write("");




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-3/7/2018 18:56 לינק ישיר 

עכשו שיהיה ברור: איני מכיר את הרב שלום כהן כלל, ועד כמה שידוע לי מדובר בת"ח גדול, אלא שצריך לברר מה הם המאפיינים של "ת"ח גדול".

ואם מבקשים לתבוע חובת ציות לדבריו, צריך לבדוק את הבסיס.

אם יש לו אכן חכמה ותבונה זה דבר חשוב. השאלה היא: איך אנו יודעים שיש לו? ואיך אנו יודעים שבמקרה פרטי זה לא טעה?

אם הוא סיים את הש"ס המון פעמים, באיזו מידה הוא גם הבין את הש"ס ומה נקרא "הבנה"?

ומה הקשר בין סיום ש"ס לבין הכרעה בשאלות מעשיות כמו התועלת מול הנזק בגרסה מסויימת של חוק הגיוס?

הטענות מהסוג של "היה רבי שהעניק יראת שמים לילדים תינוקות של בית רבן", מה הן מועילות לגבי הסמכות שמייחסים לו?

מספר התלמידים העצום שלו הוא כן ראיה ליכולתו הלמדנית. אבל שוב, האם יכולת זו מעניקה לו יותר יכולות להכריע לגבי הצעת חוק?

בן קדושים, ואביו תלמידו של הבן איש חי? - מה זה מוכיח? אני משער שהכותב סבור שקדושת האב מועילה להעניק יכולות לבן, ולגבי קדושת האב, זו הוכחה שהוא קדוש כי היה תלמידו של הבן איש חי...

הסכמת העם למעמדו - מה היא מוכיחה? האם הם מומחים לבחור להם רב וחכם? או שמא ההנחה כאן היא שאם העם הצביע עבורו, זה סימן שבשמים רואים בו ראוי לכך. ואולי יותר מכך, שמשמים מסייעים לו להבין את האמת והראוי. וכן יש להבין את הציטוט מדברי החתם סופר.

אוהב ישראל - זה אכן אומר שיש לו מניעים ראויים. אמנם זה לא אומר שהוא גם מבין מה טוב לעם ישראל...

שוב, יש כאן אוסף של סגולות ראויות. הצד השוה שבהן, שהן אינן מהוות הצדקה לטענה שהוא מסוגל להבין מה שאין השואל מסוגל להבין גם אם ירצה בכך.

יותר מכך, יש כאן חלוקה שאין לה בסיס במקורותינו, לפיה יש נושאים שבהם יש קו מפריד ובלתי ניתן לחציה בין המומחה לבין זה שאינו כזה, גם אם הצעיר יושב ולומד ועוסק בתורה.

נכון שיש חובה של דרך ארץ כלפי ת"ח מבוגר, ובוודאי הרב שלום כהן הוא בבחינה זו ויש לכבדו. אבל זה לא מונע את האפשרות והחובה אולי להציג שאלות ולבקש תשובות.

שורה אחרונה: הדוגמא הזו, שנתקלתי בה כעת, לא ללמד על עצמה באה אלא על השיטה.

_________________

שומר פיו ולשונו - שומר מצרות נפשו < type="text/">document.write("");




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-3/7/2018 20:15 לינק ישיר 

אני חושב שהטענות הללו הם חלק מהחינוך הכללי של לא לחלוק על משנה ברורה ועל הרב עובדיה או על הרב אלישיב כל חד כדאית ליה, ולצערי גם בתחום הלימוד הישיבתי שבעבר היה מקובל בו יותר עצמאות (לדוגמא אצל הרב שך והרב סולובייציק והחזון איש ועוד) היום בקושי מעיזים לחלוק על ר' שמואל רוזובסקי (אני מכליל מאוד אבל כוונתי לרוב המוכר לי), ובאמת אצל הרבנים הנ"ל היתה עצמאות גדולה גם בהלכה כמובן (אצל הרב סולובייציק למעט מה שהייתה לו מסורת מבית אביו ואצל הרב שך למעט ענייני ציבור)



נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-5/7/2018 13:16 לינק ישיר 
מואדיב

.אחחח  מיימוני, אם יותר לי לכתוב, כמחווה, את התגובה הבאה:

אמר אלמואדיב: מפני שהרב הזה מתגדר מאד ומתפאר בחכמתו,
הוא בעיניו שהגיע לתכליתה, ואני איני מאנשיה כי גם רבותי לא הגיעו אליה
ע"כ לא נכנסתי בדבריו לבדוק אחריו.
אך כשפגעתי בדבר הזה, 
שכתב 'עמלק' על בני תורה,
נפלא בעיני הפלא ופלא,  
ואם יחבוש אדם כיפה סרוגה, וכי יש למחות את זכרו מתחת השמים?

ואנו קבלנו מרבותינו כי יהודי הוא יהודי,
וכי שומרי דרך ה' ואוהבי תורתה, הם מבני עליה,
ועוד קיבלנו מהם כי כל המוציא דבר קללה מפיו - ילען אבי-אביו,
וכי ההולך ומקלל, הולך ומעפר - דינו יהיה כמו שידוע, עד כאן לשונו.






תוקן על ידי מואדיב ב- 05/07/2018 13:18:41





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-5/7/2018 16:29 לינק ישיר 

"שורה אחרונה: הדוגמא הזו, שנתקלתי בה כעת, לא ללמד על עצמה באה אלא על השיטה"

מיימוני,
 נרחיב את ההערה הנכונה שלך  ונשאל את אותה שאלה לגבי השיטה היהודית בכללה.

הרי הביסוס של ההלכה היהודית בא מהתורה שניתנה בהר סיני.
לפי האמונה התורה האלוהית ניתנה מתוך כוונה שבני אדם ישנו אותה לפי מה שנחוץ באותו דור.
אבל הנה עוד הוכחה אחת מיני רבות. שהשיטה לא עובדת.
בני אדם לא מסוגלים לעשות את העבודה.
מהן המסקנות מזה מבחינתך לגבי שיטת האמונה היהודית?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-5/7/2018 19:31 לינק ישיר 

מואדיב
יודעי ח'ן לומדים על ח כם ש-לום כ הן מהר'ת של שמו.
לפני שנה הא אמר לתלמידיו- כי לקיים את מחיית עמלק יש לשרוף כיפות סרוגות.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/7/2018 01:02 לינק ישיר 

אפרים

אם הבנתיך, אתה מניח שהתורה ניתנה לבני אדם שיפרשו אותה לפי צרכי הדור. אבל אתה מוסיף וטוען שהם אינם עושים זאת בהצלחה.

אני מסכים לחלקים מדבריך. וזה נושא יקר שכדאי להקדיש לו אשכול בפני עצמו.

אתה מוזמן לפתוח. אם לא, תחכה שאפתח אני. אבל אתה כבר יודע שזמני מוגבל.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-9/7/2018 00:10 לינק ישיר 

ירוחםשמ לא הבנתי מה הועילו דבריך בביזוי ת"ח  ובפרט בתקופת בין המצרים שכותב הרמב"ם (פ"ו הל' ת"ת) :

עוון גדול לבזות את החכמים או לשנאותן, ולא חרבה ירושלים עד שבזו בה תלמידי חכמים, שנאמר  "וַיִּהְיוּ מַלְעִבִים בְּמַלְאֲכֵי הָאֱלֹהִים וּבוֹזִים דְּבָרָיו וּמִתַּעְתְּעִים בִּנְבִאָיו עַד עֲלוֹת חֲמַת ה' בְּעַמּוֹ עַד לְאֵין מַרְפֵּא".

ואמרו חכמים :

כל המבזה תלמידי חכמים אין לו רפואה למכתו.


ובכלל  יהיה יותר ראוי אם הדיון יהיה לגופם של דברים ולא לגופם של אנשים.


ולגופם של דברים , ראשית כתב מימוני בהלצה :"אחד העיקרים שהרמב"ם שכח להזכיר הוא "ראשונים כמלאכים ואנו כחמורים".

אמנם באמת זה לא עיקר אמונה לרמב"ם אבל ודאי מסכים הרמב"ם לעקרון זה וראה במורה (ח"א פ"ה) "וכיון שהדבר כן ביחס לאלו (אצילי בני ישראל ונדב ואביהו) כל שכן ביחס אלינו השפלים"


אם נסכם את השאלות שאלו עד כה בדיון:


1) האם יש ת"ח (גדול דור) שאין לחלוק עליו?

2) איך מגדירים מי הוא גדול הדור?


הנה הרמב"ם בספר המצוות (מצ' קעד) כתב : "

היא שצונו לשמוע לבית דין הגדול, ולעשות כל מה שיצוו בו מאיסור והיתר.

ואין הבדל בזה בין הדבר שיסברוהו,

או הדבר שיוציאוהו בהקש מן ההיקשים שהתורה נדרשת בהן,

או הדבר שיסכימו עליו שהוא סוד התורה,

או לפי עניין מן הענינים שיהיה דעתם שהוא ישר ושבו חזוק לתורה

- הכל אנחנו חייבין לשמוע אותו ולעשותו ולעמוד על פיהם, לא נעבור ממנו.

והוא אמרו ית' על פי התורה אשר יורוך וגו'.

ולשון ספרי: ועל המשפט אשר יאמרו לך תעשה - זו מצות עשה.

וכבר התבארו משפטי מצוה זו בסוף סנהדרין"

וכיוצא בזה כתב בהלכות ממרים פרק א


יוצא מדבריו שהחיוב לשמוע לחכמים הוא דווקא לבית דין הגדול בירושלים אבל לשאר חכמים אין חיוב.

אמנם סברה פשוטה היא שמי שאינו ת"ח  אינו יכול לחלוק על ת"ח כי מי שאינו מכיר דרכי החכמה איך יכול לחלוק ואינו אלה טיפש ודומה לאחד שחולק על רופא או מדען  כי כך עלה לו בדעתו.

וראה במורה שם שכתב "וכך נאמר אנו, שאין ראוי לאדם [כב] להתפרץ לעניין הגדול והנכבד הזה  בהשערה ראשונה בלי שיכשיר את עצמו בחכמות ובמדעים, ויטהר את מידותיו ככל הראוי, וירסן תאוותיו ותשוקותיו הדמיוניות.  וכאשר ילמד הקדמות אמיתיות נכונות וידע אותם, וידע חוקי הדיון והלמידות, וידע דרכי ההישמרות משיבושי המחשבה , אז ייגש לחקור בעניין הזה. "


ונראה שאותו עיקרון קיים כאשר יש הבדל בין דרגות של ת"ח כי ודאי אינו דומה רב צעיר שעשה כמה מבחנים על בהלכות שבת וכו' לת"ח מופלג שבקי בכל חלקי התורה . ובפרט שהשאלה היא שאלה כללית שקשורה לכלל הציבור . (ושמעתי בשם הרב אברום זצ"ל שהיה מלין על זה רבות איך ת"ח ברמה נמוכה מרשים לפסוק בשאלות עמוקות שקשורות לכלל ישראל  כמו האם מותר לסרב פקודה וכיוצא בזה והיה אומר שבאירפה היה רבני ערים שהיו בקיים בכל התורה ויודעים ש"ס בע"פ כשהיתה באה לפניהם שאלה בנושא עגונות וכו' היו שולחים את זה לגדלי ישראל ולא היו מעיזים לפסוק בעצמם ] ) .


אמנם בין תלמדי החכמים הגדולים נראה שיכולים לחלוק זה על זה ונראה שאין  ת"ח שלא ניתן לחלוק עליו כלל .


לגבי השאלה מי מוגדרים גדולי הדור נראה לומר שרק  תלמידי החכמים אמיתיים יכולים להעריך הבדל בין חכם לחכם ולומר מי הוא חכם שמוגדר גדול הדור . ופשוט שהמון העם אין להם דעה בזה כי לפי קוצר דעתם איך יכלו להעריך מי גדול יותר ואפשר שאחד שהוא בעל כישרון  לדבר יפה יחשב בעיני המון לגדול יותר כיון דבריו ברורים ונעימים לאוזנם או אחר שנראה שהוא חריף נורא אבל כל פילופליו הם פילפלי הבל.. ובאמת גם היום יש ת"ח שהם ברמה נמוכה שנחשבים בעיני ההמון לגדולי החכמים כמפאת כשרון הדיבור שלהם וכיוצא בזה..

ועוד היום יש מכה נוספת  שהפוליטקיים מכתירים גדולי דור לפי ההשקפה שלו או לפי אינטרסים שלהם  ולא לפי גדולתו באמת









דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-9/7/2018 10:07 לינק ישיר 

במקום שיש חילול ה' אין נותנים כבוד לרב!

במקום שיש שנאה עם ריר הנוזל מהשפתיים- אין נותנים לרב כזה כבוד יש להוקיעו לעין השמש.

גדול הדור מי קבע? אריה דרעי? האם היתה ועדה של גדולי ישראל שקבעו מי הוא גדול? מי הוא ת'ח?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-9/7/2018 10:21 לינק ישיר 
מואדיב

mishtadel1 כתב:

ירוחםשמ לא הבנתי מה הועילו דבריך בביזוי ת"ח  ובפרט בתקופת בין המצרים שכותב הרמב"ם (פ"ו הל' ת"ת) :

עוון גדול לבזות את החכמים או לשנאותן, ולא חרבה ירושלים עד שבזו בה תלמידי חכמים, שנאמר  "וַיִּהְיוּ מַלְעִבִים בְּמַלְאֲכֵי הָאֱלֹהִים וּבוֹזִים דְּבָרָיו וּמִתַּעְתְּעִים בִּנְבִאָיו עַד עֲלוֹת חֲמַת ה' בְּעַמּוֹ עַד לְאֵין מַרְפֵּא".

ואמרו חכמים :

כל המבזה תלמידי חכמים אין לו רפואה למכתו.


ובכלל  יהיה יותר ראוי אם הדיון יהיה לגופם של דברים ולא לגופם של אנשים.



...

ונראה שאותו עיקרון קיים כאשר יש הבדל בין דרגות של ת"ח כי ודאי אינו דומה רב צעיר שעשה כמה מבחנים על בהלכות שבת וכו' לת"ח מופלג שבקי בכל חלקי התורה . ובפרט שהשאלה היא שאלה כללית שקשורה לכלל הציבור . (ושמעתי בשם הרב אברום זצ"ל שהיה מלין על זה רבות איך ת"ח ברמה נמוכה מרשים לפסוק בשאלות עמוקות שקשורות לכלל ישראל  כמו האם מותר לסרב פקודה וכיוצא בזה והיה אומר שבאירפה היה רבני ערים שהיו בקיים בכל התורה ויודעים ש"ס בע"פ כשהיתה באה לפניהם שאלה בנושא עגונות וכו' היו שולחים את זה לגדלי ישראל ולא היו מעיזים לפסוק בעצמם ] ) .


אמנם בין תלמדי החכמים הגדולים נראה שיכולים לחלוק זה על זה ונראה שאין  ת"ח שלא ניתן לחלוק עליו כלל .


לגבי השאלה מי מוגדרים גדולי הדור נראה לומר שרק  תלמידי החכמים אמיתיים יכולים להעריך הבדל בין חכם לחכם ולומר מי הוא חכם שמוגדר גדול הדור . ופשוט שהמון העם אין להם דעה בזה כי לפי קוצר דעתם איך יכלו להעריך מי גדול יותר ואפשר שאחד שהוא בעל כישרון  לדבר יפה יחשב בעיני המון לגדול יותר כיון דבריו ברורים ונעימים לאוזנם או אחר שנראה שהוא חריף נורא אבל כל פילופליו הם פילפלי הבל.. ...










או, משתדל, תנוח דעתך. שכבר אמר רבי עקיבא, תל לי ת"ח - ואשכנו כחמור.

כחמור סלקא דעתך?!

אלא תן לי ת"ח - וכבר אמצא בין דבריו הוכחה לכך שאינו אלא כחמור. 

ואם אינו אלא כחמור, ודאי שאין שום איסור לבזותו ולהלעיג עליו. ואני אומר לך, שמי שקובע על ציבור שלם שהם עמלק - אין הוא ת"ח, ומדברי רבותינו יש לחשוש אף לייחוס שלו, ואכמ"ל.


ואף אתה לא כהוגן עשית, שאחרי שהכברת מלים על חומרת מי שמוציא שם רע לתלמידי חכמים, הלכת ועשית כן לראש ישיבת מרכז הרב ז"ל, כשהזכרת דבר שאמר, והיה עדיף לו שלא היה אומר כך, שלא לכבודו היה. וכי לפרסם, שוב, כי עמד והשפיל ראש ישיבה אחר, משום שזה לא סבר כמוהו, לכבודו היה? הרי סמוך ובטוח אני שאחר כך נמלך בדבריו וחזר בו, שאם לא כן - גם אותו היה צריך לנשוך כחמור, וד"ל.


ודבר אחרון, אותיר בידך שיעורי בית, למען תעמיק ותשכיל בהם:

כתבת למעלה כי יש "מדרגות" של תלמידי חכמים. יש מי שיכול רק לפסוק בדם השיליה, ויש מי שיכול לפסוק בשאלות של העם והארץ.
ותמה אני, כיצד אדם פשוט יכול לדעת איזה תלמיד חכם נמצא מולו. כיצד יכול אדם לדעת, כאשר הוא שומע שני ת"ח שקובעים דברים הפוכים זה מזה, למי משניהם יש את היכולת לפסוק בכך? מילא בדיני כתמים, הולכים המבקשים פסיקה למי שמוחזק על ידי הציבור כפוסק בתחום זה, אולם למי ייפנו אנשים כדי לפסוק בדיני מלחמה? בדיני פינוי ישובים? בדיני קביעת שער החליפין בין השקל לדולר?


איך יכריע האדם הפשוט, בשכלו הפשוט, מי גדול ממי?  כיצד אתה יודע שר' אברום צודק ולא הרב יובל?








דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-9/7/2018 16:31 לינק ישיר 

"לגבי השאלה מי מוגדרים גדולי הדור נראה לומר שרק תלמידי החכמים אמיתיים יכולים להעריך"

מיהם הת"ח האמיתיים ?
כמובן אלה שהת"ח האמיתיים קובעים שהם אמיתיים.
ומיהם הת"ח המתאימים לקבוע זאת ? כמובן שהת"ח האמיתיים הם הקובעים.


כי הוא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים אשר ישמעון את כל הדברים שכתב משתדל 1 ואמרו רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה  




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-10/7/2018 02:54 לינק ישיר 

ירוחם כתב: "במקום שיש חילול ה' אין נותנים כבוד לרב! "- לא ביקשתי שתתן כבוד בקשתי שלא תבזה (וודאי שאתה יכול לומר שאתה מוחה על דבריו וכו ואין צורך לבזות) ובפרט שהרב חזר בו מדבריו ואמר שמצטער עליהם.


מואדיב כתב : "אף אתה לא כהוגן עשית, שאחרי שהכברת מלים על חומרת מי שמוציא שם רע לתלמידי חכמים, הלכת ועשית כן לראש ישיבת מרכז הרב ז"ל, כשהזכרת דבר שאמר, והיה עדיף לו שלא היה אומר כך, שלא לכבודו היה. וכי לפרסם, שוב, כי עמד והשפיל ראש ישיבה אחר, משום שזה לא סבר כמוהו, לכבודו היה? הרי סמוך ובטוח אני שאחר כך נמלך בדבריו וחזר בו, שאם לא כן - גם אותו היה צריך לנשוך כחמור, וד"ל."


ראשית אני הבאתי את דעתו העקרונית של רב אברום בלי קשר למקרה מסויים שהזכרת , ואף אני לא זכרתי את המחלוקת הזו עד שאתה הזכרת אותה בדבריך. ואתה זה שמוציא לעז שכותב כי הרב השפיל כי לא סברו  כמותו וכי בוחן כליות אתה? וענק כרב אברום מוחזק שמה שעשה זה כי סבר שזו האמת שאותו ראש ישביה לא ראוי לפסוק בנושאים מסויימים . ומה לזבוב קצוץ כנפיים אצל הנשר הגדול בשמים.


אפריםבן כתב :  "מיהם הת"ח האמיתיים ?

כמובן אלה שהת"ח האמיתיים קובעים שהם אמיתיים.

ומיהם הת"ח המתאימים לקבוע זאת ? כמובן שהת"ח האמיתיים הם הקובעים."


אפרים לא ירדת לסוף דעתי … אסביר דברי  , להגדיר ת"ח (אמיתי) לא צריך עדות של אחרים על זה, ת"ח זה אדם שיש לו ידע והבנה מסויימת בתורה (רמת הידע משתנה מדור לדור , אם בדורות קודמים הגדרה של ת"ח היתה בקיאות בש"ס ושו"ע  בדורנו אנו שנתמעטו החכמים אין צורך שיהיה בקי בכל הש"ס וכי כמה ראשי ישיבות יש בימנו שבקיאים בכל הש"ס ושו"ע ) הקושי הוא בהגדרת מיהו גדול
כי ההבדל בין גדול לת"ח הוא בנקודה של עילוי שישנה בגדול ואינה בתלמיד חכם. אם זה בכח ההבנה שלו או כח העמקות או כח הפסיקה או כח החדשנות   או כח הפסיקה בסוגיות עמוקות או כח ניתוח . שהגדול הנקודות האלה או חלקם הם אצלו בגדלות והבחנה זו יכולים להבחין רק ת"ח וככל שהת"ח יותר גדול מחברו יכול להכיר בנקודות העילוי שקימות אצל הגדול הניכרים מתוך תורותו

ולמה הדבר דומה שיש הרבה פיזיקים, יש אחד שלומד לתואר ראשון ויש אחד שהוא דוקטור וכו' וכל אחד מוגדרת רמתו לפי רמת הידע שלמד ונבחן עליה , אבל מנין לנו שאיינשטין הוא גאון פיזיקה עילוי בתחומו ובמה הוא גדול משאר הד"ר והפרפסרים?  וכי המון העם מבין בפיזיקה שיכול לדעת שאינשטיין הוא יותר גדול מד"ר אחר לפיזקיה .. אלא כאשר כל הפיזיקים שקראו את כתביו של אנשטיין מעידים על גדולתו זה סימן על הגדולה שלו ורק הם אלו שיכולים להעיד בזה וככל שהידע שלהם בפיזיקה גדול יותר כך עדותם חזקה יותר כי יכולים להכיר את העומק שבדבריו   







דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-10/7/2018 07:34 לינק ישיר 
מואדיב

mishtadel1 כתב:

ירוחם כתב: "במקום שיש חילול ה' אין נותנים כבוד לרב! "- לא ביקשתי שתתן כבוד בקשתי שלא תבזה (וודאי שאתה יכול לומר שאתה מוחה על דבריו וכו ואין צורך לבזות) ובפרט שהרב חזר בו מדבריו ואמר שמצטער עליהם.


מואדיב כתב : "אף אתה לא כהוגן עשית, שאחרי שהכברת מלים על חומרת מי שמוציא שם רע לתלמידי חכמים, הלכת ועשית כן לראש ישיבת מרכז הרב ז"ל, כשהזכרת דבר שאמר, והיה עדיף לו שלא היה אומר כך, שלא לכבודו היה. וכי לפרסם, שוב, כי עמד והשפיל ראש ישיבה אחר, משום שזה לא סבר כמוהו, לכבודו היה? הרי סמוך ובטוח אני שאחר כך נמלך בדבריו וחזר בו, שאם לא כן - גם אותו היה צריך לנשוך כחמור, וד"ל."


ראשית אני הבאתי את דעתו העקרונית של רב אברום בלי קשר למקרה מסויים שהזכרת , ואף אני לא זכרתי את המחלוקת הזו עד שאתה הזכרת אותה בדבריך. ואתה זה שמוציא לעז שכותב כי הרב השפיל כי לא סברו  כמותו וכי בוחן כליות אתה? וענק כרב אברום מוחזק שמה שעשה זה כי סבר שזו האמת שאותו ראש ישביה לא ראוי לפסוק בנושאים מסויימים . ומה לזבוב קצוץ כנפיים אצל הנשר הגדול בשמים.

...





תמהני באיזה כינוי יש לכנות את מי שבימינו קובל על אלו שאינם חולקים כבוד לתלמידי חכמים, ומיניה-וביה בשמאלו מכנה ראש ישיבה בישראל זבוב.

וכי אין אתה חושש מעונשם של מבזי תלמידי חכמים?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-10/7/2018 12:04 לינק ישיר 
ירוחםשם

[quote]

ירוחם כתב: "במקום שיש חילול ה' אין נותנים כבוד לרב! "- לא ביקשתי שתתן כבוד בקשתי שלא תבזה (וודאי שאתה יכול לומר שאתה מוחה על דבריו וכו ואין צורך לבזות) ובפרט שהרב חזר בו מדבריו ואמר שמצטער עליהם.


אדם שמחשיב את עצמו לתלמיד חכם- ראוי לבוז ולגינוי על דברי הבלע והשנאה שהוא מוציא מפיו. הוא ראוי לכינו של זקן ממרא




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > הם גדולים ואנחנו קטנים - אוסף הציטוטים
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 לדף הבא סך הכל 2 דפים.