בית פורומים עצור כאן חושבים

כי תבא

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-1/9/2009 09:56 לינק ישיר 

ירוחם
האם רש"י לא מפרש שלא שכחתי מלהודות ?




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-1/9/2009 10:08 לינק ישיר 

בעל
רש"י מפרש -לא שכחתי לברך-

עם כל הכבוד- גם לרש"י -זה היה קשה, אבל פרושו- דחוק בעייני , הרי מדובר על וידוי מעשרות. מה שייך לברך?
הברכות וההודעות- ההודות- נאמרו לפני כן.

_________________

מודה ועוזב




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-1/9/2009 10:51 לינק ישיר 

לברך על הפרשת תרומות ומעשרות בשעת ההפרשה.
כמובן שניתן לדון שברכות הן מדרבנן ואכמ"ל.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-3/9/2009 06:25 לינק ישיר 

מי שיש דבר ששחביב לו וחשוב לו כ"כ עד שהוא מודה ומברך ומהלל על יו - ודאי לא ישכח מלעשותו! וכמו כן מי שמייקר את המצווה כ"כ עד שמברך עליה - ודאי לא שכח לקיימה - ועל כן אומר בוידוי מעשרות, שבהערכתו למצווה לא שכח מעניינה בכלל.






דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-3/9/2009 10:25 לינק ישיר 

 לא שכחתי כפועל יוצא -בגלל- שעישרתי.

דברים רבה פרשה ג

מעשה בר' פנחס בן יאיר שהלך לעיר אחת והיו העכברים אוכלים בתחומה של אותה העיר באו ובקשו הימנו מה עשה רבי פנחס בן יאיר אמר להן למה אין אתם מפרישין מעשרותיכם כראוי מבקשין אתם שנערוב אתכם שאם אתם מפרישין מעשרותיכם כראוי אין עכברים אוכלין עוד.
 
כלומר -אם אדם לא מעשר את תבואתו ,עכברים אוכלים מהתבואה, והרי למדנו-

 הוריות דף יג:

ת"ר, חמשה דברים משכחים את הלימוד: האוכל ממה שאוכל עכבר וממה שאוכל חתול,

אם כך יפה אומר המתודה- עשיתי ככל שצוויתי- הפרשתי  תרומות ומעשרות,  ולכן לא אכלו העכברים ממנה, ואני לא אכלתי ממה שעכברים אכלו, ולכן לא שכחתי.

_________________

מודה ועוזב




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/9/2009 00:28 לינק ישיר 

כל הזמן חוזרים וטוענים שאסור היה להעלות את התורה בע"פ על הכתב. על איזה פסוק נסמך הציווי הנ"ל? תוקן על ידי - אפיקבנגב - 07/09/2009 0:48:45

_________________



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/9/2009 00:55 לינק ישיר 

(משום שיש לי בעיה בשליחת הודעות, והן יוצאות ללא מרווחים בין השורות, אני מפרסם שתי הודעות נפרדות) אשמח אם מישהו יסביר לי איך זה מסתדר עם זה: דברים כז' ח': "וְכָתַבְתָּ עַל-הָאֲבָנִים אֶת-כָּל-דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת בַּאֵר הֵיטֵב." באר היטב זה בפירוש אומר תורה שבעל פה. אם התורה היתה מבוארת היטב (והיא לא!! גם התושבע לא מבארת אותה היטב!!!) אז לא היה צריך תושב"ע.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/9/2009 11:38 לינק ישיר 

אפיק
גיטין דף ס:

דרש רבי יהודה בר נחמני מתורגמניה דרבי שמעון בן לקיש, כתיב: +שמות ל"ד+ כתוב לך את הדברים האלה, וכתיב: +שמות ל"ד+ כי ע"פ הדברים האלה, הא כיצד? דברים שבכתב - אי אתה רשאי לאומרן על פה, דברים שבעל פה -אי אתה רשאי לאומרן בכתב.


באר היטב- אינה תורה שבעל פה ולו רק שמבחינה טכנית  לא היתה מפורסמת וידוע בזמנם. 

באר היטב= כפי שחז"ל בעצמם מסבירים בשבעים לשון, שכל אדם יוכל לקרא ולהבין .

_________________

 



תוקן על ידי ירוחםשמ ב- 07/09/2009 12:02:51

מודה ועוזב




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/9/2009 15:13 לינק ישיר 

לצערי הרב, כרגע אני רואה רק שתי אפשרויות- או שאני לא מבין עיברית, או שחז"ל לא הבינו עיברית.

שמות לד (כז):
וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה כְּתָב-לְךָ אֶת-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה  כִּי עַל-פִּי הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה כָּרַתִּי אִתְּךָ בְּרִית וְאֶת-יִשְׂרָאֵל

אני לא מבין איך אפשר לטעות בזה?
רשום לך לעשות ציווי ויש הסבר מדוע הוא ניתן.
הפסוק אומר: "כתוב לך את הדברים האלה משום שהחוזה/ברית שאתה מחוייב עליו נסמך על הדברים הללו.

הפסוק בא לאמר שמה שמחייב זה החוזה (התורה שבכתב) ולא התושב"ע. זה הכל!!

לגבי הפסוק שאני הבאתי:
שוב, מבחינתי מדובר על מינימום הבנת הנקרא.

"ביאור" זו מילה שמתייחסת להבנה.
ה"היטב" בא להראות שהפירוש שלך אינו סביר, ויש הדגשה שהדברים יובנו היטב (ולא רק דרישה לתירגום טכני)



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/9/2009 16:40 לינק ישיר 

כך היתה דרכם של חז"ל בפרשנות, אתה צודק.

בענין באר היטב- ראשית -רק עשרת הדברות נכתבו על האבנים- מה הבעיה לבאר  אותם  בשבעים לשון.
בודאי שלא ביארו ולמדו את כל ה"אתים" ואת ו"ו"י החבור.

באור זו אינה מילה, שמתיחסת להבנה, הבאור- נעשה על ידי אדם אחד, וההבנה  היא על ידי אדם אחר.
לא תמיד יש קשר- תשאל מורים , מגידי שעור ומסבירים.

_________________

מודה ועוזב




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/9/2009 20:01 לינק ישיר 

ירוחם,
אתה יודע מה מפריע לי?
כל פעם שאני נתקל בסתירה להיגיון הכי אלמנטרי שלי (בדגש על שאלות מהותיות) - אני לא מוצא שום תשובה שמניחה את דעתי.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/9/2009 20:12 לינק ישיר 

אפיק
אתה מרגיש שאתה לבד?   אתה לא לבד!



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/9/2009 21:31 לינק ישיר 

אפיק, כתבת:
"הפסוק אומר: "כתוב לך את הדברים האלה משום שהחוזה/ברית שאתה מחוייב עליו נסמך על הדברים הללו. הפסוק בא לאמר שמה שמחייב זה החוזה (התורה שבכתב) ולא התושב"ע. זה הכל!!".
אולי אפשר לפרש באופן אחר, אם נניח שהנחת יסוד היא שהתורה ניתנה בעל פה, שהרי במתן תורה לא ניתן שום ספר (ניתנו אמנם לוחות העדות), ובמשך ארבעים שנה היו בני ישראל בכלל מקבלי התורה. "משה קיבל תורה מסיני" - זו תורה שבעל פה.
הפסוק המדובר נאמר הרבה לפני שבכלל מישהו ידע שינתן ספר תורה, התורה והברית נאמרו בעל פה, ובכל אופן משה נצטוה לכתוב את הדברים, כי על פי הדברים האלו (שבע"פ) נכרתה ברית, אלו דברים חשובים, כדאי לכתוב אותם.
האפשרות שאני מציע לא מביאה אותנו לדרש חז"ל על איסור לכתוב מה שבע"פ, אבל כן מביאה אותנו להכרה שיש דברים שנאמרו בעל פה, וחלק מהם נצטוו לכתוב בכתב. אבל לא את כולם.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/9/2009 22:36 לינק ישיר 

ראב''ע מפרש באר היטב על אופן הכתיבה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/9/2009 01:38 לינק ישיר 

חיפוש קצר בגוגל: http://he.wikisource.org/wiki/לימוד_תורה:_פירוש_או_ביאור "הביאור מעמיק יותר מאשר הפשט הגלוי. אין הוא מעוניין במשמעות הדברים כפי שכוונו בשעת כתיבתם אלא במשמעותם ללומד המבין אותם ע"פ דעתו הסוביקטיבית. כמו באר שאפשר לדלות ממנה מים רבים, כך מסוגל הביאור להעלות ממאמר קטן, ים שלם של אוצרות מחשבה." לא שאני מקבל גישה שדוגלת בסובייקטיביות, אבל מילא... זה כבר עיניין אחר לגמרי...



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > כי תבא
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
לדף הקודם 1 2 3 4 ... 7 8 9 לדף הבא סך הכל 9 דפים.