בית פורומים עצור כאן חושבים

הדפסת כסף

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-24/10/2011 00:08 לינק ישיר 

לרב דינו
לפי הבנתי, השאלה כאן באשכול לא מה קורה אחר שערך הכסף השתנה, אלא מה הדין בכסף שתכונתו לרדת תמיד (בערכו) כי הממשלה מדפיסה תמיד עוד שטרות.

מה שנכתב כאן בשם ר"מ פיינשטיין "מה שבדיני ריבית אנחנו הולכים לפי השטרות שלנו, זו גזירת הכתוב" לא מובן לי.
לכאורה זו תקנה דרבנן של סאה בסאה או אולי צד אחד בריבית. מדאורייתא הרי מותר להצמיד את ההלואה למדד יוקר המחיה או לכל סוג פירא, כך שאין משמעות למה דין מטבע מודרנית מדאורייתא, שכן אם מצמיד לערך המטבע יחול לפי ערך המטבע, ואם מצמיד לדבר אחר יחול לפיו.

אולי "גזירת הכתוב" הכוונה לדרבנן, שיש להלוות רק טיבא ולא פירא.
תקנו אותי האם אם אני טועה.

תוקן על ידי פינגווינאי ב- 24/10/2011 00:17:05




דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-24/10/2011 09:06 לינק ישיר 

פינגווינאי כתב:
לרב דינו
לפי הבנתי, השאלה כאן באשכול לא מה קורה אחר שערך הכסף השתנה, אלא מה הדין בכסף שתכונתו לרדת תמיד (בערכו) כי הממשלה מדפיסה תמיד עוד שטרות.

מה שנכתב כאן בשם ר"מ פיינשטיין "מה שבדיני ריבית אנחנו הולכים לפי השטרות שלנו, זו גזירת הכתוב" לא מובן לי.
לכאורה זו תקנה דרבנן של סאה בסאה או אולי צד אחד בריבית. מדאורייתא הרי מותר להצמיד את ההלואה למדד יוקר המחיה או לכל סוג פירא, כך שאין משמעות למה דין מטבע מודרנית מדאורייתא, שכן אם מצמיד לערך המטבע יחול לפי ערך המטבע, ואם מצמיד לדבר אחר יחול לפיו.
אולי "גזירת הכתוב" הכוונה לדרבנן, שיש להלוות רק טיבא ולא פירא.
תקנו אותי האם אם אני טועה.

תוקן על ידי פינגווינאי ב- 24/10/2011 00:17:05



הבה נתחיל בכך שהמשפט שהדגשתי למעלה - אינו נכון.


וממה נפשך, אם אתה משווה את ערך הכסף לערכה של המתכת (זהב או כסף), הרי עינינו הרואות שמחירים גם יורד - כלומר, ערכו של הכסף העובר לסוחר גדל ביחס אליהם.
וכן בכל דרך אחרת למדוד את ערכו של הכסף.








דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/10/2011 09:24 לינק ישיר 

מואדיב כתב:

וממה נפשך, אם אתה משווה את ערך הכסף לערכה של המתכת (זהב או כסף), הרי עינינו הרואות שמחירים גם יורד - כלומר, ערכו של הכסף העובר לסוחר גדל ביחס אליהם. וכן בכל דרך אחרת למדוד את ערכו של הכסף.

כל סחורה מחירה עולה ויורד לפי היצע/ביקוש, כולל כסף וזהב, וכולל מטבעות של מדינה מסוימת. (ביקוש לסחור באותה מדינה)
המיוחד בכסף המודרני זה שהמדינה מדפיסה תמיד עוד כסף, ולכן לטווח ארוך מחירו יורד בהתמדה. בשאר הסחורות זה לא קיים.




דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-24/10/2011 10:21 לינק ישיר 

פינגווינאי כתב:

וממה נפשך, אם אתה משווה את ערך הכסף לערכה של המתכת (זהב או כסף), הרי עינינו הרואות שמחירים גם יורד - כלומר, ערכו של הכסף העובר לסוחר גדל ביחס אליהם. וכן בכל דרך אחרת למדוד את ערכו של הכסף.

כל סחורה מחירה עולה ויורד לפי היצע/ביקוש, כולל כסף וזהב, וכולל מטבעות של מדינה מסוימת. (ביקוש לסחור באותה מדינה)
המיוחד בכסף המודרני זה שהמדינה מדפיסה תמיד עוד כסף, ולכן לטווח ארוך מחירו יורד בהתמדה. בשאר הסחורות זה לא קיים.




1.
שים לב לדבריך: ראשית כתבת כי המטבע של מדינה הוא סוג של סחורה, ואחר כך - קבעת שלטווח ארוך מחירו תמיד יורד, שלא כמו שאר הסחורות.
כלומר, הוא סחורה- אבל מתנהג שלא כמו שאר הסחורות.

כאן אני רוצה לדייק: מטבע של מדינה יכול להיות סחורה, רק כאשר אתה יוצא ומתבונן בו מבחוץ. אנשים לא מוכרים שקלים ומשלמים עבורם בשקלים, אלא במטבעות של מדינה אחרת. מי שקונה או מוכר דולרים של ארה"ב, עושה זאת כנגד משהו אחר. אבל ברגע בו אתה מתייחס למטבע עובר לסוחר כאל סחורה עצמה - כל דיני התורה לגבי כסף לא שייכים יותר לגביו. ברגע בו זו סחורה - זה סאה. במצב זה, גם לא תוכל להלוות למישהו מאה שקל, משום שכאשר הוא יחזיר לך מאה שקל, זה סאה בסאה, ואכמ"ל.

2.
ההנחה שלך כי ערך המטבע תמיד יורד, נכונה רק בתקופה של צמיחה. אמת, כל מי שמתבונן בעולם המערבי בשנים שמאז מלחמת העולם, רואה שכמעט תמיד היתה אינפלציה חיובית, ברמה כזו או אחרת. כלומר - ערך הכסף כמעט תמיד ירד.

אבל הדבר אינו הכרחי ואינו חוק טבע. קח כדוגמא מהשנים האחרונות את יפן בשנות ה-90. ערך הכסף דוקא עלה, ותופעת הדפלציה הפכה לסכנה וגרמה לממשלה היפנית להתערב בצורה דרסטית בכלכלה היפנית. גם הונג-קונג, אך לפני פחות מעשור, חוותה כמה שנים של דפלציה. תמיד ניתן גם לחזור לדוגמא החביבה עלי - אנגליה בין שתי מלחמות העולם, ותודה למר ו. צ'רצ'יל.


(תוקנו שגיאות הקלדה)


תוקן על ידי מואדיב ב- 24/10/2011 11:03:52




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/10/2011 10:27 לינק ישיר 

אגב, ערכן הריאלי של חמש המתכות התעשייתיות המובילות ירד בעשורים האחרונים. במונחים ריאליים, נראה לי שיש ירידה דרסטית חדה בערכן של הסחורות החקלאיות מאז המהפיכה התעשייתית.


תוקן על ידי xibolaiyu ב- 24/10/2011 10:34:38




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/10/2011 11:27 לינק ישיר 

האם אין הדולר נסחר לאחורנה במחיר שיא של כל הזמנים.
אולי אתה מתכוין לזה.
אם ארצות הברית תחליט לחזור להצמדה לזהב, כלומר לגבות את כל הסכום שהיא הדפיסה בכמות הזהב שיש לה, מחיר הזהב יעלה ל-$23,000 לאונקיה לעומת כ-$1,350 (המחיר באוקטובר 2010). זאת מפני שעל כל דולר היא תצטרך לשלם את מחירו בזהב ומאחר שהדפיסה כמויות אדירות של דולרים מאז הביטול הרשמי של ההצמדה לזהב, ערכו של כל דולר יורד.
מקור: ויקופדיה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/10/2011 11:57 לינק ישיר 

אכן, גם ה"דולר" הוא גימטריה של שמי. תודה לך, ייתכן.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/10/2011 13:14 לינק ישיר 

כנראה טעיתי בהגדרה/ניסוח.
אך עדיין, לדעתי, יש חילוק בין הכסף המודרני לבין מה שהביא הרב הדינוזאור מהגמ' בסוגיית מלוה על המטבע והוסיפו עליו.



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-24/10/2011 13:27 לינק ישיר 

פינגווינאי כתב:
לפני כמה שנים שאלתי את ר' יצחק ברנד (עמנואל), מה דעתו על היתר עיסקה.
והוא ענה לי שהערמה לא מועילה, וכדברי רב יוסף גאון וכו', אך נראה לו שאין איסור ריבית בכסף של היום, כיוון שערכו אינו אמיתי (אינו בתקן הזהב, או צמוד לסחורה ממשית כלשהי).


דבריו\תירוציו הם אתו ערמה, הרי בתכלס אנו משלמים ריבית, התורה רצתה למנוע לשלם ריבית כי אז הדרך לאבדון ולחורבן המשפחה וודאית, אז מה לי באיזה דרך אתה משלם את הריבית, או בעיסקה או בתירוץ שערכו אינו אמיתי, (שזה סתם לא נכון מה פירוש אין לו ערך, מי קובע את הערך של הזהב ? הכלל הפשוט שיש ערך אמיתי מעצמו אך ורק לאוויר מים ואוכל ואדמה\גג על הראש, כל שאר הדברים (זהב כסף יהלומים וכל שאר הדברים שהם באים לסחר לחליפין וכדומה) אין להם ערך עצמי, זה רק קביעת האדם להקל על הסחר, במקום שאני אשלם חלב בשביל חיטה וכדומה, 



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/10/2011 13:46 לינק ישיר 

הלינק לדברי רב יוסף גאון שבור.
הלינק המתוקן כאן



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-24/10/2011 13:58 לינק ישיר 

maxmen כתב:
[quote]לפני כמה שנים שאלתי את ר' יצחק ברנד (עמנואל), מה דעתו על היתר עיסקה.
והוא ענה לי שהערמה לא מועילה, וכדברי רב יוסף גאון וכו', אך נראה לו שאין איסור ריבית בכסף של היום, כיוון שערכו אינו אמיתי.[/quote]

דבריו\תירוציו הם אתו ערמה, הרי בתכלס אנו משלמים ריבית, התורה רצתה למנוע לשלם ריבית כי אז הדרך לאבדון ולחורבן המשפחה וודאית, אז מה לי באיזה דרך אתה משלם את הריבית, או בעיסקה או בתירוץ שערכו אינו אמיתי

הערמה זה לעשות תחבולות כדי לעקוף את מצוות התורה, ועל זה אומר רב יוסף גאון שאינו מועיל ויש בזה עוד חילול ה'.
כשהמציאות השתנתה, וטעם האיסור לא שייך יותר, זה לא הערמה, אלא יש לדון מצד האם אומרים בטל הטעם בטל הדין בדאורייתא, או האם התורה דברה גם על המציאות החדשה.

במקרה זה, לענ"ד, הטעם לא בטל. (לכן סביר שהדין חל גם במציאות היום)
לענ"ד ר' יצחק ברנד אינו צודק בזה, אך הבאתי את דעתו.

תוקן על ידי פינגווינאי ב- 24/10/2011 14:07:20





דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מחובר
נשלח ב-24/10/2011 14:19 לינק ישיר 

אני רואה שנפלה ט"ס בדברי.
צ"ל האם אין הזהב נסחר לאחורנה במחיר שיא של כל הזמנים.
זו תגובה לדברי שיבולייהו "אגב, ערכן הריאלי של חמש המתכות התעשייתיות המובילות ירד בעשורים האחרונים".
ט.ל.ח.


תוקן על ידי ייתכן ב- 24/10/2011 14:20:40




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/10/2011 14:34 לינק ישיר 

ייתכן,

מה פרויד אהובך היה אומר על זה שהחלפת זהב ב"דולר" ?!
האם אתה מתחיל לעשות טעויות שיגרמו לנו להחליף אותך במישהו אחר ?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/10/2011 11:11 לינק ישיר 

יש התעסקות בענינים האלה של מכון כת"ר כלכלה ע"פ תורה זה האתר שלהם http://www.keter.org.il/

תוקן על ידי זוכמיר123 ב- 27/10/2011 11:11:36

דוד מלך ישראל חי וקיים




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-27/10/2011 12:30 לינק ישיר 

ראשית אני חושב שאין מנוס מלהתייחס למתכות יקרות בתור פירות, אי אפשר לקנות איתן במכולת והם לא משמשות כהילך חוקי או מעשי.
יש הבדל עקרוני בין כסף בימינו לבעבר, לזהב ולמתכות יקרות אחרות יש ערך עצמי (והא ראיה שממשיכים להחזיק בהם גם כאשר הם אינם מתפקדים ככסף) וגם לא ניתן ליצרם בצורה מלאכותית.
הכסף בימינו בסך הכל משקף את שווי הסחורה שניתן לקנות איתו (אם ניקח משק סגור שבו סוחרים אך ורק בתפוזים ותפוחים כל תפוז = 2 תפוחים ויש במערכת 1,000 תפוזים ו 4,000 תפוחים, והכנסנו לשם כסף נייר בכמות של 1,000 יחידות ואנו כופים על כל האנשים לא לעשות חליפין אלא למכור ולקנות באמצעות הכסף, כל יחידה תהיה שווה תפוז וארבע תפוחים (כלומר 3 תפוזים או 6 תפוחים), אם נכפיל את כמות הכסף שוויו ירד בהתאם), אחד מהדברים שממשלות ובנקים מרכזיים עושים ללא הרף (וביחוד ב3 השנים האחרונות) הוא שחיקת ערך הכסף על ידי הגדלת כמותו מעבר לגידול בפעילות במשק.
זה מצב חדש שלא היה קיים בימי חז"ל.
בימי חז"ל כאשר המלך הפחית את כמות המתכת היקרה במטבעותיו ערך המטבע ירד בהתאם ומחירי המוצרים עלו, זו בדרך כלל פשוט הייתה דרך מנומסת לפשיטת רגל כי את חובות הכתר החזירו לפי הערך הישן (מה שקרוי בימינו תספורת).



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > הדפסת כסף
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
לדף הקודם 1 2 3 ... 18 19 20 לדף הבא סך הכל 20 דפים.