בית פורומים בחדרי חרדים

פרופורציות

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-16/11/2019 21:38 לינק ישיר 
פרופורציות

אלישבע (12) שאלה בליל שבת איך יתכן שלוט הציע להוציא את בנותיו, והגן על האורחים על חשבון ילדיו. ולא הסתפקה בתשובה פשוטה שזה אכן היה מעשה רשעות, אלא רצתה להבין כיצד יתכן שמי שלמד אצל אברהם אבינו יעשה את הדבר המקולקל הזה.

והצעתי לה פירוש - לוט למד אצל אברהם אבינו על החשיבות הגדולה של מצוות הכנסת אורחים ועל קיומה אפילו במצבים לא פשוטים. אבל לוט גדל אצל אברהם כשלא היו לאברהם ילדים, ולכן לא ראה כיצד אברהם אבינו מתייחס למצווה זו כשהיא מתנגשת עם ערך המשפחה. ולכן חשב שאין דבר חשוב יותר מהכנסת אורחים, ולא ידע את האיזון והתיעדוף שנצרכים בשביל קיום המצווה בצורה נכונה.

ואכן, כך אנו מוצאים לפעמים, שתלמיד לומד מרבו או ילד לומד מהוריו איזה ערך חשוב מאד, אבל בשל סיבות שונות לא יכול לקלוט את האיזונים הנכונים לערך הזה, ועל כן נוטה להגזים ולהחריף אותו יותר מדי. ופעמים שאפילו הערך עצמו הופך להיות לרועץ, כמו אצל לוט.

הרב מאור קיים. 




דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-16/11/2019 23:22 לינק ישיר 

איני מכירך, אבל לפי הודעתך באשכול זה, אותה או חילוני או מטורף או שנייהם במידה שווה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-16/11/2019 23:54 לינק ישיר 

מה אתה הייתה עונה?


נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-17/11/2019 00:30 לינק ישיר 

למד אצל אברהם אבל אחר כך היה בסדום כמה שנים שנה ופירש, סדום גם אחרי אברהם קלקלה בו משהו.
מאד פשוט.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-17/11/2019 00:42 לינק ישיר 

פירוש יפה. ישר כוח. אגב יש מעין זה במכתב מאליהו ח"א עמוד 116 שלוט סבר שהכנסת אורחים היא עד מסירות נפש ממש. עי"ש.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-17/11/2019 04:18 לינק ישיר 

התורה מביאה את הסיפור הזה לכאורה מתוך שבחו של לוט שכך נהג
אי אפשר כמובן להסביר לבת 12 את הנושא, אבל כשהסדומים רצו את האנשים הרי שזה מעשה נבלה, לעומת בנותיו של לוט
מלבד הענין שכידוע שאונס היום התקבל אצל בני האדם בחומרה רבה פי כמה מאשר בזמן המקרא
ואפשר גם לראות את ההבדל בין העונשים המקובלים כיום על אונס - 15-20 שנות מאסר, לעומת קנס 50 שקל כסף+לא יוכל שלחה כל ימיו אם תרצה אותו הנאנסת..
גם כיום ניתן לראות איך במדינות הנחשלות - הערביות בעיקר - אונס נחשב לעבירה די קלה אפילו לעומת גניבה למשל, ובגלל זה גם הנאנסות קיבלו את האונס בצורה קלה יותר, הכל בתודעה של אנשים.
(אפשר כמובן להתווכח האם זה נכון, אבל אין חולק שאונס פעם אינו כחומרת אונס כיום)
כך ניתן להבין שלוט פחות חשש לשלומן של בנותיו, אשה שנאנסה לא "סחבה את זה איתה" לכל החיים, אפילו לא יומיים



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-17/11/2019 07:49 לינק ישיר 
מואדיב

איש_חשוב כתב:
התורה מביאה את הסיפור הזה לכאורה מתוך שבחו של לוט שכך נהג
אי אפשר כמובן להסביר לבת 12 את הנושא, אבל כשהסדומים רצו את האנשים הרי שזה מעשה נבלה, לעומת בנותיו של לוט
מלבד הענין שכידוע שאונס היום התקבל אצל בני האדם בחומרה רבה פי כמה מאשר בזמן המקרא
ואפשר גם לראות את ההבדל בין העונשים המקובלים כיום על אונס - 15-20 שנות מאסר, לעומת קנס 50 שקל כסף+לא יוכל שלחה כל ימיו אם תרצה אותו הנאנסת..
גם כיום ניתן לראות איך במדינות הנחשלות - הערביות בעיקר - אונס נחשב לעבירה די קלה אפילו לעומת גניבה למשל, ובגלל זה גם הנאנסות קיבלו את האונס בצורה קלה יותר, הכל בתודעה של אנשים.
(אפשר כמובן להתווכח האם זה נכון, אבל אין חולק שאונס פעם אינו כחומרת אונס כיום)
כך ניתן להבין שלוט פחות חשש לשלומן של בנותיו, אשה שנאנסה לא "סחבה את זה איתה" לכל החיים, אפילו לא יומיים


התורה קובעת כי אונס דומה לרצח, ואתה קובע שזה היה עניין קל.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-17/11/2019 08:03 לינק ישיר 

רק אונס נשואה או ארוסה.
אגב, האיש החשוב טעה בהלכה שהביא.
ה50 שקל, הם מלבד בושת ופגם, שזה לא סכומים מוגבלים, אלא לפי העניין.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-17/11/2019 08:47 לינק ישיר 
מואדיב

avishai323 כתב:
רק אונס נשואה או ארוסה.
אגב, האיש החשוב טעה בהלכה שהביא.
ה50 שקל, הם מלבד בושת ופגם, שזה לא סכומים מוגבלים, אלא לפי העניין.


אמנם המשנה כך, כדבריך, אבל עיין בדברי פוסקים אחרונים. למשל, שו"ת הרדב"ז חלק ה' רי"ח, המצווה להציל את הנאנסת גם במחיר חיי האנס משום לא תעמוד על דם רעך, ועי"ש.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-17/11/2019 10:03 לינק ישיר 

תפתח חומש עם קצת מפרשים ותראה שלא מעט דנים בשאלה הזאת ויש גם תשובות ...



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-17/11/2019 12:12 לינק ישיר 

אומר ע"כ הרמב"ן: 
אוציאה נא אתהן אליכם - מתוך שבחו של האיש הזה באנו לידי גנותו, שהיה טורח מאד על אכסניא שלו להציל אותם מפני שבאו בצל קורתו, אבל שיפייס אנשי העיר בהפקר בנותיו אין זה כי אם רוע לב, שלא היה ענין הזמה בנשים מרוחק בעיניו, ולא היה עושה לבנותיו חמס גדול כפי דעתו:
לכך אמרו רבותינו (תנחומא וירא יב) בנוהג שבעולם אדם מוסר עצמו על בנותיו ועל אשתו והורג או נהרג, וזה מוסר בנותיו להתעולל בהן, אמר לו הקדוש ברוך הוא לעצמך אתה משמרן
<*>



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-17/11/2019 13:11 לינק ישיר 

.

מדרש תנחומא בעצם רומז לנו שלוט נענש מידה כנגד מידה. הוא, שהיה מוכן להפקיר את בנותיו לאונס, למעשה נאנס על ידיהן - "ולא ידע בשכבה ובקומה".

לא בכדי הונצח לוט בקלונו בלשון העברית. שיכור כלוט אנחנו אומרים, לא שיכור כנוח.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-17/11/2019 15:35 לינק ישיר 

השאלה מה היית עושה אילו... 
כשלוט עמד בפני שני ברירות בלתי אפשריות. שהוא צריך להפקיר מישהו נתון להגנתו. לא פשוט מה הוא היה עושה. לוט פועל באותו רגע מתוך איבוד עשתונות מתוך מצוקה קשה, ולא מתוך בחירה, וכך צריך להסתכל על זה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-17/11/2019 18:06 לינק ישיר 

מואדיב כתב:
רק אונס נשואה או ארוסה.
אגב, האיש החשוב טעה בהלכה שהביא.
ה50 שקל, הם מלבד בושת ופגם, שזה לא סכומים מוגבלים, אלא לפי העניין.

אמנם המשנה כך, כדבריך, אבל עיין בדברי פוסקים אחרונים. למשל, שו"ת הרדב"ז חלק ה' רי"ח, המצווה להציל את הנאנסת גם במחיר חיי האנס משום לא תעמוד על דם רעך, ועי"ש.


משנה מפורשת היא - ואלו הן שמצילין אותן בנפשן: הרודף אחר חבירו להרגו, אחר הזכור ואחר הנערה המאורסה
ואכן עשרות ראשונים ואחרונים פסקו כדברי משנה זו
הרדב"ז כתב שאם יש לחשוש שהנאנסת תתנגד והאונס ירצח אותה בגלל זה, מותר להצילה בנפשו של הרודף
מכאן תמהני עליך הרי מדברי הרדב"ז משמע שעצם האונס אינה סיבה מספקת להרוג את התוקף, ורק החשש לחייה של הנערה מתיר להרוג את התוקף, אבל אם למשל אין בידו להורגה מכל סיבה שהיא אין מצילין את הנאנסת בחייו של התוקף, ומכאן יצא שרק הבאת ראיה לדברי..

נושא בושת ופגם שוב נתון משתנה, כפי שציינתי בזמן המקרא אונס היה פחות או יותר כמו היום במדינות העולם השלישי, ופיצויי בושת ופגם לא הגיעו למאית מהקנסות במחוייבות כיום שלא לדבר על עונשי מאסר חמורים ביותר כיום 15-20 שנות מאסר.
אונס במלחמות על ידי המנצחים היה אז ענין שבשיגרה, שלא לומר מחויב המציאות, והיום זה פשע מלחמה ופשעים נגד האנושות
ללא ספק הגדרת אונס קיבלה בימינו חומרה פי כמה, חלק מזה בגלל הכרת זכותן של הנשים, ואפשר אפילו לומר שעצם ההגדרה של אונס כפשע חמור ביותר, גורם גם לנאנסות לקבל את זה בצורה חמורה וקשה יותר.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-17/11/2019 18:08 לינק ישיר 

מואדיב כתב:
התורה מביאה את הסיפור הזה לכאורה מתוך שבחו של לוט שכך נהג
אי אפשר כמובן להסביר לבת 12 את הנושא, אבל כשהסדומים רצו את האנשים הרי שזה מעשה נבלה, לעומת בנותיו של לוט
מלבד הענין שכידוע שאונס היום התקבל אצל בני האדם בחומרה רבה פי כמה מאשר בזמן המקרא
ואפשר גם לראות את ההבדל בין העונשים המקובלים כיום על אונס - 15-20 שנות מאסר, לעומת קנס 50 שקל כסף+לא יוכל שלחה כל ימיו אם תרצה אותו הנאנסת..
גם כיום ניתן לראות איך במדינות הנחשלות - הערביות בעיקר - אונס נחשב לעבירה די קלה אפילו לעומת גניבה למשל, ובגלל זה גם הנאנסות קיבלו את האונס בצורה קלה יותר, הכל בתודעה של אנשים.
(אפשר כמובן להתווכח האם זה נכון, אבל אין חולק שאונס פעם אינו כחומרת אונס כיום)
כך ניתן להבין שלוט פחות חשש לשלומן של בנותיו, אשה שנאנסה לא "סחבה את זה איתה" לכל החיים, אפילו לא יומיים

התורה קובעת כי אונס דומה לרצח, ואתה קובע שזה היה עניין קל.


למרות שכבר ענו לך אני חייב לחדד את זה
התורה כשהיא מחלקת בין אונס נשואה לפנויה, אומרת בעצם שאונס עצמו אינו כמו רצח, ורק בגלל האיסור החמור של אשת איש זה כמו רצח
השאלה היא אם היית מודע לכך ואתה בערמה מביא ראיה לדבריך, או שאתה עד כדי כך לא מכיר מקרא כפשוטו
בחר בבקשה



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-17/11/2019 21:12 לינק ישיר 

אבטולמוס כתב:

איני מכירך, אבל לפי הודעתך באשכול זה, אותה או חילוני או מטורף או שנייהם במידה שווה.


אני הייתי מנסח אחרת.
נראה כאילו פותח האשכול מבקש ללמד סנגוריא על הרשע, לוט, כאילו הסיבה להפקרת בנותיו נעוצה בשנותיו הצעירות שעשה עם אברהם, חשוך הילדים.
ולא היא.

משל תבוא להסביר נפשו המעוותת של הרוצח שהרג את הנפש בשל תסביך ילדות עם אימו המטריאכיאלית...


נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > אקטואליה וחדשות > בחדרי חרדים > פרופורציות
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 לדף הבא סך הכל 3 דפים.