בית פורומים בחדרי חרדים

בשבח המגזר החרדי/ הרב אבי שוויכה

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-3/8/2018 17:48 לינק ישיר 
בשבח המגזר החרדי/ הרב אבי שוויכה

אם למדנו דבר אחד מהשבוע האחרון, זה הצורך בקיומו של המגזר החרדי.

רבים בציבור הדתי שואלים את עצמם: למה צריך חרדים? מה טוב בהם? מה טוב בזה שקבוצה כל כך גדולה של אנשים תבחר להסתגר מפני העולם ולחיות בפיגור, בעוני, בבורות? איך אפשר להבין אנשים שבוחרים מרצונם הטוב להיות בורים, ולחנך את בניהם לבערות? האם אפשר להצדיק דבר כזה בשם הדת? איזה ערך יש לאמונה שכל קיומה מותנה בזה שהאדם לא ייחשף לשום דבר שיכול לערער אותה? איזה ערך יש לדת שכל קיומה מותנה בזה שאדם לא ייחשף לפיתויים ולדעות אחרות? האם לא עדיף להיפך, לחשוף את האדם לדעות שונות ולצורות חיים שונות, ולחנך אותו לדבוק בתורה מתוך בחירה מודעת ומושכלת?

גם אני שאלתי את עצמי לא פעם את השאלה הזאת: ונדמה לי שמה שקרה בשבוע האחרון משיב עליה באופן ברור: לא תמיד. בדרך כלל כן, אבל יש לדרך הזאת גם חסרונות גדולים מאוד, שבגללם כדאי מאוד שהחרדים תמיד יהיו בסביבה.

אני לא מדבר על פיתויים. זה החלק הקל. אבל המאמץ לקיים את התורה בעולם פתוח יוצר חיכוך מתמיד, רעיוני ותודעתי, והחיכוך הזה גובה מחיר, שלפעמים הוא כבד מאוד. לפעמים הוא עלול להגיע לדקדנס. למסמוס גמור של המהות, של תמצית האמונה והדת. מרוב שאנחנו משכתבים את המהות של התורה, כדי שתוכל לעמוד בהתקפות עליה, המהות הזאת נשחקת עד שהיא נעלמת לגמרי.

נדמה לי שזה מה שקרה השבוע עם הסערה הלהט"בית, שהתחילה במחאה על חוק הפונדקאות והמשיכה במצעד הגאווה בירושלים. אני לא מדבר על עצם העובדה שהפיד שלי היה כולו גינויים, כמעט כולם של אנשים דתיים, למי שמתנגד למצעד הזה (בעוד שלא היה בו כמעט גינוי אחד למצעד עצמו). אני מדבר על התוכן. הרבה מאוד אנשים טובים ויקרים (ודתיים), ובראשם רבנים ליברלים, כתבו פוסטים שקיבלו אלפי לייקים, ובהם הם מסבירים לנו מדוע התמיכה בלהט"בים היא רצון הבורא, והיהדות היא דת האהבה והחמלה, והיא מתקדמת עם הזמן, וכל האומר ההומואים חוטאים אינו אלא טועה, ומי שנותן לגיטימציה לתופעה זו הוא שעושה רצונו של מקום והוא דובר בשם היהדות האמיתית, בניגוד לכל המפגרים והמאובנים שנשארו תקועים בעבר וההיסטוריה תשליך אותם ככלי אין חפץ.

לא שמעתי כמעט קולות אחרים. אולי אני צריך לעשות שינויים בתמהיל החברים הווירטואליים שלי. לא יודע. אבל את הקול הזה שמעתי בעוצמה מחרישת אוזניים, וקולות אחרים לא שמעתי כמעט כלל.

מה כל זה אומר? דבר אחד: קצת לחץ, אז נשברים. היהדות הדתית הלאומית, הלא-חרדית, הוכיחה השבוע שיש לה עמוד שדרה עשוי פלסטלינה. כפי שהתברר, התורה היא דבר טוב ויפה, ולקיים את דבר ה' זה חשוב מאוד; אבל לשבת בספסלים האחוריים של האוטובוס עם כל המקובלים, ולא בפינה של ילדי הכאפות שכולם מחרימים אותם, בכל זאת חשוב קצת יותר.

בשלב הזה אני בטוח שכולכם תזדעקו, ולפחות, אלה שמדובר בהם יזדעקו, על מה שנראה להם השמצה שקרית וחסרת כל יסוד: איך אתה מעז לרמוז שמדובר בכניעה ללחץ, או ברצון להיות מקובל. חס ושלום. העמדה הזאת היא תוצאה של בירור ערכי ומוסרי, בירור יסודי ומעמיק, שהוא ורק הוא מוביל אותנו למסקנה שזהו רצון הבורא, וזה מה שהיהדות מחייבת, שהומואים יוכלו לממש את אהבתם ולחיות חיי זוגיות לפי נטייתם כמו כל אדם אחר.

אני מצידי מאמין, כמובן, לכל מי שיטען כך. לאדם יש מנגנוני שכנוע עצמי מפותחים. אבל אני יודע עובדתית, אובייקטיבית, שאלמלא זו היתה האופנה כרגע, אותם אנשים עצמם היו משמיעים כרגע זמירות אחרות לגמרי.

איך אני יודע? ובכן, כאן באה לעזרתי קצת היסטוריה. לפני כמה עשרות שנים ההומואים נרדפו באמת. לא בקטע של אם יתנו להם לעבור הליך פונדקאות. הם נרדפו על צוואר, באופן אקטיבי ופעיל, ובמתוקנות שבמדינות העולם. צדו אותם, פשוטו כמשמעו, באמצעות שמועות אנונימיות, וכשצדו אותם, השליכו אותם לכלא לשנים ארוכות. לפעמים סירסו אותם. לא מעט מהם התאבדו, והמקרים ידועים.

וראה זה פלא, באותן שנים לא נשמע שום ציוץ מצדם של רבנים נאורים, הומניסטים וליברלים, שמסבירים שרצון הבורא הוא שהומואים יחיו חיי זוגיות לפי נטייתם. לא בגלל שלא היו אז רבנים כאלה. אלא בגלל שבאותן שנים, העמדה הנאורה וההומניסטית, המקובלת על אנשים נאורים והומניסטיים ברחבי העולם אמרה שיחסים הומוסקסואליים הם תועבה, עיוות של הטבע, שיש להילחם בו בכל מחיר. העמדה הזו, כמובן, לא יצרה שום בעיה מיוחדת לאנשים מאמינים. וראה זה פלא, כשלאנשים אין בעיה, הם לא מנסים לפתור אותה. המציאות העגומה היא, שאנשים מסוגלים להשמיע דעות "לא מקובלות" מבחינת המסורת שלהם, כשזה הופך אותם מקובלים בעולם הסובב; אבל אף אחד לא ישתגע להשמיע דעות כאלה כשגם העולם מסביב יוקיע אותו.

הרצון להיות מקובל הוא לחץ אדיר, שמשפיע ברבדים העמוקים ביותר של הנפש. וכאן נכנסת לתמונה הגישה החרדית.

בספרות המוסרית והפילוסופית של ימי הביניים קיים מושג, "להתפעל". יש עניין שהאדם לא יתפעל בקלות..הכוונה לא ל"התפעלות" במובנה היום, אלא להיות-נפעל; אם דבר מסוים גורם לאדם לעשות משהו, לחשוב אחרת, לדבר אחרת, הרי אותו דבר גורם לאדם להתפעל. בפשטות, הוא מפעיל אותו.

אנחנו, הדתיים הלא-חרדים, גם כשאנחנו לא מסכימים עם הדעות הנשמעות בציבור – אנחנו מתפעלים. אנחנו לוקחים את הדברים לתשומת לב. מנסים למצוא להם תשובות. מנסים למצוא שוב ושוב דרכים חדשות להגן על עמדותינו. בקיצור, אנחנו נכנסים לוויכוח, ובאופן בלתי נמנע, למגננה. התהליך הזה, כאמור, שוחק.

החרדים, עם כל מגרעותיהם, לא מתפעלים. את המשחק הספציפי הזה הם לא משחקים. אם כתוב בתורה דבר ברור מאוד – הם מסרבים להיכנס לדיון או לוויכוח.

ולפעמים, זה בדיוק מה שצריך.

©הרב אבי שוויכה


נשלח מהאנדרואיד שלי




דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-4/8/2018 23:59 לינק ישיר 

ולסיכום.
כמו שכותב הרמב"ם (ריש פ"ט מהל´ יסודי התורה):
"דבר ברור ומפורש בתורה שהיא מצוה עומדת לעולם ולעולמי עולמים, אין לה לא שינוי ולא גרעון ולא תוספת, שנאמר ´את כל הדבר אשר אנכי מצוה אתכם אותו תשמרון לעשות לא תוסף עליו ולא תגרע ממנו´, ונאמר ´והנגלות לנו ולבנינו עד עולם לעשות את כל דברי התורה הזאת´, הא למדת שכל דברי תורה מצווין אנו לעשותן עד עולם.


נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-5/8/2018 00:38 לינק ישיר 

מאמר יפה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-5/8/2018 01:29 לינק ישיר 

שחור_כתום כתב:
 איזה ערך יש לאמונה שכל קיומה מותנה בזה שהאדם לא ייחשף לשום דבר שיכול לערער אותה? איזה ערך יש לדת שכל קיומה מותנה בזה שאדם לא ייחשף לפיתויים ולדעות אחרות? האם לא עדיף להיפך, לחשוף את האדם לדעות שונות ולצורות חיים שונות, ולחנך אותו לדבוק בתורה מתוך בחירה מודעת ומושכלת?



"דרך ברייתו של אדם להיות נמשך בדעותיו ובמעשיו אחר ריעיו וחביריו ונוהג כמנהג אנשי מדינתו. לפיכך צריך אדם להתחבר לצדיקים ולישב אצל החכמים תמיד כדי שילמוד ממעשיהם. ויתרחק מן הרשעים ההולכים בחשך כדי שלא ילמוד ממעשיהם. הוא ששלמה אומר הולך את חכמים יחכם ורועה כסילים ירוע. ואומר אשרי האיש וגו'. וכן אם היה במדינה שמנהגותיה רעים ואין אנשיה הולכים בדרך ישרה ילך למקום שאנשיה צדיקים ונוהגים בדרך טובים. ואם היו כל המדינות שהוא יודעם ושומע שמועתן נוהגים בדרך לא טובה כמו זמנינו. או שאינו יכול ללכת למדינה שמנהגותיה טובים מפני הגייסות או מפני החולי ישב לבדו יחידי כענין שנאמר ישב בדד וידום. ואם היו רעים וחטאים שאין מניחים אותו לישב במדינה אלא אם כן נתערב עמהן ונוהג במנהגם הרע יצא למערות ולחוחים ולמדברות, ואל ינהיג עצמו בדרך חטאים כענין שנאמר מי יתנני במדבר מלון אורחים":
רמב"ם ביד החזקה (הלכות דעות פ"ו הלכה א)



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-5/8/2018 09:44 לינק ישיר 

בס"ד
לא מכיר את הרב הנ"ל, ובכ"ז מכבד מאוד!!! את מה שכתב.

אך יש לזכור שהוא [מן הסתם] חרד"ל, וישנם "50 גוונים של חרד"ל"...



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-5/8/2018 10:51 לינק ישיר 

הרב זה תואר או שם פרטי (Herb)?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/8/2018 07:25 לינק ישיר 

לפחות הוא בסוף התגלה לו למה צריך מגזר חרדי, יש כאלה רבנים שעדיין מתחבטים בשאלה כנראה ...  ...



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > אקטואליה וחדשות > בחדרי חרדים > בשבח המגזר החרדי/ הרב אבי שוויכה
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר