בית פורומים ספרים וסופרים

יחס ר"ד פרידמן לרי"מ פינס [עוללות מאשכול שננעל]

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-1/2/2009 23:19 לינק ישיר 

לכותבים הנכבדים, לא בדקתי היטב כל הודעה והודעה, כדי לראות אם מישהו הזכיר את המאמר שפורסם בהמעיין האחרון על נושא החרם נגד רי"מ פינס, ותגובות גדולי ישראל אודותיו, דברים שנידונו כאן. בכל אופן, אם זה לא הוזכר הרי בחוברת מט,ב של המעיין, עמ' 19 כותב ר' איתם הנקין על הנושא. הכותב נוטה באופן ברור לטובת רי"מ פינס, והוא אף נשמע משכנע, בכל אופן בעיני - חסר ידיעות היסטוריות בנושא.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-2/2/2009 00:24 לינק ישיר 

למשל?




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-2/2/2009 01:43 לינק ישיר 

ירוק, כנראה שאתה ירוק בפורום, שאם לא כן היית יודע שכל מה שיש בים יש ביבשה ודוק וד"ל.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-2/2/2009 03:15 לינק ישיר 

הנה הלשון מתוך מכתב רי"מ פינס עצמו (וכדברי תכלת_דומה)
"הגאון הרש"ס וממוני כוללות ווילנא, זאמוט, מינסק, פינסק, גראדנא, ורוב מנין ורוב בנין של ממוני כולל רייסין עומדים לימיני.

ממוני כולל ווארשא, הונגאריא ואוסטריא, והרב ר' אליעזר דן רלב"ג שאר בשר קרוב להרב מבריסק ידם עם הקנאים לשטני"




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/2/2009 04:49 לינק ישיר 

לכבוד כל החכמים שבאשכול זה
אני לא יודע למה אף אחד לא העיר את זה, הגם שמצינו מסמכים לכאן ןלכאן אודות פרשה בוערת זו שהיה בירושלים, שר' שמואל סלנט כן עידד את רי"מ פינס וגיסו ר' דוד קרלינר כן אחז ממנו, אבל סוף דבר הרי המהרי"ל דיסקין עם הראיה החודרת שלו צדק, הרי מה היה עם רימ"פ בסוף.. הוא התחבר עם בן יהודה ושאר עוכרי ישראל, ואף גיסו ר' דוד קרלינר כותב איליו בסוף חייו "וצר לי מאד לראות איך מים הרעים ששתית בימי נעורך בספרי החיצונים הרבים אשר קראת, באו בקרבך למרורות פתנים"[, הרי על אף שבשעתו היה חילוקי דעות בין המהרי"ל דיסקין ור' שמואל סלנט אודות רימ"פ, אבל בסוף הרי צדק המהרי"ל שיש מקום לחשוש עליו .....ולהתרחק ממנו...
ראיה חודרת זו של המהרי"ל היא מה שהושיע והגינה והצילה את ירושלים עיה"ק מול כל הפרצות בחומה, וכמו שהגרי"ז סאלאוויציק היה מספר שבגגלו והודות לו יש עדיין צורתה של הישוב כיום עם דמותה הנפלאה... 



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/2/2009 11:28 לינק ישיר 

אכן, דבר זה בדיוק עומד לבירור כאן: מי צדק ומי לא, מי היתה לו ראיה רחבה עמווקה וחודרת ומי לא, מי הושיע את ירושלים מכל הקמים עליה ומי לא. אטו מילתא זוטרתא היא?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/2/2009 11:34 לינק ישיר 

איזה ישועה ואיזה הגנה?! רוב מנין ובנין של תושבי ירושלים נהפכו לחילונים.

בתחילת העלייה השנייה 90% מהישוב היה חרדי. מה קרה היום ש 70% של יהודי מדינת ישראל היום הם חילונים גמורים?

ברור הוא שהחילונים ששלטו אז, השמידו את היהדות המסורתית ככל שיכלו.

אבל הא גופא קשיא, מאפה היה לחילונים האלו כח רב כל כך? איך הם הצליחו לרשת את מקומם של היהדות הנאמנה?

יש מקום רב לטעון שדוקא מלחמות הקנאים בכל אלו שלא אחזו כמותם, דוקא הסטנדרטים הלא ריאלים שהציבו, הרחיקה אנשים מהיהדות.

תאר לעצמך אם המהרי"ל היה מקרב רימ"פ, האם היה מתחבר לבן יהודה? ודאי שלא!

אני לא יודע מה היה בימי הגרי"ז. אבל אני מסתכל על ה"ישוב הישן" של היום. מיעוטם לומדים, חלק ניכר מהם שנוררים, ושלשים אחוז מחוברים לאינטרנט. (לפי נתוני בזק, חמשים אחוז מתושבי מאה שערים מחוברים לקו אינטרנט, הבה נניח שהם הגזימו.) האם כל אלו שמחוברים לאינטרנט מקפידים על שמירת עיניים? האם זה יהדות שיש לנו להתפאר בה?

את מי אנחנו מרמים? את מי אנחנו משלים? עוד לא ראיתי הוכחה מוצקת אחת שהקנאות המוקצנת עזרה ליהדות.

האם שפיכת אקונומיקה על נשים עוזרת לצניעות? האם מלחמת טורצ'ין בקלצקין גרמה ליותר יר"ש אצל יהודה אחד? האם המחיצות שהקימו תולדות אהרן לכל רחבי מאה שערים בחול המועד סוכות הורידו את מקרי ההתעללות בתוככי הציבור ההוא? הרי התשובה ברורה לכל! ואם כך, למה נחשוב שהקנאים דאז כן הועילו?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/6/2009 22:11 לינק ישיר 

מוזר בעיני שאיש לא שם לב לדברים שכתב הרב פינס על הרב דיסקין .

הרב פינס מגדיר את הרב דיסקין כאילו היה נביא סהרורי ו"בעל הזיה". את זה הוא כותב בכתביו.
אך בכתבה שהובא לה כאן לינק, מאת הרב איתם הנקין, הוא מקפיד מאד בכבודו של הרב דיסקין. כפי הציטוט שהובא שם ממה שפירסם בעצמו שלא יפגעו בכבודו הר"ד.

כצופה מבחוץ, שסתם מסתקרן מכל הויכוח הזה, שיש לו השלכות אקטואליות, קשה לי להתעלם מהיחס הזה.

כלפי חוץ, בפרסום בעיתון, הרב פינס  מאד נזהר בכבוד הרב דיסקין. אך בכתביו הוא מכנה אותו בצורה, שבואו נאמר בגלוי, כמשוגע סהרורי ופאנאט.

אם אכן זהו המצב, כפי שרואים התבטאויות האלו , קשה שלא להתרשם מאבחנתו הדקה של הרב דיסקין. כי נניח היום, אם מישהו יכתוב על אחד מגדולי הצדיקים והפוסקים כ "בעל הזיות"  לא נראה לי שהחרדים יכבדו אותו יותר מדי.

אכן, לפי השקפת עולמו הדתית של הרב דיסקין, היה הרב פינס נגוע בדעות של השכלה לגלגנית. וזה מתבררר לי מול עיני כאשר אני רואה מחד: זהירות וכיבוד דמותו של הרב דיסקין בפרהסיא, אך מאידך: בסתר לקרוא לו בעל הזיה ונביא.

הגעתי לכאן מהויקיפדיה, ושם כתוב שהרב פינס היה איש ישר.

אחר קריאת האשכול הזה, אני מקבל את הרושם שהוא היה פוליטיקאי לא קטן.

*

גם, מהאשכול הזה , והכתבה הנספחת שפירסם איתם הנקין, אני מקבל את הרושם שהרב דיסקין היה דמות ששקולה כמעט כנגד כל חכמי ירושלים דאז. וזה מדהים בעיני.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/6/2009 22:30 לינק ישיר 

"את זה הוא כותב בכתביו" - שמא אתה מתכוון ל'שמעו הרים ריבי'?... (איני מכיר התייחסות אחרת, אנא תקנני אם טעות בידי, ובעיקר פרש דבריך לקוראים ע"י ציטוט, מפני שלמיטב זכרוני הוא אמנם מגדירו באחד המשפטים שם כנביא, בסרקזם מודגש, אבל "משוגע" וכיו"ב היכן מצאת?) אם כך הוא, איני מבין מה כוונתך שהתייחסות זו היתה "בכתביו" ולא בפומבי. (כמו כן, אפילו יהא כתיאורך, הלא זה העניין, שלפרסם דברים בוטים בפומבי זוהי פגיעה בכבוד, בשונה מהבעת דעה במכתב פרטי. ועל כל פנים לא הבנתי מה קשור כל זה ל"השכלה לגלגנית").

[נ.ב. ואם אחד יכתוב על אשתו של אחד מגדולי ישראל שהיא זו שמנהלת את התככים סביבו, ויקרא לה "לילית", ואף נגד בעלה יתבטא בחריפות, ממש כאחרון משכילי 'המליץ' - אותו כן יכבדו החרדים דידך? נא להכיר את גיסו של רימ"פ...].



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/6/2009 23:07 לינק ישיר 

תכלת דומה,

תחילה עליי להבהיר שאינני מתמצא כלל וכלל בנבכי היסטוריה שכזו. כל ידיעותיי שאובות מהמצג לפניי כאן באשכול, בויקיפדיה ומהכתבה הנספחת.

הגדרתו של הרב דיסקין כ"נביא" ע"י הרב פינס, מופיעה כאן באשכול בצילום כתביו. למה שאתה קורא "סרקזם" אני קורא חשיפת האמת שלו. מי שמכנה חכם בישראל שמתנגד לדעותיו כ"נביא"  ו בעל "הזיה", אין ספק מה מתחולל בלבו. אלא אם כן אחליט להיות ראש קטן. 

 אז אני , גולש סתמי עז פנים שהתגלגל לכאן, מוכן להגיד את האמת בפרצוף: הרב פינס ראה את הרב דיסקין כמשוגע סהרורי , שאמנם יודע הלכות ומדקדק במצוות, אבל בעצם מבלבל את המוח וחי בדמיונות. בטוחני שכך יסבור כל מי שהיה משומעי לקחו שמאמין לו עד תום.

מה שמפליא אותי ביותר הוא איך הרב דיסקין יכל לעלות על הגישה הזו - שבהחלט מזכירה גישה אפיקורסית מבחינת החרדים - רק מתוך שמועות.

אדרבה, אני רוצה להעיר עוד משו, מחד טוענים תומכי הר"פ כי רק פושעים הסיתו את הרב דיסקין ה"תמים" שלא יודע כלום חוץ מ "ד אמות של הלכה" , אך מאידך אנחנו מוצאים בתיאור של הרב פינס עצמו , כמובא כאן באשכול, שהרב דיסקין אמר בפירוש שאינו נשען על עדות זו או אחרת אלא על "נבואה". ועל כך בא לגלוגו " סרקזם " של הרב פינס.

אני חילוני - סתם שתדע - אבל  ערכו של הרב דיסקין כאן, מבחינתי, כאדם מפוכח וערמומי, עולה לאין שיעור על תרגיליו של הרב פינס.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/6/2009 23:12 לינק ישיר 

להערתך השנית.

לגבי אשתו של הרב דיסקין, קראתי גם בויקיפדיה. היא ככל הנראה היתה איזו אשה רעה או שתלטנית. כפסיכולוג הייתי אומר שהשקפותיה והדומיננטיות שלה השפיעו על בעלה. זה היה נכון אם היינו מדברים על חבר כנסת או על איזה פראייר אחר שלא יודע להתמודד ולא להיות מושפע מאחרים. לא נראה לי שהרב דיסקין היה טיפוס כזה.

במקום אחר, כותב הרב דוד קארלין, גיסו של הר"פ, כי איננו מכיר את הרב דיסקין.

תחשוב לבד כיצד יש להתייחס לאמירה בדבר "אשת הרב" כאשר גם את הרב עצמו אינך מכיר....



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/6/2009 23:36 לינק ישיר 

מפליג_ברשת כתב:
אני חילוני - סתם שתדע

אני אוכל את כובעי (אם היה לי), אם מפליג ברשת לא נולד דתי או שכיום הוא דתי.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/6/2009 23:36 לינק ישיר 

הסתכלתי אחורה ואכן כוונתי על "שמעו הרים ריבי"  לפי מה שמודפס בכתבי הר"פ.

תשמע , כל מי שטיפה מבין מעבר למילים בטקסט, מבין שכוונתו היתה להסתלבט על הרב דיסקין. אתה תקרא לזה ציניות או סרקזם, אבל אני קורא לזה לגלוג. ולגלוג מסוג כזה אין מקורו , עד כמה שאני מכיר - ואני מכיר - מתוך התלמוד וגישות החכמים זה לזה. אגב, אני מודע לתשובת החוות יאיר בנושא.

בכינוי "בעל הזיה" הוא כינוי שפגשתי לא רק בכתבי הרמב"ם הקדומים, אלא בעיקר בכתבי המשכילים - כפי שהם נקראו - כנגד כל האמונות של הוכחו בשכל ראציונלי, כלפי רבנים, כלפי מנהגים, וכדומה. ומטרתם היתה ברורה להשיב את היהדות המקורית על טהרתה העתיקה. כפי שהם הבינו אותה.

אבל כשאני רואה את הדברים מנקודת מבטו של הרב דיסקין, אין לי אלא להסכים איתו. הוא הרגיש. כמו גדול! בגישה המסוכנת נגדו מבחינתו. ויתירה מכך, לדעתי כל ההיתלות שלהם על ספרו הישן של הרב פינס הרווי ב"מינות" לא היה אלא כדי לשכגנע את מי שתמים ונאיבי בירושלים של אז. הסיבה העיקרית היתה יותר עמוקה.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/6/2009 23:38 לינק ישיר 

מלח הארץ

אם זה כל כך מעניין אותך.

לא נולדתי דתי, וכיום אינני דתי.

אתה מוזמן להתקשר אליי בשבת או לסעוד אצלי בכיפור.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/6/2009 23:53 לינק ישיר 

מפליג_ברשת כתב:
 אז אני , גולש סתמי עז פנים שהתגלגל לכאן, מוכן להגיד את האמת בפרצוף: הרב פינס ראה את הרב דיסקין כמשוגע סהרורי , שאמנם יודע הלכות ומדקדק במצוות, אבל בעצם מבלבל את המוח וחי בדמיונות. בטוחני שכך יסבור כל מי שהיה משומעי לקחו שמאמין לו עד תום.


לפי דבריך הללו, לכאורה יש לומר שאתה כאן הוא הנביא, אם לא למעלה מזה...

נ.ב. לא שאני מעוניין להיכנס לעניין הרבנית דיסקין (ובכלל לא הערתי זאת לעניין נכונות הטענה כשלעצמה - כך שאתה יכול לחסוך דבריך - אלא לעניין טענתך בדבר "יחס החרדים למי שמדבר כך") אבל איפה מצאת שהרד"פ מקרלין כותב שאינו מכיר את המהרי"ל דיסקין?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > שירה ספרות ופרוזה > ספרים וסופרים > יחס ר"ד פרידמן לרי"מ פינס [עוללות מאשכול שננעל]
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
לדף הקודם 1 2 3 4 5 לדף הבא סך הכל 5 דפים.