בית פורומים עצור כאן חושבים

טיבם ואמינותם של מגידים - מהנבואה עד הזוהר ורמח"ל.

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-26/7/2010 12:37 לינק ישיר 

שונא_ומחבל כתב:
אז מי אמר לך שיחזקאל והושע ויואל וירמיהו , כן דיברו עם ה'


מה פירוש ? הם הוכיחו לדורם את היותם נביאים כפי הכללים שכתוב בתורה,
אגב יחזקאל לא סתר את התורה, מתי מפטירים את הפרק הידוע של יחזקאל ? (יצא לי מהראש,) אבל באותו פרשה בתורה שמפטירים את אותו פרק, כתוב בדיוק את אותו טעות,  



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/7/2010 12:45 לינק ישיר 

פרשת אמור.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-26/7/2010 12:54 לינק ישיר 

איזה הוכחות הם הוכיחו? אתה קבלת את הנביאים האלו אמיתיים במסורת. אם היה עצכח אז, הוא היה אומר עליהם אותו דבר.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-26/7/2010 13:13 לינק ישיר 

בעלבעמיו כתב:
פרשת אמור.

תודה בעל היקר:
הנה אותו פסוק
ויקרא פרק כב (ח) נְבֵלָה וּטְרֵפָה לא יאכַל (מי ? הכהן ) לְטָמְאָה בָהּ אֲנִי יְקוָק:
והנה הפסוק ביחזקאל
יחזקאל פרק מד (לא) כָּל נְבֵלָה וּטְרֵפָה מִן הָעוֹף וּמִן הַבְּהֵמָה לא יֹאכְלוּ הַכּהֲנִים:
אתה רואה הבדל ??? אין הבדל, הם שניהם מדברים כלפי הכהן,

מי יודע אולי בגלל זה מפטירים את אותו פרק באותו שבת,




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/7/2010 13:24 לינק ישיר 

שונא_ומחבל כתב:
איזה הוכחות הם הוכיחו? אתה קבלת את הנביאים האלו אמיתיים במסורת. אם היה עצכח אז, הוא היה אומר עליהם אותו דבר.


לא הבנתי, מי היה אומר? ומה היה אומר?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/7/2010 13:33 לינק ישיר 

 

שונא_ומחבל כתב:

איזה הוכחות הם הוכיחו? אתה קבלת את הנביאים האלו אמיתיים במסורת. אם היה עצכח אז, הוא היה אומר עליהם אותו דבר.



איזה הוכחה הביא הרמב"ם לדורו שהוא רופא ? איזה מין שאלה זאת ?
אם בדורם קבלו אותו כנביא הוא בוודאי היה נביא,
ואם בדורו של הרמב"ם קבלו אותו כרופא כנראה היה באמת רופא,
אתה רוצה בימינו עכשיו לבדוק האם בימי הנבואה האנושות בדקו טוב טוב האם הנביא הוא אמיתי ? בוודאי שבדקו, כמו שבודקים את כל הרופאים כהיום, עובדה שמרגע שנפסקה הנבואה אף אחד לא טען שהוא נביא, כי פשוט לא היה ביכולתו להוכיח זאת, ולכן אין ולא היה מי שיאמר כך, כי ידע שאף אחד לא יאמין בו, אבל בזמן שהיו נביאים הם כנראה הוכיחו זאת כי אם לא ? לא היו מאמינים להם,

אבל שבאים לומר שיש היום אנשים שיש להם קשר עם האלוקים ? אז מה משנה איזה סוג קשר, בתכלס אלוקים אומר ומדבר איתו, אז משמע שלא נפסקה הנבואה, ואם לא נפסקה הנבואה אז למה הם לא בונים את הבית המקדש ? למה לא פוסקים הלכות לפיהם כהכרעה מהשמים בין מחלוקת חכמים, ולמה בכלל החכמים חלקו ביניהם אם יכלו לשאול ברוח הקודש ??




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/7/2010 14:37 לינק ישיר 

מקס
אתה מגלה פנים בתורה שלא כהלכה- כשאתה מכניס את האיסור של אכילת הטריפה האסורה רק לכהנים. האמנם לנו מותר?
הנביא יחזקאל שינה עוד  כמה דברים נגד התורה-  למשל -נישואי אלמנת כ"ג לכ"ג
מה ענין נבואה לבית המקדש? תאורטית הרי בתקופתו של בר כוכבא לא היה נביא- ובכל זאת תכננו לבנות את הבית.

מעולם לא פסקה הנבואה בישראל. פסקו המאמינים בה. יותר נכון החלו להעדיף את החכמים.

אפילו לפני שהכריזו שלא בשמיים היא ואין משגיחים בבת קול- הנבאים לא פתרו או פסקו בעיות הלכתיות.

נדמה לי שאתה הוא זה שהבאת דעתו של איזהו שהו רב שאומר כי בבית המקדש היום לא יקריבו קרבנות וכד' אז בשביל מה לבנות בית מקדש? האם בית הכנסת הגדול בי"ם לא יספיק? או זה של בעלז. או אחרים? אתה רואה בעייני רוחך כי בבית המקש החדש כולם יתפללו אותו נוסח? או שכ"ג יהיה מקובל על כולם? הרי הרמב"ם פוסק שימי המשיח לא יהיו ניסים מעל הטבע. אתה רואה בעייני רוחך, לכל זאת בדרך הטבע?
אבל בן גוריון אמר פעם- כל מי שאינו מאמין בניסים במדינת ישראל- הוא לא אדם ריאלי!




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/7/2010 14:48 לינק ישיר 

 

ירוחםשמ כתב:

מקס
אתה מגלה פנים בתורה שלא כהלכה- כשאתה מכניס את האיסור של אכילת הטריפה האסורה רק לכהנים. האמנם לנו מותר?

למה אתה מוסיף "רק" ???

הנביא יחזקאל שינה עוד  כמה דברים נגד התורה-  למשל -נישואי אלמנת כ"ג לכ"ג
מה ענין נבואה לבית המקדש? תאורטית הרי בתקופתו של בר כוכבא לא היה נביא- ובכל זאת תכננו לבנות את הבית.

שחכם מנסה לבנות ? יכול לקרות כמו שקרה לבר כוכבא, שבאמת לא בנה, אבל שנביא בונה לא יכול להיות שלא יצליח, הרי אלוקים אמר לו עכשיו לבנות,

מעולם לא פסקה הנבואה בישראל. פסקו המאמינים בה. יותר נכון החלו להעדיף את החכמים.
 
זה חידוש, איפה הנביאים היום ??

אפילו לפני שהכריזו שלא בשמיים היא ואין משגיחים בבת קול- הנבאים לא פתרו או פסקו בעיות הלכתיות.

כי פשוט לא היו בכלל מחלוקות בין החכמים, זה הרי התחיל מאז שלא היה כבר נביאים,

נדמה לי שאתה הוא זה שהבאת דעתו של איזהו שהו רב שאומר כי בבית המקדש היום לא יקריבו קרבנות וכד' אז בשביל מה לבנות בית מקדש? האם בית הכנסת הגדול בי"ם לא יספיק? או זה של בעלז. או אחרים? אתה רואה בעייני רוחך כי בבית המקש החדש כולם יתפללו אותו נוסח? או שכ"ג יהיה מקובל על כולם? הרי הרמב"ם פוסק שימי המשיח לא יהיו ניסים מעל הטבע. אתה רואה בעייני רוחך, לכל זאת בדרך הטבע?

אתה רואה גאולה שלמה כל זמן שיש חילוקי דעות וחילוקי מנהגים וחילוקי וכו' וכו'
הרי הגאולה האמיתית והרצוי שיהיה עם אחד שפה אחד וסידור אחד וכו' וכו'
 
אבל בן גוריון אמר פעם- כל מי שאינו מאמין בניסים במדינת ישראל- הוא לא אדם ריאלי!




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/7/2010 16:20 לינק ישיר 

א. הנבואה פסקה ובוודאי בחו"ל אין הנבואה שורה כמבואר בגמרא. 
ב. ייתכן שהמגיד של הרמח"ל כיחש בו בכמה דברים, וכמו שידוע על המגיד של הב"י, שלא ידע על המשנה ששוחטים בשר בר"ה, וכן סיפר לו שיעלה על המוקד עקה"ש. ונודעו דברי החכם צבי שהב"י היה יותר למדן מהמגיד שלו (תורת הקנאות).
ג. ובכלל חשוב לדעת, שכשם שהמגיד של הב"י דיבר איתו בארמית קלה, ואילו המגיד של הרמח"ל הארמית קשה, אני מניח שאילו היה מגיד בזמננו היה מדבר בעברית, משום שאין ישות בשם מגיד, אלא היא תופעה פנימית של התגלות. וכמו שכתוב בדרך ה' לרמח"ל, שרוח הקודש היא שפע דעת "שנופלת מחשבה בלבו" וכן מבואר בהרבה ראשונים ואחרונים.    



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/7/2010 17:00 לינק ישיר 

אני מת על ציטתות שאני לא מבין בזה כלום,
נבואה זה מחשבות שנופלות,
ואברהם הלך לרצוח את בנו היחיד ח"ו בגלל איזה מחשבה שנפל לו,
והמגיד כן יודע ולא יודע, (אז מי צריך אותו בכלל,)
ההוא דיבר בשפה שההוא לא מבין, אז בשביל מה דיבר איתו בכלל,

חייבים לצאת דחוף לחופש כי אם לא נשתגע בסוף,


תוקן על ידי maxmen ב- 26/07/2010 17:02:23




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/7/2010 17:10 לינק ישיר 

maxmen כתב:

  מעולם לא פסקה הנבואה בישראל. פסקו המאמינים בה. יותר נכון החלו להעדיף את החכמים.  

זה חידוש, איפה הנביאים היום ??



הרצל היה נביא. במכתבו לארנסט מיציי משנת 1903 הוא כותב: "גם את היהודים ההונגרים ישיג גורלם, וכל מה שיתאחר לבוא, יהיה קשה ואכזרי יותר. ובינתיים נקום אנו הציונים ונבנה בית דירה מרווח לאלה אשר אינם רוצים לדעת אותנו".

בהשוואה לדברים שנאמרו בשם הרבי מבלז טרם שואת יהודי הונגריה, אפשר בהחלט להחשיב דברי הרצל כנבואה...

_________________

__________________
ארבעה אין הדעת סובלתן




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/7/2010 22:30 לינק ישיר 

מקס
יש לך טעות- מכוונת? המחלוקות בין החכמים החלה בשלהי בית שני- כאמור עם חורבן בית ראשון פסקה הנבואה- ראה גמרא ב"ב .
המחלוקות  לא היו בין חכמי הזוגות- היו חילוקי דעות מקובלים- ראה אבות - המחלקות החלו באותו זמן שהופיעו הרבנים, מאז יש מחלוקות.

למה אני כותב- רק- כי הפסוק בתורה כתוב כציווי כללי לכל עם ישראל כולל הכהנים- ואם אתה מוסיף בסוגריים הכהנים כל המוסיף גורע- גרעת את ישראל.

איפה הנבאים היום- בדיוק באותו מקום שהיו בתקופת המלכים ,שמואל ואחריהם, היו הרבה מאד נביאים- קרא בעיון את התנ"ך
רובם הגדול לא זכו להכנס לכתבי הקודש, העורכים היו יעילים וענינים- הרבה מאד מנבואות אבדו, ואולי טוב שכך, מימילא אנ"ש לא לומדים נביאים וכתובים,
הנבאים ממשיכים להתנבא, ולא מתרגשים מנבואתם, הרי אמרו כי לא בשמיים היא. ועוד אמרו -כי חכם עדיף מנביא,= אז לא יותר חשוב ללמוד קצות,  ר'חיים ענייני השקופה מוסר וכד' מחכמים .מאשר להקשיב לאיזה משוגע איש הרוח



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/7/2010 22:58 לינק ישיר 

מישהו כתב כאן שכשיבנה בית המקדש לא יקריבו שם קרבנות.

אולי יבאר לי את מה שהוא מתפלל כל שבת, ראש חודש, חגים, ראש השנה ויום כיפור:

יהי רצון מלפניך... והביאנו לציון עירך ברינה ולירושלים בית מקדשך בשמחת עולם, ושם נעשה לפניך את קרבנות חובותינו, תמידים כסדרם ומוספים כהלכתם...

ואת מוסף יום פלוני הזה נעשה נקריב לפניך באהבה כמצוות רצונך...

אז מי בדיוק הרב הזה שאולי לא מתפלל? או שהוא מתפלל מה שלדעתו הוא שקר? וחולק על חז"ל מתקני נוסח התפילה?

אולי הרב אברהם גייגר?
אולי הרב משה מדסוי?
אולי הרב זכריה פרנקל?
אולי הרב בריח?
כנראה לא ממש רב, אולי ערב רב...



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/7/2010 23:03 לינק ישיר 

אני מבין שהאשכול עוסק בשאלה החשובה מאד איך מזהים נביא להבדיל מאדם שחווה חויות מפוקפקות ובוודאי כאלו שאין מקורן משמים (במובן שאין הוא נביא. טוב, זה מעגלי, אבל כמדומה שזה עדיין משמעותי).

מה היו הדוגמאות שלפנינו?

א. נבואת משה (מה נכלל בזה? כל חמשת חומשי תורה?)

ב. נבואות שונות: יחזקאל, ירמיהו, ישעיהו.

ג. המגיד של הב"י (אם הייחוס של הספר אמין).

ד. המגיד של הרמח"ל.

ה. דברי הרצל ואזהרתו מפני שואה.

ו. דברי אדמורים שונים.


כמדומה שיש גם לברר מה אנו מבינים במונח "נבואה". יש לכלול בו כמה מרכיבים, שאולי לא כולם הכרחיים.


א. התוכן של דברי הנביא הוא אמת. (במובן של קורספונדנציה, התאמה בין המילים למציאות).

ב. ה' שלח אותו.

ג. ה' דיבר אליו, העביר לו את המסר.

ד. תוכן דברי הנביא הוא משמעותי (לעם ישראל, לכל העולם, אולי גם רק לאדם פרטי?)

ה. מי ראוי להיות נביא?

ו. איך עובר המסר לנביא?

ז. האם הנביא יודע שהוא נביא?


כמדומה שכל הסעיפים כאן נראים סבירים והולמים את המקורות. עלינו בכל זאת לדון במקרי הבינים הבאים.

א. כיצד אנו יודעים שדברי הנביא אמת? כאן עלי להזכיר את דברי פרופסור גולדמן המפורסמים. כאשר אנו מחזיקים אדם לנביא, אנו תולים שדבריו אמת גם אם הם אינם מתאמתים. כאשר ירמיהו הבטיח גאולה ובנית מקדש 70 שנה לאחר החורבן, לא נדחו דבריו כאשר חלפו מועד זה ואחר. הספירה החלה מחדש לפי מנין אחר.

האם יש מסרים שנפסול מה שלא יהיה? אולי לא. בין הדוגמאות שמובאות לדברי נבואה הן: רצח עם (עמלק וכן שבעה עממים בארץ ישראל אם לא יברחו ואם לא יכרתו ברית בתנאי הכובש, אנחנו), הוראה לאדם לחלל שבת, או להקריב קרבנות מחוץ למקדש. כל זה כמובן כהוראת שעה.

אבל אנו רשאים להניח שיש דברים שלא ייתכנו כהוראת שעה גם בנבואה. הנביא לא יאמר לעבוד עבודה זרה ולא לשפוך דם נקי (אם כי יש להבין כיצד קיבל אברהם הוראה בנבואה לשחוט את יצחק, וכבר דנו בזה בעבר).

יש תשובות שונות לשאלה אם הנביא מוסר הלכה באופן קבוע (מהרמב"ם ומהגמרא משמע ברוב המקומות שלא) ובוודאי שאינו יכול לסתור דבר הלכה שלא בדרך הוראת שעה. אבל, כפי שציין גולדמן, אם הוא מוחזק אצלנו לנביא, נפרש את דבריו, גם בתחום ההלכה, כך שיעלו בקנה אחד.

ובכל זאת.

לא כל חלק מדברי הנביא חייב להיות אמיתי או משמעותי. הנביא, אליבא הרמב"ם, מעצב את הנבואה לפי כישוריו הנבואיים. ככל שהוא טוב יותר בזה, כך הדברים מדוייקים יותר. ואם לא אז לא. אפשר שחלק מן המראות המרשימים של יחזקאל אינם לפי שיטה זו מראות א-לוהיים אלא דמיונו של יחזקאל בלבד.

וכמובן, זה לפי הרמב"ם. לפי הרמב"ן למשל, אלו מראות מופלאים של העולמות העליונים.

ב. לגבי סעיף זה כבר הערתי שהוא קצת מעגלי. ויש להבינו שלא כשיטת הרמב"ם האיזוטרית, לפיה כל מה שנעשה בעולם הוא רצון ה'.

ג. זה חופף במקצת למה שנידון לעיל ולקמן. האם הנבואה תגיע דווקא בדיבור? האם ה' מזהה את עצמו כמדבר עם הנביא?

אם ה' מעביר מסר על ידי מלאך, או דמות שמימית אחרת (מגיד), האם גם זו נבואה? ובכן, הגר שמעה דברי מלאך ובכל זאת יש מי שמגדיר זאת כנבואה. אשת מנוח, אם שמשון, וכן גדעון, שוחחו עם מלאך, וזו נראית דרגה נבואית.

מה לגבי המגיד של הבית יוסף והמגיד של הרמח"ל?

כפי שהתבאר בסוף סעיף א', כיון שכל התגלות משמים עוברת דרך אישיותו של מקבל המסר, אפשר מאד שיהיו טעויות ושגיאות וכיו"ב. וכבר היה אשכול בנושא פעם בפורום (איני יודע היכן) שבו צוטט החזו"א כי הב"י היה תלמיד חכם יותר מן המגיד שלו...

ד. האם הנביא או מקבל המסר מקבל אותו עבור כל העולם או ציבור או רק עבור עצמו? זו לא שאלה פשוטה. הדוגמאות של הנביאים במקרא הם תמיד נביאים לציבור. אבל שיטת הרמב"ם היא שנבואה היא דרגה שכלית, התפתחותית, ולכן הנבואה היא קודם כל דרגת האדם עצמו.

לפי זה, המגידים שבאים לקדם את האדם שזוכה להם ייתכנו דווקא לפי שיטת הרמב"ם.

(הזכרתי דרך אגב את השאלה מי יהנה מן הנבואה. שמואל היה מתנבא גם על אתונות שהלכו לאיבוד, ואין לך דבר פרטי יותר מזה, ועליו נאמר "אקים להם נביא כמוך").

ה. לפי הרמב"ם הנביא טעון כישורים מיוחדים. אבל סתמות המקרא היא שגם אנשים רגילים בהחלט או פחות מזה זכו לנבואה. כגון הגר.

ו. לפי המקרא, המסר מובא לפעמים בחלום (עדות ה' בדבריו לאהרן ומרים על ההבדל בין נבואתם לנבואת משה) ולפעמים בקול הנשמע לנביא. המסר הוא לפעמים מראה, ואולי אפילו מראה מחיי יום יום שפתאום תופס את התמקדות הנביא, כמו כלוב קיץ או ענף שקד לירמיהו.

המסר בכל אופן טעון פירוש, כפי שאנו רואים שירמיהו נזקק לפיענוח המסר של ה'. (ויש כאן מקום עיון רב אם הדיבור השני של ה' שמפרש את הנבואה הוא אכן מסר מבחוץ או התעוררות כוח השכלי של ירמיהו לפרש לעצמו את המסר).

ז. הגר לא ידעה מן הסתם שהיא נביאה. גדעון הופתע מאד לגלות שהתגלה אליו פלאי. אשת מנוח פחדה לנפשה לאחר שזה התברר לה. אמנם אפשר לומר שהגילוי המזעזע היה חלק מסויים בנבואה וזה אומר שכל נביא אמור לדעת שהוא נביא.

הרח"ו תלמיד האר"י השתוקק מרות לנבואה או למגידות או לדרגה כלשהי. האם הרמח"ל והב"י השתוקקו למגיד? עשו פעולות לקראתו? נראה שהיו להם טכניקות להיכנס למצב אקסטטי, כמו שינון המשנה על ידי הב"י ופעולות אחרות של הרמח"ל. המודעות העצמית תיתכן אצל מקבל המסר, אבל אפשר מאד שאין זה תנאי הכרחי.


***

ניסיתי לעשות סדר בנושאים שעלו כאן. אם נשתמש בקטגוריות שמניתי, דומה שניתן להעניק תואר מסויים לאישים שהוזכרו תחילה.

משה היה נביא. כן כל הנביאים במקרא. הב"י והרמח"ל זכו, לפי הדיווח, למגיד. זו דרגה של גילוי אלוקות, כלומר דרגה שהיא מעין, אם כי פחות, מאשר הגילוי של השליח שנשלח לאשת מנוח (ומבחינה מסויימת יותר, כי הוא נשלח לצורך הדור ולמסר אחד בלבד, בעוד ששניהם זכו לגילויים רצופים). שאלה אחרת לגמרי היא כיצד אנו מפרשים את גילוי המגיד שלהם. האם אנו רואים זאת כגילוי אותנטי שמעיד על גדולתם, או שמדובר בתופעה פסיכולוגית גרידא.

דברי הרצל נאמרו לא מפני שה' התגלה אליו ולא מפני שחשב שהוא נביא. אבל יתכן מאד ואף מסתבר שדבריו נאמרו מתוך רוח ה' שהתלבשה בו. ואם נשאל כיצד בחר ה' באדם שלא מל את בנו ודגל בהתנצרות של כלל ישראל כדי לכתוב ספרים על ציונות ולפתוח את המפעל הציוני, אף אני אומר שאיני מבין זאת. אבל אני עדיין סבור שזה כך. כי ציוני אני. והנה אתם רואים שאמונתי בציונות קובעת את יחסי אל הרצל. והתנאי המוקדם הזה נכון לגבי רוב יחסנו אל הנביאים ומקבלי המגידים לדורותיהם.


_________________

שומר פיו ולשונו - שומר מצרות נפשו < language="">




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/7/2010 23:29 לינק ישיר 

הרב מיימוני

תוספות מסכת יבמות דף נ עמוד א    אין הנביא מתנבא אלא מה שראוי להיות

גם אלדד ומידד שלא הוכשרו לנבואה ניבאו,
גם בלעם היה נביא-
ולהבדיל משה רבנו היה יהודי מתבולל שהתחנך בבית פרעה, היה נשוי לכהן מדין ,ואת בנו שכח למול,
לפעמים נזרקת  נבואה בפי אנשים-  שבבני ברק הם לא היו  מקבלים עליה, ולא היו מצרפים אותם למנין
כפי שכתבתי לך באשכול הסמוך- נבואה מתפרצת ואי אפשר לצפותה ולכלוא אותה.
צדקת בהגדרתך על המגידים- אגב כך טען הרב משה די לאון כשכתב את הזהר.
הרעיון לקוח מאברהם- ששתי כליותי לימדו אותו תורה

בראשית רבה (וילנא) פרשת חיי שרה פרשה סא

ידעתיו למען אשר יצוה, ובתורתו יהגה אר"ש אב לא למדו ורב לא היה לו, ומהיכן למד את התורה, אלא זימן לו הקדוש ברוך הוא שתי כליותיו כמין שני רבנים והיו נובעות ומלמדות אותו תורה וחכמה, הה"ד (תהלים טז) אברך את ה' אשר יעצני אף לילות יסרוני כליותי, (שם /תהלים/ א)





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > טיבם ואמינותם של מגידים - מהנבואה עד הזוהר ורמח"ל.
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
לדף הקודם 1 2 3 4 5 6 לדף הבא סך הכל 6 דפים.