לר' מ. [ד. - ?] אברהם נר"ו,
ראשית, כמדומני שנשכח הציון למאמר של כבודו בעלון הרבנות הצבאית, שם הטענה שמחיוד "לא תגורו" שלעת חלק מהפוס' דוחה פיקוח נפש, ניתן ללמוד שקיום מערכות ציבוריות דוחה פיקוח נפש?
וזה אף המקום להזכיר את דברי ראשונים (רמב"ן שבת מב. ועוד*) המפורסמים שהיזקא דרבים חשוב כפיקוח נפש (לחילול שבת דאו').
<><><>
בכל מקרה, בעצם עלתה כאן שאלה נוספת ביחס לקיום מערכות ציבוריות:
יתכן, שבכל סיור ערוני של המשטרה אין פיקוח נפש (ואפילו לא חשש סביר), אך העדר סיורים עירוניים ככל הנראה יגביר את כמות הרציחות. האם במצב כזה מותר סיור עירוני?
<><><>
יתכן ששאלה זו עומדת בבסיס הדיון גם בעיריית ב"ב, שכן כל גניבה ספציפית איננה מגיעה לדיני נפשות (בדר"כ), אך סביר שריבוי גניבות יביא למצב שהוא סכנה גמורה.
<><><>
אגב, לגבי הרבנים. יתכן מאד שהם סבורים שסתם גנב הוא אדם מסוכן, כפי ששמעתי פעם בשם אחד מגדולי הפוסקים** שהתיר לאדם שרואה גניבת רכב, לעבור באיסור מסויים בדיני פירות שביעית, משום שמרבית הרכבים הגנובים מגיעים לעזה, וא"כ סביר שכסף זה מממן את ארגוני הטרור.
_________
* כלשון בעל 'דברי מלכיאל' (ח"ה סוף סי' קמז): וע"ד שהקשה למה התירו בשבת (דף מ"ב) לכבות גחלת של מתכת וקוץ בר"ה ושפוד שצלו בו בביצה (דף כ"ח) כדי שלא יוזקו בהם ובסי' שכ"ח קיי"ל דבסכנת אבר אסור לעבור אף על שבות. והנה ע' בפירש"י בשבת שם שכתב משום דבחשש היזק רבים התירו וכ"כ בש"ע סי' ש"ח סי"ח והר"ן והרמב"ן ורשב"א כתבו בשבת שם לדעת בה"ג דחשש היזק דרבים הוי כסכנת נפשות שדוחה אף איסור תורה ועיין מג"א שם ובס"ס של"ד ויש לדון ג"כ דהוי כמו צריך למקום שמונח הגחלת והקוץ. אבל הלא הותר גם כיבוי וטלטול פחות מד"א דהוי שבות גמור.
ובשו"ת יביע אומר (ח"ד או"ח סי' כז ס"ק ד"ה ד"ה ומיהו כד דייקינן) כתב בתו"ד: ...ואפי' למ"ש הרשב"א והר"ן (שבת מב) בשם בה"ג, דשרינן איסור תורה במקום היזקא דרבים, עכ"פ במקום היזק יחיד לא אמר. וגם בזה חלקו עליו הרשב"א והר"ן ושאר פוסקים. וכ"ה בס' יראים (סי' קב). ועוד. והפני יהושע עצמו (שבת מב) כ', דאף הגאונים לא התירו מעולם איסור תורה משום היזקא דרבים, רק בכיבוי דהוי משאצל"ג דפטור. ע"ש...
** מדובר על ת"ח חרדי.