בית פורומים בחדרי חרדים

לכבוד "יענקי" המרואיין בכתבתה של טלי פרקש

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-12/3/2012 15:46 לינק ישיר 

מאיפה הביטחון של כולכם שלאנשים אין שאלות באמונה?
אתם בטוחים שלא יכול להיות שאדם לאחר בדיקה מעמיקה הגיעה למסקנה שגויה והוא מאמין בה?
אין כאן שתי אנשים שמסכימים על אותו דבר בכל הדיונים בפורום אז בדיון באמונה לא ניתן להגיע לדעה שונה ושגויה?
למה הזלזול הזה ?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/3/2012 16:03 לינק ישיר 

הרב דסלר כותב, שלא קיים מושג כזה של "אפיקורוס" אמיתי.
הדבר ידוע בחכמת הנפש, שהאדם לא יכול לחיות בצורה שסותרת את השקפת עולמו. בלשון הפסיכולוגיה זה נקרא "דיסוננס קוגנטיבי", בלשון חכמי המוסר זה נקרא "אחרי המעשים נמשכים הלבבות".
אדם מחפש (ומוצא..) את הדרך ליישב בין מעשיו לבין דעותיו. זה עובד לשני הכיוונים. מדעית..
ברגע שאדם מבסס את ה"אפיקורסות" שלו, על תאווה ושאיפה לעשות ככל העולה על רוחו, קשה מאוד יהיה לו להוכיח ענייניות אמיתית ב"בירור השכלי" שהוא השקיע ביסוד 'אמונתו' האתאיסטית..
עצוב לפעמים לשמוע, אנשים שלא יודעים מאיזה צד מסתכלים על הרמב"ם, מדברים על ענייני אמונות ודעות באופן "שכלי"...
הרמב"ם הכיר את כל הסברות שלהם, ואף מעבר. הן לא ממש הזיזו אותו מאמונתו...



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/3/2012 16:10 לינק ישיר 

אני לא יודע על איזה חוכמת הנפש אתה מסתמך ומאיפה אתה מביא את הכללים האלו.
וכידוע שאין כלל שאין לו יוצא מן הכלל.

אני פגשתי אנשים שכפרו ואני יכול להעיד עליהם שזה לא הגיע מ"תאוות" אלא מחשיבה מוטעת.
וכידוע דברי החזו"א שאמונה היא נטייה דקה מנטיות הנפש וברור שבדברים דקים אנשים יכולים לשגות.
וכבר הרב וולבה אומר שאמונה זה לא דבר שניתן להוכחה גמורה ויש מקום לבחירה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/3/2012 16:11 לינק ישיר 

שתילים כתב:
נחומי כשאתה אומר את המשפט "לא טוב לכם כחרדים לכו,אף אחד לא מחזיק אתכם בכוח"
אתה בטוח שאתה מדבר על אותו ציבור חרדי שאני מכיר?
האם אנחנו לא מחזיקים בכוח את כולם בתוכנו?
האם אנחנו מתייחסים יפה לאלו שיוצאים מתוכנו או שאנחנו עושים מה שאפשר שיהיה רע לאלו שיוצאים?
אני לא בטוח בכלל שאתה צודק בזה,לצערי הרב.
אם היינו יודעים להתייחס יפה ולקבל את היוצאים בצורה יפה יתכן שהיית צודק
החוגים שמנתקים קשר עם אלו מתוכם שיוצאים בשאלה כולל בני משפחותיהם ודואגים אפילו לנתק קשר בן הורים לילדיהם וכו' וכו' ואין צורך לפרט יותר לא ממש מצדיקים את מה שכתבת וזה בלשון המעטה.



בדיוק.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/3/2012 16:17 לינק ישיר 

אש_לוהט כתב:
אני לא יודע על איזה חוכמת הנפש אתה מסתמך ומאיפה אתה מביא את הכללים האלו.
וכידוע שאין כלל שאין לו יוצא מן הכלל.
אני פגשתי אנשים שכפרו ואני יכול להעיד עליהם שזה לא הגיע מ"תאוות" אלא מחשיבה מוטעת.
וכידוע דברי החזו"א שאמונה היא נטייה דקה מנטיות הנפש וברור שבדברים דקים אנשים יכולים לשגות.
וכבר הרב וולבה אומר שאמונה זה לא דבר שניתן להוכחה גמורה ויש מקום לבחירה.


מכתב מאליהו, כרך א' עמוד 58:

על כן, זה דברנו לאפיקורוס: במה אתה בא  אלינו? בשכלך? כל זמן שמדותיך הרעות במקומן - בתעלומות פנים הלב, הרי שכלך אינו שכל ומסקנותיו אינן מסקנות. די יעיל הוא, אולי, לחשב חשבונות מתמטיים ולהסיק מסקנות טכניות שאין בהם שום נפקא-מינה אישית ורצונית.
אבל לברר בעיות מסוג האחר, שיש למסקנותיהן קשר עם המדות והרצונות?
וכי איזו תביעה יש לך שנקבל כ"אמת" את תוצאות דיוני שכלך בעניינים אלה?
וכי המידות מתחשבות ב"אמת"? הרי אינן מתחשבות אלא במה שנוח להן ורצוי להן. וזהו כל פרי דיוני שכלך - הצורה שלובש היצר-הרע כשדורשים ממנו "פילוסופיה".




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/3/2012 16:20 לינק ישיר 

ייש"כ תקציבאית על הציטוט. אוכל להעזר בך תמיד? הספר איננו תחת ידי...
אש לוהט, הציטוט שהבאת מהחזו"א, רק מחזק את דברי. מה הקשר בין "עדינות הנפש" לבירור שכלי?
עיין שם היטב בחזו"א, עיין גם באגרותיו מה שכתב בנוגע לעדיפותה של האמונה הפשוטה, ותבין גם את דברי הרב וולבא..
אך קודם, דומני שאתה זקוק לעיון נוסף במה שכתבתי אני...



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/3/2012 16:23 לינק ישיר 

לצנינים כתב:
אוכל להעזר בך תמיד? הספר איננו תחת ידי...


בשמחה, כל החמישה רק מחכים שישתמשו בהם 



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/3/2012 16:26 לינק ישיר 

הגישה של הרב דסלר לא מותירה מקום לדיון מאחר והוא קובע שאין אפשרות לקבל החלטה בלי נגיעות.
והנגיעות תמיד לצד אחד.
מה שלא עומד במבחן המציאות.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/3/2012 16:32 לינק ישיר 

למה, הנה הרב דסלר אומר שאפשר לפתור תרגיל במתמטיקה בלי נגיעות.
ברגע שזה מגיע לשאלות שקשורות לחיים שלך אישית - ברור שיהיו לך נגיעות, איך לא?
אתה לא יכול לדון ערטילאית בשאלה "האם יש אלוקים?" בלי לדעת שזה יחייב אותך, או יפתור אותך בנוגע לכל דבר בחיי היום-יום שלך



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/3/2012 16:35 לינק ישיר 

אז השאלה אם יש אלוקים לא פתירה לשיטתך?
מאחר ויש נגיעות לא ניתן לקבוע עמדה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/3/2012 16:47 לינק ישיר 

אש_לוהט כתב:
אז השאלה אם יש אלוקים לא פתירה לשיטתך?
מאחר ויש נגיעות לא ניתן לקבוע עמדה.


על ידי אנשים פשוטים כמונו? לא פתירה.

אותו מקום, עמוד 56:
איך נוכל לסמוך על שכלנו שיבוא בשום פעם לידי מסקנות אמיתיות?
אמנם כן הוא. אין השכל מוציא משפט אמת בבעיות מוסריות אלא בה במדה שהלב מנוקה מנגיעות המדות וממולא שאיפה חזקה ובוערת לישרות ולאמת.
וקצת בהמשך:
אבל מה יעשה העיור כשהוא צריך ללכת בדרך בלתי ידוע לו? - יקח לו פיקח לנהל אותו, או עכ"פ ישאל בני אדם פיקחים על כל פנה שהוא פונה. כן ממש הזמין לנו השי"ת ברוב חסדיו מורי-דרך, הלא הנה חכז"ל, - חכמי התורה - אשר כל המתבונן בדבריהם יראה עד כמה היתה ראייתם בהירה


כשאני רעבה בטירוף לשוקולד ויש לי ביד אחד עם כשרות לא מוכרת, איך אני יכולה לסמוך על עצמי לברר האם הכשרות הזו טובה ומספקת? הרעב לא יעוור אותי? בטח שיעוור



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/3/2012 16:56 לינק ישיר 

בהמשך לתלונות באישי על שהדיון נסחף, מה שאני באה לומר הוא כך:

בנוגע לאמונה שלו - 
1. יענקי הזה לא אפיקורוס באמת
2. יש סיכוי טוב שהוא מתרץ את התאוות שלו בתירוץ עלוב של אפיקורוסות
3. אם כבר נכנסים לו לאמונה - יש סיכוי טוב שהוא לא האמין מעולם

בנוגע לעצה למצוא לעצמו עיסוק במקום לתלות את בעיותיו בדת
4. אי אפשר לדון אותו על כך שאינו שובר את המוסכמות החברתיות בהן הוא נתון, בגלל הלחץ החברתי



במובן מסוים מתוך הראיון המצוטט נשקפת דמות של אדם מסכן ועלוב נפש שיש בעיקר לרחם עליו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/3/2012 17:21 לינק ישיר 

ואני עדיין בדעתי שמדובר באדם שסדק את קליפת הביצה, נחת משבט עלום במרכז האמזונס, ומנסה לגלגל על לשונו לראשונה את המילה "אלוקים"
לא כופר ולא מאמין, פשוט תנו לו לצעוד, לייבש את הנוצות, להתרגל לאור, ותתפללו שהלבוש והחברה יסייעו בידו לא להתפתות ליצר הרע



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/3/2012 18:08 לינק ישיר 


דבריו של יעקב נחומי טומנים בחובם אמת עמוקה, ובמילותיו הקצרות מקופלים רעיונות חשובים מאוד שראוי לשוב ולדוש בהם בכל סיבוב נוסף של מחול הבכיינות החרדית. ביחס לסגנון, ניתן היה לנסח את הדברים בשפה מלוטשת יותר ומקצועית יותר, אך אולי אדרבה - טוב שכך: בשפה עממית, בדברים היוצאים מן הלב, הרעיונות מקבלים אופי ריאלי ואינם ניתנים לביטול בדמות פילוסופיה מופשטת.

שני יסודות חשובים טמונים בדבריו של נחומי:

1. הפער בין הדת ועבודת האלקים לבין מה שנתפס בעיניו של 'יענקי' ככזו, הוא בלתי נסבל. בלתי אפשרי להבין כיצד עבודת האלקים, שכל כולה אינה אלא הענקת פשר ומשמעות לקיום האנושי, הפכה למערכת כובלת, מעיקה וכפויה. עצם העובדה שאדם מבכה על היותו שומר מצוות מכילה פרדוקס שלא ניתן לישוב. הוא מחייב אותנו להצביע על תקלה חמורה שקרתה אי-שם.

לא קשה להבין היכן נוצרה הטעות. ראשיתה בהצגת האמונה כמערכת עובדתית מוחלטת, המשכה בהפיכתה לשטח צבאי סגור שאיסור חמור להיכנס אליו, ושיאה בעקירת כל ממד של בחירה אישית והכרעה עצמאית מהנער הדתי. במילים פשוטות, מ'יענקי' המסכן נשללה האפשרות מאז ומעולם להאמין. הוא מעולם לא האמין, מעולם לא בדק אם הוא מאמין, מעולם לא שאל את עצמו למה להאמין ובמה.

גרורה חמורה מאוד של הטעות הזו היא השטחת העולם הדתי כולו. ערכם של שיירי הרב'ה שוה לערכה של מצוה מדאורייתא; ערכה של חזות חסידית מחמירה שוה לעריות החמורות, וערכם של כל הקודים החברתיים (חסרי המשמעות) שוה ליסודי האמונה הבסיסיים ביותר.

במערכת מטורפת כזו, רק מטומטם מוחלט לא שואל שאלות ואפילו נהנה מזה. אדם אחר, בפרט אם יש לו קצת זמן לחשוב, מה יותר טבעי מכך שילקה את עצמו על היותו נתון תחת מערכת כפייתית ומגבילה, מבלי יכולת להתנתק ממנה?!

2. היסוד השני נוגע לאופיים של בני-אדם. 'יענקי' המסכן ודומיו מפגינים אופי אנושי עלוב. עובדה היא: אלפי בני נוער חרדים התפכחו בשלב כזה או אחר מ(חלק מ)תופעות ההבל הפושות בחברה החרדית. רובם עושים זאת תוך כדי מאבק עמוק ורציני בנסיון לברור את האמונה היקרה להם משלל עטיפות הטירוף שנתעטפה בהן. בודדים הם, משום מה, אותם הבוחרים בדרך הקלה והמיותרת שבחר 'יענקי': לגולל שיחת סרק עם עיתונאי, שאין לה כל תועלת פרט להזנת אזרחי הטוקבקלנד של ynet.

אלעזר בן דורדיא, רבם של בעלי התשובה, לימדנו כלל גדול כשזעק לעצמו: "אין הדבר תלוי אלא בי". לבכות כל אחד יכול, זה קל, זה מענג. אבל כשתסיים לבכות, או שימאס לך, תיאלץ להשיב לעצמך על השאלה החשובה מכל: "ובכן, מה הלאה"?! מה אני עושה עם זה?! בשלב הזה, התשובה נתונה בידך, ובידך בלבד. אם תחליט לעשות משהו עם עצמך אם לאו. יענקי בחר לבכות לעד. יערב לו.

________________

ה' בדד ינחני



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/3/2012 18:15 לינק ישיר 

הבודד כרגיל מנסח בבהירות את מה שכולנו מתאמצים להבין.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > אקטואליה וחדשות > בחדרי חרדים > לכבוד "יענקי" המרואיין בכתבתה של טלי פרקש
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
לדף הקודם 1 2 3 4 ... 11 12 13 לדף הבא סך הכל 13 דפים.