בית פורומים בחדרי חרדים

מי יודע על אגדת צ"ג הבנות מבית יעקב

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-24/7/2002 01:04 לינק ישיר 

חברים,
אני מוכרח לציין שזהו אחד האשכול היותר מתורבתים שאני זוכר שהיו בפורום.
פעם שאשכול מתגלגל בצורה נחמדה ומרתקת לקריאה.
כל הכבוד.
המשיכו כך.




כל מילה - זהב



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-24/7/2002 01:18 לינק ישיר 

מימון, אל תקומם אותי, אני לא מספר לילדים שלי סיפורים.....
אני מעביר להם את הנושא של אמונת צדיקים.
ההבדל, שאתה לא מאמין אז הילדים שלך לא קונים את מה שאתה מוכר להם....אם תאמין קצת גם הם יאמינו...
יחי ההבדל הקטן...



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/7/2002 10:37 לינק ישיר 

פראזניק ומייקי

סליחה, הלכתי לישון ואפילו לא אמרתי.

אז בוקר טוב,


פראזניק

באמת בנוגע לדברי חז"ל התמוהים ראה את דברי הרמב"ם המפורסמים. בתירגום ללשון ימינו, אדם שלומד אותם מרגיש שהוא נמצא בדילמה. בין להאמין בדבר שנראה בלתי אפשרי לבין דחייתם המוחלטת מתוך זילזול, וזו אפיקורסות.
מה שהרמב"ם מציע הוא להניח שהדברים אינם כפשוטם. ועמדה זו מקובלת על הראשונים, כגון הרשב"א (אם תרצה, אביא מראי מקומות).

מייקי

נגעת בנקודה אמיתית וכואבת. אני באמת סבור שביקורתיות פוגעת בנושא אמונת חכמים, שהיא יסוד גדול שכל החינוך ליהדות עומד עליו.

קיבלתי רושם משום מה שאתה חב"דניק, אז פראזניק ירגיש קרוב יותר למה שאני אומר (או שיכעס מדוע אני, ליטאי וספקן לעת מצוא, מתעסק עם "רבנו"). ראה את הסיפור המופלא על החכם והתם של רבי נחמן. החכם היה חכם, אין ספק בזה. ומה היה הסוף? אפיקורסות, וגם בגהנום היה קשה לו לתקן את עצמו. והתם? שהאמין לכל מה שאמרו ורק ביקש כל פעם: בלי ליצנות, ונפל כל פעם בפח, בסוף החכים וזכה להתגלות אישית מהקב"ה.

מצוות חינוך היא מהקשות ביותר בתורה. לנו ולבנינו. אשמח להמשיך לדון בזה, ולפי מה שכתוב למעלה, יש לנו קוראים...

שומר פיו ולשונו
שומר מצרות נפשו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/7/2002 10:41 לינק ישיר 

מימוני, דרכך היא דרך המחשבה וההגיון.
יש כאלו שהיו להם דרכים אחרות, למשל רבי נחמן מברסלב.
בספר חובת הלבבות לפני "שער היחוד" יש כל מיני הקדמות (בהוצאה שבידי) שם ניתן לראות כל מיני דעות בנושא.
כלומר יש כאלו, שהם אדיאולוגית נגד מחשבה והגיון.
גם מכאלו מחוגים הקשורים לרב קוק שמעתי וורט, ש"כשנכנסו לארץ ישראל הרגו את מלך חשבון"



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-24/7/2002 12:07 לינק ישיר 

תודה לכל המשתתפים. בדקתי את הנושא עם אחד מחוקרי השואה הידועים והוא אמר לי חד משמעית שמדובר באגדה חרדית שהפיץ אותה משה פראגר הידוע בין החוקרים בנושא השואה כבלופר לא קטן.

הזכרתי בהודעתי שפתחה את האשכול כי יש סיפור נוסף ידוע שהתברר בכדיה מוחלטת. הנה קצת הרחבה בנושא. בשנת תש"י התפרסם בניו יורק מכתב שנמצא בתוך בקבוק זכוכית בפינוי גטו וורשא ובו מתדיין יהודי בשם יוסל רקובר עם אלוקיו על השואה ועל משמעות הקיום היהודי. הכותב הוא יהודי מאמין הטוען כי חרף הכל הוא נותר באמונתו אך יש לו טענות קשות על היושב במרומים.
המכתב עשה רושם עצום ומוסד הרב קוק פרסם אותו בספר מיוחד על האמונה בשואה.
לפני עשר שנים התברר כי כתב אותו סופר יהודי שחזר בשאלה בניו יורק והכל עורבא פרח.
זה כנראה גם מקורו של הסיפור על צ"ג הבנות.
אגב במקומות שכן מלמדים אותו אומרים לבנות שרצו לחלל את כבודן. ותתפלאו, כולם מבינות למה הכוונה.
האם מישהו חושב כאן בפורום שבנות בגילאי 16-18 עדיין מאמינות בספור החסידות שמביאות את התינוק. כולן יודעות במה דברים אמורים.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/7/2002 14:03 לינק ישיר 

כל המהרהר אחר סיפור הצ"ג כמהרהר אחר השכינה...
לא כך?
אם לא, אז תגידו לי אתם איפה עובר הגבול.

הולדי,
שמתי לב שרק הגברים באשכול מתווכחים ביניהם בלהט מה יודעות הבנות ומה לא.
אולי ניתן להן לומר את דברן?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/7/2002 15:47 לינק ישיר 

הולדי,

בקשר לנושא ההרצאה - עיין באשכול זה. הדבר יכול לעזור לך:

http://www.hydepark.co.il/hydepark/Topic.asp?topic_id=112837&searchword=

אם תרצה שאוסיף פרטים, אשתדל לעשות זאת.

לגבי שאר הדברים שעלו כאן באשכול - יש לי הרבה מה לומר.

אעשה זאת בהזדמנות.




תוקן על ידי - דוד10 - 7/24/2002 3:48:06 PM



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/7/2002 16:26 לינק ישיר 


דוד, לאסוף את ההתחייבויות שלך? :))))))


מיימוני.

מעשה מחכם ותם, פירושו קצת שונה.

משום שגם כאשר הפך התם לחכם, גם כאשר הוסיף חכמה, הוא נשאר בתמימותו, לא הרהר, לא ביקש להבין דברים שאינם בני הבנה בעולם מצומצם כשלנו...

החכם, מתוך חכמתו, ביקש להבין כל דבר, עד שכאשרהזמינו המלך, ביקש לדעת גם "מי ראה את המלך", אבל זה עדיין לא מסתיים, משום שגם כאשר בא אליו אדם ואמר לו "אני ראיתי", עדיין הוא לא האמין עד שהפך אפיקורוס גמור.

אין ספק, אמונה, אינה ברת הבנה, כבר כתבתי את זה כאן וכבר חלקו עלי (?), אלא, שלדאבוני, יש הרבה מן האמת בדברי מייקי, השיטה החקרנית הליטאית, לא הוכיחה עצמה כלל וכלל בכל מה שנוגע לאמונה, שהיא עיקר, והיא קודמת לכל התורה כולה.

טול מהתורה את האמונה, והיא אינה אלא סיפורי דברים בעלמא ח"ו.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/7/2002 20:24 לינק ישיר 

אני למדתי בבית יעקב. [גם זה קורה...] ובאמת הסיפור הזה עלה לא פעם ולא פעמיים. תמיד בגבורה עילאה, מתוך שירים ופואמות מרטיטות לבב.
עד כאן הציניות. מכאן האמת המרה:
מה זה משנה היה או לא היה? העיקר יש להם חומר טוב להצגות? יש עוד פרק בשיר הנפלא בערב ההורים? תופרים תלבושות שואה מתאימות והכל מוכן ומזומן. מלחינים שיר, מנגנים בכינור. ומהיכול להיות יות "שמאלצי" מזה? תגידו לי?

האמת? הערצתי אותן תמיד. את הצ"ג בנות הללו שמתו בתמימותן הטהורה. מה שתגידו. הן היו גדולות מהחיים.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/7/2002 20:50 לינק ישיר 

פראזניק

האם באיזה שהוא מקום פירשתי את הסיפור על החכם והתם אחרת ממך?
לא הזכרתי את הפרטים שהזכרת, כי אני יודע אותם היטב. הם חרוטים על לוח ליבי. (והתפעלתי מאד בשעתו מהפירוש היפה של שטיינזלץ להם בספרו על סיפורי רבי נחמן. זה היה הספר שפתח לי צוהר להבנת הסיפורים).
יש לי מחלוקת איתך בנקודה מסויימת. האם התם לא בחן בדרך של חכמה? בשלב כלשהו, כשהחכים, הוא אומר לחכם: ראה שהגעתי לכל מה שהיה לך. כלומר גם הוא חכם. כלומר גם הוא מסוגל להשתמש בכלי השכל. אבל הוא יודע להכיר במיגבלותיהם.
זו כל הנקודה, עד כמה שהבנתי.
במקום כלשהו (אתה יודע איפה), רבי נחמן כותב שיש קושיות שמקורן בצימצום שבבריאה. לכן לא תיתכן להן תשובה. אפילו משה רבנו נאמר לו לשתוק, כדי שלא ייכנס למעגל של שאלה, תשובה, הבנה, והשאלה החדשה שמתעוררת בעקבותיה.
לא השכל פסול, אלא השימוש בו למטרות שמהן צריך להיזהר.

ואולי תאמר שזה פירוש ליטאי לרבי נחמן?

שומר פיו ולשונו
שומר מצרות נפשו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/7/2002 00:20 לינק ישיר 

תודה פראזניק...

הבעיה ה"ליטאית" שהם רוצים להאמין אבל רק לאחר שהם יבינו...וכשלא מבינים התוצאות ידועות מראש..המזל הגדול שלהם שאלוקים ברא את הגיהנום וזה רבותי מפחיד אותם...
אז מימון אולי תסביר לי מדוע אתה משתמש בביטוי אמונה?? לא סיפרו לך שאמונה ושכל לא הולכים יחד??



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/7/2002 00:25 לינק ישיר 

מייקי יקירי

רק אצל הקב"ה אומרים שקודם מאמינים ורק אחר כך מבינים.
וגם זה רק בגלל שהיתה מסורת מאברהם יצחק ויעקב, ובגלל שאותו דור ראה במו עיניו נסים של יציאת מצרים.
ורק מתן תורה שיכנע אותם להאמין במשה.
אז קצת קשה לי לקבל את הקביעה הנחרצת שלך נגד אלו שרוצים להבין לפני שהם מאמינים.

נאמר אחרת: אם אין הבנה, אז מהי האמונה שלך? מלים שאינך יודע את משמעותם, וחוזרים עליהן כצפצוף הזרזיר והגיית התוכי?
אצל הנוצרים, להבדיל, שם האמונה היא העיקר. היהדות אינה מוגדרת כדת האמונה. לא אצל הראשונים. (כוונתי לאמונה ב.. להבדיל מאמונה ל..., אבל אין כאן מקום להאריך).

מתוך דברי אתה יכול להסיק שאמונה ושכל משלימים זה את זה.
ועוד משהו, לא חידשתי כאן כלום, לפי שהשאלה על הזיקה בין אמונה לשכל נידונה רבות בימי הבינים. צא ועיין.

ועוד משהו אחרון. בלי שכל, איך אפשר להבין כל מה שכתבתי כאן?



שומר פיו ולשונו
שומר מצרות נפשו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/7/2002 00:30 לינק ישיר 

מימון, אם תתעמק במושג האמיתי של אמונה, אולי תבין את כוונתי, כל ביטוי שיש לו איזה שהוא קשר לשכל, אי אפשר להשתמש במושג "אמונה", נכון שאנו משתמשים בזה גם לדברים שיכליים אך זהו רק ביטוי מושאל, ואם תעיין בספר התניא, תבין...ותאמין...



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/7/2002 00:39 לינק ישיר 

כלומר שהשכל והאמונה משלימים זה את זה, אלא שהאמונה חלה על דברים שהם "גבוהים" מעל לשכל?
ואולי שהאמונה וההבנה השכלית מתבצעות באמצעות פונקציות שונות של הנשמה, והאמונה היא שייכת למקום "גבוה" יותר?

כמדומה לי שאני בכל זאת נשאר ליטאי, אבל תודה על ההסבר.

שומר פיו ולשונו
שומר מצרות נפשו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/7/2002 00:48 לינק ישיר 

שלא תטעה מימון, אתה יכול להישאר ליטאי, יש'ך אישור...



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > אקטואליה וחדשות > בחדרי חרדים > מי יודע על אגדת צ"ג הבנות מבית יעקב
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
לדף הקודם 1 2 3 4 5 6 לדף הבא סך הכל 6 דפים.