בית פורומים עצור כאן חושבים

ר' ברני'ו - בנו של ר' ישראל מרוזיו

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-24/6/2004 08:49 לינק ישיר 

מפי השמועה דוד אסף (מחבר הספר על בית רוז'ין) הולך לטפל בנושא זה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-29/6/2004 03:21 לינק ישיר 

שושן 10 נתן תיאור הלקוח ברובו מספר החסידות של אהרן מרכוס, הסיפור על מה שקרה בקידוש התהלך בפולין, ובליציה היו כאלו משושלת דז'קוב שהדביקו את זה על הרבי מקוצק, בכל מקרה תיאור מפורט ומכתב חשוב בעניין נמצא בספרו של יצחק רפאל על חסידות וחסידים



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-29/6/2004 15:12 לינק ישיר 

בספר על חסידים ועל חסידות מאת יצחק רפאלי, יש מסמך היסטורי מאת הגבאי של האדמו"ר מסדיגורה ר' אברהם יעקב זצ"ל, ששלח אל ר' ניסן ב"ק בירושלים, ובה הוא מתאר באופן מפורט כל מה שקרה.

אני ממליץ בחום לקרוא את זה, כי לדעתי גם אם המכתב אינו אוטנטי(?), הרי זה נותן אור על מהלך הרוח בין החסידים, ועל גירסתם בסיפור המעשה



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-29/6/2004 15:45 לינק ישיר 

כוכב,

אהבה,

החומר של רפאל,ב"חסידים וחסידות", הוא אותו המאמר ב"ארשת",שהזכרתי לפני שבוע,בראשית האשכול[הודעה שלישית]



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-15/7/2004 11:17 לינק ישיר 

שמעתי מחסיד בוהוש

יהודי מודרני בא אצל האדמור מבוהוש הקודם ושאל לגבי בנו של הרוזינער -האם נכון הדבר המסופר?

האדמור מבוהוש קם מכיסאו ולקח מיזוודה ישנה וחיטט בה הרבה זמן ואז מצא שתי תרופות אקומול ישנות ונתן לשואל

והסביר -אם אתה שואל עליו אתה צריך תרופות



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-14/11/2005 14:28 לינק ישיר 

להרב מוה' אלימלך מגראזיצק

קיבלתי מכתבו ואוי לנו שהגיע כך בימינו בעוה"ר ואיך נשא פנינו ונתבזינו בין ע"ה ובין האומות אולם עכ"ז החיוב עלינו לחזק דת תוה"ק ולהסיר מכשול מכת הזאת אשר פרצו גבול וחרפו בפומבי בכמה קהילות את צדיקי הדור גם הקדושים אשר בארץ גדולי התורה מכמה מאות שנה וחרפו וגדפו ואמרו בפה מלא בפני קהל ועדה איך שהמומר ימ"ש הולך בדרך הישר ולא יושג לקטני הערך ואין אפיקורסת גדול מזה ונצמח מזה חילול השם גדול וח"ו רבים מקלי הדעת יכשלו ח"ו וכתבו אלי מכמה קהילות מה לעשות עמהם והשבתי שהמה אפיקורסים ואסור לילך אתם ואדרבא להבדל מאהליהם ואסור לדבר עמהם ואמת שבלבי גם על יתר האחים טינא ועד הנה העמדתים על חזקתם אבל עתה נתגלה מהמומר הזה שזה כמה שהיה מתנהג בצינעא במינות לקח קוויטלאך וזהב וכסף להתפלל והיה כופף ראשו ובהפוכות עינים כדרכם ומהנהגה הזאת מרד בד' ותורתו א"כ גם עליהם יש חשש כי ראינו שעוסקים רק במתן כסף וזהב וגודל גבהות לבם שאין למעלה מהם ורוכבים על מרכת כסף וזהב יקרות מאוד ונשותיהם הולכים בפריצות יתירה אשר עפ"י תוה"ק מבואר בש"ע אה"ע שעוברים דת יהודית גם אמרו לי שהנשים רוכבים על סוסים כדרך אומות העלום ואיה איפוא נאמר כי יראים המה ועדו נוסף כי מחרפים כל חכמי הזמן הן החסידים הקדושים שבדורינו והן גאוני זמנינו והכל כעפר בעיניהם וכו' וכו'

כחפץ ידידו דורש שלומו תמיד
הק' חיים האלברשטאם



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-14/11/2005 15:49 לינק ישיר 

הזכירו כאן את דוד אסף

ואני שמעתי מהרב ד"ר אלפסי מילים קשות מאד בנוגע ולאמינותו של אסף

לתשומת ליבכם



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-14/11/2005 16:01 לינק ישיר 


דוד אסף הוא אחד החוקרים המבריקים והמבטיחים בחקר החסידות ובחקר ההיסטוריה היהודית בכלל, ושאלפסי וקלף לא יבלבלו את המוח.

הוא קצת שמאלי בדעותיו הפוליטיות, וגם עושה בית ספר לספרות החסידית-האגיוגראפית ומשום כך יש לאלפסי סיבות טובות למצוא בו דופי.

ברור לכולכם, שאת האמת על ר' בערניו מליובה תוכלו למצוא רק ב'דרך המלכות' של אסף.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-14/11/2005 16:04 לינק ישיר 

מן העניין לציין שבדפוס נמצא כעת ספר חדש שלו, המורכב רובו מפירסומיים שכבר ראו אור ונידונו בהרחבה בפורום זה, אבל בודאי יהיה ספר מרתק, וחובה למשתתפי הפורום:
נאחז בסבך שמו, וזה תוכנו:

ראש דבר



מבוא: על היסטוריה, מבוכה וחוסר נחת

א. דרכו של הספר ותוכנו; ב. 'שקרים שהמורה סיפר לי': ההיסטוריה של החסידות כשדה קרב; ג. אסטרטגיות אורתודוקסיות של זיכרון והשכחה נוכח משבר ומבוכה (1) בין תיאורי עבר לאירועי הווה: סכסוך הירושה בחסידות 'תולדות אהרן'; (2) מה בין 'מומר או קדוש' לבין 'הגאון' ו'הגדול'? שקרים, חרמות וצנזורה; (3) ריסון עצמי, קיצוץ וריטוש [א] 'והשמטנו כמה וכמה מכתבים': צנזורה עצמית, במקור ובתרגום; [ב] ריטוש שורות והעלמת פסקאות: 'עשר אורות'; [ג] הדבקת דפים: 'מאורי גליציה'; [ד] השמטות ממהדורה למהדורה: 'רבינו הקדוש מצאנז'; (4) האשמת היריב, ניכוסו ו'גיורו כהלכה' [א] הסכמות רבנים ל'תעודה בישראל' של ריב"ל; [ב] הסכמות רבני ליטא לביאורו של ר' שלמה דובנא; [ג] 'מוריד הגָּשֶׁם' או 'מוריד הגֶּשֶׁם': האם היה יצחק סטנוב משכיל או ירא?; ד. 'גם אני איני אובייקטיבי': ההיסטוריה כפי שצריכה היתה להיות



פרק ראשון: מומר או קדוש? התנצרותו של משה בנו של ר' שניאור זלמן מליאדי

א. 'מי יתן והיו הורי אכזרים': בני צדיקים ורבנים שסרו מן הדרך ; ב. 'ולהכעיס אתכם אצטלב': המרת דת ויחסי הורים וילדים; ג. זיכרון פולמוסי וזיכרון אפולוגטי: על דרכו של מחקר זה ; ד. 'האח הידוע שלנו': ר' משה קודם המרתו; ה. 'ליאון יולייביץ' או 'פיוטר אלכסנדרוביץ'? הממצא הארכיוני; ו. 'שעשה זאת בדעה שלימה ומיושבת': מסורות הזיכרון של המשכילים (1) 'והחסידים הולכים כולם בלא ראש': מכתבו של ריב"ל ליוסף פרל; (2) 'תולדות החסידות' למשה ברלין; (3) 'הדבר הזה יסופר מפה אל פה בארץ ליטא': פרשנותם של פרץ סמולנסקין ופסח רודרמן; (4) 'הקבלה היתה בעוכריו': עדותו של אברהם בער גוטלובר; (5) 'חבל על הנייר היפה!": גרסתו של אפרים דיינארד; ז. 'האיש היה שפוי לחלוטין': עדוּת המומרים (1) 'דוגמה בת ימינו של מרטיר נוצרי': 'אבן עזר' ליהושע ג'ורג' לזרוס; (2) 'פקיד ממשלתי'? למן 'היהודים בזמננו' לבונונטורה מאייר ועד שלום עליכם; ח. בסדנתו של ההיסטוריון (1) 'דרשתי וחקרתי ולא מצאתי מאומה': שמעון דובנוב ומכתביו של שמריהו שניאורסון; (2) שאול גינזבורג ומכתביו ה'אפוקריפיים' של צבי חייקין; (3) 'ואיפה מושקו שלנו?': עיבוי האגדה המשכילית; (4) מעשה אבות סימן לנכדים? המסורות על 'בריחתו' של ר' ברוך אבי רש"ז; ט. 'הגיעה העת להתגלוּת פרשת משה': מסורות הזיכרון של החסידים (1) 'והיה עגמת נפש רב לרבותינו ולאנשי שלומנו': מגמת הערפול של 'בית רבי'; (2) 'ומזה הסתובב ויכוח דתי': מגמת ההכחשה של ר' יוסף יצחק שניאורסון; (3) עיבוי האגדה החסידית: התגבשותן של מסורות זיכרון מקומיות ומשפחתיות (א) סיפורי 'הישיש' מרדומישל; (ב) 'יש שאמרו שהוא מטורף, ויש שאמרו שהוא מל"ו צדיקים'; י. 'יצא מדעתו ואחר כך מדתו'; יא. 'לא היה ולא נברא'? המאבק המתמשך על הזיכרון

נספחים: (1) הצהרת משה על רצונו להתנצר; (2) תעודת הטבילה של משה; (3) מכתב האדמו"ר האמצעי דוב בער ואחיו ר' אברהם חיים בעניין התנצרותו של משה; (4) רישום קבורת בנותיו של משה בירושלים



פרק שני: 'המתנגדים התלוצצו שנשתכר ונפל': נפילתו של החוזה מלובלין

א. 'אש מלהטת על ראשו': על החוזה מלובלין; ב. 'כי לא דבר פשוט הוא': נפילת החוזה מלובלין בעיני חסידיו; ג. 'כסיל ובער': החוזה מלובלין בעיני מתנגדיו; ד. 'מעשי הרב' או 'ספר נקיות ופרישות'? גלגולי הנוסח וזהות המחבר; ה. שמשון הלוי בלוך ו'שבחי אלקסי'; ו. מעורבותו של יוסף פרל בעיצוב היצירה; ז. ספר נקיות ופרישות: תוכן ומבנה; ח. 'משיכרון וכובד ראש נפלתי': הדי הנפילה בספרות ההשכלה (1) גלגול נפש ליצחק ארטר; (2) 'כתר כהונה' לאלכסנדר צדרבוים; (3) 'שיחות הני צנתרא דדהבא' לשניאור זלמן שכטר; (4) 'תולדות החסידות' לשמעון דובנוב; ט. האם שלח החוזה מלובלין יד בנפשו?

נספח: ספר נקיות ופרישות



פרק שלישי: 'אשרי הנרדפים': המאבק בחסידי ברסלב

א. שלושה גלים של רדיפות; ב. 'מחזה נורא מרגיז נפש': עדוּת המשכילים; ג. 'כדת החוליגאנים': מאבקם של חסידי טלנה בחסידי ברסלב; ד. 'ותצא אש מלחמה עצומה': אירועי רזישצ'ב וגזירת הצדיקים; ה. 'חסידי בראסלאוו אוכלי טריפות הם': מאבקם של חסידי סקווירה בחסידי ברסלב; ו. 'אינם כפופים לשום ראש הדור שבזמנינו': חובת הציות ומניעי המאבק בחסידי ברסלב; ז. 'אלהים יבקש את הנרדף': רישומן של הרדיפות על תולדות ברסלב; ח. 'נזופים המה בני הכת הזו': המשך רדיפתם של חסידי ברסלב; ט. 'קבלה וירושה של איזה טעות': סוף דבר?

נספחים: 'השערורייה הנעשה בעירנו פה טעפליק' (1) מכתבו הראשון של ר' אהרן דיין טפליק לר' שלמה קלוגר; (1א) מכתבו הראשון של ר' יצחק מסקווירה לאנשי טפליק; (1ב) מכתבו השני של ר' יצחק מסקווירה לאנשי טפליק; (2) מכתבו השני של ר' אהרן דיין טפליק לר' שלמה קלוגר (3) מכתבם של חסידי ברסלב מטפליק לר' שלמה קלוגר; (4) מכתבו של אשר לעמיל פיינגולד מקראסנה לבנו שמשון צבי; (5) 'אחרי מחלוקת מוכרח להיות שלום'



פרק רביעי: 'התרגשות הנפש': עולמו של ר' עקיבא שלום חיות מטולצ'ין

א. מאויב לאוהב; ב. בין 'ליצנות מצדיקי הדור' ל'פירוש "על חטא"': מורשתו הספרותית של ר' עקיבא חיות; ג. 'צא, טמא, מביתי': ר' עקיבא חיות בראי הזיכרונות (1) מיכה יוסף ברדיצ'בסקי; (2) בנימין הלוי הורוויץ; (3) צבי כשדאי; (4) מרדכי גלובמן; ד. הפיכת הלב: 'חזרתו בתשובה' של ר' עקיבא חיות (1) 'מקפח את הרבנים כדרך הליטוואקים': גרסת מרדכי גלובמן; (2) 'רבינו אמר כי יש תקווה לאחריתו': גרסת חסידי טלנה; (3) 'המובחר הוא כת הברסלבר': גרסת חסידי ברסלב; ה. מינויו של ר' עקיבא חיות לרב בדובובה ומחלוקת ה'כדבר'; ו. בסבך הזיכרון



פרק חמישי: 'אפיקורס שאינו מאמין בגדולי הדור': המאבק על כבודו של ספר 'אור החיים'

א. 'בפולוניא מחשיבים אותו הרבה': יחסם של חסידים לר' חיים בן עטר ולספרו 'אור החיים'; ב. 'מלמד אחד פגע בכבוד האור החיים': תשובתו של ר' חיים מצנז; ג. 'איש ריק ובּוּר': תגובות נוספות; ד. 'במר נפשי אצעק': מכתבו של המלמד מסיוֶון; ה. בין 'רוח הקודש' ל'ישיבה ויגיעה': המניעים החברתיים והרעיוניים; ו. מספיחי הפרשה: כבודו של ספר 'משנה ברורה'; ז. מ'אמונת חכמים' ל'דעת תורה'



פרק שישי: 'כמה נשתנו הזמנים': עולמו של ר' מנחם נחום פרידמן מאיצקן

א. חסידות ופילוסופיה; ב. לתולדות ר' מנחם נחום פרידמן; ג. מורשתו הספרותית (1) דברי מנחם; (2) פירוש מן; (3) החלום ופתרונו; (4) על האמת והשקר; (5) על היופי; (6) על האדם; ד. 'הקנאות הדתית היא מכה הכתובה בתורה': בין חדשנות לשמרנות; ה. התעלמות או פולמוס? ספר הטוב והתכלית'; ו. 'כמה נשתנו הזמנים!' – הומניסט בחברה חסידית?; ז. 'מה היה על נכדיהם של רביי-החסידות שיצאו מן השיטה'? (1) אהרן מתתיהו (מאַטעסל) פרידמן; (2) יעקב פרידמן; ח. 'אסור לקיים ספר זה'



פרק שביעי: 'וידוי נשמתי הנענה': עולמו של ר' יצחק נחום טברסקי משפיקוב

א. חסידות שפיקוב; ב. לתולדות ר' יצחק נחום טברסקי; ג. 'יחי אומץ הלב שלך': האחיות טברסקי; ד. 'קרבן אני על מזבח אמי': ערכו של הווידוי; ה. 'עם זרם הדור': ההקשר ההיסטורי; ו. 'עולמי הפעוט והמכוער': הווידוי



מפתח הקיצורים הביבליוגרפיים

מפתחות

א. שמות האנשים

ב. שמות המקומות

ג. מפתח נושאים



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-14/11/2005 16:18 לינק ישיר 

דיברתי עם אלפסי באופן אישי על הספר דרך המלכות

הספר מלא אי דיוקים ושאר מרעין בישין

לאותו אחד שפנה אלי באישי

את ההשמצות שלך על דר אלפסי אתה יכול לכתוב כאן ללא חשש שיהסמו אותך

אני לא דר אלפסי



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-14/11/2005 16:22 לינק ישיר 

מבלי לדעת את הפרטים, בכל יום בשבוע הייתי נוטה לקבל גירסא של דוד אסף מול אלפסי ולוא בגלל שאלפסי לא ביקורתי מספיק וכן יש לו נגיעות.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-14/11/2005 16:50 לינק ישיר 


את פרק שביעי קראתי ב"אלפיים" [גליון14 כמדומני] וזו תעודה חשובה של אחד הנסיכים למלכות רוז'ין.

אבל , מה שחשוב מאד הוא הפרק החמישי הדן בהגדרה המדוייקת של "רוח הקודש" שקראתיו ב"מחקרי חסידות" וחשיבותו חורגת , כמובן , מעבר לנושא החסידות.
[אכן , רוב המ"מ שם , נלקחו מהקד' ר"ר מרגליות למהד' שו"ת מן השמיים שלו]



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/11/2005 17:35 לינק ישיר 

פרופיסור כתבת "הוא קצת שמאלי" (פרופ. דוד אסף)

אני הקטן מכיר אותו אישית, היה לי איתו חליפת אימיילים ארוך ולפני כמה שנים בקרתי אותו ואת משפחתו בביתו בירושלים. (ואם ר' דוד מבקר פה הוא יכיר תיכף הזיהות של ניקי נא ונא ששששא )

קבלתי ממנו מתנה הספר... על קוטק..

תאמין לי שהוא חילוני מובהק במלא מובן המילה וגם שמאלני במלא מובן המילה.

אני דוקא מוצא את הספרים שלו מדויקים... יש לו טועתים פה ושם וגם לפעמים הוא לא מבין דרך הכתיבה של הרבנים או של החסידים (אנ"ש בלע"ז) אבל על פי רוב הוא קלוע אל האמת.

SEINFELD
יש לי סריקה של ספר פולמוס מצד צאנז (נדיר מאוד, הצטרכתי "לגנוב" את הספר מאספן לעשות הסריקה) לכשאפנה אעלה איזה דפים השנוגעים לאשכול הזה.




תוקן על ידי - yohcee718 - 14/11/2005 17:44:06



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-14/11/2005 20:05 לינק ישיר 

יש את הספר שאתה מדבר עליו באוצר החכמה. אם לא תצליח לסרוק - אוכל להעתיק משם...

(יש שם העתק של המכתב הנ"ל על נטישת "המנהגים שעלו מבבל", שאם היה מתפרסם כאן לא היה מושמץ כלל ורוחו מתאימה מאוד לכאן (לא מוזכר שם "השכלה" בשם המפורש), ועוד הרבה מכתבים של הדברי חיים, והמון עקיצות מעניינות).

אך שמעתי שמישהו הוציא ספר לאחרונה בחו"ל, בו הוא טען שמצב הדברי חיים באותו זמן היה דומה למצב הויזניצער רבי היום. אין לזה קשר ישיר לנושא האשכול, אך האם מישהו יודע במה מדובר?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-14/11/2005 20:41 לינק ישיר 

וזה נוסח גלוי הדעת הראשון:

מכתב גלוי

ידעתי קוראים נכבדים כי בני עמנו הנפוצים בארצות רחוקות כחכמים היושבים על גפי מרומי ההשכלה ככסילים היושבים אחרוי התנור והכירים אשר שמעו את שמי ישיחו בי וישאלו מה היה לי כנפכתי לאיש אחר? לכן גמרתי בלבי לבוא במגלת ספר להודיע בקהל עדת ישורון שורש דבר נמצא בי כי בלבי צפנתי אמונת אל אחד ובו אדבק כלהימים ונאמן אנכי לתורתו ולחכמי ישראל ההולכים לפנים ולא לאחור ולא הסרתי מעלי את יראת ד' רק הרחקתי מעלי את המון הפתאים השומרים הבלי שוא אשר סביבי שתו עלי אולם לא אל אנשי חנף השמים חושך לאור ואר לחושך המתכסים באדרת החנופה למען כחש אשים דברתי כי המה מורדי אור החכמה ואמונה טהורה רק אל החכמים והנבונים בעם אשר החכמה נר לגלם והאמונה אור לנתיבתם אביעה רוחי ואדיעה דברי אותם כי האמת אזור מתני והאמנה אזור חלצי.
ואם אמנם אין לאל ידי לבער את הקוצים מכרם בית ישראל לטהר את אמונתנו מהבלי המנהגים אשר אין להם עקר בתורת אלהים רק עלו עם בני עמנו מבבל ושאר הגוים אשר התערבו בהם כאשר דרשו עליהם חז"ל כתוב אחד אומר כמשפטי הגוים עשיתם וכתוב אחד אומר לא עשיתם הא כיצד כמתוקנים שבהם לא עשיתם, כמקולקלים שבהם לא עשיתם הלא טוב לי כי אעבור אלהי אמת על כן לא אירא מרבבות פתאים אשר בהמות ימים יהמון ולא אערוץ מהמון רבה אשר בחשכה יתהלכון אם רק מחשבתי רצויה בעיני אלהים וישרי לב
ובזה אשים קנצי למילן ולכל אוהבי חכמה שוחרי מוסר שלום!

טשערנאוויץ יום א' לחודש אדר תרכ"ט לפ"ק
דוב בער במוהר"ר ישראל



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > ר' ברני'ו - בנו של ר' ישראל מרוזיו
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
לדף הקודם 1 2 3 4 5 לדף הבא סך הכל 5 דפים.