בית פורומים בחדרי חרדים

דיון חשוב על תפקידם של ה"כוללים" בדורנו

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-24/7/2019 10:48 לינק ישיר 
דיון חשוב על תפקידם של ה"כוללים" בדורנו

לפני מעט יותר משנתיים, הוקם אתר "צריך עיון" ל"חשיבה והגות חרדית".

בתחילת כל חודש מתפרסם באתר מאמר מרכזי (וארוך) בנושא מסוים, ובהמשך החודש מתפרסמים כמה מאמרי תגובה.הנושא שנבחר בחודש זה (תמוז תשע"ט) הוא תפקידם של ה"כוללים" ואברכי הכוללים בדורנו, ולדעתי זהו הנושא החשוב ביותר שעלה באתר מאז הקמתו.

המאמר המרכזי נכתב ע"י הרב יעקב צבי בוצ'קובסקי ממודיעין עילית, והוא מעלה בו שאלות נוקבות על מעמדם של האברכים, לאחר שהסיכויים של אברך להגיע למשרה תורנית ביון מן הימים הם אפסיים. הוא מציע לכך פתרונות שונים, אבל כמדומני שהשאלות שלו טובות הרב יותר מהתשובות. מאמרי התגובה שהתפרסמו עד כה, וגם התגובות בשולי המאמרים, מעלים עוד צדדים שונים של הסוגיה הזו. אני ממליץ מאוד לקרוא את כולם.

מעניין אם לדיון החשוב הזה יש תהודה בתוך עולם הכוללים עצמו, והאם ישנן במות נוספות שיתייחסו לדברים הללו לטוב ולמוטב.

כל הכבוד למנהלי האתר, על הניסיון להעלות נושא כה מרכזי לסדר היום הציבורי.



דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-24/7/2019 12:01 לינק ישיר 

לא יודע האם מישהו התייחס לזה או לא (אין לי כרגע זמן לקרוא הכל) אבל הכוילל לא משמש רק אוניברסיטה ללימוד תואר, אלא להחזקת מסגרת תורנית התנהגותית וסוציולוגית של החברה החרדית. ולכן גם אם 30 אחוז לא לומדים 70 אחוז מהזמן עדיין המסגרת חשובה (זו גם תשובה ל "אברכים רק שותים קפה כל היום" זה לא נכון, אבל גם אם כן)



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-24/7/2019 13:01 לינק ישיר 

טין טין לא קראתי את המאמרים עליהם מתייחס כהנא.אך, לפי תגובתך נראה שהאברכים נזקקים "לאורווה"?!



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/7/2019 05:24 לינק ישיר 

יש כמובן גם את הפן הנוסף, של מצות והגית בו יומם ולילה, והרי "אין הקב"ה מונה דפין אלא שעות"
אמנם ישנם כוללים ששמו להם למטרה שכל אברך שם ידע חושן משפט או יורה דעה, ואכן אברכים אלו מוכשרים יותר על פי רוב - יוצאים עם הידע הזה
וישנם כוללים - רבים מהם חסידיים - שמטרתם היא עצם הלימוד, כך שכל השאלה פה תמוהה.

תוקן על ידי איש_חשוב ב- 25/07/2019 03:24:10




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/7/2019 06:38 לינק ישיר 

לךתדע1 כתבה:

טין טין לא קראתי את המאמרים עליהם מתייחס כהנא.אך, לפי תגובתך נראה שהאברכים נזקקים "לאורווה"?!


תגובתך מעידה על הבנת סוסה בבני אדם,
זה עצוב שיש חרדית כזאת (במידה ואת חרדית) אבל זה מה שקורה שגדלים על ערכים מעוותים.


נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/7/2019 07:50 לינק ישיר 

והתורה שקבעה שצריך לעבוד ולפרנס, והמשנה שקבעה אהוב את המלאכה.. וכו', וכל התנאים ובעצם כל הדורות שעבדו לפרנסתם, לא ידעו על הצורך במסגרת סוציולוגית???

יש פה היתממות, ו"פלפול" שלאחר מעשה..
התופעה שכל החרדים הולכים לכוילל אחרי החתונה ולא לפרנס, נולדה בחטאם של החילונים שהתנו את היציאה לעבודה בגיוס, ובשל כך נאלצו גדולי ישראל, מהרב מבריסק והלאה, לקבוע שיש חשש של קלקול מהצבא, ועל כן יסמכו על הנס והתקציבים ויישארו ללמוד גם אחרי החתונה כדי לא להתגייס..

אז עכשיו באים ומתרצים את הבדיעבד הזה שהחילונים הולידו בחטא, כאילו זה היה מכוון ע"י מהתכי הכור החרדי - סוציולוגי..

תמיד אמרתי שמקימי הכויללים הגדולים מכולם הם החילונים, ובזכות זה יש גם להם חיים טובים ושקטים.


נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/7/2019 08:48 לינק ישיר 

בן ציון כהנא ,
טוהר כונותיך יבחנו אם נשמע ממך גם הגות המתייחס לחילופין גם לדברים שיראו לכל עין וישמעו לכל אוזן כדברים הצריכים חיזוק לחומות הדת ,

נתחיל לדוגמה ,מה דעתך על סמארפונים בכלל ומוגנים בפרט ?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/7/2019 08:52 לינק ישיר 

קראתי כמה מאמרים ותגובות .בהחלט מעניין.
לדעתי העניין הכלכלי משחק יותר תפקיד במצבם הנפשי של האברכים מאשר העובדה שאין להם לאן להתקדם.
במציאות של היום לדרוש מאנשים להסתפק במועט הייתי מכניס את כל הדרשנים האלה לכלוב סגור של הסתפקות במועט ,הם וכל משפחותיהם.
אין היום זכות לאף אחד לדרוש להסתפק במועט ואני אדרוש הסתפקו בהרבה הרבה ועשו הכל לשם כך רק שתשארו יהודים טובים.


נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/7/2019 09:52 לינק ישיר 

אךטובוחסד כתב:
והתורה שקבעה שצריך לעבוד ולפרנס, והמשנה שקבעה אהוב את המלאכה.. וכו', וכל התנאים ובעצם כל הדורות שעבדו לפרנסתם, לא ידעו על הצורך במסגרת סוציולוגית???

יש פה היתממות, ו"פלפול" שלאחר מעשה..
התופעה שכל החרדים הולכים לכוילל אחרי החתונה ולא לפרנס, נולדה בחטאם של החילונים שהתנו את היציאה לעבודה בגיוס, ובשל כך נאלצו גדולי ישראל, מהרב מבריסק והלאה, לקבוע שיש חשש של קלקול מהצבא, ועל כן יסמכו על הנס והתקציבים ויישארו ללמוד גם אחרי החתונה כדי לא להתגייס..

אז עכשיו באים ומתרצים את הבדיעבד הזה שהחילונים הולידו בחטא, כאילו זה היה מכוון ע"י מהתכי הכור החרדי - סוציולוגי..

תמיד אמרתי שמקימי הכויללים הגדולים מכולם הם החילונים, ובזכות זה יש גם להם חיים טובים ושקטים.


אני לא רואה את החילונים יוצאים לעבוד בגילאים אלו שבין 20-27
- הגילאים בהם אברכים יושבים על פי רוב בכוללים לפני שהם יוצאים לעבוד והמשפחה מתרחבת

חילונים בין גילאי 20-27 מסיימים צבא, יוצאים לטיול, ולומדים לתואר
ההבדל הוא שמתוך טהרתם של האברכים הם נישאים בגיל צעיר מתוך הסכמה ברורה וסיכום נושא הפרנסה בפגישות לפני האירוסין, ומתוך נבלותם של החילונים ואכמ"ל הם נישאים בגילאי 30-35, אבל שניהם אינם יוצאים לעבוד לפני 27

אז מה לך בוכה? הדעת נותנת מן הסתם שעדיפים חייו של אברך כולל בטהרה וקדושה, על פני ההתבהמות של חיי חילוני הוללים



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/7/2019 12:35 לינק ישיר 
אךטובוחסד

איש_חשוב כתב:
והתורה שקבעה שצריך לעבוד ולפרנס, והמשנה שקבעה אהוב את המלאכה.. וכו', וכל התנאים ובעצם כל הדורות שעבדו לפרנסתם, לא ידעו על הצורך במסגרת סוציולוגית???

יש פה היתממות, ו"פלפול" שלאחר מעשה..
התופעה שכל החרדים הולכים לכוילל אחרי החתונה ולא לפרנס, נולדה בחטאם של החילונים שהתנו את היציאה לעבודה בגיוס, ובשל כך נאלצו גדולי ישראל, מהרב מבריסק והלאה, לקבוע שיש חשש של קלקול מהצבא, ועל כן יסמכו על הנס והתקציבים ויישארו ללמוד גם אחרי החתונה כדי לא להתגייס..

אז עכשיו באים ומתרצים את הבדיעבד הזה שהחילונים הולידו בחטא, כאילו זה היה מכוון ע"י מהתכי הכור החרדי - סוציולוגי..

תמיד אמרתי שמקימי הכויללים הגדולים מכולם הם החילונים, ובזכות זה יש גם להם חיים טובים ושקטים.


אני לא רואה את החילונים יוצאים לעבוד בגילאים אלו שבין 20-27
- הגילאים בהם אברכים יושבים על פי רוב בכוללים לפני שהם יוצאים לעבוד והמשפחה מתרחבת

חילונים בין גילאי 20-27 מסיימים צבא, יוצאים לטיול, ולומדים לתואר
ההבדל הוא שמתוך טהרתם של האברכים הם נישאים בגיל צעיר מתוך הסכמה ברורה וסיכום נושא הפרנסה בפגישות לפני האירוסין, ומתוך נבלותם של החילונים ואכמ"ל הם נישאים בגילאי 30-35, אבל שניהם אינם יוצאים לעבוד לפני 27

אז מה לך בוכה? הדעת נותנת מן הסתם שעדיפים חייו של אברך כולל בטהרה וקדושה, על פני ההתבהמות של חיי חילוני הוללים


בוא נתחיל בבחינת העובדות...

נכון שככה הוקמו הכויללים ומהסיבה הזו? (תענה לך.. לי פחות חשוב)
חילוני עושה צבא בגיל 20? ב-21 הוא משתחחר בנורמל ומטייל שנה ומתחיל לעבוד תוך כדי לימודים עד גיל 24-25.
מה מסכמים על נושא הפרנסה בפגישות? שהוא לא יילך לעבוד? זה הרי ברור ומוכתב מראש..
חוץ מזה איני בוכה על כלום. רק טענתי על הגרסה של טיןטין שזה הסברים שלאחר מעשה ולא בדיוק מבחירה..



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/7/2019 21:17 לינק ישיר 

יש הרבה לכתוב בעניין הזה, אבל לעת עתה אסתפק במענה קצר לאך טוב וחסד, ואומר שהכוללים בא"י בהתחלה לא הוקמו כתשובה לגיוס לצבא. למשל, כולל חזון איש הוקם כמה שנים טובות לפני קום המדינה. ואם נלך לפני כן, כבר באירופה הוקמו כוללים ליד הישיבות כמו מיר, והישיבה דאגה לאברכים למחייתם.

אכן החזון איש והסטייפלער דחפו להקמת כוללים אבל בעיקר כדי להצמיח גדולי תורה. בלי כוללים של אברכים שיהיו שקועים בעולמה של תורה לא יהיו כאן גדולי תורה. אני לא מכיר אדם שעמל לפרנסתו מצעירותו והגיע לגדלות בתורה כמו מי שהיה שקוע כל השנים בעולמה של תורה...



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/7/2019 00:52 לינק ישיר 

סקופער כתב:

יש הרבה לכתוב בעניין הזה, אבל לעת עתה אסתפק במענה קצר לאך טוב וחסד, ואומר שהכוללים בא"י בהתחלה לא הוקמו כתשובה לגיוס לצבא. למשל, כולל חזון איש הוקם כמה שנים טובות לפני קום המדינה. ואם נלך לפני כן, כבר באירופה הוקמו כוללים ליד הישיבות כמו מיר, והישיבה דאגה לאברכים למחייתם.

אכן החזון איש והסטייפלער דחפו להקמת כוללים אבל בעיקר כדי להצמיח גדולי תורה. בלי כוללים של אברכים שיהיו שקועים בעולמה של תורה לא יהיו כאן גדולי תורה. אני לא מכיר אדם שעמל לפרנסתו מצעירותו והגיע לגדלות בתורה כמו מי שהיה שקוע כל השנים בעולמה של תורה...


אני מדבר על ה"נורמה" שהתבססה כאן שכוווווולם הולכים לכוילל ולא לעבוד, וזה קרה באופן אוטומטי בגלל הגיוס..


נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/7/2019 01:09 לינק ישיר 

יצחק הספרן,השומרים על האברכים הצעירים ביום "ובלילה" בחסידות אליה אתה משתייך  מעידים כאלף  עדים שדברי נכונים לפחות לגבי חלק מן האברכים.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/7/2019 01:17 לינק ישיר 

לישטתך, לו יצויר שאין את עניין הגיוס, כמה אחוזים במקום ללכת לכולל יילכו מיד לעבוד?

לענ"ד, גם כיום מי שלא בנוי ללמוד בכולל, אזי הוא סתם רשום שם וכנראה עובד מהצד בשחור. כך שכל ההבדל הוא האם הוא רשום כאברך או לא, לא האם הוא לומד בכולל או לא. ולכן אני סבור שזה לא ממש קשור לצבא, אלא באמת עשו כאן עניין כזה שלכתחילה ילכו לכולל ורק מי שלא מוצא עצמו שם, בגלל פרנסה או בגלל שאינו מתאים, ייצא החוצה.

בכל אופן, זה לא משנה מדוע זה כך ואיך זה התחיל, מה שצריך לדון האם זה טוב או לא? האם צריך לשנות? מי צריך לשנות? 

ולגבי מה שכתבת שפעם הרוב עבדו וכו', פעם גם בני ישראל הלכו עם שמלות, ופעם לחמו עם רומח וכו'. כל דור וההתמודדות שלו, ומי שמחליט איך להתמודד אלה הם גדולי התורה שבכל דור. וגדולי הדורות במאה האחרונה החליטו שכולם הולכים לישיבות וכוללים, וזה מה שקורה. ולהזכירך, כל מה שעם ישראל שרד בכל הדורות מאז מתן תורה אע"פ שעבר אין סוף נסיונות זה רק בגלל שהיו כאלה שנצמדו לגדולי התורה שבכל דור ודור. אין דרך אחרת להסביר את זה שעדיין יש היום המון יהודים שומרי תורה ומצוות.

ולסיום, באותו עניין של שינוי הדורות אספר כאן משהו שקרה לי עם שכני השופט הדתי בפסח האחרון. הוא אשכנזי יקה שהחליט שלא צריך יותר לשמור לא לאכול קטניות כי הזמנים השתנו, ופעם היה חשש והיום לא וכו'. אמרתי לו שחז"ל קבעו שכתם עד כגריס אינו מטמא את האשה, ומדוע נקבע שיעור זה? כי בזמן חז"ל הכינים היו בגדול הזה, והיה מצוי שהן נמעכות ועושות כתם בגודל של גריס, ולכן קבעו שעד השיעור הזה אפשר לתלות את הכתם בכינה הזו. אבל בזמנינו אין כבר כנים בגודל הזה, ולא מצוי בכלל כתמים מכנים, אך מכיוון שחז"ל קבעו פעם כך זה נשאר. ולכן אם אתה רוצה לשנות, בא נשנה עד הסוף. מהיום תחמיר בכל כתם אפי' במשהו לטמא...



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/7/2019 01:44 לינק ישיר 
דבריחכמים

סקופער כתב:
,כל דור וההתמודדות שלו, ומי שמחליט איך להתמודד אלה הם גדולי התורה שבכל דור. וגדולי הדורות במאה האחרונה החליטו שכולם הולכים לישיבות וכוללים, וזה מה שקורה. ולהזכירך, כל מה שעם ישראל שרד בכל הדורות מאז מתן תורה אע"פ שעבר אין סוף נסיונות זה רק בגלל שהיו כאלה שנצמדו לגדולי התורה שבכל דור ודור. אין דרך אחרת להסביר את זה שעדיין יש היום המון יהודים שומרי תורה ומצוות.


ממש מרפסן איגרי. 
כולי אחוז התלהבות מהדברי חכמים כדרבנות וכמשמרות נטועים. 

אבל בל לא נשכח. כאשר נתחבט מי הם גדולי התורה שמחליטים איך להתמודד, 
נבקש רשימה מאדון סקופער, ואז נדע למי יש את הזכות להחליט.


תוקן על ידי דבריחכמים ב- 25/07/2019 23:46:00




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-26/7/2019 01:51 לינק ישיר 

כמעט בכל דבר מצינו שיש מחלוקת, אבל בדבר אחד אין מחלוקת, זה שהתורה מגנא ומצלא, עי' סוטה כא.

וכן בעניינינו. כל גדולי הדור החרדים, הן הליטאים, הן החסידים והן הספרדים (ותרכיב את הרשימה איך שאתה רוצה), כולם אוחזים כיום שלכתחילה ראוי שכולם יילכו לישיבות ולכוללים, ורק מי שאין בכוחו, תהיה הסיבה אשר תהיה, ייצא החוצה בזהירות רבה. כי הרחוב היום פרוץ, ורבים חללים הפילה המודרנה, וצריך להיות עיוור או טיפש כדי לא לראות מה קורה מחוץ לכותלי בית המדרש.... 

מילא בדברים אחרים אפשר לטעון "זה לא הרבנים - זה עסקנים", וכו' טענות מצויות בפרט כאן בפורום, אבל בעניין הזה לא מצאתי מישהו שיגיד שזה אינטרס של עסקנים לדפוק את כולם ולהשאיר אותם בכוללים עד זיבולא בתרייתא. 



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > אקטואליה וחדשות > בחדרי חרדים > דיון חשוב על תפקידם של ה"כוללים" בדורנו
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 לדף הבא סך הכל 2 דפים.