בית פורומים בחדרי חרדים

פסק הלכה: אין לאכול מבישולי רוסים בצבא

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-11/3/2004 13:30 לינק ישיר 
פסק הלכה: אין לאכול מבישולי רוסים בצבא

פסק הלכה: אין לאכול מבישולי רוסים בצבא
יום חמישי, 11 במרץ 2004, 9:43 מאת: מערכת וואלה!


הרב יעקב יוסף, בכורו של הרב עובדיה, הסביר שמכיוון שרוב הרוסים אינם יהודים, אסור לחיילים לאכול מתבשיליהם במטבחים צבאיים. בנו מבהיר: הוא התכוון גם לבדואים ודרוזים

פסק הלכה חדש של הרב יעקב יוסף, בנו הבכור של הרב עובדיה יוסף, מרתיח את אנשי הרבנות הצבאית. כתב "מעריב" מדווח כי בשיעור בבית הכנסת "עזרא הסופר" בירושלים, אמר יוסף כי אם חייל רואה שבמטבח יחידתו משרת טבח שעלה מרוסיה, אסור לו לאכול שם, ועליו להסתפק בלחם, גבינות, ירקות וכדומה.


פרסומתדברי יוסף נאמרו אגב דיון באיסור ההלכתי על יהודים לאכול ממאכלי הגויים. ההיגיון שבפסק ההלכה, גורס כי רוב העולים מרוסיה אינם יהודים וכי גם אלו שהתגיירו - עשו זאת בהליך מפוקפק. מכיוון שהחיילים שומרי הכשרות לא יכולים לעשות מחקר על כל טבח וטבח, אמר הרב, אין לאכול מבישוליהם כיוון ש"בספק לא אוכלים טרפות".

ברבנות זעמו כאמור על הדברים, שעלולים "לפגוע בחיילי צה"ל ובאחוות הלוחמים", ואמרו כי בכל מקום שמתעוררת בעיית כשרות היא נפתרת מקומית בצורה רגישה.

הרב יוסף סירב להגיב על הדברים, אך בנו יונתן אמר הבוקר בקול ישראל כי אביו התכוון לכלל עובדי המטבח שאינם יהודים, כלומר גם דרוזים ובדואים. לדבריו, החיילים צריכים לאמת את יהדותם של הטבחים לפני שהם אוכלים בחדר האוכל. יונתן הוסיף, עם זאת, כי "אין כוונה להעליב או לפגוע בשום עולה חדש. אלו הן דרישות ההלכה".


קישורים:
"הרב עובדיה: "כל הצרות באו מהאשכנזים"": http://news.walla.co.il/?w=//470777

"הרב עובדיה: מותר להרוג מי שמזלזל בתלמידי ישיבה" :http://news.walla.co.il/?w=//435616

"הרב עובדיה: שינוי היא חבורת הזבל ושרון בראשה" :http://news.walla.co.il/?w=//353415


http://news.walla.co.il/?w=//517180

(תוקן בכדי להכניס לינקים)

תוקן על ידי - רקנייעס - 11/03/2004 13:36:46



דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-11/3/2004 14:40 לינק ישיר 

וזאת רק בתנאי שהטבח עובד רק לבדו, ואין לו שום סיוע, משום עובד אחר.
זה מצב די היפוטטי (למעט בסיסים מאוד קטנים), וחבל שהרב נזקק לומר הלכה זו.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-11/3/2004 14:51 לינק ישיר 

למה "חבל"? זו הלכה שכל עולל יודע!



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-11/3/2004 15:05 לינק ישיר 

לאנשים אין מושג כמה קשה נפגעים יהודים עולי רוסיה מדברים כאלה.
אני לא רוצה לצאת נגד אף אחד, רק להאיר נקודה נוספת בענין.
בכל פעם שיוצא גל פרסומים על הרוסים הללו, שכולם גויים אנטישמים וכו' וכו', לא חושבים על אלפי אנשים יקרים שניזוקים מכך.
אני מכירה ילדים בחיידר, בנות בבית יעקב ובחורים בישיבות, שנזרקו לעברם הערות ארסיות ביותר. (גויה, שייגץ, מה אתה לומד בחיידר).
אנשים שמתקשים עד מאד להנשא משום שאין בידם את כל התעודות הדרושות והאידיש שלהם אינה מספקת.
כל אלה יהודים יקרים, שחזרו בתשובה בקשיים גדולים ועכשיו סובלים מחוסר קבלה די מוחלט בחברה אצלינו.
חשבו גם עליהם!



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-11/3/2004 15:09 לינק ישיר 

הנושא פה הוא לגבי "בישולי עכו"ם".



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-11/3/2004 15:12 לינק ישיר 

לא נשמע שהרב התכוון לאנשים שאת מדברת עליהם שלומדים בחיידר ובישיבות...
הוא דיבר על אלה שהם כן שייגצים למהדרין, ואין סיבה שלא לפרסם את ההלכה החשובה הזו



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-11/3/2004 15:12 לינק ישיר 

תודה.
ואני חשבתי שהנושא הוא בישולים של טבחים רוסיים.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-11/3/2004 18:37 לינק ישיר 

אינני רב (אפילו לא עם אשתי) ולא פוסק, אבל מיטב זכרוני נפסקה הלכה שלא חיישינן למיעוטא באיסורין. והרי רוב עולי רוסיה הם (עדיין) יהודים. מה, אם כן, הבסיס לפסיקה? אינני בא להתריס, אלא לשאול.
ולולא דמסתפינא אמינא שאפילו היה רוב גויים יש מקום להקל, ולא משום "אחוות לוחים" (לא מצאתי מושג זה בשו"ע) אלא משום איבה, שמצינו ששיקול זה דוחה גם ספק איסורי דאורייתא, ופשיטא שגזירות דרבנן.
(סליחה אם אילצתי מי מיושבי הפורום לחשוב יותר מלימודו).





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/3/2004 00:41 לינק ישיר 

מה שמעניין את אנשי הרב"צ זה אחוות הלוחמים וכו. הלכה ואמונה זה שולי...



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/3/2004 00:53 לינק ישיר 

פה גדול
הבעיה היא שאפילו מנתונים שהסוכנות מפרסמת למעלה מ 50% מהעולים מרוסיה היום אינם יהודים.

כמובן שהבעיה בפסק היא שהכל בתנאי שהוא העובד היחיד במטבח, דבר שלחלוטין לא ייתכן.
אני מתאר לעצמי שהרב יעקב יוסף ניסה לעורר את שומעיו עם אימרה קצת קיצונית, וחבל שכך.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/3/2004 01:20 לינק ישיר 

מאירקה,

מדוע הבעיה היא רק "בתנאי שהטבח עובד רק לבדו, ואין לו שום סיוע, משום עובד אחר"?
ואם יש עימו עוד עובד, אין בעיה?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/3/2004 02:41 לינק ישיר 

יורשים את השליפות האלו בגנים או שזה בא מהחינוך?

ויותר מכך הרי אפילו אם כל עובדי המטבח היו יהודים כשרים באופן ברור ומוחלט הרי אותו רב לא היה אוכל ולא היה שולח את תלמידיו לאכול בחדרי האוכל הללו. אבל בשביל כותרת בעיתון אפשר להשמיץ את חיילי צה"ל שעלו מברית המועצות.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/3/2004 02:52 לינק ישיר 

חוצניק,
אולי יותר מ50 אחוז של העולים בשנתונים האחרונים, אבל אם הרב יוסף דיבר על טבח צבאי ממוצא רוסי, הרי שהקבוצה שמתוכה הוא צריך לבחון את הרוב היא סך כל העולים מרוסיה החיים עמנו בארץ, או לפחות סך כל העולים מרוסיה המשרתים בצה"ל. באלה כמו גם באלה אינם אין רוב לגויים.
אני מסכים להערתך בסוף הודעתך.

יהודי מרחוק,
גם אם אני שותף לביקורת על מידת הלגיטימיות שבהתערבות הרב בעניין זה, הרי ככלות הכל תסכים איית כי אם אכן ישנה כאן (לגוף העניין) בעייה הלכתית (אילו...; תיאורטית), הרי שיש ויש צורך לומר אותה בבירור.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/3/2004 11:26 לינק ישיר 

http://www.maariv.co.il/cache/ART666101.html

תגיד טבח אתה יהודי



הרב יעקב יוסף, בנו של הרב עובדיה, עורר סערה נוספת כאשר פסק שאסור לחיילים לאכול במטבחים צה"ליים בהם משרתים טבחים שעלו מרוסיה * בכירים ברבנות הצבאית התרגזו על הפסיקה, אך הודו שמדובר בסוגיה רגישה * וכיצד הופצו סודות הקבלה בימים האחרונים באלף עותקים?
אבישי בן-חיים

אסור לחיילי צה"ל לאכול במטבחים בהם משרתים חיילים רוסים כטבחים", כך פסק הרב יעקב יוסף, בכור בניו של הרב עובדיה יוסף. בשיעור בבית הכנסת "עזרא הסופר" בירושלים דיבר הרב יוסף, על האיסור ההלכתי על יהודים לאכול מ"בישול גויים" וקבע: אם חייל רואה שיש במטבח צבאי טבח רוסי אסור לו לאכול ועליו להסתפק בלחם, גבינות, ירקות וכדומה. ונימוקו הוא: רבים מהעולים מרוסיה הם גויים, וגם אלה מהם שהתגיירו - גיוריהם מפוקפקים. למרות שגם לדעתו ודאי שחלק מהחיילים הרוסים הם יהודים, החיילים שומרי הכשרות לא יכולים לעשות מחקר על כל טבח וטבח שעלה מרוסיה, ולכן אסור להם לאכול בכל מטבח בו משרת טבח רוסי. "בספק לא אוכלים טריפות", קבע הרב.
ואם לא די בכך, אמר, אסור לאכול מבישולי מטבח צבאי, שעובד בו טבח עולה רוסי, גם כאשר החייל-העולה אינו במטבח, וצריך תחילה להכשיר את הכלים.
הפסיקה הזו הרגיזה בכירים ברבנות הצבאית הראשית. ראשיה ניצבים בפני המציאות המשתנה אשר לא מפסיקה להציק להלכה היהודית. בחיים האזרחיים עוד יכולים הרבנים להדחיק, למשל, את בעיית החיים המשותפים עם חילונים, באמצעות מסלולי חיים נפרדים כמעט לגמרי, החל ממערכות החינוך השונות ועד לשכונות המגורים הנבדלות. בצה"ל, לעומת זאת אין ברירה אלא להתמודד עם הבעיות ולנסות למצוא נוסחה לדו-קיום.
אם פעם נדרשה הרבנות הצבאית הראשית לתת מענה לאתגר המגע ההדוק של חיילים דתיים עם חיילים חילונים ועם חיילות בנות, הרי שבשנים האחרונות נולדה בעיה חדשה. ההלכה היהודית, במאמץ למנוע אפשרות לדוקיום הדוק בין יהודים לגויים, הנפיקה "חוקי הרחקה", שאחד המרכזיים בהם הוא האיסור לאכול מבישול גויים. בצבא קשה להתמודד עם האיסור הזה, המחמיר בשל המספר הגדול של חיילים מעולי חבר העמים, שעל פי ההלכה אינם יהודים, אך מקפידים על מילוי המצווה האזרחית של שירות בצבא הגנה לישראל. אחוז גבוה מהם ביחידות קרביות, וחלקם כטבחים.
אז מה עושה הרבנות הצבאית? ראש ענף הכשרות ברבנות הצבאית, הרב יהודה מחפוד, נדרש לאחרונה לשאלה כיצד צריכים לנהוג חיילים שבמטבח היחידה שלהם משרת טבח שעלה מרוסיה, שלא ידוע לחבריו ליחידה אם הוא יהודי. הרב השיב כי מדובר בבעיה רגישה, שהרבנות הצבאית לא יכולה להתמודד איתה בכתובים, בשל הסערה שהיא תעורר. הוא המליץ לחיילים לברר בעדינות עם כל טבח עולה אם הוא יהודי או לא, ולנהוג בהתאם. מתשובת הרב עולה, כי בניגוד למטבחים אזרחיים, בהם מבררים את דתם של הטבחים, דבר המאפשר נקיטת צעדים שיכשירו את בישולי הגויים שביניהם, בצבא לא תמיד נעים לשאול.
בכיר ברבנות הצבאית אמר כי מדובר בהמלצה המנוגדת להנחיות הרבנות, "המודעת היטב לרגישות הנושא, ובכל עת, מקום וזמן שנדרש פתרון הלכתי יודעת לתתו". הבכיר ביקש להדגיש כי הרבנות הצבאית מתכבדת ברמת כשרות המזון המוגש לחיילי צה"ל, ותקף את קביעתו של הרב יעקב יוסף.
"אין זו הפעם הראשונה שהרב יעקב יוסף פוסל כל עניין שבקדושה בצה"ל", אמר הבכיר, והוסיף כי "הרבנות הצבאית העלתה פסילות קודמות שלו בפני אביו, הגאון הרב עובדיה יוסף שליט"א, אשר פסל את פסילותיו". הרב יעקב יוסף סירב להגיב על הדברים. בנו, יונתן יוסף ביקש להדגיש כי בפסיקת אביו "אין שום כוונה להעליב או לפגוע בשום עולה חדש, אלא שאלה הן דרישות ההלכה".

סודות הקבלה נחשפים
הכל החל לפני מספר שבתות ברחבת הכותל המערבי. למקום הזדמנו שניים מחשובי המקובלים של זמננו. המבוגר יותר ניגש לצעיר ממנו, ששמו נלחש בין המקובלים כמי שנמנה על השורה הראשונה של גאוני הדור, וכמי שמחזיק במסורות הסודיות "איש מפי איש" של הנוסחאות הקבליות איך להגיע לכוחות על-טבעיים. השיחה התארכה ונכללה בה הפנייה המפורשת "אני יודע שאתה יודע, האם תלמד אותי? ". מהשיחה הזו נולד טקסט קבלי לא קצר, מעין חוברת הדרכה בעניין "האופן להשגת כוחות על טבעיים". הוא נפתח במילים: "לכבוד הרב המקובל וכו' כפי בקשתו. . . עליו לדעת שכדי להשיג באמת כוחות על-טבעיים אין מספיק לקרוא בקריאה פשוטה, אלא צריך להתעמק בדברים, להבין אותם היטב וידע שכמה מהדברים הכתובים הם דברים שעברו בסוד גדול מפה לאוזן מזה דורות רבים, וכמה אנשים שלמדו כראוי השיגו באמת כוחות כאלו".
בהמשך החוברת מופיעה אזהרה חריפה לשמור על סודיות. "ברור הדבר שחוברת זו נמסרת לידו על דעת שלא למוסרה לשום אדם ללא שום יוצא מן הכלל", נכתב שם, "והדברים היותר סודיים אין לך רשות ללמד אפילו בעל פה לשום אדם, אבל הדברים הפחות סודיים ברשותך ללמד בעל פה בלבד".
המקובל המחבר העלה חשש כי הדברים יגיעו לידי אנשים לא ראויים, שישיגו באמצעותה כוחות על-טבעיים והזהיר: "הגם שכמה חלקים מהחוברת כבר נמצאים בספרים מסוימים אבל ריכוז הדברים בבת אחת ולימודם באופן רצוף, כוחו פלאי מאוד להשגת כוחות על-טבעיים, ואין כדאי שיגיעו הדברים לידיים של מי שאינו ראוי לזה. אין לי את הבירור לידע את יכולתך לדעת מי ראוי לזה ומי לא, ולכן אין ברשותך להעביר את החוברת כלל לאחרים. הכלל הראשון להיות ראוי אל הדברים, להיות כל מטרתו של האדם בהשגת הכוחות העל-טבעיים אך ורק כדי לעשות את רצון השם יתברך, בין במצוות של בין אדם למקום ובין במצוות של בין אדם לחברו. לעזור לאחרים ולא חס וחלילה להשגת כבוד או כסף".

ממה חוששים הרבנים?
האזהרה מפני חשיפת סודות הקבלה מלווה כצל עקשן את לומדיה. הנימוק בו בחר המקובל המחבר - חשש מאנשים שישתמשו בכוחות העל-טבעיים לצרכים לא ראויים - הוא לא הבולט שבהם. בדרך כלל מוסבר שמי שנוגע בסודות הקבלה בלא הכנה מספקת עלול להשתגע. אבל למה? אולי לא רק החוויה המיסטית מפחידה את הממסד הרבני אלא דווקא יסודות הקבלה העיונית ובעיקר תורת האלוהות הקבלית. במרכז התיאוריות הקבליות לגבי מבנה האלוהות, עומדת התפיסה כי האל לכאורה מורכב משני חלקים, אחד נסתר שאין מושג מהו והוא מכונה "אין סוף", והשני המשתלשל ממנו, מתגלה ופעיל ובא לידי ביטוי ב"עשר הספירות" המפורסמות. החששות מרובים, ביניהם: לומדים שטחיים עלולים להפוך את האל לדמות גשמית, או להסיק מסקנה כופרנית אחרת על פיה יש יותר מכוח עליון אחד, כדוגמת השילוש הנוצרי. ועוד חשש: צניעותם של לומדים שאינם בוגרים מספיק עלולה להיפגם כתוצאה מהמפגש עם הדימויים המיניים הרווחים בספרות הקבלה, למשל אלו הממשילים את "הספירות" לאברי הגוף, בכלל זה אברי המין, ואת "השכינה" לנקבה.
אבל למרות האזהרות והחששות, ולמרות שלא ממש ברור איך ולמה, הטקסט הקבלי הסודי שהתגלגל בתחילה במספר עותקים מצומצם, הודפס בימים האחרונים בכאלף עותקים. הם מופצים בחוברת קצרה ותמימה למראה בת 30 עמודים, המופיעה תחת השם: "מדרכי העלייה". מהטקסט המקורי הושמטה רק ההקדמה וההסבר המפורש כי מדובר במתכון להשגת כוחות על-טבעיים. המתעניינים במיוחד ושואפי ידיעת החן יוכלו לעיין בו, כשיפורסם במלואו ביום שני במדור "כניסת השבת" באתר "מעריב" באינטרנט.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/3/2004 11:36 לינק ישיר 

בשנת שמיטה האחרונה היה מאבק בין שארית-ישראל לבין מערכת כשרות שמזוהה עם הרב עובדיה יוסף לגבי השליטה בבתי המלון בירושלים הכל מתחיל ונגמר בכסף



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/3/2004 11:46 לינק ישיר 

לגבי מה שכתבתי -
האם אני לא זוכר טוב ? מספיק סיוע קל (כמו הדלקת האש) על מנת שהבישול לא ייקרא בישול עכו"ם. לפחות לפי"ד הרמ"א.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > אקטואליה וחדשות > בחדרי חרדים > פסק הלכה: אין לאכול מבישולי רוסים בצבא
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 לדף הבא סך הכל 2 דפים.