בית פורומים עצור כאן חושבים

היחס לאגדות חז"ל [ר"א בהר"ם, ר"ץ חיות, רש"ר ורג"נ]

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-9/3/2009 11:32 לינק ישיר 

וטו ו33

דעתי העניה כבר ידועה אבל בכל זאת אחזור עליה. גם אם אתה/ם צודק/ים (ואני די בטוח שכך) שחז"ל ככל אדם בעצם התכוונו לרעיון ולא לציור שמחזיק את הרעיון, היכולת לקלוט את הרעיון בלי הציור המחזיק תלויה בצורת החשיבה של האדם. לא רק ילדי הגננת אינם מסוגלים להחזיק ברעיונות ללא ציורים מוחשיים מאד, אלא גם הרבה מבוגרים וחכמים ואפילו מתפלספים לפרקים. התקיים מחקר האומר כי כל אלה שקולטים דברים לפי צליל ולא לפי מראה כאשר יש את שתי האפשוריות, קשה להם מאד לצייר לעצמם מצב בו הם כאילו קולטים מוחשים בלי שיהיה להם את הכלים הגופניים לכך, ז.א. לראות בלי עיניים, לשמוע בלי אזניים וכו'. כן קשה להם להתמקד במופשטות ולחשוב עליהם בקביעות. אמירה לכל אלה שכוונתו של סיפור (מהתורה, מחז"ל ומכל מקור)הוא הרעיון שבו ולא משנה הסיפור אם קרה או לא, נחשבת לשקר גס. ממילא שתורה שמדברת למכנה המשותף של עם שלם לא אמורה להתפרש בצורה שחלק גדול מקהל היעד יהיה אמור לראות בה 'דוברת שקרים'. מה שתורה כזו כן אמורה לעשות, זה להחליף נוסחאות מדי כמה דורות. למשל, מאמרי חז"ל העתיקים חייבים לעבור המרה למאמרי חז"ל משופצים. (דוגמאות באשכול 'מאמרי חז"ל תיאורטיים') http://hydepark.hevre.co.il/topic.asp?topic_id=139034

אגב האשכול נפל לי אסימון לפירוש של תרגום יונתן על רחב הזונה: 'פונדקיתא'. פונדקאית שירותיה זמינים לכל וככה יונתן נתן את הפירוש הרעיוני וככה חיפה על שמה הטוב של הגברת הראשונה (אם היתה אשת יהושע) למרות שבתלמוד היא בצמרת נותנת שירותים זנינים. רש"י מפרש את הפונדקאית של יונתן כ'מוכרת מזונות' הוא התכוין אולי לקרבת הלשון שבין מזון וזון אבל הוא קלקל את הפירוש שיונתן העתיק מסיפור לרעיון כאשר הביא אותו לסיפור אחר שבפשטות לא היה ומלכתחילה לא כיוון אליו תרגום יונתן.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-9/3/2009 14:13 לינק ישיר 

לבוגיעלון על אגדת רחב -
http://www.aplaton.co.il/thread?rep=8794

http://sf.tapuz.co.il/shirshur-1314-116800847.htm


שו"ת תורה לשמה שהביא רגטשובר -
מפרוייקט השו"ת בר אילן
סימן שסח

שאלה מאמרי רבב"ח וכדומה שהם תמוהים אם הם דרך משל וחידה למה לא נתפרש במאמר עצמו שהוא נאמר ע"ד החידה והמשל או לפחות סתם הש"ס אשר מביא המאמר הזה היה מפרש עליו שאינו כפשוטו וכמו שאמר במ"א רבי אבהו משתעי בלשון חכמה וכן הו"ל למסדר הש"ס לפרש בתחלת המאמר שהוא משתעי בלשון חכמה גם במאמר הש"ס דחולין דף קל"ט ע"ב מ"ש אמר לי חנינא מילין אם יש אצל מעכ"ת פשט אחר בזה מלבד הפשט אשר כתב רש"י ז"ל. יורנו המורה לצדקה ושכמ"ה.

תשובה האומר חידה אינו צריך לפרש שהוא לשון חידה ורק המשכיל יבין מן הדברים שהם כך כי הדברים מוכיחים מעצמם שהם משל וחידה וא"ת מסדר הש"ס שהביא את המאמר ההוא הו"ל לפרש כדי שלא יבואו דורות האחרונים ויתפלאו לפי תומם גם זה אינו צריך כי הלא גדולה מזאת מצינו על מאמרים של חכמים ז"ל שאין דבריהם תמוהים ג"כ קאמר הש"ס שאפשר להיות שהם מיוסדים ע"ד המשל והחידה וכמו דאיתא בעירובין דף ס"ג ע"א תלמיד אחד היה לרבי אליעזר שהורה הלכה בפניו וכו' ואמר רבב"ח אר"י אותו תלמיד יהודה בן גוריא שמו וכו' ולטעמיך שמו ושם אביו למה לי אלא שלא תאמר משל היה ע"ש הרי סתמא דהש"ס גילה לנו כאן שיש מאמרים בברייתות ומימרות שהם נזכרים בתלמוד ואינם כפשוטם אלא נאמרו דרך משל ואעפ"י שאין פשוטם תמוה כלל וכ"ש במאמרים התמוהים שהם מוכיחים על עצמם ולהכי לא אצטריך לש"ס לאשמעינן על כל מאמר ומאמר בפ"ע והמשכיל יבין מדעתו.

ומה ששאלתם על מאמר הש"ס בחולין דף קל"ט ע"ב אם יש לנו פשט אחר בזה תשובה יש לי פשט נכון בזה בעז"ה והכי פירושו א"ל חנינא מילין ר"ל דברי רוח שלא דיברו מעולם וכנז' ברש"י והקשה מילין ס"ד ר"ל אם הם דברי רוח למה אמרם רב כהנא ומשני במילין ר"ל רב כהנא אמר דברים המלובשים בדברי רוח כמו ענין המשל בעלמא שדברי המשל הם דברי רוח ולהד"מ ורק אומרים אותו בשביל דבר הנרמז ונמשל בו וכן רב כהנא אמר דברים אלו מדעתו בשביל דברי אמת אשר רמזם והמשילם בדברים אלו. והיה זה שלום ואל שדי ה' צבאות יעזור לי. כ"ד הקטן יחזקאל כחלי נר"ו.
_________________



תוקן על ידי לינקזעצער ב- 29/03/2009 21:00:14

בברכה




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-28/11/2009 21:40 לינק ישיר 




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-21/2/2012 12:44 לינק ישיר 

כנראה שאנחנו צדיקים

http://www.hidabroot.org/ARDetail.asp?BlogID=111376



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-23/8/2012 19:26 לינק ישיר 


אפולוגטיקה - בין הרמב"ן למהר"ל

http://musaf-shabbat.com/2011/09/08/%D7%90%D7%A4%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%92%D7%98%D7%99%D7%A7%D7%94-%D7%9B%D7%9E%D7%95-%D7%A9%D7%A6%D7%A8%D7%99%D7%9A-%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C-%D7%9C%D7%91%D7%A7%D7%95%D7%91%D7%99%D7%A5/


(תודה ל'בעל בעמיו' שהפנה למאמר)



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/8/2012 21:39 לינק ישיר 

 

מתוך המאמר.

"(עיין למשל בפירושו לבמדבר כ' כ"א, והשוה לסוטה דף יח ע"א)".

לא הצלחתי להבין למה כוונתו.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > היחס לאגדות חז"ל [ר"א בהר"ם, ר"ץ חיות, רש"ר ורג"נ]
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
לדף הקודם 1 2 3 4 5 6 סך הכל 6 דפים.