בית פורומים עצור כאן חושבים

האם יש מצווה לשפר את המידות?

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-7/2/2008 10:01 לינק ישיר 

אבגד
האדם  תמיד- צריך אהבה, תשומת לב, ידיעה שהוא חשוב, שהוא קיים,שחושבים עליו.

_________________

מודה ועוזב




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/2/2008 15:11 לינק ישיר 

riv


לא הובנתי. לא התכוונתי לומר שהעבודה היא לא במעשים, אלא התכוונתי לומר שהעבודה צריכה להיות כזו חזקה עד כדי כך שתיצור שינוי פנימי גם בנפש ובתגובותיה, ולא רק במעשים. עבודת המידות יכולה להיעשות בכמה דרכים כמו במעשים נגדיים, התבוננות ולימוד מוסר.


ירוחם

אקח דוגמא: אדם של"ע נמצא במצב של "צמח" חסר תקנה, אפשר לאהוב אותו?

נראה לי שאתה מערבב בין דרכים בהן מתבטאת האהבה לנאהב לבין קיום האהבה.



תוקן על ידי א_ב_ג_ד ב- 07/02/2008 15:28:08




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/2/2008 15:41 לינק ישיר 

אבגד
ואיך מתבטאת האהבה- לצמח  זה מתבטא בפעולות ביקור וכו'
אבל איך מתבטאת האהבה לה'? בלהגיד ולכתוב, עד כמה אתה אוהב את ה'? ועד כמה צריכים לאהוב אותו?
זה הרי ברור שצריכים לאהוב אותו, אפילו אם זה לא היה כתוב בתורה. האדם שמאמין אמונה שלימה בה', יודע כי אם הוא קם בבוקר,  וכו וכו וכו, זה הודות לה', ולכן צריכים לאהוב, את מי שעושה לך טוב, כהרגשה טבעית.
אבל לא צריכים לדבר על זה כל הזמן שוב ושוב "אהבת ה'" כאילו שהוא ברא אותנו רק לזה שנאהב אותו, כי הוא זקוק לאהבה. זה נשמע -וזה,- מלאכותי ולא נכון.

_________________

מודה ועוזב




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/2/2008 15:57 לינק ישיר 

לפני אהבת ה'...
פעולות ביקור לצמח לא גורמות לו שום דבר. הוא לא צריך אותך, לא צריך תשומת לב ולא חשוב לו שתחשוב עליו. אז אי אפשר לאהוב אותו? אפשר. האהבה לא תלויה בנאהב אלא באוהב.





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/2/2008 16:26 לינק ישיר 

אבגד
פה אני אחדש לך משהו- מענין לענין באותו ענין.
אם יש לך בבית או בחצר צמחים אתה יכול לבצע את הניסוי לבד, בכל אופן זה עובד כך,( בדקתי לאחר ששמעתי הרצאה בנידון)

בחדר אחד בביתי שמתי עציץ, וכל בוקר נגשתי אליו בחיוך גדול ודרשתי בשלומו, דברתי אליה יפה, וגם השמעתי לה מוסיקה.
בחדר אחר באותם תנאים הנתי עציץ שני מאותו מין וסוג- אשר לפני כן היו יחדיו עם הראשון, לצמח הזה, כמעט ולא התיחסתי, לפעמים היתי צועק עליו ומקלל אותו ודברתי אליו בצורה גסה.
והנה לא להאמין,- הצמח הראשון פרח וגדל והניץ ציץ לתפארת, לגודל בל תאמן,
והמסכן השני דעך וקמל עד שריחמתי עליו, והחילותי לתת לו גם התיחסות, וזה עזר.

בדוק ומנוסה- צא ולמד.

_________________

מודה ועוזב




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/2/2008 16:51 לינק ישיר 

אבגד
שלא תחשוד כי מעשי כשפים מהמזרח יש כאן

פרקי דרבי אליעזר  פרק לג

ששה קולן יוצא מסוף העולם ועד סופו ואין הקול נשמע    בשעה שכורתין את האילן שהוא עושה פרי הקול יוצא מסוף העולם ועד סופו ואין הקול נשמע,

אתה לא שומע את הקול אבל הצמח, כל צמח שומע, ואפילו הוא בן אדם שאתה חושב שהוא צמח

_________________

מודה ועוזב




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/2/2008 21:12 לינק ישיר 

ולמה לך להזדקק לפרקי דר"א, הרי זה ידוע שמשה לא היכה במי היאור משום הכרת טובה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/2/2008 23:45 לינק ישיר 

יש כאן קצת סטייה מהנושא.

עד כה לא ניסינו להגדיר מהי אהבה אלא רק במה היא מתבטאת. בדיוק כפי שהיא מתבטאת כלפי הצמח בכוונה לעשות לו טוב, כך היא מתבטאת כלפי בני האדם וכך היא מתבטאת כלפי ה'. מה שניסיתי לומר הוא שלא מחייב שהאדם אותו אתה אוהב יוכל לקבל את טובתך, שהרי לא תמיד הדבר מתאפשר, ולפעמים אתה תתכוון להעניק את מה שאין צורך בו, לפעמים אתה מתכוון לחבק והוא מרגיש מכה ולפעמים לא יתאפשר לך להעניק כלל. מצבים אלה לא מורידים מערכה של אהבת האוהב אלא בסה"כ מפריעים לסוג מסוים של ביטוי לה.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/2/2008 00:25 לינק ישיר 

והלוא כבר האריך בזה מרן בעהמ"ח "החיים המופלאים של הצמחים" והמסתעף. כבר דיברו על סימפוניות לצמחים, ועל חיוכים (אפשר ללמוד מן הפרחים לא לקמץ בחיוכים...והעולם יהיה כה טוב), ועל כל זה. ואכתי הוכחה לא ראיתי כאן.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/2/2008 10:46 לינק ישיר 

"לא הובנתי. לא התכוונתי לומר שהעבודה היא לא במעשים, אלא התכוונתי לומר שהעבודה צריכה להיות כזו חזקה עד כדי כך שתיצור שינוי פנימי גם בנפש ובתגובותיה, ולא רק במעשים. עבודת המידות יכולה להיעשות בכמה דרכים כמו במעשים נגדיים, התבוננות ולימוד מוסר.-"

אבגד,

מה פירוש מעשיים נגדיים? הרי ברמב"ם או בחז"ל בכלל, עבודת המידות מורכבת כחלק בתהליך הכולל ממעשים נגדיים כדי לעשות את השינוי  - אם אתה מציג כאלטרניבה את מה שהז'אנר החדש של החסידות קורא: 'שבירת המידות' בהם הולכים אל המעשה הנגדי או יותר נכון לומר אל המעשה הקיצוני וחיים אותם כאורח חיים אז אולי זאת אפשרות, אבל זו לא תורת תיקון הנפש על פי תורה ומצוות. שבירת המידה היא שלב עד להתחזקות יחסית כדי לשוב ולנהוג בדרך ישרה.
כבר כתבתי שאני מסכימה שהלימוד וההתבוננות היינו המודעות לשינוי הם גם שלב קריטי שבלעדיו אין כל התחלה לתיקון - אבל לקחת את הטריגר להתחלה ולהלביש על זה חלק מתהליך ולקרוא לזה דרך אלטרנטיבית שהיא לגיטימית במובן של אפשרות לתיקון - את זה אי אפשר לומר!

_________________




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/2/2008 11:03 לינק ישיר 


מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה ונהרות לא ישטפוה - אם יתן איש את כל הון ביתו באהבה - בוז יבוזו לו - מדרש חזית שיר השירים

"ר' יוחנן היה מהלך ומטייל מטבריה לציפורי, ותלמידו רב חייא בר אבא ליווהו, עברו ליד שדה, ואמר ר' יוחנן: "שדה זו שלי היתה, ומכרתיה כדי שאוכל לעסוק בתורה" המשיכו בדרכם ועברו ליד כרם, ואמר ר' יוחנן: "כרם זה שלי היה, ומכרתיו כדי שבדמיו אוכל לפרנס את עצמי וללמוד תורה". עברו על יד כרם זיתים, ושוב אמר ר' יוחנן אותו הדבר. בכה ר' חייא בר אבא, ושאל אותו ר' יוחנן: "למה אתה בוכה?" אמר לו: "בוכה אני שלא הנחת לזקנתך כלום". אמר לו "חייא בני, ונקלה זו בעיניך מה שעשיתי? - שמכרתי דבר שניתן לששה ימים, שנאמר כי ששת ימים עשה ה' את השמים והארץ, אבל התורה ניתנה בארבעים יום, שנאמר ויהי שם עם ה' ארבעים ימים.... כשמת ר' יוחנן, קראו עליו בני דורו: אם יתן איש את כל הון ביתו באהבה שאהב ר' יוחנן את התורה - בוז יבוזו לו "

 



תוקן על ידי riv ב- 08/02/2008 11:08:25




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/2/2008 11:29 לינק ישיר 

אבגד
את הסטייה אתה גרמת-כשהבאת את המשל של האדם הצמח שלא מרגיש, ולכן אינו זקוק לאהבה,

הנושא היה האם ה' זקוק לאהבה, ואתה טענת,- זה רגש של האוהב ולא של הנאהב,- !!

מקובל עלי כי הרגש של לאהוב- הוא הרבה יותר גדול וחזק מהרגש של להיות נאהב.

אבל לא מקובל עלי שאפשר לאהוב, דומם- בלי רגש. ודמות וירטואלית בלתי נתפשת ומדומה, שאין לה רגש.( מקובל עלי שאפשר- להגיד את זה ולדבר על זה.)

להגדרת המושג אהבה-זה רגש פנימי- שלא ניתנת להגדרה. אפשר לתאר אותה אבל לא להגדיר.

_________________

מודה ועוזב




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/2/2008 12:38 לינק ישיר 

riv


לא כתבתי כאורח חיים, אך אם כבר, מה יעשה אדם שברור לו שכשינסה לשוב לדרך האמצע, יסטה מיד חזרה אל הצד השני? ובכלל, האם דרך האמצע מתבטאת רק במעשים, או גם בהרגשה?

ז"א, האם אדם שהצליח להפסיק להתקמצן בפועל, והתחיל לתת צדקה, יכול כבר לחזור לדרך האמצע? או שמא עליו להמתין עד שיסיר מלבו את הצער שיש לו בזמן הנתינה לגמרי, ורק לאחר מכן יוכל לשוב לדרך האמצע.


ירוחם

לא כתבתי שהקב"ה זקוק לאהבה, אך כיוון שאהבת האוהב לא תלויה בהרגשת הנאהב, ישנה אפשרות לאהוב גם את מי שלא "זקוק" לאהבה שלך. אהבה אליו יכולה לנבוע מהכרת הטוב שעשה עמך, ואהבה אליו הולכת יחד עם אהבת שאר בריותיו.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/2/2008 13:25 לינק ישיר 


אבגד,

הרי שני הקצוות רע גמור, אם כן, מה הועיל זה שהעדיף קצה אחד על משנהו? אין לפזרן שום העדפה על הקמצן אלא בזה שיותר קל לפזרן להגיע לנדיבות מאשר לקמצן להגיע לנדיבות, כלומר על הקמצן לשהות יותר זמן בפזרנות מאשר הפזרן בקמצנות - יש לך מהמקור שהבאתי מהרמב"ם את דרך הריפוי לקמצן תחזור ותעיין שם-
 ולמשל:  אחרי שאדם נוכח כי קשה לו לעמוד במצוות צדקה,והוא מתחיל להיות מודע לקמצנותו, וגומר אומר בנפשו לתקן את הפגם הזה שמצא בנפשו, הוא הולך אל הפזרנות לתקופת מה עד שירגיש שהנפש שלו התרגלה לנתינה והוא לא מצטער יותר כמו קודם במעשי הנתינה  - ואם עמד תקופת מה בפזרנות ונתן יותר מכפי שהתורה מצווה, איך יהיה לו קשה לחזור ולקיים את מה שהיה קשה לו קודם?

_________________




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-9/2/2008 18:56 לינק ישיר 

riv

אני שאלתי מה קורה כשהנפש ממשיכה להצטער תקופה ארוכה בזמן הנתינה.

ובמצב כזה העדפת נדיבות קיצונית נכונה יותר כיוון שאין בנפשו מידה בעייתית של נדיבות מוגזמת המתבטאת או מתפתחת במעשהו, בדיוק ההפך.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > האם יש מצווה לשפר את המידות?
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
לדף הקודם 1 2 3 ... 5 6 7 8 לדף הבא סך הכל 8 דפים.

2009 © כל הזכויות שמורות לבחדרי חרדים. קטגוריית אקטואליה וחדשות: עשרות פורומים הכוללים חדשות נעייס, מה קורה בחצרות חסידים, חדשות מחסידויות שונות בארץ ובעולם, דיונים בנושאי אקטואליה, פוליטיקה, בטחון ועוד.