בית פורומים בחדרי חרדים

"לוותר על אומן בראש השנה זה כמו לוותר על תפילין"

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-27/8/2020 13:31 לינק ישיר 
"לוותר על אומן בראש השנה זה כמו לוותר על תפילין"

לילה בשדה ללא מזון, בהשגחה של חיילים אוקראינים: 32 חסידים שהזדרזו להגיע לאוקראינה לפני ספטמבר, עוכבו בשדה התעופה באודסה ובכוונת הרשויות לגרשם חזרה לישראל. "אם צריך אקח אוניות או מטוס עם שבעה קונקשנים, אנסה אולי להשיג מטוס פרטי או פשוט אלך ברגל"

החסידים לא מוותרים – וגם הרשויות באוקראינה לא: 32 חסידים שהזדרזו להגיע לאוקראינה לפני ספטמבר, כדי לשהות בקבר רבי נחמן באומן במהלך ראש השנה – עוכבו בשדה התעופה באודסה ובכוונת הרשויות לגרשם חזרה לישראל. 

לצד 32 החסידים – בתוכם גם ילדים רבים – מדווחים החסידים הנמצאים במקום על עוד עשרות שעוכבו בימים האחרונים בנמלי התעופה שבאודסה ובקייב. החסידים ישנו בלילה בשדה התעופה, וסיפרו כי נותרו ללא מזון – והיו בהשגחה של חיילים אוקראינים לאורך כל הזמן.

"לוותר על אומן זה כמו לוותר על תפילין"

המאמינים, ברובם חסידי ברסלב, ממהרים להגיע לאומן לאחר שבשבוע האחרון הלך והובהר כי ההילולה השנה, לא תראה כבשנים הקודמות. זה התחיל במכתב של פרופ' גמזו לנשיא אוקראינה, המשיך בהבהרת ממשלת אוקראינה כי תגביל את כניסת החסידים לאומן ובמסמך הפנים-אוקראיני שנחשף ב-ynet לעצירת ההילולה, והסתיים אתמול (יום ד'), בהצהרתו של הנשיא וולודימיר זלנסקי על איסור הכניסה ממדינות אדומות.

על עשרות-אלפי מאמינים כבר לא מדברים שם, אבל גם התקווה להגיע לתפילות בציון קברו של רבי נחמן, הולכת ומתרחקת מאותם אלפים שהקדימו לרכוש כרטיסים. מוישי ליפשיץ מירושלים חוגג היום (ה') את יום הולדתו ה-27, ולמרות גילו הצעיר-יחסית, ראש השנה הקרוב, התשפ"א, יהיה ה-22 ברציפות שלו באומן. הפעם מדובר מבחינתו גם בסגירת מעגל: הנסיעה הראשונה שלו לאוקראינה הייתה כילד בן 6, כנהוג בחסידות ברסלב, ובעוד שבועיים יצטרף למסורת גם הנציג הראשון של הדור הבא, בנו מיכאל, שהגיע כעת גם הוא לגיל המתאים.

"אנשים חייבים להבין שבשביל חסיד ברסלב לוותר על אומן בראש השנה זה כמו לוותר על תפילין", מסביר ליפשיץ. "לכולם ברור שאם הייתה איזוהי בעיה עם התפילין בגלל הקורנה, אף יהודי לא היה מעלה בדעתו להפסיק להניח אלא היה נמצא הפיתרון. כך עשו גם כשפתחו את בתי המלון, כי המערכת הבינה שזה חשוב לאנשים כמו אוויר לנשימה, ובאילת אתה לא יכול למצוא עכשיו חדר אחד פנוי".

"זו הייתה צריכה להיות הגישה גם כאן, אבל לצערי מקבלי ההחלטות טרקו עלינו את הדלת ולא היו מוכנים אפילו לדון על מתווה. זה יצר משבר אמון מולנו. על ל"ג בעומר במירון וויתרתי, וגם שם אני נמצא כל שנה ברציפות מגיל 6. אבל באומן זה פשוט לא בא בחשבון. זו חוויה רוחנית שאי אפשר לוותר עליה".

"מצדי אלך ברגל לאומן"

ליפשיץ טוען שניתן לרווח את מנייני התפילה בעיירה האוקראינית ולמנוע התקהלות אסורה. "החשיבות בראש השנה היא להיות באומן, לאו דווקא בציון הקבר של רבי נחמן", חידש. "בכל שנה מתקיימות שם תפילות גם במרחק של שני ק"מ מהאתר עצמו. אז השנה גם לא ירקדו".

בנוסף הוא מעריך כי גם אם ממשלות ישראל ואוקראינה לא היו מתערבות כלל בנעשה באומן, היה צונח מספר משתתפי ההילולה ונחתך בכ-60% בגלל התפרצות הקורונה- מ-60-50 אלף איש ל-20 אלף בלבד – "רק אלה שזה בנפשם". לדבריו, "אם רק היו רוצים – אפשר היה בהחלט למצוא פיתרון".

החסיד מוישי ובנו מיכאל הצטיידו בכרטיסים לטיסת קונקשן דרך בודפשט לשבוע של ראש השנה, יומיים לפני החג - אך זו לבסוף בוטלה. בינתיים הודיע הממשל האוקראיני על הכוונה להגביל את הגעת המאמינים, לבקשת ישראל – אך ליפשיץ האב מוכן לאתגר: "אם הגזירות תהיינה באמת הדוקות אנחנו בבעיה, אבל פה המבחן של כל אחד כמה הוא קשור לרבי נחמן, כמה רמת הקרבה שלו, כמה זה קריטי לו. אני מכיר אנשים שכבר שלשום, ברגע שהבינו שיש קשיים, עלו על מטוס לקייב והם הולכים לשהות באומן שלושה שבועות לפני ראש השנה – העיקר לא לפספס".
גם מוישי עצמו נכון לעלות על הטיסה הראשונה שימצא – מיד אחרי שתתבהר התמונה באשר להגבלות הכניסה לאוקראינה. "אני לא יכול לדמיין ראש השנה במקום אחר", אמר. "המינימום של חסיד ברסלב זה להיות שבראש השנה באומן. אני שומר חוק אז לא אזייף דרכונים וכדומה, אבל אם צריך אקח אוניות או מטוס עם שבעה קונקשנים, אנסה אולי להשיג מטוס פרטי או פשוט אלך ברגל".  

"צפוי לנו ראש השנה עצוב מאוד"

עו"ד נתן רוזנלבט, אב לעשרה ממודיעין עילית, מתכוון גם הוא להגיע לרבי נחמן "בכל דרך אפשרית", ולמען הסר ספק הוא מפרט - "באוויר, בים או ביבשה". רוזנבלט הסביר את חשיבות העניין: "אני נוסע לשם לראש השנה כבר 30 שנה, משנת הבר מצווה שלי, ואם נצליח להגיע השנה זו תהיה הפעם ה-31 – וזה בנוסף לנסיעות הרבות במהלך השנה. אבא שלי נוסע כבר כמעט 50 שנה ברציפות, מ-1974, גם כשאומן הייתה תחת שלטון קומוניסטי שלא אהב את הנסיעות של היהודים. מי שאיננו חסיד ברסלב פשוט לא יוכל להבין את זה".

"קיבלתי בצער רב ובתדהמה את ההודעה של ממשלת אוקראינה על כך שהיא שוקלת לסגור את השערים באופן מוחלט לחסידי ברסלב. בשבילי ובשביל הילדים שלי, שכבר קניתי להם כרטיסים, מדובר באכזבה גדולה מאוד. אם חס ושלום לא נצליח להגיע לשם, נקבל את רוע הגזרה, אבל צפוי לנו ראש השנה עצוב מאוד. נשב ונאכל תפוח בדבש אבל הוא לא יהיה מתוק".




דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-27/8/2020 13:42 לינק ישיר 

כל ההגבלות וההנחיות של הקורונה הלכו לפח בגלל דבר אחד.
אם כל חטאת זה ההפגנות בבלפור .היו צריכים לסגור את זה סופית מהשניה הראשונה .לא יקרה שום דבר לדמוקרטיה אם לא יהיו ההפגנות.
ההפגנות האלה נותנות היתר לכל שאר המגזרים שאפשר לצפצף על הקורונה.


נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/8/2020 14:30 לינק ישיר 

סתם לידיעה. בברסלב קיימת שיטה שעיקר הוא הקיבוץ, ולאו דווקא באומן. וענין אומן היה בחיים חיותו שצוה להיות אצלו, אבל לאחר ההסתלקות עיקר הענין הוא שיתקבצו. לפני שנים היו הרבה מאד שסברו כך, וחלקם אף התנגדו לצאת מארץ ישראל בראש השנה (ארץ ישראל במשנת ברסלב יש לה משמעות מיוחדת). כשהתחילה הנהירה הגדולה לאומן עם פתיחת הגבולות לפני שנים, היו וויכוחים גדולים על זה ואף היו תולים ב'שול' מודעות על הקירות "דער רבי איז דא", כלומר שאיפה שהקיבוץ שם הרבי נמצא. אולי כדאי לתת את הדעת בשעת הדחק ולסמוך על שיטה זו. שיטה שנעלמה עם הזמן.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-27/8/2020 14:52 לינק ישיר 

ברכת_החמה כתב:
כל ההגבלות וההנחיות של הקורונה הלכו לפח בגלל דבר אחד.
אם כל חטאת זה ההפגנות בבלפור .היו צריכים לסגור את זה סופית מהשניה הראשונה .לא יקרה שום דבר לדמוקרטיה אם לא יהיו ההפגנות.
ההפגנות האלה נותנות היתר לכל שאר המגזרים שאפשר לצפצף על הקורונה.


נשלח מהאנדרואיד שלי



לא שאנו צריכים לקחת דוגמה מההפגנות בבלפור לאיך עלינו להתנהג, אבל תהיה בטוח שאם היתה ממשלת שמאל והיה מדובר בהפגנות של הימין נגד הממשלה, היה אסור להפגין יותר מ-20 איש, וגם זה תחת פיקוח והגבלות רבות נוספות.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-27/8/2020 15:26 לינק ישיר 

אולי זה חלק מהבירור שלפני משיח - בין עובד השם לבין אשר לא עבדו (כל אחד בין כה יגדיר לפי השקפתו מה זה מה).



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/8/2020 15:32 לינק ישיר 

לפי עדות עיתונאים נחשבים, דווקא בבלפור הציבור די שומר על הכללים. רוב רובו לובשים (סליחה, עוטים) מסיכות.

אז גם לנו אסור להשתמש חזור ושנה בדמגוגיה.

אם כי לפי הסברות המתחדשות של הרופאים, הזעת היתר היא הגורמת ביותר להדבקה, כפי שעונת החתונות אפילו בשטח פתוח, הוכיחה. א"כ בהפגנות הללו בוודאי אמורה להיות הדבקה. ואילו באומן די קריר בחודש תשרי.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-27/8/2020 16:51 לינק ישיר 

פלנטה כתב:

סתם לידיעה.בברסלב קיימת שיטה שעיקר הוא הקיבוץ, ולאו דווקא באומן.וענין אומן היה בחיים חיותו שצוה להיות אצלו, אבל לאחר ההסתלקות עיקר הענין הוא שיתקבצו. לפני שנים היו הרבה מאד שסברו כך, וחלקם אף התנגדו לצאת מארץ ישראל בראש השנה (ארץ ישראל במשנת ברסלב יש לה משמעות מיוחדת).כשהתחילה הנהירה הגדולה לאומן עם פתיחת הגבולות לפני שנים, היו וויכוחים גדולים על זה ואף היו תולים ב'שול' מודעות על הקירות "דער רבי איז דא", כלומר שאיפה שהקיבוץ שם הרבי נמצא.אולי כדאי לתת את הדעת בשעת הדחק ולסמוך על שיטה זו. שיטה שנעלמה עם הזמן.


רוב, גם אם אולי לא מובהק, של נוהרי אומן בשנים האחרונות הראש שלהם ועולם המושגים שלהם קשורים לשול המיתולוגי של ברסלב בערך כמו לתפוח אדמה.
בעצם, עם תפוח אדמה יש להם יותר קשר.


נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-27/8/2020 17:00 לינק ישיר 

לוותר על חיי קשישים, חולים, וחלשים, יותר גרוע מלוותר על תפילין!


נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-27/8/2020 17:03 לינק ישיר 
מצדרביעי

פלנטה כתב:
סתם לידיעה. בברסלב קיימת שיטה שעיקר הוא הקיבוץ, ולאו דווקא באומן. וענין אומן היה בחיים חיותו שצוה להיות אצלו, אבל לאחר ההסתלקות עיקר הענין הוא שיתקבצו. לפני שנים היו הרבה מאד שסברו כך, וחלקם אף התנגדו לצאת מארץ ישראל בראש השנה (ארץ ישראל במשנת ברסלב יש לה משמעות מיוחדת). כשהתחילה הנהירה הגדולה לאומן עם פתיחת הגבולות לפני שנים, היו וויכוחים גדולים על זה ואף היו תולים ב'שול' מודעות על הקירות "דער רבי איז דא", כלומר שאיפה שהקיבוץ שם הרבי נמצא. אולי כדאי לתת את הדעת בשעת הדחק ולסמוך על שיטה זו. שיטה שנעלמה עם הזמן.


הבעיה היא שגם לא יתנו לעשות בארץ "קיבוץ" גדול מדי...



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-27/8/2020 18:08 לינק ישיר 

מצדרביעי כתב:
סתם לידיעה. בברסלב קיימת שיטה שעיקר הוא הקיבוץ, ולאו דווקא באומן. וענין אומן היה בחיים חיותו שצוה להיות אצלו, אבל לאחר ההסתלקות עיקר הענין הוא שיתקבצו. לפני שנים היו הרבה מאד שסברו כך, וחלקם אף התנגדו לצאת מארץ ישראל בראש השנה (ארץ ישראל במשנת ברסלב יש לה משמעות מיוחדת). כשהתחילה הנהירה הגדולה לאומן עם פתיחת הגבולות לפני שנים, היו וויכוחים גדולים על זה ואף היו תולים ב'שול' מודעות על הקירות "דער רבי איז דא", כלומר שאיפה שהקיבוץ שם הרבי נמצא. אולי כדאי לתת את הדעת בשעת הדחק ולסמוך על שיטה זו. שיטה שנעלמה עם הזמן.

הבעיה היא שגם לא יתנו לעשות בארץ "קיבוץ" גדול מדי...
יסתדרו כמו שכל החסידויות יסתדרו חוץ מזה כתוב גם מרבי נתן זצ"ל שקיבל מרבו רבי נחמן זצ"ל שאין להתעקש על שום דבר שרואים שמן השמים מובילים לענין מסויים. ואולי האמונה והתמימות לקבל את הגזירה ולא להתעקש יתר על המידה אלא לילך בתום אחרי הנהגת ה' יועיל להם שיזכו לדבר הגדול בראש השנה שהבטיח להם הרבי.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-27/8/2020 18:21 לינק ישיר 

פיינשמקער כתב:
פלנטה כתב:

סתם לידיעה.בברסלב קיימת שיטה שעיקר הוא הקיבוץ, ולאו דווקא באומן.וענין אומן היה בחיים חיותו שצוה להיות אצלו, אבל לאחר ההסתלקות עיקר הענין הוא שיתקבצו. לפני שנים היו הרבה מאד שסברו כך, וחלקם אף התנגדו לצאת מארץ ישראל בראש השנה (ארץ ישראל במשנת ברסלב יש לה משמעות מיוחדת).כשהתחילה הנהירה הגדולה לאומן עם פתיחת הגבולות לפני שנים, היו וויכוחים גדולים על זה ואף היו תולים ב'שול' מודעות על הקירות "דער רבי איז דא", כלומר שאיפה שהקיבוץ שם הרבי נמצא.אולי כדאי לתת את הדעת בשעת הדחק ולסמוך על שיטה זו. שיטה שנעלמה עם הזמן.


רוב, גם אם אולי לא מובהק, של נוהרי אומן בשנים האחרונות הראש שלהם ועולם המושגים שלהם קשורים לשול המיתולוגי של ברסלב בערך כמו לתפוח אדמה.
בעצם, עם תפוח אדמה יש להם יותר קשר.


נשלח מהאנדרואיד שלי

לא התייחסתי לאלו שלא שייכים. אגב, בלי קשר לדברי אלא אגב דבריך על שייכות נוסעי אומן לברסלב. - חפש לי כיום בחסידות אחת עשרה אנשים השייכים לענין החסידות שלהם, ולא עסוקים בשטויות ילדותיות וגרוע מזה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-27/8/2020 21:20 לינק ישיר 

hhaavv כתב:
אולי זה חלק מהבירור שלפני משיח - בין עובד השם לבין אשר לא עבדו (כל אחד בין כה יגדיר לפי השקפתו מה זה מה).


כידוע ראש השנה באומן זו המצווה הגדולה ביותר, בטח יותר מתפילין


https://www.bhol.co.il/forums/topic.asp?cat_id=4&topic_id=3167958&forum_id=771



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-28/8/2020 06:57 לינק ישיר 

בימי הראשונים לא כולם הניחו תפילין



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-28/8/2020 09:11 לינק ישיר 

נו נו, ככל שיש יותר תלאות ועיכובים, הצדיק יתאמץ יותר למשוך אותם מהפאייס מהגיהנום אחרי כל החגיגות במשך השנה..


נשלח מהאנדרואיד שלי




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-28/8/2020 17:19 לינק ישיר 

הנה תחקיר מעמיק ומעניין שמראה שחסידי ברסלב במאה הקודמת לא ראו עניין גדול ביציאה מהארץ לטובת אומן, בטענה בין היתר שאם הצדיק הוא "בחינת ארץ ישראל" אז ארץ ישראל בעצמה גבוהה יותר...

https://www.makorrishon.co.il/judaism/257409/



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > אקטואליה וחדשות > בחדרי חרדים > "לוותר על אומן בראש השנה זה כמו לוותר על תפילין"
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר