בית פורומים בחדרי חרדים

טור חובה של מנדי גרוזמן- הטוען שה"מיינסטרים" החרדי-הינו קבוצת מיעוט...

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-23/12/2018 10:40 לינק ישיר 
טור חובה של מנדי גרוזמן- הטוען שה"מיינסטרים" החרדי-הינו קבוצת מיעוט...



תוקן על ידי מצדרביעי ב- 23/12/2018 08:40:37



תוקן על ידי מצדרביעי ב- 23/12/2018 08:42:13




דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-23/12/2018 10:51 לינק ישיר 

באמת שאלה מעניינת .
השאלה מה נקרא חרדי קלאסי ומה נקרא (לצורך המינוח) חרדי מהשוליים ? או מה אתה מכליל בתור חרדי שאינו קלאסי ? אתה יכול להכליל שוליים צרות או רחבות .או במילים אחרות מיהו חרדי?
אם הולכים על שוליים רחבות למשל כל חובש כיפה שחורה הוא חרדי אז באמת יש הרבה מאוד בשוליים שלמשל הרבה מהם מצביעים באופן קבוע למפלגות לא חרדיות.


נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/12/2018 11:11 לינק ישיר 
מצדרביעי

התוספת שלי לעניין, היא-

שגם חרדים שהצליחו להשתחל ל"מיינסטרים" -שלומדים בישיבות הדגל, וכו'...

עדיין תמצא בהם הרבה "יחידים" - שדעותיהם וצורת חייהם שונות, בין היתר בשל התירוץ השחוק של  בן לחוצניקים/ שרופים וכו'...

אני לדוגמה למדתי בישיבות הדגל הליטאיות, ועדיין- אני ובערך חצי מחברי- בנים להורים חוצניקים/שרופים וכו'... ולכן- לרובנו אין השקפות "חרדיות רגילות"... ואידך זיל גמור...

עוד נקודה חשובה- אביו של חבר שלי עשה מחקר זוטא, וגילה- שגם רוב הקיצוניים החרדים-הם דווקא כאלו שהגיעו מבחוץ...
מההיכרות שלי אני חושב גם שזה נכון, בישיבות שהייתי-הכרתי בנים ונכדים של ראשי ישיבות וכדומה, שהיו "חרדים שורשיים" שאמנם נחשבו צדיקים וכו'... אבל מבחינת היחס לעולם ול"אחרים" הייתה להם גישה מאוד בריאה- שלא תואמת את הסטראוטיפ החרדי המצוי..



תוקן על ידי מצדרביעי ב- 23/12/2018 09:12:04




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-23/12/2018 11:15 לינק ישיר 

ברור שמי ש"קובע את הטון" הוא ה"מיינסטרים" בהגדרה, ללא קשר לרוב או לא רוב.

לפני 30 שנה, הפא"יניקים, היו המיינסטרים, והם (כולל הוריי וסביי חלק מאתנו כאן בפורום) עשו צבא, עבדו, הלכו עם כיפת בד שחורה וגם חולצות צבעוניות, הלכו ללא כובע וחליפה אם לא לתפילה... היום הם היו נחשבים ל"חדשים" ולא היו מקבלים אותם/ילדיהם לחיידר "בני תורה" סטנדרטי.

ועל דא קא בכינא.... 
בעצם, החרדים דהיום, הם הקצנה בכל הקשור ל"בין אדם למקום", כאשר "בין אדם לחברו" הפך בהרבה מקרים להמלצה בלבד, ובאחרים מקסימום "מקום שני", ההיפך הגמור מהוריהם וסביהם, שהקפידו על גזל ורעדו מהלבנת פנים ושמרו על קדושה וטהרה, בלי מראה רבני בהכרח... אבל עוד יותר גרוע, ההיפך ממה שהקב"ה רוצה, והמפורסמות אינן צריכות ראיה...

אז הם היום הרוב, וכל מי שלא רואה בהם את הדרך הנכונה (ויש הרבה כאלה, רק שמפחדים לדבר, מחשש לעתיד ילדיהם כמובן), חושב שהטעות בידיהם, ושהם ה"חדשים", אבל אין מה לעשות בעניין.
רק הקמת מפלגה שתייצג אותם ברייש גלי ובקול רם ובתמיכת רבנים, כנראה תראה את גודלם וכוחם וגם זה יקרה רק לאחר כמה קדנציות והקמת מוסדות מתאימים עבורם, שהרי עד אז, עדיין ייאלצו להתחנף ולשחק מול הכח המרכזי השולט....

בדרך הטבע זה גם יקרה מן הסתם, עם גידול משמעותי של הציבור החרדי, אבל זה עוד יותר רחוק... 



 



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/12/2018 11:25 לינק ישיר 

כל מי שקצת מכיר את הציבור החרדי יודע שאלו שעושים הכי הרבה רעש הם המיעוט שבמיעוט ....

הבעיה היא שכולם נראים אותו דבר ולכאורה לכולם יש אותה השאיפה של לימוד התורה וקיום המצוות אז זה נראה שהם רבים...

כשבמאה שערים שורפים דגל והולכים בצפירה אז קל להבחין שזה מיעוט קולני כי הם לובשים בגד שונה
אבל כשכמה אברכים ליטאים מוחים נגד האקדמיה זה נראה שם מיצגים ציבור שלם
אבל כל מי שנכנס פעם למכון להכשרה חרדית \ מכללה חרדית יודע שישנם אלפים שחושבים אחרת....

הם לא שולים !!! לא רחבים ולא צרים !!! סטודנטים רבים מגיעים עם הכובע והחליפה והשקית של גלפז או עם החלאט. בהפסקה בין השיעורים ניתן לראות תלמידים פותחים גמ' ולומדים דף היומי

רוב הציבור החרדי דוגל בלימוד תורה אך גם בפרנסה במידה והוא לא לומד - רובם לא רוצים אוטובוס נפרד - ובאים ללשכת הגיוס לחתום על דיחוי

הבעיה בציבור החרדי שיש שוליים רחבים מאוד של הקצנה... כל אברך כואב חייב להוציא מחאה ...
וברובם אכן הגיעו מבחוץ... המוחים הכי גדולים הם אלו שנשרפו.... כמו חצי מהנהגת הפלג



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-23/12/2018 11:39 לינק ישיר 
יוסף_דב

אךטובוחסד כתב:
ברור שמי ש"קובע את הטון" הוא ה"מיינסטרים" בהגדרה, ללא קשר לרוב או לא רוב.

לפני 30 שנה, הפא"יניקים, היו המיינסטרים, והם (כולל הוריי וסביי חלק מאתנו כאן בפורום) עשו צבא, עבדו, הלכו עם כיפת בד שחורה וגם חולצות צבעוניות, הלכו ללא כובע וחליפה אם לא לתפילה... היום הם היו נחשבים ל"חדשים" ולא היו מקבלים אותם/ילדיהם לחיידר "בני תורה" סטנדרטי.

ועל דא קא בכינא.... 
בעצם, החרדים דהיום, הם הקצנה בכל הקשור ל"בין אדם למקום", כאשר "בין אדם לחברו" הפך בהרבה מקרים להמלצה בלבד, ובאחרים מקסימום "מקום שני", ההיפך הגמור מהוריהם וסביהם, שהקפידו על גזל ורעדו מהלבנת פנים ושמרו על קדושה וטהרה, בלי מראה רבני בהכרח... אבל עוד יותר גרוע, ההיפך ממה שהקב"ה רוצה, והמפורסמות אינן צריכות ראיה...

אז הם היום הרוב, וכל מי שלא רואה בהם את הדרך הנכונה (ויש הרבה כאלה, רק שמפחדים לדבר, מחשש לעתיד ילדיהם כמובן), חושב שהטעות בידיהם, ושהם ה"חדשים", אבל אין מה לעשות בעניין.
רק הקמת מפלגה שתייצג אותם ברייש גלי ובקול רם ובתמיכת רבנים, כנראה תראה את גודלם וכוחם וגם זה יקרה רק לאחר כמה קדנציות והקמת מוסדות מתאימים עבורם, שהרי עד אז, עדיין ייאלצו להתחנף ולשחק מול הכח המרכזי השולט....

בדרך הטבע זה גם יקרה מן הסתם, עם גידול משמעותי של הציבור החרדי, אבל זה עוד יותר רחוק... 



 


אתה מדבר על מודל שכמעט איננו. אותם אנשים היו יראים ושלמים, נזהרו לא רק בממון חבריהם אלא גם מסרו את נפשם על תפילה במנין, ועל חינוך תורני לילדיהם.

אתה מדבר על אנשים שאולי פחות חיפשו את ההופעה הרבנית, אך תוכם היה מלא וגדוש.

החדשים שאותם אתה מזכיר, מתפקדים ברובם כחרדים לייט ברמות שונות של הגדרה. דבר שיבוא לידי ביטוי בשיגם ושיחם, בהכרותם עם התרבות החילונית, ועוד פרטים שאין טעם להכנס אליהם מאחר ושנינו מכירים אותם.

באמת חבל שנעלם המודל ההוא, חבל על דאבדין.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-23/12/2018 14:12 לינק ישיר 

אשמח אם מישהו יוכל להעתיק לכאן.. וכמו שציינו כאן אחרים. שאלת "מיהו חרדי" הינה דאלה רחבת היקף שאין אף אחד שיכול לענות עליה בצורה מוחלטת. בטח שהשאלה מתחילה ב"מי מגדיר מיהו חרדי" ? החברה עצמה? או החברה החילונית? (בטח לא המדינה)



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-23/12/2018 14:15 לינק ישיר 
טיןטין1

יוסף_דב כתב:
ברור שמי ש"קובע את הטון" הוא ה"מיינסטרים" בהגדרה, ללא קשר לרוב או לא רוב.

לפני 30 שנה, הפא"יניקים, היו המיינסטרים, והם (כולל הוריי וסביי חלק מאתנו כאן בפורום) עשו צבא, עבדו, הלכו עם כיפת בד שחורה וגם חולצות צבעוניות, הלכו ללא כובע וחליפה אם לא לתפילה... היום הם היו נחשבים ל"חדשים" ולא היו מקבלים אותם/ילדיהם לחיידר "בני תורה" סטנדרטי.

ועל דא קא בכינא.... 
בעצם, החרדים דהיום, הם הקצנה בכל הקשור ל"בין אדם למקום", כאשר "בין אדם לחברו" הפך בהרבה מקרים להמלצה בלבד, ובאחרים מקסימום "מקום שני", ההיפך הגמור מהוריהם וסביהם, שהקפידו על גזל ורעדו מהלבנת פנים ושמרו על קדושה וטהרה, בלי מראה רבני בהכרח... אבל עוד יותר גרוע, ההיפך ממה שהקב"ה רוצה, והמפורסמות אינן צריכות ראיה...

אז הם היום הרוב, וכל מי שלא רואה בהם את הדרך הנכונה (ויש הרבה כאלה, רק שמפחדים לדבר, מחשש לעתיד ילדיהם כמובן), חושב שהטעות בידיהם, ושהם ה"חדשים", אבל אין מה לעשות בעניין.
רק הקמת מפלגה שתייצג אותם ברייש גלי ובקול רם ובתמיכת רבנים, כנראה תראה את גודלם וכוחם וגם זה יקרה רק לאחר כמה קדנציות והקמת מוסדות מתאימים עבורם, שהרי עד אז, עדיין ייאלצו להתחנף ולשחק מול הכח המרכזי השולט....

בדרך הטבע זה גם יקרה מן הסתם, עם גידול משמעותי של הציבור החרדי, אבל זה עוד יותר רחוק... 



 

אתה מדבר על מודל שכמעט איננו. אותם אנשים היו יראים ושלמים, נזהרו לא רק בממון חבריהם אלא גם מסרו את נפשם על תפילה במנין, ועל חינוך תורני לילדיהם.

אתה מדבר על אנשים שאולי פחות חיפשו את ההופעה הרבנית, אך תוכם היה מלא וגדוש.

החדשים שאותם אתה מזכיר, מתפקדים ברובם כחרדים לייט ברמות שונות של הגדרה. דבר שיבוא לידי ביטוי בשיגם ושיחם, בהכרותם עם התרבות החילונית, ועוד פרטים שאין טעם להכנס אליהם מאחר ושנינו מכירים אותם.

באמת חבל שנעלם המודל ההוא, חבל על דאבדין.
מסכים עם יוסף דב. רוב ה"חדשים" דהיום לצערינו לא עושים לא את זה ולא את זה. חלקם עושים מעשה זמרי ומבקשים דכר כפנחס ובעצם מקלקלים לכל הציבור ה"עובדב שמיד מתוייג כאותם אלו שפוסחים על שתי הסעיפים.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-23/12/2018 14:33 לינק ישיר 

הטור כלשונו-


זרמים תת מגזריים

המיינסטרים החרדי איננו רוב המגזר החרדי, לכל היותר הוא קבוצת המיעוט הגדולה ביותר בתוכו, וגם זה לא בטוח

מנדי גרוזמן , י"ב בטבת תשע"ט 
שיתוף

מנדי גרוזמן
מנדי גרוזמן
צילום: מירי שמעונוביץ

אנחנו יוצאים כעת למסע חיפוש אחרי החרדים המיינסטרימים. מיינסטרים זו מילה לועזית, אבל מי שמרבים להשתמש בה הם הכי לא לועזיים שיש.

הקבוצה השמרנית במגזר חוזרת פעם אחר פעם על הטענה שיש חרדיות מיינסטרימית – בעברית: הזרם המרכזי – ויש את כל השאר. את הטיעון הזה מכיר כל מי שמסקר את החברה החרדית, מנתח אותה או פועל בתוכה.

מחקר שיצביע על עלייה באחוז החרדים שמתגייסים ופונים לאקדמיה, ייסתר בטענה שהוא מתמקד במעגלים הרחבים "אבל לא במיינסטרים". רב חרדי שיתבטא בצורה שתוכיח שלא כל החרדים חושבים אותו דבר, יספוג את ההאשמה ש"הוא לא מיינסטרים". וכל כתב דתות שיסקר תופעה שרווחת במגזר, יקבל מהמיינסטרימים טוקבקים שהאנשים שהוא מסקר, שימו לב, הם חרדים לא מהמיינסטרים.

עכשיו בואו נדבר על המיינסטרים. או יותר נכון, בואו נגדיר קודם את הלא מיינסטרימים. בסיפורי השטעטל מככבת תמיד דמותו של הכופר בעיירה. אדם שחי בין כולם, אבל שונה מאוד. הוא מסומן, כולם יודעים מי הוא, והלך נודד שיבקש לעמוד על הלכי הרוח בעיירה, אכן יטעה אם יתמקד דווקא בו. אם סימון גבולות הגזרה של הלא-מיינסטרימים היה מקיף את כופרי השטעטל, זו הייתה טענה מדויקת. אבל הגבולות רחבים הרבה יותר.

חרדים חוצניקים הם לא מיינסטרים. חרדים ששורשי משפחתם בפא"י גם הם לא מיינסטרים. כמוהם גם בעלי תשובה ובניהם, אנשי ש"ס שאינם מתגוררים בירושלים ובבני ברק אלא בפריפריה, משפחות של דתיים לאומיים שהפכו לחרדים בשנות השבעים, וכמובן ברסלב, חב"ד וכל המסתעף.

לא אחת תוכלו להיתקל בצעיר חרדי שמצטט ספרות ישראלית יפה או מביע עמדות שכביכול אינן מקובלות מגזרית. כשמופתעים ומנסים לתהות על קנקנו, הוא מסביר מיד: "המשפחה שלנו לא בדיוק משפחה חרדית רגילה. אמא גדלה להורים חרדים מתל אביב, ואבא גדל בקיבוץ הדתי ונשרף בשנותיו בישיבה".

אחרי השני והשלישי שמספרים את אותו סיפור, מתגלה פתאום תמונה שונה מזו שרגילים לצייר. המיינסטרים החרדי איננו רוב המגזר החרדי, לכל היותר הוא קבוצת המיעוט הגדולה ביותר בתוכו, וגם זה לא בטוח. מרבים לדבר על כור ההיתוך של בן גוריון, אבל כמה שנים אחרי שנות השיא של מייסד המדינה התחיל לפעול כור היתוך חרדי. המוני שבטים של דתיות אורתודוקסית שלא אחזו בגישה התיאולוגית של הרב קוק ביחס למדינת ישראל, הותכו לתוך מה שמכונה היום "הציבור החרדי". מנהיגי החרדים שהתגוררו בבני ברק שימשו כאליטה מובילה, וסחפו אחריהם משפחות רבות שההווי בתוכן היה מורכב יותר מבחינת היחס למדינה ולעבודה, ובמקרים רבים גם בכל הנוגע ליחס לתרבות הכללית.

האליטה הצליחה משמעותית, ואכן שאיפתה לשנות את פניהם של רבים במגזר החרדי הצליחה, אבל הרבה יותר מכך היא הצליחה תדמיתית. הציבור החרדי נצבע בצבע אחד. אלו שהשתלבו בתוכו אבל זהותם מורכבת יותר, מתהלכים בתחושה שהעובדה שיש בתוכם מרכיבים שונים מהאווירה הכללית היא שוני פרטי שלהם, אבל המגזר החרדי הוא המגזר החרדי. אלפי הבודדים הללו התרגלו לחשוב שהם מיעוט, בלי שאיש גילה לכל אחד מהם שהוא ממש לא היחיד.

בסיקור החברה החרדית מרבים להדגיש את החרדיות החדשה, אותה מגמת היפתחות שמתרחשת בקרב בני ובנות המגזר. המגמה הזאת כוללת גם כאלה שאכן גדלו בציבור שמכונה המיינסטרים, אבל כשבוחנים אותה מקרוב, מגלים שלצד זאת היא גם משמשת כמתווכת בין המוני הבודדים הלא מיינסטרימים שהיו קיימים תמיד אבל כעת הם מתאחדים.

חלק גדול מהסטודנטים החרדים גדלו במשפחות שאקדמיה אצלן לא הייתה מילה גסה. אבל בעוד הוריהם, בני הדור הראשון והשני לחיים במדינה, רכשו מקצוע אבל הקפידו על דמי חבר דוגמת תרומות לישיבות החרדיות ולחצרות הרבנים, הבנים מבקשים להניף דגל. אבל גם הבנים, בני הדור השלישי, עדיין לא גילו את הסוד הגדול: הם אכן מיעוט בתוך המגזר, בדיוק כמו שהגרעין הקשה של החרדיות הוא מיעוט. אלה כאלה הם שבטים בתוך חברה גדולה, רק ששבט אחד משמש כאליטה וכל השאר נספחים לו.

בסופו של דבר את הטענה הזאת צריך לנסח מתמטית: אי אפשר לתאר תיאור פשטני של המגזר החרדי, ובמקביל לטעון ש"אנחנו קרוב למיליון איש במדינה וצריך להתחשב בנו". הקרוב למיליון איש הזה כולל בתוכו המוני חרדים לא מיינסטרימים. ההנהגה החרדית צריכה להכריע אם חרדי לא מיינסטרים נחשב חרדי, או לחילופין לקיים הערכה מחודשת ולעדכן את המספר כך שיהיה הרבה הרבה יותר קטן.

לתגובות: mmgruzman@gmail.com




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-23/12/2018 14:42 לינק ישיר 

מצדרביעי כתב:
מצדרביעי

התוספת שלי לעניין, היא-

שגם חרדים שהצליחו להשתחל ל"מיינסטרים" -שלומדים בישיבות הדגל, וכו'...

עדיין תמצא בהם הרבה "יחידים" - שדעותיהם וצורת חייהם שונות, בין היתר בשל התירוץ השחוק של  בן לחוצניקים/ שרופים וכו'...

אני לדוגמה למדתי בישיבות הדגל הליטאיות, ועדיין- אני ובערך חצי מחברי- בנים להורים חוצניקים/שרופים וכו'... ולכן- לרובנו אין השקפות "חרדיות רגילות"... ואידך זיל גמור...

עוד נקודה חשובה- אביו של חבר שלי עשה מחקר זוטא, וגילה- שגם רוב הקיצוניים החרדים-הם דווקא כאלו שהגיעו מבחוץ...
מההיכרות שלי אני חושב גם שזה נכון, בישיבות שהייתי-הכרתי בנים ונכדים של ראשי ישיבות וכדומה, שהיו "חרדים שורשיים" שאמנם נחשבו צדיקים וכו'... אבל מבחינת היחס לעולם ול"אחרים" הייתה להם גישה מאוד בריאה- שלא תואמת את הסטראוטיפ החרדי המצוי..



תוקן על ידי מצדרביעי ב- 23/12/2018 09:12:04



הוא שטענתי!
בעלי תשובה/שרופים.
הרסו את הציבור החרדי!


נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-23/12/2018 15:58 לינק ישיר 
hhaavv

פלדלפי כתב:
כל מי שקצת מכיר את הציבור החרדי יודע שאלו שעושים הכי הרבה רעש הם המיעוט שבמיעוט ....
הבעיה היא שכולם נראים אותו דבר ולכאורה לכולם יש אותה השאיפה של לימוד התורה וקיום המצוות אז זה נראה שהם רבים...

אבל כשכמה אברכים ליטאים מוחים נגד האקדמיה זה נראה שם מיצגים ציבור שלם
אבל כל מי שנכנס פעם למכון להכשרה חרדית \ מכללה חרדית יודע שישנם אלפים שחושבים אחרת....

רוב הציבור החרדי דוגל בלימוד תורה אך גם בפרנסה במידה והוא לא לומד... ובאים ללשכת הגיוס לחתום על דיחוי


לטענתך, לרוב הציבור החרדי אין שאיפה לקיום מצוות ולימוד תורה, זה רק מיעוט קולני, שהאלפים (מתוך מאות אלפים...) שחושבים אחרת בעניין האקדמיה הם אלה שמייצגים את כל הציבור החרדי, ואלה שהולכים לעבוד עושים דיחוי בצבא...
אתה הבנת את זה???



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/12/2018 16:30 לינק ישיר 

hhaavv כתב:
כל מי שקצת מכיר את הציבור החרדי יודע שאלו שעושים הכי הרבה רעש הם המיעוט שבמיעוט ....
הבעיה היא שכולם נראים אותו דבר ולכאורה לכולם יש אותה השאיפה של לימוד התורה וקיום המצוות אז זה נראה שהם רבים...

אבל כשכמה אברכים ליטאים מוחים נגד האקדמיה זה נראה שם מיצגים ציבור שלם
אבל כל מי שנכנס פעם למכון להכשרה חרדית \ מכללה חרדית יודע שישנם אלפים שחושבים אחרת....

רוב הציבור החרדי דוגל בלימוד תורה אך גם בפרנסה במידה והוא לא לומד... ובאים ללשכת הגיוס לחתום על דיחוי


לטענתך, לרוב הציבור החרדי אין שאיפה לקיום מצוות ולימוד תורה, זה רק מיעוט קולני, שהאלפים (מתוך מאות אלפים...) שחושבים אחרת בעניין האקדמיה הם אלה שמייצגים את כל הציבור החרדי, ואלה שהולכים לעבוד עושים דיחוי בצבא...
אתה הבנת את זה???


אני יסביר שוב ותנסה להבין ...


לכולם יש אותה השאיפה של לימוד התורה וקיום המצוות !!! אך לא כולם נגד לימודים !! אלו שנגד עושים הרבה רעש ואין דרך להבדיל חרדי רגיל לחרדי קיצוני בלי להכיר את האיש אישית ולכן זה נראה כאילו הם הרוב

אלו שלומדים מקצוע הם חרדים גמורים שרוצים להתפרנס ואת הילדים שלהם שולחים למוסדות חרדים בשאיפה שיצאו גדולי הדור !!
אבל יש מיעוט שנלחם נגד והוא מיעוט שבמיעוט - אתה מוזמן להיכנס למכללה חרדית ולראות את כמות החרדים שתמצא שם ואתה גם מוזמן לשאול אותם מה השקפתם אני בטוח שתהיה מופתע



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-23/12/2018 16:40 לינק ישיר 

לימוד מקצוע ואקדמיה הם שני דברים נפרדים.
אף אחד מגדולי הדור מתנגדים ללימוד מקצוע, ואף אחד מעולם לא טען כך (חוץ מנז"ג שר"י).
המלחמה היא נגד האקדמיה ובעיקר נגד המל"ג שמכניס תכנים וכו' לא ראויים (כמו האיסור לעשות תואר שני בהפרדה), ובזה כל גדולי ישראל תמימי דעים, וזו לא קבוצה קטנה וקולנית. גם חלק גדול מאלה שכן לומדים באקדמיה עושים את זה לצורך פרנסה ולא בגלל שהם 'בעד האקדמיה'. יש מיעוט קטן שכן תומך בזה כאידאולוגיה, ואלה הם באמת מהשוליים.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/12/2018 17:04 לינק ישיר 

טיןטין1 כתב:
אשמח אם מישהו יוכל להעתיק לכאן.. וכמו שציינו כאן אחרים. שאלת "מיהו חרדי" הינה דאלה רחבת היקף שאין אף אחד שיכול לענות עליה בצורה מוחלטת. בטח שהשאלה מתחילה ב"מי מגדיר מיהו חרדי" ? החברה עצמה? או החברה החילונית? (בטח לא המדינה)

כאן בפורום הזה היו כבר אלף ואחד דיונים בשאלה הבלתי נגמרת "מיהו חרדי". תעשה חיפוש קטן. 



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-23/12/2018 18:14 לינק ישיר 

חרדי אמיתי, זה מי שתכלס, למרות הכל מצביע למפלגה חרדית...




נשלח מהאנדרואיד שלי

תוקן על ידי פסתםנחמד ב- 23/12/2018 16:14:38




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > אקטואליה וחדשות > בחדרי חרדים > טור חובה של מנדי גרוזמן- הטוען שה"מיינסטרים" החרדי-הינו קבוצת מיעוט...
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר