בית פורומים עצור כאן חושבים

קדושה מהי?

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-6/8/2003 10:02 לינק ישיר 
קדושה מהי?

המושג קדושה נמצא בשני מובנים:

1. במובן מצב ממשי מסויים של דברים.
כמה דוגמאות:
הנוגע בהר יוקדש
פן תוקדש המלאה
ארון עוזא

2. ובמובן של פעולות בעלות אצילות נשגבה.
ממלכת כהנים וגוי קדוש
האל הקדוש נקדש בצדקה
ועשיתם את כל מצוותיי והייתם קדושים


כנראה שיש קשר בין שני המובנים (בטח לפי הקו האטימולוגי של וטו בלשון העברית!)

והשאלה היא מה הקשר? האם המובן הפיזי משרת את המובן האתי? אם כן איך? בדרכים מופתיים שהאל מפחיד בדרך נס כדי לגרום להתנהגות אצילה?

או להיפך, שהתנהגות אצילה גורמת שהאדם ייהפך לקדוש במובן הפרימיטיבי שיכול לעשות כל מיני קונצים ולשחק עם הטבע?



דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/8/2003 14:19 לינק ישיר 

בוגי,

ה"קו האטימולוגי" שלי אינו קו אלא זיהוי משמעויות מילים שברבות מהן מתגלה אחידות למרות שמשמשות מובנים שונים ונראים על פני השטח כשונים לגמרי.

כך גם לגבי קדושה. מאחר והמלה מייצגת "נשגבות עליונה, מעבר לראשון ולאחרון בין שווים" [מילון עמ' 3], טבעי שהמעורפלים הרצים למיסטיקה רצים לדמיין כוחות נסתרים הפועלים בשטח.

אבל אם ניקח את ההגדרה האמורה, הרי זה דבר אחד - נשגבות עליונה, בין אם הנשגבות מתבטאת בהתנהגות נשגבה או ביחס סיווגי כמו כלי המקדש וכדומה. הסיפור בארון עוזא וכד' רק אומר שמעמד הנשגבות אינו רק ציווי שיש לשגב את כלי הקודש אלא שתגובת הווה למחללם תאשר את המעמד.

באשר לשאלתך על הקשר בין המובנים, לאור האמור הוא פשוט. יש מובן עקרוני ראשי אחד; להעניק [מעמד של] נשגבות עליונה לדברים מסויימים וכתוצאה מכך נדרשת התנהגות מסוימת ויש גם סיכוי שהנהגת הווה תשקף את ההענקה הזו.

[בפרשת צו נאמר בקרבן חטאת "כל אשר יגע בבשרה יקדש", למיסטיקן פירושו שייכנס בו מעין וירוס קדוש ולרציונל שמכח שיוכו לחטאת ראוי לשייך גם את הנוגע לנשגבות.]



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/8/2003 17:05 לינק ישיר 

הגדרת הקדושה היא נושא סבוך, וכנראה תלוי תרבות. ידוע במיוחד מחקרו של רודולף אוטו "Das Heilige" (תורגם לעברית, "על הקדושה"), המבקש לברר את יסודות מהותה של הקדושה בדרך פנומנולוגית, כלומר, מה מרגיש האדם האומר על משהו שהוא 'קדוש'. התוצאה היא שקדושה בנוסח אוטו היא משהו המעורר רגש קדושה בלב האדם (הוא מפרט ממה מורכב רגש זה: מעורר יראה, מסתורין, אך גם רצון להתקרב וכו'). פירוש הדבר, שקדושה היא דבר מה סובייקטיבי בעיקרו. וכבר ביקרוהו על כך שמושג הקדושה שלו הוא פרוטסטנטי מדי, ובוודאי לא אוניברסלי.

ואמנם, במסורת ההלכתית בוודאי שישנה לקדושה משמעות אובייקטיבית. בדיונים בשלהי מגילה, בסוגיות הנוגעות לקדושת הארץ לעניין מצוות התלויות בה וכן בדיני קודשים יש שאלות של רכישת הקדושה והפקעת הקדושה וכו', משל היתה הקדושה מרכיב מוחשי לכל דבר.

כמובן, הפעולות של "והתקדשתם והייתם קדושים" הן פעולות הנתפסות כאמצעים להפיכת בני אדם לקדושים. (וכאמור, ביהדות אנו מוצאים "קדושה אובייקטיבית", ולא רק משהו שמעורר רגש יראה וכד', כמו אצל אוטו).

ואסיים בדברי ר' אברהם גרודז'נסקי מסלובודקה (תרמ"ב-תש"א). באחת משיחות המוסר שלו ניסה הנ"ל להמחיש לתלמידיו את אופייה האי-רציונלי של ההלכה. לשם כך הוא הלך ומנה את סדרי הש"ס והראה כיצד ביסוד כל אחד מהם מונחים מושגי יסוד שאינם ניתנים להבנה. בהגיעו לסדר קדשים הוא אמר:

"וכן סדר קדשים, הרבה חידושי תורה נאמרו בו, חידושים מלאים שכל וסברא חכמה וכשרון רב, גדרים חדשים, השוואות וחילוקים נפלאים, ויחד עם זה נעלם מעין כל מהותה של הקדושה. דבר נפלא הוא לראות את אי-ההתאמה של הכלל להפרטים שבו: כל פרט מובן ומוסבר בהבנה נפלאה, הפרט הצדדי נאמרו בו סברות רבות, והכלל כולו אין לו שום מבוא בשכל האדם: מהו הענין של קדושה, ואיך נעשה דבר חול לקודש, ואיך נפקעת הקדושה ע"י פדיון או השתמשות. כל הענין של קדושה - חק הוא".

צום קל, יהי"ר שיהפך לשמחה,

ז"ט (גררררר...).




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/8/2003 21:17 לינק ישיר 

וטו

בדבריך נזכרתי במאמר של הרמן כהן שכתב שאין קדושה אלא מוסריות.

זאב

תודה וחבל שהסלובודקאי קילקל את דברי עצמו בחפשו את הבלתי מובן כדבר מפואר!



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/8/2003 22:45 לינק ישיר 


קדושה ענינה הפרשה וייחוד לעניין אחד. הרי מהו הלהיפך של "הרי את מקודשת לי" בקידושי אשה? 'הרי את מותרת לכל אדם'. הנכתב בגט.

כך שבעצם 2 המקורות שהבאת אחד הם: האוביקט- ההר- מופרש לצורך קבלת התורה. ואין להעלות עליו. כך גם הציווי הדתי הוא להיות מופרשים מהעולם והעמים האחרים (בדרך כלל בא הביטוי 'קדושים לה'' שענינה ייחוד והפרשה מהאלילים האחרים אל ה' אך לעיתים בא הביטוי 'קדושים' סתם.)
אין צורך להבדיל בין הדברים. אובייקט יכול קדוש ומופרש למשהו וכך גם האדם.

עם זאת, כשבודקים את המופעים של המילה קדוש הוא בדרך מופיע כמתאר לא פרישות והתייחדות גרידא אלא התייחדות לצורך או גוף נעלה כלשהו. אך יש יוצא מן הכלל אחד והוא הקדשה המופיעה בוישב שענינה זונה וכן באיסור הקדשה ועוד. רש"י שם מסביר שהכוונה "מיוחדת ומזומנת לזנות". אך זו חריגה שעשויה להיות מוסברת לאור הידוע כי היה מקובל להושיב את הקדשות במקדשים והיה לקיומם ערך פולחני כלשהו וזו כנראה הסיבה לכך שנקראו 'קדשות'.

ובקיצור: המונח 'קדושה' זה לא דבר כל כך קדוש.



תוקן על ידי - מוישהגרויס - 06/08/2003 22:55:24



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/8/2003 01:32 לינק ישיר 

ר' שמחה מדווינסק על הפסוק – "במשך היבל המה יעלו בהר" (שמות, יט/יג)

'אין קדושה בשום נברא, רק לבורא יתברך, שלא תדמו כי ההר הוא ענין קדוש ובסיבתו נגלה ה' עליו; לא כן בני-ישראל כי "במשך היבל המה יעלו בהר", והוא מעון חיות ובהמות, ורק כל זמן שהשכינה עליו הוא קדוש, מסיבת קדושת הבורא יתברך שמו. כי לא המקום מכבד את האדם, אלא האדם מכבד את מקומו, וזה רעיון נכבד'. . .
'וכן בבית-המקדש, שלא יחשבו שיש קדושה בעצם הבנין, לכן מותרים ליגע כל הטמאים מאחוריו. . . להראות שרק מי ששיכן שמו באותו בית אתה ירא, ובפנים ממנו קודש ולא מאחוריו'.





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/8/2003 01:59 לינק ישיר 

יש לי שתי שאלות של הדיוט בנושא זה:

- האם יצירה של אדם (למשל יצירה ספרותית) יכולה להיות קדושה? (ואם כן, איך היא נעשית כזאת?)

- האם קיימות דרגות של קדושה או שזוהי תכונה דו-ערכית בלבד: קדוש/לא קדוש?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-11/1/2004 17:54 לינק ישיר 

אביעם,

בוודאי!

כל ייחוד המשגיב דבר מעל השאר, נכלל במושג הקדושה כקידושי אשה לאיש, הקדשת מאמר או ספר וכד' וככל שהיחוד פחות מיוחד לנקודה אחת, הרי זו הדרגה בקדושה!



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/1/2004 22:25 לינק ישיר 

אני תמיד הבנתי קדושה במובן של ייעוד לה'. ככל שהדבר מיועד יותר לה' כך הוא קדוש יותר. לכן ארץ ישראל קדושה יותר משאר הארצות, וכהנים קדושים יותר מישראל, וישראל קדושים יותר מן הגויים.

נראה לי שההגדרה של מוישהגרויס מדוייקת יותר.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-19/1/2004 10:58 לינק ישיר 

http://www.hydepark.co.il/hydepark/topic.asp?whichpage=3&topic_id=137527



בברכה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-19/1/2004 12:59 לינק ישיר 

.


ואם כבר הוקפץ, תבוא הקדשה ותרמוז בעיניה על המכשול הטמון בנסיון אטימולוגי להבנת מושגים מופשטים.





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-19/1/2004 14:54 לינק ישיר 

. מואדיב,

אדרבה ואדרבה!

בלינק המובא מתבאר שבעזרת הקדישה ניתן לעמוד על המשמעות האטימולוגית העמוקה יותר בה מתגלה המכנה המשותף בין נקודות אף כה מרוחקות. כדבר הזה כבר עשה בענייננו הרש"ר בדברים כ"ג י"ח.

עם כל זאת יש לציין אזהרה בצידה שאל לשכוח שעל אף מציאת המשותף, אין זה מגלה לנו שאכן כה היתה כוונת השפה מתחילתה ואולי מקרה הוא. בכל זאת, למעיין באשכול מילון יהיה קשה מנשוא שכל גילויי האחדות העמוקה שבלשוננו, אך מקרים הם ולא תוצאה של חשיבה מעמיקה לפחות בתחושה האינטואיטיבית של ההיגוי המתאים!



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/4/2004 01:41 לינק ישיר 

קדושית -

http://hydepark.co.il/hydepark/Topic.asp?topic_id=142544

בברכה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/4/2004 11:02 לינק ישיר 

ווטו ,
דומני שיש הבדל בין קדושה ליחוד , יחוד מבוסס יותר על שלילת ה"שאר" , לעומת קדושה שמתייחסת באופן עצמי לאותו אחד .

ומכאן אפשר לענות גם על שאלת בוגי , יש קדושה
שמוציאה את החפץ הנידון (ה"קדוש") מיכולת ההתיחסות שלנו בתוך מסגרות העוה"ז , (כלומר ההתיחסות שלנו ליו הופכת להיות כדבר "אסור" או מחוץ לתחום וכד'.) ויש קדושה שמשאירה אותנו מ"בפנים" . (אם נתייחס לדוגמא של ווטו , האשה המתקדשת נכנסת באופן חיובי לתחום השיפוט של האיש שנשא אותה לאשה מחד , ומאידך היא נאסרת באופן חמור על שאר העולם בדיוק בגלל אותה קדושה . ואותו כנ"ל לגבי שאר הדוגמאות . [בכלאי הכרם למשל , הירק יוצא מחוץ לתחום ביחס לכל אדם מישראל . וכן כיו"ב.] )
דומני שהמקרה הכי מענין בהקשר הזה , של גבולות הקדושה , ושאלת הגבולות , נמצאת בפרשת השבוע שלנו . (שמיני.) במקרה נדב ואביהו בני אהרן , ולטעמי זה נושא ששווה אשכול בפ"ע ....
יום נעים .



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-30/10/2005 13:34 לינק ישיר 

ע"פ שד"ל, קודש = התעלות והתרוממות אל ה', כיקוד אש: http://www.tora.us.fm/tnk1/kma/qjrim1/qdjjdl.html



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-30/10/2005 14:24 לינק ישיר 

יתכן ש'קדשה' בלשון סגי נהור כמו 'שרש' ו'השריש' שהם הפכים.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > קדושה מהי?
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 לדף הבא סך הכל 3 דפים.