בית פורומים עצור כאן חושבים

הרב אלישיב זצ"ל כפוסק הדור

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-8/8/2012 18:09 לינק ישיר 

מיימוני כתב:

מתוך דברי אלו יש להבין, ומזה הייתי צריך להתחיל, כי הנפקא מינה במעמד של "פוסק הדור" היא בעיקר לקבלת הכרעות שאחרים אמורים לבטל את דעתם מפני הפוסק של הדור.
...
(יש נפקא מינות נוספות למי שמוגדר כ"חכם הדור" כמובא בהגהות הרמ"א פה ושם, כגון שהוא מחייב כבוד מכל התלמידים כאילו היה רבם מובהק ועוד).


מיימוני,
האומנם אמורים אחרים לבטל את דעתם בפני דעתו של פוסק הדור?
אמנם נכון, שאם אדם מתלבט בדין, וידוע לו שרב פלוני פסק באופן אחד ורב אחר, "גדול" יותר המקובל כפוסק הדור פסק אחרת, אזי ניתן להבין שהמתלבט יעדיף את דעת הפוסק הגדול. אך זה נכון גם ביחס לרב מליגה ד' לעומת רב מליגה ג', ונכון גם ביחס לרופאי עיניים - תמיד נעדיף את דעתו של מי שנראה לנו מומחה גדול יותר. אין כאן שום מעמד ייחודי לפוסק הדור.

ואם יש חכם הראוי להוראה (ואולי גם סתם אדם) שדן בנושא והגיע למסקנה שונה מזו של המכונה פוסק הדור, האם עליו לנהוג על פי מסקנתו האישית או על פי דעת אחרים? נראה פשוט שמסקנתו האישית היא המחייבת אותו, לקולא ולחומרא, וכי איך יעשה בניגוד למה שלדעתו הוא דין תורה? נכון שיש הסוברים כי עליו לבטל דעתו (כך שיטת הרב שרמן שעוררה פולמוס עז) אך בודאי שאין זו הדעה המקובלת, ומתוך היכרותי הוירטואלית איתך, אף אתה אינך סובר כך.

אין צורך למצוא נפקא מינא לתואר פוסק הדור, שהרי אין זה מושג הלכתי אלא תקשורתי גרידא.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/8/2012 18:24 לינק ישיר 

עציוני

במאוחר גיליתי /נזכרתי שיש אשכול על המושג של "פוסק הדור" כך שכל האשכול הזה מיותר. אם לגבי הרב אלישיב, יש דיונים. אם לגבי "פוסק הדור" יש גם כן.

אני ממליץ לציין לינק מכאן לשם וזמנית לנעול כדי לא להרבות סתם.

בכל אופן, לשאלתך.

ודאי שאני אישית סבור שצריך מי שיודע לנהוג לפי ידיעתו. ואדרבה, אין לו ברירה אחרת.

מה כתב הרב שרמן והיכן?

אני מפנה אל הוריות ב ב ואולי גם ג א ששם דנים בשאלת הביטול לפני החכם למרות שאני מבין אחרת ושם ודאי כתוב כמוך (וכמוני).

וכמובן צריך ליישב כל זאת מול סוגית "זקן ממרא".

וקיצרתי יתר על המידה.

_________________

שומר פיו ולשונו - שומר מצרות נפשו < type="text/">document.write("");




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/8/2012 18:33 לינק ישיר 

אחת הטענות של הרב שרמן בפסק דינו בנושא הגיור היתה שהרב אלישיב הוא פוסק הדור ולכן כל הדיינים כפופים לדעתו ולא רשאים לפסוק אחרת.

סוגיית זקן ממרא אינה קשה כלל. בית דין הגדול מחייב בגלל סמכותו ולא בגלל גדלותו, וכמעשה ר"ג ור"י ביום הכיפורים - רבי בחכמה ותלמידי שקיבלת את דברי. יש מקרים שצריך לציית לסמכות גם אם פירוש הדבר לעשות היפך התורה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-9/8/2012 12:58 לינק ישיר 

<אחת הטענות של הרב שרמן בפסק דינו בנושא הגיור היתה שהרב אלישיב הוא פוסק הדור ולכן כל הדיינים כפופים לדעתו ולא רשאים לפסוק אחרת>

כוונתו שמקורה של הלכה זו הוא הסמ"ג ב"לא תענה על ר(י)ב"?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-9/8/2012 15:07 לינק ישיר 

בהודעתי הקודמת רמזתי לדברי הסמ"ג במצוה ל"ת קצה-קצו:

"... ועוד אזהרה שאם ידבר מופלא שבדיינים בדיני נפשות, שאסור לנטות מדבריו, לפיכך מתחילין בדיני נפשות מן הצד, לקטנים שבהם שואלין תחילה שיאמרו דעתן, שנא' אחרי רבים לרעות ...".

אין לי ספק שהיה ברור לכל שלא עלה על דעתי לומר שייתכן שהוא מקור הלכת הדיין שרמן, והסיבות הן רבות: הלכת הסמ"ג מוגבלת לדיני נפשות, והרב שרמן עוסק ב"הלכה" גורפת, הלכת הסמ"ג עוסק בבית דין מוכר, ובעל תפקיד מוגדר, ואילו הרב שרמן מדבר בתפקיד לא מוכר, שלא היה בעם ישראל עד לאחרי מלחמת העולם השניה, ועוד סיבות כהנה וכהנה.

מיהו המופלא שבב"ד, ראה כאן:

http://db.tt/YRQC2Wkp

 





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > הרב אלישיב זצ"ל כפוסק הדור
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
לדף הקודם 1 2 3 4 סך הכל 4 דפים.