י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

כאן גרים בכיף - עולי רגלים

אנחנו פוגשים אותם בערבי חג  -בדרכים, בפקקים, בשיירה של אוטובוסים ארוכים • לרוב עם הילדים, תמיד עם מזוודת, מדי פעם עם סירים ותבניות • אלו הם עולי הרגל-  אבות ואימהות על טפיהם ותיקיהם - שמצטרפים לתצרף האנושי המסובך •  ברוכים הבאים למשחק הכי פופולארי במועדים: "איפה אתם בחגים!?"

כאן גרים בכיף - עולי רגלים
נסיעה צילום: אלי קובין

אנחנו פוגשים אותם בערבי חג  -בדרכים, בפקקים, בשיירה של אוטובוסים ארוכים. לרוב עם הילדים, תמיד עם מזוודת, מדי פעם עם סירים ותבניות.
אלו הם עולי הרגל - אבות ואימהות על טפיהם ותיקיהם - שמצרפים לתצרף האנושי המסובך-  ברוכים הבאים למשחק הכי פופולארי במועדים: "איפה אתם בחגים!?"

החוקים משתנים ממשפחה למשפחה, משפחות מחצרות חסידיות שונות-  ימהרו לתפוס מקום בקרבת האדמו"ר על בסיס 'כל הקודם זוכה'.  משפחות אחרות,, יצרפו מזרן למזרן - ויתקבצו סביב הסירים המהבילים של הסבתא מהצפון.. גיסים וגיסות יערכו הגרלות על הזכות לאירוח אצל ההורים-  כי המציאות היא-  שלמרות שיש מקום בלב,  לא תמיד יש מקום לכולם. החגים הן אתנחתא שוברת שגרה מבורכת (וגם דיאטה- אבל זה כבר לכתבה אחרת) אלא שלעיתים,  עבור אלו המבקשים מעט לשנות אווירה, קרבה למשפחה המורחבת או לחצר האדמו"ר-  הדבר דורש גם שבירה של תוכנית חיסכון-  בכדיי לפנות תזרים מזומנים עבור לינה בבתי נופש או שכירות של דירה.

תיירות חגים • קרדיט: pixbay

תיירות הפנים המאפיינת את הציבור שומר המסורת-  התגבשה לכדיי עסק רווחי למדי-  עבור מי אלו שזכו לדור באזורים הקהילתיים האטרקטיביים.  בתקופות החגים- ההיצע מתומחר במחירים שחורגים משמעותית משוק הנדל"ן הישראלי - בהתאם לביקוש הגדול. כך למשל דירת 4 חדרים בגאולה המתומחרת בשכירות חודשית של  5,000  שקלים , תוצע באותו הסכום - וייתכן אף גבוה מכך-  עבור שהות של מספר ימים בודדים של החג.

הנתונים הקיימים מציגים תמונת מצב החורגת מכל היגיון כלכלי המוכר בגזרת השכירויות בארץ. בירושלים-  סביב החצרות הגדולות כדוגמת בעלז וגור, נהנים בעלי הדירות מביקוש גבוה, גם בשבתות שבשגרה-  וזאת בשל הקרבה לאתרים ואטרקציות נוספות הפונות ומותאמות למגזר.

אך למרות שנעימה הדירה,  ונעימים השכנים, המחירים בשחקים-  לא יאים ולא נאים.
חלופה שפויה ומפתיעה-  היא תופעה מעניינת שהולכת וצוברת תאוצה בשנים האחרונות.  במגזר הכללי-  יש מי שמכנים אותה 'סטבלאט' או בפשט: החלפת דירות.

זה עובד ככה: משפחה שנואשת לחופשה בצפון הארץ מתחלפת לזמן ובתנאים מוגדרים מראש, עם משפחה שמשוועת לשינוי אווירה למרכז הארץ, 
שתי המשפחות נרתמות מהמיקום על שלל האטרקציות המוצעות-  כשרוב ההשקעה הכספית - מוקדשת נטו להנאה והפעלה של המשפחה המארחת/מתארחת - בבית, ומחוצה לו.

בציבור החרדי ההעדפה היא להחלפות פנים מגזריות, וזאת בשל הדרישה הבלתי מתפשרת, הן על כשרות הבית והמטבח והן על מיקום הנכס בתוך הקהילה ובקרבה לשירותים קהילתיים על פי רוח ההלכה. כך לדוגמא משפחה מהחצר החסידית סערט-ויז'ניץ תצפין להחלפה עם משפחה מחיפה, בעוד המשפחה הצפונית-  תהנה מבריזת הים בנתניה. שני הצדדים יוצאים מורווחים - רווח כספי נקי-  ומעבר לכך, מרוויחים חוויה בלתי נשכחת,  כזו שמתאפשרת רק בהזדמנות יוצאת דופן שכזו- כשגרים בבית זר-  ומרגישים לגמרי בבית.

"בהתחלה הייתי סקפטית "משתפת הגב' קליין מבני ברק "לארח זה דבר מבורך, אלא שאני מעדיפה להיות בסביבה כשהאירוח מתרחש. מאידך-  הידיעה שאני גם מארחת ובמקביל מתארחת-  הקלה עליי בהבנה שהאחראיות היא הדדית, וכך גם ההנאה"
גב 'קליין מספרת שבסיום האירוח-  אם המשפחה המתארחת - ביקשה לקבל המלצות על הקבלן שהיה אחראי על שיפוץ המטבח. גב' קליין המוחמאת - כמובן נעתרה לבקשתה.

"התופעה של החלפת דירות מזמנת אנקדוטות ייחודיות" משתף יענקי דייטש אחראי באתר תרי זוזי המפרסם מודעות תיווך גם בתחום החלפת הדירות עבור המגזר הדתי- חרדי "בפעמים הראשונות הנטייה היא לארוז את כל הבית, מה שמיותר לחלוטין-  כי הדירה איתה מתחלפים בדר"כ כוללת את מלוא הריהוט ואבזור הנדרש למשפחה"  דייטש מספר על משפחה שארזה עימה מספר מזרנים-  כשהם נפרסו בכל רחבי  הבית, במרפסת, בסלון, וגם בפינת המטבח.  סיפורים נוספים נוגעים ל - 'מזכרות' שמושארות מאחור, לעיתים אלו מנחות תודה והוקרה מבורכות-  כמו עוגה וכרטיס ברכה, לפעמים אלו מזכרות מפתיעות-  כמו מספר טלפון והמלצה לשדכן "כי שמנו לב שיש לך ילדים שכבר בגיל" או גרביים שנשכחו מאחור-  ומזמנות מפגש של שתי המשפחות גם יחד.

"ההצעות שעולות במדור 'החלפת דירות' באתר מגוונות ונרחבות , ומתפרשות לרוחבה וארכה של ארצינו. ישנן גם הצעות שמגיעות מחוצה לארץ ממשפחות שמעוניינות לנפוש בארץ הקודש ובייחוד סביב החגים" דייטש ממליץ לסכם טרם ההרפתקאה את התנאים המוסכמים על שני הצדדים. באתר' תרי זוזי' אנו ממליצים על תיאור מה שיותר מפורט של הנכס המוצע- כך שהפניה תעשה באופן מותאם ונח.

חג שבועות הקרוב, מספק את התירוץ המושלם לחופשה ללא עלות לינה.  אם לוקחים בחשבון שמעבר לעוגת הגבינה המסורתית , אין שום צורך לארוז סכך וארבע מינים,  או לבדוק בפינות הבית המארח עם נר מטפטף- זו בהחלט הזדמנות להכיר- את החופשה הבאה שלכם.

תרי זוזי החלפת דירות ירושלים רגלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד