בית פורומים עצור כאן חושבים

הרב טל

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-19/1/2006 20:08 לינק ישיר 

ymy33655:

לא.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-19/1/2006 20:43 לינק ישיר 

שוטנג

נכון!


מסקנא...



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-19/1/2006 20:57 לינק ישיר 

ממללא, זהו אכן שיעור במסגרת ה"שיעורים הכלליים" הסדירים.

לגבי הרב טל עצמו, שיטתו ההלכתית ודרכו ההגותית-חינוכית וכו', יש הרבה מה להאריך, ואולי אעשה זאת בבוא הזמן.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-19/1/2006 23:15 לינק ישיר 

ymy33655:

אני לא טוב בזה. אם יש לך מה להגיד, אנא ממך, תגיד את זה ישירות.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/1/2006 00:02 לינק ישיר 

שוטנג
סליחה שאני מתערב, אבל אכתוב את הדברים מנהמת לבי.

עולם הישיבות של היום מגדל דורות של עמי ארצות, במקום שעולם הישיבות יתמלא בתלמידי חכמים הגונים, כפי איך שהיה בתקופת הבית יוסף, תלמידים המסוגלים לכתוב מקורות למשנ"ת להרמב"ם, תלמידים היודעים את התלמוד על פה, במקום כל זאת גדלים תלמידים שבמקרה הטוב הם ספקנים מעולים (עם כושר ניתוח שכלי מבריק, אם כי לא בהכרח ישר), ויש להם בעיות חמורות בהבנת הנקרא.

מדוע? כי הם חייבים ללמוד את כל אותם דורות של מפרשים שכתבו ספר.
תחשוב קצת, כמה אפשר להעמיס על שכלו של האדם, עוד מפרש ועוד מפרש, מה עם המקורות?
בשלב מסוים האדם מאבד את ההסתכלות המקיפה של הסוגיה, והוא מתחיל לחשוב בצורה נקודתית מצומצמת.

לכך בדיוק נוצרה שיטת הלימוד של הרב טל, לחזור ללמוד את התלמוד במקורו עם המפרשים היסודיים, לחזור לומר סברות פשוטות וישרות העומדות במבחן הביקורת המדעית (שאין בהם כשל לוגי, או לולינות מחשבתית).

כך התלמוד מתחבב על התלמידים כי התורה עם כל גודלה איננה מעבר לים, ניתן להקיפה ולסיימה (הבן של הרב טל סיים את התלמוד בגיל 17, וכבר היה לעולמים), כך גם מקבל הלומד ביטחון עצמי לסבור סברות ישרות, והוא יכול לברור את הבר מהתבן.

לכשישובו לעסוק במקורות, ייצר עולם הישיבות תלמידי חכמים הגונים, ותעלה הרמה הלימודית של הלומדים עשרות מונים על מה שהיא כיום.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-20/1/2006 00:58 לינק ישיר 

דרום_חוקר:

כאחד שמסר שיעורים (לא ממש תורניים) בכרם ביבנה, אני יכול להעיד שרמת הלימודים שם לא מגיע לעשירית מישיבה ליטאית טובה. לא בבקיאות, לא בחריפות, לא בהבנה ולא בשום דבר.

(אני חייב להודות שאת זה אני אומר מהתרשמות מדיבור בבחורים בלימוד ולא מבחינה יסודית.)



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/1/2006 01:04 לינק ישיר 

מה בין כרם ביבנה לתורת החיים?

(ולא שאני אומר שתורת החיים למדנים יותר. אני רק תוהה מה הקשר.)



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-20/1/2006 02:52 לינק ישיר 

צ'אוט,

א. כרם ביבנה היא ישיבה שניסתה להעתיק את המודל הליטאי על בחורים סרוגים. רוב הר"מים שם ליטאיים. אם זה הרושם שלך לגביה, זה אומר משהו גם על השיטה.

ב. כרם ביבנה לא נחשבת לאחת הישיבות הד"ל המבוקשות כבר למעלה מעשור, לאחר שפקדו אותה כמה משברים כמו עזיבה קבוצתית של חבורה מאוד גדולה ורצינית שהתפזרה בישיבות אחרות.

ג. החנוקיות של חלק מתלמידיה, הצביון החרדי-משהו (הרבה ישובניקים ואמריקאים חובשי מגבעת בשבת), הר"מים, המכון ללימודי קידוש החודש ועוד כמה דברים, יוצרים אצל חרדים רבים רושם שמדובר בשפיץ של הישיבות הד"ל. ולא היא. אם כי בעבר היא הוציאה מתוכה את מירב הכוחות התורניים של הציבור הד"ל.

ד. שנים מבוגרי הישיבה וכיום ר"מים בה, קיבלו בשנ ה שעברה את הציון הגבוה ביותר ע"י ועדת דיינים שבחנה למעלה ממאה בעלי סמיכה לדיינות, רובם בוגרי ישיבות חרדיות. מינויים בפועל נתקע מסיבות פוליטיות.

ה. לא הוגן להשוות בין ישיבה ליטאית לישיבה ד"ל כלשהי. רוב הישיבות הד"ל אינן סלקטיביות במהותן ומעדיפות לקלוט כמה שיותר בחורים. חלק גדול מהבחורים שמגיעים אליהם לא באים עם מוטביציה מולדת ללמדנות. האופציה של סגירת הישיבה ל 20 תלמידים בשנה והפיכתה ל'ישיבה למצויינים' לא קיימת בציבור הזה.

ו. אני בא במגע עם הרבה ישיבע בחורים ליטאיים. רובם יודעים לחזור במדויק על השיעור של הראשישיבע, אך במקביל חסרים לעתים בקיאות מינימלית בהלכה למשל, שלא לדבר על תנ"ך או מחשבת ישראל. דומני שאפילו הרב שך התבטא כנגד בחורים בישיבתו, שודאי חזקה שרובם ככולם מן העלית הלמדנית, שהם יודעים רק את הדפים הראשונים בכל מסכת. השאלה היא מה היה קורה לאותם בחורים לו היו לומדים בשיטה אחרת, ולא מה היחס בינם לבין בחורים מרקעים אחרים.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-20/1/2006 08:58 לינק ישיר 

מעשה בבחור ישיבה שהלך לעולמו והגיע לבית דין של מעלה. שאלו אותו האם הוא עסק בתורה, ענה בוודאי, שאלו אותו האם אפשר לשאול אותך שאלה, ענה שכן.
שאלו אותו שאלה בזבחים.
ענה - לא למדתי בבריסק, למדתי במיר.
שאלו אותו שאלה בקידושין דף כב.
ענה - בישיבה לא הגיעו עד דף כב.
שאלו אותו אז מה אתה כן יודע?
ענה - אני מתחייב לפרוך כל סברה שתגידו לי.

תוקן על ידי - בעלבעמיו - 20/01/2006 8:57:23



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-20/1/2006 09:23 לינק ישיר 

אכן, אחד הדגלים של ישיבת תורת החיים הוא הבקיאות המקיפה בש"ס.

אמנם, ידועות הביקורות על כך שלימוד כזה הוא שטחי ורדוד ומחנך לחוסר-עומק, ואולי יש בזה משהו. אבל בקיאות בש"ס היא חשובה כשלעצמה. זאת, מעבר לשיעורי העיון "אליבא דהילכתא".



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-20/1/2006 10:31 לינק ישיר 

לchouteng
למה לא תפנה את השאלה מה ואיך לומדים בישיבות דת"ל לרב מיכי?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-20/1/2006 15:55 לינק ישיר 

ממללא:

ד. זכרון טוב והתמדה הם תכונות חשובות. אבל בכדי להיות דיין, צריך להבין את הסוגיה לעומקה ולרחבה. הישיבות החרדיות מחנכים (או לפחות מנסים) להבנה. בישיבות הד"ל אני מתרשם שאין כמעט דגש על הבנה. שמעתי בשם הר' אלישיב, שאסור לשאול שאלה מרב ד"ל כי אין לו הבנה בכלל. אם נשוה את שו"ת ר' שלמה אבינר לשו"ת של כל פוסק חרדי (בעל סמכות) אחר, אפשר לראות מיד את ההבדל.

ו. אני חושב שהרבה חרדים יש להם ידיעות רחבות בהלכה, תלוי בבחור. אני מודה שרוב בחורים חרדים חסרים ידיעה בסיסית בתנ"ך ובמחשבת ישראל. אני חושב שזה דבר טוב. לימוד תנ"ך בגיל צעיר יכול מאד לבלבל את הקורא. כנ"ל לגבי מחשבת ישראל. אדרבה, אני מתרשם שלימוד מחשבת ישראל בישיבות הד"ל גורמת להרבה שאלות ומבוכות אצל הבחורים, שאלות שבחור בן 18 אולי לא יודע להתמודד אתם.


eb77:

השאלות שלי מופנות לכולם.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/1/2006 16:05 לינק ישיר 

צ'וטנג,

אין מה להשוות בין הרב אבינר לפוסקים מן השורה הראשונה, פשוט כי הוא אינו כזה. הוא מחנך, לא פלפלן דגול.

לימוד תנ"ך ומחשבת ישראל יכול לבלבל? מעניין למה. אולי כי המסר שם שונה מהמסר החרדי אשר מנסים להחדיר לבחור הישיבה התמים?

בכל מקרה, המצב בשוק הלמדנות הליטאי, כפי שהוא משתקף בחיבורים השונים, מעורר רחמים. ישנם ספרי פלפול שנכתבים - בלי התחלה ובלי סוף, בלי מטרה נראית לעין, באופן המזכיר את ה"פלפול" הידוע לשמצה, שנגדו יצאו גדולי הדורות. ספרי ההלכה הם ברובם ספרי סיכום, ללא העזה בפסיקת הלכה, אלא רק בנוסח "זה אומר... וזה אומר..." ללא הכרעה (כדוגמה קלאסית ראה את הספר "וזאת הברכה", בשוני קיצוני מ"ברכת ה'" של הרב משה לוי זצ"ל מישיבת כסא רחמים), ובמקרה הטוב יכתבו שיש להחמיר כשתי השיטות. דווקא החידושים והפרוייקטים הגדולים יוצאים מהשוק הד"לי - מכון הלכה ברורה ובירור הלכה של "מרכז", האנציקלופדיה התלמודית של יד הרב הרצוג, סדרת "תחומין" של מכון צומת, ועוד.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-20/1/2006 16:10 לינק ישיר 

הפרעתוני

האנציקלופדיה התלמודית היא דוגמה טובה בשבילך?

אתמהה



1. האנציקלופדיה היא הדוגמה הטובה ביותר למה שאתה מכנה <ספרי סיכום, ללא העזה בפסיקת הלכה, אלא רק בנוסח "זה אומר... וזה אומר..." ללא הכרעה>.

2. האנצילופדיה לא יוצאת מהחוגים הד"לים. אולי אצלם היא יותר נפוצה וד"ל.


תוקן על ידי - יעקב135 - 20/01/2006 16:08:55



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/1/2006 16:20 לינק ישיר 

האציקלופדיה התלמודית אינה ספר הלכה. היא ספר סיכום כהגדרתו. כנ"ל לגבי הלכה ברורה ובירור הלכה. ההבדל בין ספרים אלה לבין ספרי ההלכה החרדים, היא בשתיים: א. ספרי ההלכה החרדים מתיימרים לפסוק הלכה, לא להוות עזר לימודי; ב. הנ"ל אינם מביאים את המקורות, לא את הגמרא ולא הראשונים. הדבר היחיד שהם מביאים זה "אחד מגדולי הדור אמר" וכו'. מה שמעודד את הבורות ומעקר את הבנת ההלכה.

ולא נדון כעת בשאלת הגדרתו החברתית-השקפתית של הרב זוין זצ"ל.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > הרב טל
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
לדף הקודם 1 2 3 4 ... 49 50 51 לדף הבא סך הכל 51 דפים.