בית פורומים בחדרי חרדים

מאמרים שגורים בעם ,שאין להם מקור בחז"ל

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-13/4/2003 15:44 לינק ישיר 

מישהו אמר לי:

"אין שמחה כהתרת הספקות", שאין לו מקור בחז"ל.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/4/2003 16:17 לינק ישיר 

בספר הנפלא "פרדס יוסף" נדמה לי בפרשת נשא, יש רשימה ארוכה ומעניינת של אמרות שהשתרשו והמקור שלהם לוטה בערפל.

כמו:
אל תקרי מהונך, אלא מגרונך. או, המתחיל במצווה אומרים לו גמור. אני לא זוכר את השאר.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/4/2003 16:31 לינק ישיר 

לא. מצויין!

המקור לוט בערפל...

..כנראה שאתה מרחף בערפילי טוהר.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/4/2003 16:33 לינק ישיר 

היי, לא הבנתי אותך...



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/4/2003 17:02 לינק ישיר 

הביטוי "אין שמחה כהתרת הספיקות" אומרים (וכך מובא בהרבה ספרים בשם הרמב"ם ראה לדוגמא בני יששכר סיון מאמר ה' סי' יג, אך בהרבה ספרים קדומים יותר, כגון הרמב"ם בתורת העולה ח"א פ"ו מובא בשם החכם סתם) בשם הרמב"ם, ולמעשה אין לשון כזאת ברמב"ם.

ובספר אלפא ביתא קדמיתא מציין לכל הנ"ל ומצין למקורות קדומים אצל ר' שלמה גבירול ועוד.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/4/2003 19:56 לינק ישיר 

לצערי אי אפשר לתקן טעיות, אך בתגובה הקודמת, במקום הרמב"ם בתורת העולה, כמובן צ"ל הרמ"א!

ועוד מאמר ששגור בספרים "כל המתיר עגונה כאילו בנה באחת מחורבות ירושלים". אין כזה מאחז"ל.

גם הביטוי המפורסם "דעת בעלי בתים היפוך דעת תורה", אין לו מקור ברור. בדרך כלל מציינים שהמקור הוא בסמ"ע, אך שם, הלשון היא אחרת וגם אולי התוכן הוא אחר.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/4/2003 07:01 לינק ישיר 

מצויין,
מצאתי בשיחת קדש להרבי מליובביטש זי"ע וזה לשונו:
"און מיר האבען די הבטחה פון רז"ל, אשר אין לך דבר העומד בפני הרצון ויגעת ומצאת".
ובתרגום: ויש לנו את ההבטחה של רז"ל אשר אין לך דבר העומד בפני הרצון. (כרך ח ב'תנו)
הרי שהוא קרא לזה חז"ל.
ואילו בשיחה אחרת כתב וז"ל: "ועל כל הנ"ל ידוע מאמר החכם, אין לך דבר העומד בפני הרצון." (כרך כ ז'תקכד), כאן קרא לזה "מאמר החכם".
מעניין.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-14/4/2003 07:20 לינק ישיר 

ועוד למצויין,
לגבי כבד את ה' מהונך, מצאתי בחיפוש "כבד את ה' מהונך אל תקרי מהונך אלא מגרונך (רש"י משלי ג' ט')" עיי"ש.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-14/4/2003 09:27 לינק ישיר 

מסתברא

שמעתי כי "דעת בעלי בתים הפך דעת תורה" מקורו ברבנו ירוחם, ושם הטעם של האמירה הוא משום שהיו בתי דין של הדיוטות שרווחו בקהילות, והיושבים בהם לא היו בקיאים ופסקו לפעמים נגד דעת תורה במובן הפשוט של דיני תורה.

שומר פיו ולשונו
שומר מצרות נפשו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/4/2003 10:24 לינק ישיר 

"ברא כרעא דאבוה"
מוכר לכם?
המון זמן חיפשתי את זה ואין.
יש רק "יורש כרעא דאבוה".
ועוד משהו:
המון זמן חיפשתי את הביטוי "ציפור הנפש" שהופיע בא' הספרים שאני עורך. חיפשתי ומצאתי אותו בספרי קבלה.
בסוף התברר לי שזה נמצא בגמ' פסחים, אם כי בארמית.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-15/4/2003 02:42 לינק ישיר 

"ברא כרעא דאבוה", מופיע הרבה מאוד בספרי הקבלה, בשותי"ם ועוד.
בגמ' אכן מופיע "יורש", וברא הוא יורש.

[נראה לי, שהעדיפו להשתמש בלשון זו, ולא לומר לאב מסויים: 'היורש של...', כעין רמז שיש לו כבר מחליף.... לכן השתמשו ב'ברא'].

אבל, ישנו תוס' ביבמות ג ע"א, שכתב בלשון יותר דומה: "שהבן כרעיה דאבוה".

יש גם שו"ת הרמ"א בסימן כה ד"ה לדזיו ליה, שכתב מפורש: "דברא כרעא דאבוה הוא".


מתפעל,
השאלה היא, מהי ההגדרה חז"ל, רק גמ' ומדרשים?

לעיל בעניין "מאן מלכי רבנן", ציינתי למהרש"א שכתב כן, ונשאלתי ע"י אחד החברים האם מהרש"א זה חז"ל?
ומאידך, ישנן לעיל אימרות אחרות שצוטטו בשם גאוני הדורות האחרונים.

אז מהי ההגדרה לחז"ל?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-15/4/2003 02:56 לינק ישיר 

לגבי "אין שמחה כהתרת הספיקות".

ראיתי כעת מצודות דוד על משלי טו ל, וז"ל: "כי אין בעולם שמחה כהתרת הספקות".



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-15/4/2003 03:41 לינק ישיר 

"איזהו חכם המכיר את מקומו".

ה"ראשית חכמה" בשער הענוה פרק ז, מביא ציטוט מספר "בית מדות", עם דמיון ללשון זו, זה לשונו: חמש עשרה דברים נאמרו בתלמיד חכם: נאה בביתו..., ו"מכיר את מקומו".



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-29/4/2003 11:35 לינק ישיר 

טוב, הגיע הזמן לעידכונים.
לגבי הפתגם: המתחיל במצוה אומרים לו גמור, יש מאמרי חז"ל מאד דומים לזה במדרש רבה (בראשית רבה פ"ה): "כל המתחיל במצוה ואינו גומר אותה קובר אשתו ובניו" ואמרו (שם): "אין המצוה נקראתת אלא על שם גומרה" . מצאתי במסילת ישרים.
אם מישהו צריך את זה ברשת הנה קישור לשם:
http://www.shechem.org/

והנה סיכום למאמרים נטולי מקור :

א: איזהו חכם המכיר את מקומו
ב: לב מלכים ושרים ביד ה'
ג: יותר מששמרו בני ישראל את השבת, שמרה השבת על ישראל.
ד: איש באמונתו יחיה
ה: ישועת ה' כהרף עין
ו: אין נביא בעירו
ז: מאן מלכי רבנן
ח: כל הרודף אחר הכבוד, הכבוד בורח ממנו
ט: ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם, בתוכו לא נאמר אלא בתוכם
י: אין דבר העומד בפני הרצון
י"א: ויחכם מכל האדם - אפילו מן השוטים
י"ב: כל עכבה לטובה.
י"ג: מצוה הבאה לידך , אל תחמיצנה.
י"ד: אין מלך בלא עם.
ט"ו: אין שמחה כהתרת הספיקות
ט"ז: המתחיל במצווה - אומרים לו גמור
י"ז: כבד את ה' מהונך - אל תקרי מהונך אלא מגרונך



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-4/5/2003 07:50 לינק ישיר 

שבוע טוב וחודש מבורך,
בטח חשבתם שאתן לכם מנוחה עם הפתגמים האלו,
אז לא,
אין מנוחה.
הנה 2 פתגמים חדשים , האם יש להם מקור בחז"ל ?

"המרחם על האכזרים, סופו מתאכזר על הרחמנים".

"אין חכם כבעל הנסיון".

מי יודע?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > אקטואליה וחדשות > בחדרי חרדים > מאמרים שגורים בעם ,שאין להם מקור בחז"ל
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
לדף הקודם 1 2 3 4 5 ... 17 18 19 לדף הבא סך הכל 19 דפים.