נשלח ב-27/2/2004 09:17 |
|
| |
"ושכנתי בתוכם" - בתוך כאו"א - מקור בחזל
ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם. השפת אמת מביא בשם האלשיך. ושכנתי בתוך כל אחד ואחד. במקום אחר זה מצוטט בשם חז"ל.
מישהו יודע מה המקור בחז"ל ?
תודה
|
|
|
|
נשלח ב-27/2/2004 09:31 |
|
| |
עד כמה שזכור לי, באשכול המיתולוגי שעסק בפתגמים מעין זה, לא נמצא מקור לעניין.
ושמא לעתים כשאומרים חז"ל, מתכוונים לאו דווקא לתנאים ואמוראים.
|
|
|
נשלח ב-27/2/2004 10:30 |
|
| |
השרידי אש מביא את זה בשם "רבני החסידות".
|
|
|
נשלח ב-27/2/2004 10:50 |
|
| |
ובנפש החיים מביא את הדברים עם מקורות בזוה"ק. מעוניין בפרוט, ציין לי בפרטי
|
|
|
נשלח ב-27/2/2004 12:10 |
|
| |
המקור דומני בשל"ה הק'.
|
|
|
נשלח ב-27/2/2004 13:37 |
|
| |
.
דומני שהמקור מוקדם בהרבה:
בפרשת תצווה נקרא בשבת הבאה:
" וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל; וְהָיִיתִי לָהֶם, לֵאלֹהִים. מו וְיָדְעוּ, כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיהֶם, אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, לְשָׁכְנִי בְתוֹכָם: אֲנִי, ה' אֱלֹהֵיהֶם."
ובתרומה כתוב:
" וְעָשׂוּ לִי, מִקְדָּשׁ; וְשָׁכַנְתִּי, בְּתוֹכָם. "
וכך מתרגם אונקלוס את הפסוקים הללו:
בתצווה:
" ואשרי שכינתי, בגו בני ישראל; ואהוי להון, לאלה. מו ויידעון, ארי אנא ה' אלההון, דאפיקית יתהון מארעא דמצריים, לאשראה שכינתי ביניהון: אנא, ה' אלההון."
ובפרשתנו:
" ויעבדון קודמיי, מקדש; ואשרי שכינתי, ביניהון."
דומני שפשט הכתוב – כפי שאונקלוס מתרגמו – אשרה את שכינתי ביניהם. בתוכם = ביניהם, בין כל אחד ואחד מהם, וכך אונקלוס מתרגם את כל המקומות בהם כתובה המלה "בתוכם" בתורה; בתוכם – ביניהון.
|
|
|
נשלח ב-27/2/2004 15:01 |
|
| |
l
|
|
|
נשלח ב-27/2/2004 15:03 |
|
| |
tktאלשי"ך פרשת תרומה. חז"ל פירוש חכמינו, פירוש רבותינו, לא רק תנאים ואמוראים
|
|
|
נשלח ב-27/2/2004 15:07 |
|
| |
אינני יודע אם לכך התכוון מרכא מראש, אבל מה שאני הבאתי מהשרידי אש בשם רבני החסידות, זה הדרש ש"ועשו לי מקדש - ושכנתי בתוכם" הכוונה היא בתוך כל אחד ואחד - וזה לא נאמר באונקלוס.
|
|
|
נשלח ב-27/2/2004 15:11 |
|
| |
המקור הראשון הידוע הוא בפירוש רבינו אפרים עה"ת לראשון על פרשתינו.
|
|
|
|
נשלח ב-27/2/2004 17:38 |
|
| |
ראו על כך: מ"מ כשר, תורה שלמה, כ, ירושלים תשכ"א, עמ' כא, הערה פו*.
|
|
|
נשלח ב-27/2/2004 20:35 |
|
| |
כולם מצטטים את השל"ה הק', אבל אני חיפשתי בשל"ה וזה מה שמצאתי (במס' תענית אות ל):
"ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם", ושכנתי בתוכו הוי ליה למימר, אלא אמר ושכנתי בתוכם, כי כל אדם מחוייב לעשות מקדש, ודבר זה נוהג תמיד. והזוהר כתב כי התפילין שהם סוד המרכבה שאדם מניח, הוא המקדש. גם יטהר האדם את עצמו וכל אבריו, ואז הוא בצורת משכןומקדש.
|
|
|
נשלח ב-1/3/2004 00:40 |
|
| |
אני מנסה כבר יומיים להעביר מכתב שכתב אלי ידידי הרהצ"ג ואינני מצליח. מדוע הקובץ (JPG) לא עובר, מישהו יודע?
|
|
|
נשלח ב-1/3/2004 12:27 |
|
| |
טוב, אני רואה שהקובץ לא עובר, אז העתקתי אותו וכעת יש לי אותו בטקסט. קודם היה סרוק.
א"כ, לענין מקור "ושכנתי בתוכם בתוכו לא נאמר אלא בתוכם, בתוך כאו"א מהם" כך כתב לי ידידי הרהצ"ג וכו' לאחר ששמע את סיפורי על חיפושי מקור לענין זה:
אודות מה שהערתם במ"ש הגר"ח מוולז'ין זצ"ל.
הנה באמת בספר נפש החיים שיצא לאור מחדש בשנת תשמ"ט מציינים מקור לכל דבר ובעניין זה לא מצינו מקור. ובספר משך חכמה להגאון אור שמח שנערך מחדש ע"י הרב דומב שליט"א ציין כמקור לדברי המשך חכמה שכתב שעיקר המקדש הוא ישראל כמ"ש ושכנתי בתוכם בתוכו לא נאמר את דברי האלשיך הקדוש, והשפת אמת כתב ג"כ ד"ז משם האלשיך ואח"כ כתב וכ"א במדרשות (ואין נראה שכונתו לדברי חז"ל דא"כ עביד חוכא מעצמו שמזכיר דברי האלשיך)?
בשם משמואל כתב בפירוש בזה"ל ובזה מדויק ושכנתי בתוכם שדקדקו המפרשים דהו"ל לומר בתוכו וכתבו שהכונה בתוך כל איש ואיש אלא שבכ"ז נראה שאין חייבים לומר שיש ט"ס בספר נפה"ח שראיתי בספר מליקוטי הגר"א עה"ת שמביא דברי תקוני הזוהר (שלמההחכם: צ"ל זוהר חלק ב דף קמו/א) שכותב בזה"ל אמר הקב"ה רעותי לדיירא בינייהו אבל לא יכילנא עד דתתקנון ההוא רוחא דילי, דישרי בגווייכו, הדא הוא דכתיב ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם וכו'.
וע"ז כותב רבינו הגר"א רצונו לומר שושכנתי בתוכם היינו בתוך בני ישראל וכו'.
א"כ לפי רבינו הגר"א רשב"י הקדוש בתקוני הזוהר מפרש בתוכם בתוכו לא נאמר וכו'.
ולפ"ז דברי נפה"ח מכוונים.
אכן, דפח"ח ונקווה כי יהיו הדברים לתועלת השואל.
 |
|
|
|
נשלח ב-1/3/2004 13:39 |
|
| |
לבבי,
האם מה שכתב *שלמההחכם* זה מה שרצית לענות באישי ?
תודה לכולם
|
|
|
|