כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

תפוקת הנפט של איראן לשפל של 10 שנים בגלל הסנקציות

ארה"ב שוקלת להטיל סנקציות על הודו לאחר שלא הפחיתה את היבוא מאיראן

תפוקת הנפט של איראן לשפל של 10 שנים בגלל הסנקציות
נשיא איראן לשעבר אחמדיניג'אד צילום: ארכיון בחדרי חרדים

תפוקת הנפט של איראן נפלה לשפל של 10 שנים והיא צפויה להמשיך להצטמצם בעקבות הסנקציות שהטילו עליה מדינות המערב. רמת התפוקה היא הנמוכה ביותר מאז 2002, והיא עלולה ליפול לרמות שנרשמו מלחמת איראן-עיראק בשנות ה-80, לפי נתוני IEA (סוכנות האנרגיה הבינ"ל). מנגד, פועלת כיום סעודיה בתפוקה הגבוהה ביותר ב-30 שנים. המחסור בנפט איראני, ושיבושים בנפט מדרום סודן וסוריה סייעו להקפיץ את מחירי הנפט ב-20% מאז דצמבר 2011. מחיר הנפט הגולמי עולה היום ב-0.4% ל-105.820 במסחר על החוזים בבורסת הסחורות של ניו יורק.

איראן הפיקה בפברואר 3.38 מיליון חביות ביום, לאחר ירידה מתמשכת בתפוקה בעקבות הסנקציות האמריקאיות שמונעות מחברות נפט להשקיע בפיתוח שדות נפט. איראן עצמה חסרה את הטכנולוגיה הנדרשת להגביר את תפוקת הנפט. IEA חוזה כי תפוקת הנפט של איראן עשויה ליפול מתחת ל-3 מיליון חביות ביום עד 2016 עם הידוק הסנקציות.

הנפט הוא מקור החיים של הכלכלה האיראנית. ייצוא הנפט מספק חצי מהכנסות הממשלה ומהווה 80% מהייצוא של איראן.

בכירים בממשל אובמה בארה"ב אמרו לבלומברג כי ארה"ב עשויה להטיל סנקציות על הודו, בשל הפרה של האמברגו על איראן. הודו לא הפחיתה את רכישת הנפט מאיראן השנה כפי שנדרש על פי הסנקציות שהטילו ארה"ב והאו"ם. לפי החוק האמריקאי ארה"ב עשויה למנוע גישה למערכת הבנקים שלה מכל בנק הודי שמעביר תשלומים עבור נפט דרך הבנק המרכזי של איראן.

הודו לא דרשה ממפעילות בתי הזיקוק שלה להפסיק לרכוש נפט גולמי מאיראן, אולם אמרה להם לחפש אחר ספקים חדשים ולהפחית את תלותן בנפט האיראני בגלל הלחץ האמריקאי, דיווחו פקידי ממשל בהודו. לדברי ההודים, החוזים עם איראן מסתיימים במרץ, ואת הפחתת הייבוא מאיראן יבצעו עם חידוש החוזים בחודש הבא.
אחמדינג'אד איראן נפט סנקציות הודו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד