בית פורומים עצור כאן חושבים

האם אסתר היתה נשואה למרדכי?

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-7/3/2004 11:50 לינק ישיר 
האם אסתר היתה נשואה למרדכי?

האם אסתר ומרדכי היו נשואים?
הרי כתוב במפורש שאסתר היתה בתולה כאשר נלקחה לבית המלך.
אם נומר שדברי חז"ל במסכת מגילה היו רק מדרשיים ולא מייצגים אמת היסטורית, אז למה יש את כל הפלפול ההלכתי בנושא גילוי העריות של אסתר?
כלומר השאלה של, למה אסתר לא מסרה את נפשה על גילוי עריות? והדיון האם באמת יש כאן גילוי העריות, והפתרון שהיא היתה קרקע עולם (כלומר פסיבית) ולכן אין זה ממש גילוי עריות, הוא מיותר לחלוטין אם פשוט למה שמים את הדרוש שמרדכי ואסתר היו נשואים בצד, ובכך חוסכים את כל הדיון ההלכתי.
מפחיד לחשוב שההלכה התגבשה בצורה כזו.


תוקן על ידי - zachiz - 07/03/2004 11:53:17



דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-7/3/2004 13:21 לינק ישיר 

צחי היקר

פורים שמח
וברוך השב!

יש כאן שתי שאלות ושתי תשובות פשוטות בצידן.

א. לא עלה על דעת איש מעולם לומר שאסתר היתה אשת מרדכי.

לא בא הדבר אלא להגדיל את צער מרדכי במגילה כדרך חז"ל במליצותיהם.

ואולי יש כאן רעיונות אחרים? יבואו אחרים ויוסיפו.

ב. אם זה בסך הכל סיפור יפה, כיצד דרשו ממנו מה שדרשו?
זאת בגלל ההרמנויטיקה (=תורת הפרשנות) של חז"ל. חז"ל הניחו כי אדם חכם מדייק בכל דבריו, וגם מדרש מליצי אגדי שאינו אמת צריך לעמוד בקריטריונים מחמירים של דיוק הלכתי.
ולכן ניתן לתחקר את המדרש הזה כיצד הוא יתכן מצד הלכות עריות ומסירות נפש.

שומר פיו ולשונו
שומר מצרות נפשו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/3/2004 14:58 לינק ישיר 

היועצים יעצו לקבץ כל נערה בתולה, אולם בביצוע נאמר ובהקבץ נערות רבות, בהשמטת התואר בתולות.

אשר מזה ניתן להסיק כי לא כל הנערות שנלקחו היו בתולות, ובפרט אסתר שהיתה יפת תאר וטובת מראה, לא רצה הפקיד הממונה שחטפה, להסתבך במקרה שיישאל למה לא הביא כזו נערה יפה למלך.

נכון שכתוב ובהקבץ בתולות שנית אך עדין הסברה מורה כן.

בנוסף, גם אם היתה בתולה מה הסתירה להיותה נשואה, כשם שרבקה היתה נשואה 10 שנים והיתה בתולה.

והתשובה האמיתית היא, כפי שציין רבנו המיימון, שאין קשר, וניתן ללמוד הלכות רבות מדרוש הנראה רחוק מהפשט. יש דוגמאות יותר קיצוניות, כמו הוכחת הגמרא על תחומין למעלה מי' מבואו של אליהו הנביא מהשמים בשבת. ערבוב מוחלט של אגדה והלכה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-7/3/2004 15:39 לינק ישיר 

מיימוני:
פורים שמח גם לך.

מי אמר שמדרש אמור לדייק מבחינה הלכתית. האם לומדים על גבולות הארץ שנתקדשה בקדושה ראשונה, וקדושה שניה מהסיפור הבא בגמרא בבא קמא פב ע"ב:

"תנו רבנן כשצרו בית חשמונאי זה על זה היה הורקנוס מבפנים ואריסטובלוס מבחוץ ובכל יום היו משלשים להם בקופה דינרין והיו מעלין להם תמידים היה שם זקן אחד שהיה מכיר בחכמת יוונית אמר להם כל זמן שעוסקין בעבודה אין נמסרים בידכם למחר שילשלו דינרין בקופה והעלו להם חזיר כיון שהגיע לחצי החומה נעץ צפרניו בחומה ונזדעזעה ארץ ישראל ארבע מאות פרסה על ארבע מאות פרסה"

ידוע לכל שאין שארץ ישראל צרה הרבה יותר מ400 פרסה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-7/3/2004 16:21 לינק ישיר 

צחי

אי משום הא לא איריא (אם משום מקור זה אין זו הוכחה לענייננו).

400 על 400 פרסה הוא מספר סמלי, ולכן הוא יכול להאמר שלא בדווקא (שלא בדיוק) אלא בדרך משל למספר גדול מאד, או "מלוא ההיקף".

שומר פיו ולשונו
שומר מצרות נפשו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/3/2004 21:41 לינק ישיר 

מיימוני:
נכון, אבל אתה טענת שאפשר להוציא ממדרשים אלו דיוקים הלכתיים, ולא רק רעיוניים.

מכל מקום, מעיון מחודש בספרות המחקרית על המגילה, נוכחתי לדעת שבתרגום השבעים פסוק ז בפרק ב מופיע כך "לקחה מרדכי לו לאשה. מכאן שבתקופת בית שני היתה גרסה שונה לספור שמופיע בנוסח המסורה, ומשום מה אמוראים מסויימים החזיקו במסורת זו. במילים אחרות זה לא עניין דרשני!



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-7/3/2004 22:08 לינק ישיר 

צחי

מהיכן לקחו זאת השבעים?

שומר פיו ולשונו
שומר מצרות נפשו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-9/3/2004 13:50 לינק ישיר 

ממסורת אחרת שהתפתחה בדרך כלשהי



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-9/3/2004 13:51 לינק ישיר 

אם כן, אתה צודק.

שומר פיו ולשונו
שומר מצרות נפשו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-10/3/2004 00:06 לינק ישיר 

באיזו טענה אתה חושב שאני צודק?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-10/3/2004 03:41 לינק ישיר 

לדעת תוס' ד"ה וטובלת ויושבת בחיקו של מרדכי (יג:), אין ספק שהיתה אשת מרדכי...



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-10/3/2004 06:18 לינק ישיר 

צחי

חשבתי שהסברתי את עצמי:

אם היתה מסורת שעברה בעם ישראל - אז זו טענה לגיטימית.

אולם קשה למדי להכריע בין פירושים שנאמרו בדור כלשהו וזכו למה שמכנה וטו "קדושת הזמן" לבין פירושים שהינם מסורת של אמת.

(צא וראה בפירושים שהוסיפו הספרים החיצוניים על המקרא).

אקוסופט

אכן, התוס' סברו כמו צחי. אמנם לי אישית קשה מאד להאמין שההיסטוריה היתה כפי שהם כותבים, ואפילו קשה לי להבין כיצד הם האמינו במה שכתבו. האם באמת סברו שהעולם מתנהל כך? שכך היה בארמונו של אחשוורוש? איני מבין זאת.

שומר פיו ולשונו
שומר מצרות נפשו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-10/3/2004 15:44 לינק ישיר 

מיימוני:
סבורני שלא הבנת אותי נכון. אני לא טוען שהמסורת הזו נכונה!
אני לא מאמין שאסתר יכלה להיות בו זמנית עם אחשוורוש ומרדכי.
טענתי היתה כנגד העיסוק בסוגיית גילוי העריות שהיה כביכול לאסתר. עיסוק מיותר אם מניחים שיתכן שישנם טעויות במסורת. טענתי השניה היתה שלא מדובר רק במדרש אלא במסורת ממש, אלא שהיא היתה מסורת שגויה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-10/3/2004 16:16 לינק ישיר 

.


לפי תרגום הוולגטה, היא היתה בתו המאומצת.

לגבי תרגום השבעים, אני צריך להתייעץ עם מישהו, המלים קשות מדי ;-)




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-10/3/2004 16:52 לינק ישיר 

מואדיב

תירגום וולגטה? זה נראה פשט פשוט. עם מות הוריה לקחה מרדכי לו לבת.

אם לא נדרוש (או נשנה את הגרסה) לבת=לבית, הרי ברור שאימץ אותה. אם כי - וזה "אם כי" גדול מאד - לא ברור מה היה אימוץ זה אצלם.

שומר פיו ולשונו
שומר מצרות נפשו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-11/3/2006 23:33 לינק ישיר 

דומני שיש כאן טעות, הגמרא לא דנה על גילוי עריות של אסתר אלא על עבירה בפרהסיה,
בת ישראל הנבעלת לנכרי בפרהסיה עוברת על חילול ה' אף אם אינה נשואה, ככל עבירות שבתורה.
ועל זה מתרצת הגמרא שכיון שאינה עושה מעשה (קרקע עולם) אינה מחוייבת למסור את נפשה.
ואין לכל זה ענין עם היותה של אסתר נשואה או לא.
אמנם התוספות הקשו למה לא שאלו בצד גילוי עריות, אך לא הגמרא.  מאיר



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > האם אסתר היתה נשואה למרדכי?
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 לדף הבא סך הכל 2 דפים.