בית פורומים עצור כאן חושבים

ט"ו בשבט (חדש) הגיע, חג ל....

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-6/1/2014 10:42 לינק ישיר 

מ
ידידי  היקר גם אתה וגם הבלשן המכובד, המשנה לא עוסקת בבלשנות, רבי כן עסק בזה, אבל הצורה הטבעית של העץ אילן.     נראה לי כי לא זו היתה כוונתו.
לעניות דעתי - המילה אילן אינה מילה מקראית, עץ היא מילה מקראית, ולכן בברכה משתמשים אם יש רק במילים מקראיות, פירות האילן בורא  פרי העץ.
כל ר אשי השנה מוזכרים במשנה הזו הן מקראיות. זולתי -אילן- רצה רבי ל הדגיש ללומד שמדובר כאן לא במילה מקראית  כמו היתר, ולכן כתבה שונה, ביחיד.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/1/2014 13:34 לינק ישיר 

ירוחם,

גם המלה ירקות איננה מקראית (אם כי שורשה מקראי - ירק, להבדיל מאילן ששורשה ארמי), ולפיכך על הירקות אומר בורא פרי האדמה, רבי יהודה אומר בורא פרי דשאים.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/1/2014 13:44 לינק ישיר 

מ.
אבל השורש מהמקרא ולא מארם נהרים,
 השורשים הם החשובים,
אתה לא שואל, אבל היית אמור לשאל, למה באמת רבי לא עשה ר"ה לעצים? ולא היה לנו על מה לכתוב.
אם תשאל, אענה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/1/2014 13:57 לינק ישיר 

ירוחם,

אדרבא, למה רבי שנה ר"ה לאילן ולא לעץ?



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/1/2014 14:52 לינק ישיר 

מ
או, טוב ששאלת,    לעץ- יש משמעויות רבות. גם דומם זה עץ, קרש וכד'
אילן אפשר להגיד רק על צומח.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/1/2014 15:18 לינק ישיר 

ירוחם,

לשון הקודש לשון שירה כללית. למלה יש הוראה מקורית והרבה הוראות מושאלות הנגזרות ממנה. עץ הוראתו אילן, ובהוראה מושאלת חלקי העץ למלאכה. שאר הלשונות מפורטות יותר ולכן המשמעות של מילותיהם מצומצמת יותר. אילן בארמית הוראתו עץ פרי או עץ סרק אולם איננו מורה על חלקי העץ, אלא המלה אע משמשת להוראת חלקי העץ למלאכה.

תוקן על ידי מם80 ב- 06/01/2014 15:19:14




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/1/2014 15:26 לינק ישיר 

מ
מה דעתך- איך היה הלומד לומד ר"ה לעצים?
מה שייך השירה של לשון הקודש, כשהמשנה צריכה מילה שכל העולם יבינו למה הכוונה.
עץ בלשון המקרא אינה מתאימה לנושא הזה,



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/1/2014 15:43 לינק ישיר 

ירוחם,

וכל מעשר הארץ מזרע הארץ מפרי העץ לה' הוא. אם היתה מלה מתאימה יותר מעץ, התורה היתה משתמשת בה. אלא שבתקופת רבי רוב העם דיברו ארמית, ובלשון ארמית המלה אע הקרובה למלה עץ פירושה חלקי עץ ולא עץ פרי, ועל-כן רבי שנה את המשנה בלשון אילן, כדי שיהיה ברור לכל שהכוונה לעצי פרי.

אינני מבין מה שאלת.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-6/1/2014 17:04 לינק ישיר 

מ
הרי בדיוק זה מה שכתבתי.

התחלנו למה אילן ביחיד. עניתי כי זה לא בלשון הקודש.
ואז בפילפול שאלתי למה באמת לא  נכתב עץ בלשון הקודש.
שאלת אותי באמת למה לא.
עניתי מה שאתה ריכזת וענית עכשיו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-6/1/2014 17:28 לינק ישיר 

ירוחם,

יפה. מה אילן ולא אילנות בלשון יחיד, גם נטיעה ולא נטיעות בלשון יחיד. אם נטיעה בלשון חכמים ולא מלה מקראית, גם ירקות בלשון חכמים ולא מלה מקראית, וירקות בלשון רבים. אלא מה עץ בתורה בלשון יחיד, כן אילן במשנה בלשון יחיד.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-18/1/2019 02:31 לינק ישיר 

הערה על ההודעה הפותחת . טו בשבט אינו זמן לנטיעות, זו לא העונה. עדיף באמת לעשות סדר לימוד במקום.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > ט"ו בשבט (חדש) הגיע, חג ל....
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
לדף הקודם 1 2 3 4 5 6 סך הכל 6 דפים.