בית פורומים עצור כאן חושבים

קהל עדת ירושלים - "המתמידים"

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-11/4/2004 01:31 לינק ישיר 
קהל עדת ירושלים - "המתמידים"

ישנה קהילה בקרב הציבור בירושלמי שנקראצ "קהל עדת ירושלים" או "המתמידים".
חבריה הם יהודים ירושלמיים שהחליטו לשנות את דרכי הלימוד והמחשבה לרציונליות ואמיתיות.
הם מחפשים להסביר טעמים למצוות,הם עוסקים במקרא בעיון,בספרי פילוסופיה.
קנאי ירושלים נאבקים בהם. והם גם דוגלים בשמחת חיים והנאה מהחיים,דבר שיש לא מעט המתנגדים לו מבין הקנאים,לפחות מבחינה אידאולוגית.
הם מוציאים קונטרס שנקרא "תורתי בקרבם" ושם מתורת רבם - ר' לייב מינצברג.
שם מוסברים עניני המועדים.(בינתיים יצא על המועדים)
גם ר' שמואל ברנד מחבר "ביאורי עדות" ו"באורי מרובה " נמנה על קהילתם.
ראוי ליחד אשכול לתורתם ולסגנון שלהם בפורום זה.מי שמכיר ויכול לספר על דרכם יותר ועל ההבדלים המדויקים בינם לבין בית מדרשו של ר' גדליה מוזמן לעשות זאת.
אגב- נפתחת ישיבה ליטאית שקשורה למהלך שלהם בזמן הבא עלינו לטובה.



דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-11/4/2004 02:01 לינק ישיר 

עד כמה שידוע לי מ"יד שניה" על פי השמועה והחוברות שקראתי, התופעה ברוכה והיא משמשת שלב של פתיחות אינטואיטיבית, דהיינו עדיין ללא ניתוח אנליטי ועם ניסיון ל"חיות בשלום" עם כל המסורות שבחרדיות.

אם כי כאמור איני מכיר כל כך ובכלל איני מומחה סוציולוגי, אך ניתן ללמוד מתוצאות. עצם העובדה שתופעה זו מרתיחה את הזועקים: "מי שמך לחושב?" הוא סימן טוב. כן, מסביבי יש לי חברים ומכרים רבים "מאסמידימניקערס" והם עושים רושם חיובי ביותר.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-11/4/2004 02:04 לינק ישיר 

ישרן,
שבוע טוב ומועדים לשמחה.

יש בעיה עם הנאות החיים, שהם מביאים לעריות.
תוכל להרחיב עוד יותר?

תוקן על ידי - עכנאי - 11/04/2004 2:07:33



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-11/4/2004 02:20 לינק ישיר 

שבוע טוב ומועדים לשמחה לכולם.

עיסוק בטעמי המצוות:

"מפני מה לא נתגלו טעמי תורה, שהרי שתי מקראות נתגלו טעמן נכשל בהן גדול העולם. כתיב 'לא ירבה לו נשים', אמר שלמה: אני ארבה ולא אסור, וכתיב 'ויהי לעת זקנת שלמה נשיו הטו את לבבו'. וכתיב 'לא ירבה לו סוסים', ואמר שלמה: אני ארבה ולא אשיב וכתיב 'ותצא מרכבה ממצרים בשש' וגו'.

סנהדרין כא ע"ב



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-11/4/2004 02:50 לינק ישיר 

מה קשה? צריך לעיין בהם אך כדי שישארו בספק לא גילו אותם בודאות.זה רמב"ם מפורש בסוף הלכות תמורה (וגם מעילה ?). ושלמה חקר כל המצוות ואפילו פרה אדומה.ואכמ"ל.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-11/4/2004 08:30 לינק ישיר 

עכנאי,

בדיוק על מאמר חז"ל זה שמעתי בשם רבם של המתמידים רל"מ ששאל אכן מפני מה לא גילתה תורה ה"טעם" רק במצוות אלו? והשיב שבשאר המצוות הטעם מובן מהמצוה עצמה ואילו באלה של מצוות המלך אין בדברים עצמם מצוה אלא מ"טעם" שמא יסור לבבו ודפח"ח.

לפי אותו הכיוון התבאר באחד האשכולות [בנושא פרה אדומה] שיש הבדל בין "טעם" שהוא היבט חיצוני כ"טעימה" לבין משמעות המצוה. לא לגזול מחמת שזה משייך את הדבר להיכן שהוא בלתי מתאים מהיותו מפר את בעלות בעליו, אינו "טעם" אלא זה פירושו של המצוה למבין את שהוא קורא בדיוק כפי שתאמר על תרגום המילים "לא תגזול" שאינו "טעם" אלא זה מה שכתוב. אך כמובן דרושים משקפי קריאה שהם מהות האדם ומלאכו שכליאל!



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-11/4/2004 09:14 לינק ישיר 

ישרן

היתה עליהם כתבה ב"משפחה"(אין לי סורק אז אני לא יכול להעלות)



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-11/4/2004 09:18 לינק ישיר 

הבב"ת,

גם אם יהיה לך סורק, נא הבא רק את התמצית בכמה משפטים, כי לדיון ענייני [ולפורום] מפריעים העטיפות שבמאמרי העיתונים.

[אגב, ישרן יודע על הכתבה כפי שכתב בהודעה אחרת ואולי דווקא התעורר על ידה.]



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-11/4/2004 10:19 לינק ישיר 

בעניין טעמי המצוות.

אינני מבין כלל מדוע יש לעדה החרדית בעיה עם העיסוק בנושא זה, שהרי גדולי ישראל עסקו בכך, הרמב"ם, הרמב"ן, בעל ספר החינוך, גדולי החסידות, המקובלים ועוד ועוד.

למעשה אפילו כבר חז"ל עסקו בכך, וניתן למצוא הרבה טעמי מצוות בספרות התלמודית, כמו למשל: מה טעם אסרה תורה לבוא על נידה ? כדי שתהא חביבה על בעלה כל פעם מחדש; או מה טעם התורה טימאה עצמות אדם ? כדי שלא יעשה מעצמות אביו ואמו כלי סעודה וכיו"ב. (ציטטתי מהזכרון, מן הסתם יש קצת שינויים במקור)

השאלה היא לא האם מותר לדרוש טעמא דקרא או לא, השאלה היא האם מותר לעשות זאת ולהסיק מכך מסקנות מעשיות. אם אדם רק דורש את טעמי המצוות כדי להבין את הרציונליות שבהן, ועל ידי כך להתחזק בקיום המצוות הרי שאין בכך שום דבר רע. הבעיה מתחילה כאשר עושים זאת מתוך מטרה לבטל את המצוות.

ומי לנו גדול מהרב"ם, שבמורה נבוכים נתן הרבה מאוד טעמים היסטוריים למצוות, כמו למשל שהאיסור לבשל בשר בחלב הוא משום שכך נהגו בעבר עובדי עבודה זרה, או שטעם הקרבנות הוא אך ורק כדי להרחיק את ישראל מהקרבת קרבנות לאלילים - ואולם במשנה תורה הוא פסק להלכה שמצוות אלו אינן בטלות לעתיד לבוא, אלא הן נצחיות. (וע' בהרחבה במאמרו של י' לוינגר בספר הרמב"ם כפוסק ופילוסוף)

עוד חשוב לזכור, כי יש חילוק מהותי בין מצוות דאורייתא לבין מצוות מדרבנן. במקרה האחרון יש אכן זכות מלאה לבית דין לדרוש מה הטעם של תקנה מקורית, ובמקרים מסויימים לבטל אותה. (ויש בכך הרבה פרטי דינים, ע' אנצ' תלמודית, ערך "אין בית דין יכול לבטל...")



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-11/4/2004 10:39 לינק ישיר 

לווטו- לא יכול להיות שהפשט ב"פן" הוא אולי כמו שיש לומר ב"שמא " של חכמים ,שזו בעיה בעצם המעשה רק מנוסחת בהשלכה הכי קיצונית שלה?
לרב צעיר- זו בדיוק המחלוקת בחז"ל אם דרשינן טעמא דקרא- להשלכות מעשיות.
2 נקודות בנוגע למתמידים- הבנתי מלימוד אצל אחד הרמ"ים שם שההבדל בינם לבין ר' גדליה הוא שר' גדליה מסביר עם החושים- תחושה מיידית מהמעשה רק היא יכולה להיות הטעם.יפה,מעורר התפעלות-סוג טעמים כאלו.והוא בודק לפי התחושות שקימות אצלו.
אצל המתמידים(איני יודע אם אצל כולם) יכולים להיות הסברים שדורשים יותר חשיבה עמוקה,שלא ניכרים בהרגשה פשוטה.שדורשים ישיבה על המדוכה של המצווה.
המשפט "מצוות לא צריכות כוונה"- לכאורה מצדד לדרכו של ר' גדליה.
ועוד ענין- נראה שהם לא ממש מעמידים את כל הנחות היסוד של החיים שלהם בבירור רציונלי-כמו לבוש או שפה או הפרות הקדושות של הציבור-
גדוילים וכדו'.מי שיודע אחרת יאמר.
פעם נשאל אחד הת"ח שם- מדוע הם לא לומדים הרב קוק שהתעסק בהבנה והוא טען שזה יבלבל לו את הנוער מההשקפה הברורה.
ומי שמכיר את עמדתם בקשר לציונות גם מוזמן לכתוב.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-11/4/2004 10:56 לינק ישיר 

אבקש מכל מי שיכול לעשות עמי חסד ולהעלות לפחות את הקטעים הרלבנטיים מהכתבה בסורק, שיעשה זאת.

ושאלת תם - האם ישיבת המתמידים אינה ישיבה של חוגי 'העדה החרדית'?

אם כן הוא, האם חוגים אלו 'עוקפים' במובנים מסויימים את החרדיות ה'יתד'ית המתונה יותר, לכאורה?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-11/4/2004 10:58 לינק ישיר 

אחד משם אמר- אנחנו הכי שחורים שיש - מה הם יכולים לומר לנו- אתם פורצים? אנחנו התחלנו עם זה.זו העוצמה שיש למהלך שלהם.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-11/4/2004 11:24 לינק ישיר 

ישרן.

אני יודע שזו מחלוקת אצל חז"ל (בין ר' יהודה לרשב"י), וציינתי את מה שנפסק להלכה, כלומר דלא כרשב"י שדרש טעמא דקרא.

אמנם, עלי לציין שישנם חריגים לכלל זה, כמו למשל ההלכה שחייב אדם לכתוב לעצמו ספר תורה, שעל כך כתב הרא"ש שמכיוון שטעם המצווה לכתוב ס"ת כדי ללמוד ממנו, וכיום אנו לומדים מספרים, המצווה היא דווקא לקנות ספרי ש"ס ופוסקים ! (אמנם, יש מחלוקת אחרונים בביאור שיטתו, אולם פוק חזי מאי עמא דבר !)



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-11/4/2004 12:45 לינק ישיר 


ידידי,

אנסה לענות בקיצור לבקשתך:

המתמידים התחילו כישיבה ירושלמית אחת מיני רבות ומי ששזוכר הם גם היו מארגנים טיולים לבני הנוער הירושלמי למקומות הקדושים וככה הם קנו לעצמם הרבה בני נוער נמשכו לחבורות שלהם
(אגב, לא פעם על חשבון החסידות המקורית של ההורים דבר שהוביל למתח לא קטן בין ההורים לילדים)

אחרי שהירושלמים לא מצאו את עצמם, הם התרכזו סביב הישיבה והתחילו להקים לעצמם מעין חסידות - והיום רוב הנמנים עליה נוהגים מנהגי חסידות (שטריימל, נוסח ספרד כללי וכו').

ההפיכה לחסידות נעשתה בשלבים כאשר השיא היה שינוי השם ל"קהל עדת ירושלים" שאז היה ברור שהם יותר חסידות מאשר ישיבה.....

וכמובן שכל חסידות צריכה גם רעבע ואכן הגר"ל מינצברג משמש כמעין רעבע אבל סגנון הנהגתו הוא יותר של ראש חבורה היינו לא מקבל קוויטלך וכו', התואר שם הוא מרן רבנו שליט"א ולא כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א ועוד הבדלים קטנים ולא חשובים במיוחד.....

ולסיום, לידיעתך רוב המחלוקת היא לא על עניין דרך הלימוד אלא יותר על עניין "לקיחת הכספים" אשר פעם היו המתמידים חלק מ"העדה" ונמנעו לקחת כספים מהמדינה עד שהתחילו לקחת ולהשתתף בבחירות דבר שהוביל את הקנאים שבהם לפרוש מהמתמידים ולהקים לעצמם קהילה ירושלמית באותו סגנון אך שכפופה ל"עדה" - "קהל אנ"ש ירושלים", "תפארת ירושלים".

מספיק בינתיים



יהויפיץ



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-11/4/2004 13:18 לינק ישיר 

רק תיקון קטן יהויפיץ

התואר שם הוא לא 'מרן רבנו שליט"א' וגם לא 'כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א' אלא פשוט 'לייבל' .



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-11/4/2004 13:22 לינק ישיר 

תודה רבה לאספקלריה וליהופיץ -

אגב, המדובר בחבר'ה שנוהגים לחבוש בפורים תרבוש תורכי אדום, נכון?

חוצמזה, האם בנוסף לעניין לקיחת הכסף מהמדינה, לא ניתן לאפיין את ישיבות ה'עדה' במאפיינים שמרניים יותר?

שמעתי למשל שבחלק מהחדרים הליטאיים מלמדים קצת לימודי חול, או שהלימודים, לפחות אצל הליטאים אינם באידיש, לרב.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > קהל עדת ירושלים - "המתמידים"
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 4 5 לדף הבא סך הכל 5 דפים.