בית פורומים עצור כאן חושבים

חשיבותה של האינטראקציה בין ההלכה למציאות

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-22/9/2011 15:10 לינק ישיר 

מיכי
או חברותא או מיתותא - ללמדך שאם אדם הוא בודד ייתכן והמיתה עדיפה מחיים כאלו. לכן, צריך לפחות תמיכה של החברה הקרובה ביותר, כגון בת זוג וכדו'.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/9/2011 17:56 לינק ישיר 
שלום מיכי

קודם כל אני רוצה לומר לך שאני מאוד נהנה ממאמרך בYNET אף שאני לא מסכים בהכל אבל זה מעורר מחשבה (הספר שלך עדיין לא קראתי

ולענינו קל מאוד מי שעומד מבחוץ לומר תעשו מהפכה ביהדות החרדית אני מכיר הרבה אנשים שעוררו למחשבה וגישה שונה וניסו לעשות מהפכה וכדומה ועל פי רוב לבסוף אנשים כאלו נעשו מבודדים ומוקעים מהחברה ואף אחד לא רוצה להשתדך אתם וכו'
ולכן אף שאתה צודק שצריך עשות מהפכה ואני מצפה שיקרה אבל זה לא כ''כ פשוט
 



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/9/2011 19:15 לינק ישיר 

לא אמרתי שזה פשוט. להיפך, ברור שיש מחירים לא פשוטים וסיכוי להצלחה לא גדול. אבל דומני שיש גבול לכמה אפשר ליילל ולא לעשות כלום. זה ממש מעליב (את המתלוננים).
אגב, לךגבי סיכויי ההצלחה הם בהחלט לא מבוטלים. הרי ברור וידוע שיש קהילה לא  קטנה שמבינה את כל זה. הכל שאלה האם הם מוכנים לצאת מהארון. אף אחד גם לא יהרוג אותם (נוסח סטלין). אגב, למיטב ידיעתי זה גם לא נכון שלא ימצאו שידוך. העולם היום יותר מורכב, ויש לא מעט משפחות ובנות/ים שמחפשות/ים מישהו אחר (שעובד, שקורא עוד דברים). משום מה הפחד מהשידוך נותר על כנו, כאילו שעדיין כל העולם מחפש פרומקייט בנוסח הישן. אותה קבוצה שבארון, בהחלט תשמח להשתדך עם אנשים כלבבה, אף אם הם לא יוצאים מהארון.
אז  מה  נשאר? לא  יקבלו את ילדיהם לחיידר האברכים הכי 'מובחר'. הרווח כולו שלהם. אה, וכמובן גם לא יקבלו אותם לכוילל. טוב, אז צריך ללמוד מקצוע ו/או ללכת לעבוד. מה רע בזה?
דומני שהרבה מהפחד הזה הוא שאריות שכבר אין להן בסיס ממשי. לא הכל כמובן, אבל כדאי לחשוב על כך שוב. ייתכן שתגלה שהמציאות סביבך השתנתה משהו בשלושים השנים האחרונות. הכת החרדית הקשוחה  עדיין מהווה מרכז (של העולם החרדי), אבל סביבה יש פריפריה לא קטנה. אם נצא מהסטיגמות שהפריפריה זה רע וחיפוף וכדו', אולי נגלה עולם חדש.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/9/2011 19:44 לינק ישיר 

אני לא חושב שהמרכזיות הוא סביב נושא השידוך. יש להרבה מהם מספיק מוח בקודקודם להבין שזה לא העיקר, וחלקם צעירים ויודעים בוודאות שתוך עשרים שנה פני המשחק ישתנו לחלוטין.

לענ"ד הבעיה היא תפיסה בסתר ליבם כי הדת הנכונה והאמיתית היא הדת המעונה והמענה, מתוך תפיסה נוצרית של ככל שזה לא הגיוני, קשה ותובעני, כך זה יותר קדוש.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/9/2011 19:58 לינק ישיר 

mdabraham כתב:
למעשה, החשיבות של הקשר בין ההלכה לחיים נמצאת כבר במקורות ההלכה. אם תקנה או גזירה לא פושטות ברוב ישראל הן בטלות. כלומר יש לרחוב מה לומר על חקיקה של חכמים. המצב הבריא הוא שהחקיקה של חכמים נתונה לביקורת של הרחוב ושל המציאות והשכל הבעלביתי. כך נוצרת הלכה נכונה ואמיתית יותר. הקונסטרוקציות המנותקות של בית המדרש אמורות לעבור בכור הביקורת של השכל הישר של הרחוב. אמנם הסמ"ע כתב שדעת בעל בתים היפך דעת תורה, אבל זהו מצב טוב, ודעת תורה מרוחקת מההלכה כמו דעת בלי בתים. ההלכה הנכונה היא במיצוע דיאלקטי בין שני אלו.

יש שני אפשרויות תיאורטיות היאך מתבטלת תקנה. האחת, אם היתה ידועה תקנה משנים קדמוניות והיא אינה נהוגה בהווה (כמו מים אחרונים בזמן בעלי התוס'), עצם העובדה שהציבור לא עמד בתקנה (מכל סיבה שהיא) - הוא הגורם לביטול התקנה. התקנה התבטלה מאליה.
האפשרות השנייה היא שמנין חכמי הדור באו להתיר התקנה מאחר שנוכחו שאין רוב צבור יכול לעמוד בה.

אני שואל האם מצוי לעתים ביטול יזום של תקנות? האם היא תופעה נדירה או תדירה? יש בידי דוגמה לביטול יזום של תקנה שהתקיים בעבר הלא רחוק, אלא שלא נהיר לי אם אי היכולת של הציבור לעמוד בתקנה היתה הסיבה היחידה (אם כי זו הסיבה הרשמית), או שהיו לחצים מצד ראשי הקהילה וכדו' לביטול התקנה, והרבנים השתמשו בנימוק זה כדי לבטלה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/9/2011 20:55 לינק ישיר 

מיכי

בתוך הדברים עלתה השאלה אם יש חברה רעה או עם תכונות רעות האם מי שחבר בה נושא באשמה קולקטיבית.

הבאת ראיה מדינם של אנשי שכם שנענשו, לדעת הרמב"ם, על זה שלא קיימו מצות שופטים ומשפטים.

ועוד טענת שתמיד אפשר לשנות, ואפילו נגד סטאלין.

הרשה לי לחלוק עליך.

זה תלוי מאד בנסיבות. אבל כאשר אדם תלוי בסביבה, בין בפרנסה, בין בהשתייכות כגון קבלת ילדים וילדות למוסדות, או אפילו שידוכים, וכל שכן כאשר הוא בסכנה להישלח לסיביר, הוא לא יעשה מאומה והוא יהיה צודק.

ועוד, האם אפשר לדמות בין, נניח, הטוניסאים או המצרים שהפילו את הרודן שלהם לבין החרדים? ומי הם הרודנים שלנו?

לגבי סטאלין, אני מביא סיפור קטן שקראתי בביוגרפיה של קישון. הוא היה, כך גיליתי, הומוריסט עם משרה יפה במערכת עיתון בחלק הקומוניסטי של אירופה.

יום אחד, מישהו במערכת העז לומר בדיחה (עלובה למדי) על חשבון סטאלין בסוף הועד היומי למוסר קומוניסטי. התוצאה: הוא הודח, ואולי עף לסיביר ואולי לא כי היה כבר ממש זקן.

קישון הסיק מסקנות, ברח עם אשתו לישראל, והשאר היסטוריה.

זה היה נסיון מטופש לספר בדיחה. לא היה צריך הרבה כדי לשלם ביוקר. מי שחושב שהיה אפשר להפיל את סטאלין, חוששני שהוא טועה. מי שניסה להחליף את השלטון בטוניסיה ובמצרים הצליח, אבל רק בגלל שבאופן לא מובן הצבא והבולשת החשאית לא שיתפו פעולה למען הרודנות.

אצלנו, אם זה בכלל בר השוואה, הרודנות אינה של הרבנים. לא הרבנים הגדולים. אולי של הקטנים והעסקנים, כמו מנהלי מוסדות. הרודנות היא בעיקר בפנים, בהפנמה, כפי שנכתב כאן, שהחרדיות היתרה ומוגזמת היא רצון השם, ולכן מי שאינו בתקן הוא פחות דתי.

אז איך משיגים שינוי? קודם כל על ידי הרחבת הדעת. כן, זה חלק ממה שנעשה כאן בעצכח.

וכמדומה שכתבתי כן באשכולות אחרים (כפי שכתבת, זה לא הדיון הראשון מסוגו וגם לא יהיה אחרון כמסתבר), לגבי הסימן של החלמה יהיה כאשר אדם יבוא לרב וישאל: מה הדין במקרה (קיצוני) כזה וכזה והתשובה תהיה: כל הכבוד על יראת השמים שלך וטוב שאתה רוצה ללמוד ולברר, אבל זו לא שאלה הלכתית ולא יכול להיות בזה נידון לאיסור או למצוה.

וכאשר יבוא מוציא עלונים עם חומרה חדשה לרבנים ויקבל תשובה: מה עולה בדעתך לפרסם כאלו הטרדות? לך תלמד!

_________________

שומר פיו ולשונו - שומר מצרות נפשו < type="text/">document.write("");




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/9/2011 22:42 לינק ישיר 

מיימוני, כמה הערות:
1. קשה אינו בלתי אפשרי. כתבתי שמידת האשמה של הציבור היא פונקציה של שני דברים: א. מידת הקושי לשנות (הסיכוי להצליח). ב. מידת העוול שבמצב הנוכחי.
הטענות שהעלית מדברות על הקושי, וכפי שכתבתי לדעתי זה לא מדויק. אבל גם אם זה כן היה מדויק, עדיין יש חובה לשנות עוול, וגם אם זה עולה במחירים. אני שאלתי, ואני חוזר ושואל במונחי הקריטריון הכפול שהצגתי: א. האם לאנשי שכם היה סיכוי גדול יותר לשנות את המצב בעירם מאשר שינוי בחברה החרדית? האם הסיכון שנשקף לכל אחד מהם היה קטן יותר, מאשר הסיכון לחרדי שאינו בתלם? ב. ובנוסף, האם העוול שם היה גדול יותר? הבחור גנב אישה, וזהו (בלי למעט בעוול כמובן). בחברה החרדית הורסים ומאמללים מאות ואלפי משפחות ואנשים, שלא לדבר על הרס התורה וחילול השם.
אם כן, גם העוול כאן גדול יותר, וגם הקושי כאן קטן יותר. שני הקריטריונים מתקיימים יותר מאשר בשכם. אז למה אין חובה לעשות מעשה?
אלא אם אתה סובר כרמב"ן כמובן. אם כי אני לא בטוח שהרמב"ן חולק מהותית. ייתכן שלדעתו פשוט הסיכוי לשנות היה 0, ולכן הוא דוחה את פירוש הרמב"ם. אבל אז אין ביניהם מחלוקת עקרונית (במצב שיש סיכוי לשנות, אלא שהוא קטן).
ואולי יש חובה לשלם את המחיר אפילו אם הסיכוי להצליח הוא אפסי. היעדר מחאה ושתיקה זה חילול השם (בבחינת הוצאת התיבה לרחובה של עיר). אגב, זה מזכיר לי (להבדיל אלף הבדלות) את הויכוח על מרד גטו ורשה. הרי טענו שם (ויש המייחסים זאת לר"מ זעמבא) שיש למרוד גם עם אפס סיכויים, בגלל חילול השם שבשתיקה. האתוס החרדי כמובן מצדד בהתכופפות (כאגמון ראשו). למרות כל ההבדלים כמובן, הטענה האחרונה שלי בויכוח כאן היא די דומה.
2. אני לא מתכוין למרידה נגד ההנהגה הרבנית דווקא, ולו רק מפני שאין דבר כזה. המרידה היא כנגד הנורמות שמונהגות על ידי פוליטרוקים משועממים (כתבי יתד כמשל).
3. סימני החלמה לפעמים באים לבד, אבל בד"כ צריך להביא אותם. ולדעתי אפילו אם בסוף הם באים לבד יש חובה להשתדל ולהביא אותם קודם.

קאהן, אני לגמרי מסכים. כך גם כתבתי בדבריי הקודמים (עם דוגמת הנח"ל החרדי).



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/9/2011 23:11 לינק ישיר 

 

רבי אברהם

  1. לא יותר קל לשנות כי א"א לשנות באלימות חד פעמית
  2. האם העוול גדול יותר מאצל אנשי שכם? תמהני. יש הבדל בין "הבחור גנב אישה וזהו" (ועל זה תחטוף כבר, בצדק, מאמשלום) שזה עוול מובהק וידוע גם למעוול, לבין עוול שאין המעוול מודע שהוא עוול ושאינו נעשה בכפיה פיזית ישירה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/9/2011 23:22 לינק ישיר 

1. מי גילה לך ששם היה אפשר באלימות חד פעמית? ואת"ל, מי גילה לך שכאן אי אפשר?
2. הקפדתי לסייג את דבריי שאין הכוונה שזהו עוול לא משמעותי, אלא שביחס לעוולות עליהן מדובר כאן הוא מתגמד.
ובפרט שכאן מדובר בעוול שאנשים נפגעים (והתורה נפגעת, ושם ה' מתחלל), ובזה החובה למנוע את העוול אינה תלויה במודעותו של המעוול, אלא יש חובה להציל עשוק מיד עושקו. בשו"ת בניין ציון כתב שיש דין ייהרג ואל יעבור על עבירות בין אדם לחברו. כלומר שאפילו אונס אינו מצדיק פגיעה בזולת. אז שגגה ודאי אינה מצדיקה זאת. ושעמום עוד פחות מצדיק זאת.
3. מי גילה לך ששכם לא חשב שזוהי זכותו כמלך, וגם הוא לא חשב שיש ריעותא במעשיו? ואולי גם סטלין חשב כך?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/9/2011 23:30 לינק ישיר 

וגם דוד המלך עליו השלום מלך ישראל חי וקיים?

אולי היה על עם ישראל להתמרד כנגד כל התנהגויותיו הנפשעות?
הנה!
מצאתי את הסיבה לחורבן הבית!
ואת ההצדקה להרוג את בני בניהם עד סוף כל הדורות!



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/9/2011 23:45 לינק ישיר 

mcahn כתב:
לענ"ד הבעיה היא תפיסה בסתר ליבם כי הדת הנכונה והאמיתית היא הדת המעונה והמענה, מתוך תפיסה נוצרית של ככל שזה לא הגיוני, קשה ותובעני, כך זה יותר קדוש.


אני מסכים, ודברים דומים אמר בעלבעמיו לעיל.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/9/2011 23:47 לינק ישיר 

 

  1. העניין הוא האלימות ולא החד פעמיות. אם אתה חושב שניתן לשנות את החברה החרדית באלימות???
  2. אז בכל מחלוקת אידיאולוגית של יראי שמים כשהאחד חושב שחבירו מחלל שם שמים הפתרון הוא אלימות?
  3. זו שאלה שאלתית, כבר הבאתי פה פעם חזו:א פוסט מודרני הטוען כי כל מעוול הוא רק טועה. אבל חושבני שלצורך דיון עינייני ניתן להניח שסטלין והיטלר, הגם שהתכוונו לשם שמים (לשם הקומוניזם או העם הגרמני) הם חלאות. וגם שכם לא היה צדיק גדול. חושבני שהרב שך היה יותר צדק (על אף שאני חושב שיש לו חלק בקבירת היהדות, בכוונה טובה, כמובן)



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/9/2011 23:50 לינק ישיר 

1. לא אמרתי שכך צריך, אבל לשאלתך, בהחלט ניתן. אם אפשר להפיל משטרים כך, אז למה אי אפשר לשנות את החברה החרדית כך?
2. כאמור, לא אמרתי שהפתרון הוא אלימות אלא שיש לשלם מחירים כדי לעשות מהפכה. וכשנוהגים כלפיך באלימות יש הצדקה מלאה להשיב באלימות.
3. אין כאן שאלות של צדיק יותר או פחות. כפי שכתבתי, כשיש נזק לאחר, שאלת האשמה של המעוול היא שולית. גם חשו"ק כשהוא רודף הורגים אותו. ושוב, נא לא להיטפל להריגה. זו רק דוגמה להמחשה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/9/2011 00:27 לינק ישיר 

רבי אברהם,
חשבת האם אתה שילמת מחירים או ברחת?!!



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-23/9/2011 00:33 לינק ישיר 

אני קורא בזאת למחאה אדירה נגד העוול הנורא בכפיית קוד לבוש אחיד בקרב החרדים
נתאסף כולנו במוצ"ש סליחות לעצרת מרכזית בכיכר ברטנורא בבני ברק להפגין נגד המדכאים,
קוד לבוש: כובע טמבל, חולצה כחולה, מכנסי שלש רבעי בצבע זית, וסנדלי אצבע, (במקום יהיו דוכני השאלת בגדים)
נא להביא משרוקיות!
ולה' הישועה



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > חשיבותה של האינטראקציה בין ההלכה למציאות
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
לדף הקודם 1 2 3 4 5 6 לדף הבא סך הכל 6 דפים.

2009 © כל הזכויות שמורות לבחדרי חרדים. קטגוריית אקטואליה וחדשות: עשרות פורומים הכוללים חדשות נעייס, מה קורה בחצרות חסידים, חדשות מחסידויות שונות בארץ ובעולם, דיונים בנושאי אקטואליה, פוליטיקה, בטחון ועוד.