בית פורומים עצור כאן חושבים

דיכוי דתי על ידי המדינה

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-5/4/2013 12:32 לינק ישיר 
כופים הם לפעמים געגועים לנח"ל

 

מטפחתספרים כתב:
אגב, האם באמת כבר לא משביעים חיילים בכותל? זה הפתיע אותי וחיפוש בגוגל העלה ידיעות על השבעה במאי 2012, לא בדקתי אם מדובר בצנחנים



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-5/4/2013 17:32 לינק ישיר 

מיימוני,
אפרופו דבריך, מעודי תמהתי מה איסור לומר קדיש ביחיד או בשלוש נשים או ארבעה כלבים. האם יש איסור דיבור ארמית לשווא (אולי טרטור מיותר למלאכי השרת שאינם מבינים לשון ארמי), ואנוכי לא ידעתי?
מסברא נראה שלכל היותר אפשר לחייב לומר קדיש בתפילה במניין. אבל לאסור אמירת קדיש בכל סיטואציה אחרת, איני רואה מה איסור יכול להיות בדבר. אם אומר לעצמי בחדרי שאני מקווה שיתגדל שמו של הקב"ה בעולמו שברא כרצונו, עברתי איסור?
זו באמת שאלה של אי הבנה. אני מניח שיש שעסקו בזה, אבל איני מכיר. אשמח אם יאירו את עיניי בזה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-5/4/2013 17:52 לינק ישיר 

מיימוני
במציאות יש אורתודוקסיות בין נשות הכותל. למעשה מכיוון שמדובר במניין נשים (בהגדרה) אז יש שם משלושת הזרמים - קונסרבטיביות, אורתודוקסיות ורפורמיות. אינני רב ולא בן רב אבל עד כמה שידיעתי משגת מניין נשים מותר על פי ההלכה.
 



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-5/4/2013 18:05 לינק ישיר 

זאב
זו לא פסיקת הבג"ץ הרלבנטית. הרלבנטית היא משנת 200 ומה שצירפת הוא משנת 94.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-5/4/2013 22:36 לינק ישיר 

[מטפחת,

כתבת שהכותל "שימש מקום תפילה במשך דורות רבים ובצורה מסוימת, וגם את זה צריך לשקול".
אם כך, הבה נשקול - מדוע שינו את המנהג להתפלל בכותל בלא מחיצה? (תשובה היסטורית - השינו ינעשה שנייה לפני שמשלחת של רבנים רפורמים מארה"ב עמדה להגיע להתפלל בכותל)
כאמור, נשות הכותל מתפללות שם כבר יותר מעשרים שנה - האם להפסיק את מנהגן אינו נחשב שינוי?

אני מבינה את העיקרון שבדבריך, אלא שהוא לא לגמרי מתאים כאן, מסיבות שונות (למשל כאלה שציינתי לעיל), ובמיוחד בגלל שהכותל פשוט אינו ביכ"נ ואפילו לא "מקום תפילה" במובן הרגיל (אם יש כזה) של המילה. הוא בעיקר מקום שיש לו משמעות יהודית - או ליתר דיוק: ליהודים - מעבר לדת (לאומית, "עמית", תרבותית וכו'), והניסיון להגדירו באותם האופנים בהם מגדירים ביכ"נ אורתודוקסי ממין מסוים (כן, מיימוני, מרבית נשות הכותל הקבועות הן אורתודוקסיות, וכן - הן נוהגות להתעטף בטלית ולהניח תפילין) יותר עיוותים בעיתיים מאוד.]

(לחוששים - הדברים נכתבו בחול בחו"ל)



תוקן על ידי אמשלום ב- 05/04/2013 22:36:55




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-5/4/2013 22:46 לינק ישיר 

[והנה גם סיפור לשבת (או למוצאי שבת) - 

"אנחנו רוצות לשתף אתכם בסיפור מרגש, ולצערנו כמעט בלתי נתפס, שסיפר לנו השבוע אלחנן אדלר, פסיכולוג קליני, שהוא חבר טוב וקולגה (ולמי שזה ממש חשוב, נציין שהוא גם אורתודוכס). 
סבתו של אלחנן, בלה המבורג, חיה בליטא בשנות העשרים של המאה העשרים. כשבלה הייתה בת ארבע נרצחה אמה על ידי שודדים שפרצו לביתם, ובלה הייתה ליתומה. בלה זכרה וסיפרה, שלאחר מות אמה, שלש פעמים בכל יום, באו אנשים מבית הכנסת אל גן השעשועים שבו שחקה, ולקחו אותה לבית הכנסת על מנת שתגיד קדיש. כל זה קרה בקהילת 'קיידאן', קהילה אורתדוכסית ליטאית אדוקה, שלחבריה ההתנהגות האנושית הזו הייתה דבר מובן מאליו."

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4364376,00.html]

(אותו כנ"ל בעניין החול והחו"ל)



תוקן על ידי אמשלום ב- 05/04/2013 22:47:28




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/4/2013 00:05 לינק ישיר 
האיקו לערב שבת של אביב מתמשך

קדיש בליטא
לא אנטי סתם כך דווקא
בחו"ל כתבתי





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/4/2013 21:50 לינק ישיר 

מה  לגבי איסור אמירת קדיש ביחיד? אין תובנות?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/4/2013 22:12 לינק ישיר 

mdabraham כתב:
מה  לגבי איסור אמירת קדיש ביחיד? אין תובנות?


אם תאמר כי זה סינתטי
אענך כי אתה משורש נשמתי 
האיסור הינו פוליטי
מקורו הוא אנליטי


תוקן על ידי עצכח ב- 09/04/2013 20:20:13




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/4/2013 23:52 לינק ישיר 

אמשלום

רויתי רוב נחת משתי הערותיך.

לגבי ההפרדה במחיצה, עכשו אני יודע! הכל בגלל הרפורמים! אילולא המשלחת שלהם, היינו יכולים להישאר עם הכותל כפי שהיה לפני שחצו אותו.

(האם יובן שזו בדיחה, באופן מסויים לפחות?)

***
שיבולייהו

זה בסך הכל חרוז, אבל חמוד מאד. איקון ירוק.

***
מיכי

עד שאתה שואל על קדיש, אפשר לשאול על כל הברכות והתפילות. נדמה לי שזה נזכר פעם בראשית הפורום. האם יש איסור להתפלל מוסף ביום חול? האם יש איסור לומר את ברכת קידוש השם סתם כך? האם רשאי אדם לחדש ברכות לעצמו? תלוי איך מבינים את המילים ואיך משתמשים בהן.

אני ודאי לא עסקתי בשאלה הזו. מה שכן העסיק אותי היה לא הקדיש כאוסף של מילים בעלות משמעות מסויימת, אלא הקדיש כפי שהוא משמש כחלק מתפילת הציבור. כאשר אדם מוצא או ממציא את עצמו במצב מסויים, ציבורי, שבו לאמירת קדיש יש הקשר מאד מסויים, והוא משתמש בו שלא בהקשרו הרגיל, יש למעשהו משמעות ציבורית, ירצה או לא ירצה. ובהקשר הזה נאמרו דברי.

***
לגבי השאלה של תפילת נשים בכותל, אוסיף הערה אחת מתודולוגית. לגבי זו לא שאלה הלכתית אלא שאלה מטא הלכתית במובן בו אני משתמש במונח זה. כלומר, מה הם כל ההשלכות והשיקולים שיוצרות ההשלכות שינבעו ממצב זה.

רשימה של השלכות ושל שיקולים יכולה להכיל את הפריטים הבאים, בין השאר:

א. ביטוי של יראת שמים של אותן נשים הרוצות לחוש שהן מסוגלות לבצע אותן מצוות שגם הגברים זוכים ונהנים לקיים. (הלוואי שהייתי מתפלל תפילת מוסף באותה התלהבות תמימה של תושיה שלנו, שאולי מוכרת לבאי הפורום הותיקים מסיפורי העבר). נשים זכו לחרוג מן המקום שהוטל עליהן בעבר הרחוק וזו כבר עובדה חברתית. לפיכך, הן צמאות לבטא את החיבור שלהן לה' באמצעות מצוות שאפשר לקרוא להן "פולחניות". האם אין זו זכותן? במובן מטא הלכתי?

ב. האם ויתור לנשים ייתפס בתור נצחון של הרפורמים או למצער המודרן אורתודוכסים? כמובן, מתוך נקודת ראות אורתודוכסית.

_________________

שומר פיו ולשונו - שומר מצרות נפשו < type="text/">document.write("");




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-9/4/2013 10:43 לינק ישיר 

מיימוני, ברכות זה משהו אחר. לפחות לשיטות הראשונים שיש בזה איסור נשיאת שם לשווא. ואפילו לשאר הראשונים, אפשר שחכמים הטילו איסור דרבנן משום החשש של שם לשווא. אבל מה הבעיה בקדיש שתוקן על ידי הגאונים? וכי יעלה על הדעת שמישהו יחבר היום תפילה או אמירה כלשהי, ונאסור לומר אותה בפורום כזה או אחר? זה נשמע לי הזוי. אין כאן שם, ולא ברכה, ואי אפשר להיתלות בשום איסור קדום. אז לא ייתכן שיש כאן אפילו איסור דרבנן. 



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-9/4/2013 14:43 לינק ישיר 

הרב מיכי.
לא הבנתי את שאלתך. אתה שואל למה הם אסרו. או האם הם יכלו לאסור.
אם שאלתך למה אסרו אומר לך מסברה ללא שום בדיקה [וכנראה שאכן מדברים על זה] שרצו להשאיר את ה'עסק' של אמירת קדיש במעמד 'יוקרתי'.
לגבי השאלה אם אפשר למנוע מאדם לקרוא טקסטים מכל מיני סוגים כנראה שתלוי מי.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-9/4/2013 20:08 לינק ישיר 

אני שואל את שתי השאלות: 1. כיצד ייתכן שטכסט שחודש בזמן הגאונים כשכבר אין פורום מוסמך לקבוע תקנות וגזירות חדשות, נאסר לומר אותו בפורומים שונים. 2. מה הבעייה באמירת קדיש ביחיד? וכי אם אומר בחדרי חדרים שיתגדל שמו של הקב"ה בעולמו עברתי איסור? ואם אומר זאת בארמית, כעת זה אסור? וכי זה מהדברים שלא נאמרים בכל לשון (רפ"ז מסוטה).



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-9/4/2013 20:11 לינק ישיר 

אגב, בלי קשר ישיר לפתיחת האשכול הזה, התברר לי כעת שרוב ככל כתבי העת התורניים-למדניים (לא האקדמיים, ולא 'אקדמות'), לא מקבלים מאמרים שנכתבו על ידי נשים, אלא אם יש 'חסות' של גבר (כמו באפגניסטן, שם לאישה אסור לצאת לרחוב בלי ליווי של גבר). אני ממש נדהם מהדבר הזה, בתרתי: א. מעצם הדבר. ב. מזה שאני כל כך מנותק שלא העליתי על דעתי שייתכן דבר כזה גם אצל השמרנים שבידידיי (למעט באפגניסטן היהודית דב"ב וי-ם).



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-10/4/2013 09:47 לינק ישיר 

mdabraham

על איזה כתבי עת מדובר?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > דיכוי דתי על ידי המדינה
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
לדף הקודם 1 2 3 4 5 6 לדף הבא סך הכל 6 דפים.

2009 © כל הזכויות שמורות לבחדרי חרדים. קטגוריית אקטואליה וחדשות: עשרות פורומים הכוללים חדשות נעייס, מה קורה בחצרות חסידים, חדשות מחסידויות שונות בארץ ובעולם, דיונים בנושאי אקטואליה, פוליטיקה, בטחון ועוד.