י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

'אהבת ישראל' של ה'ישועות משה' • יו"ר הכנסת מנחם

יו"ר הכנסת, רובי ריבלין, הגיע לנחם את אדמו"רי ויז'ניץ • בפנים העלה זכרונות, ובחוץ, העניק ראיון בלעדי ל'בחדרי חרדים' על האדמו"ר • צפו בוידאו בלעדי

ריבלין מנחם את אדמו"רי ויז'ניץ. צילום: בחדרי חרדים
ריבלין מנחם את אדמו"רי ויז'ניץ. צילום: בחדרי חרדים





הוא אחד מאנשי 'הליכוד' היותר אהודים על הציבור החרדי. כשהוא מגיע לשמחה חרדית, הוא מתקבל בכבוד מלכים, והנה, מסתבר, שלא רק בשמחה חרדית, אלא גם בניחום אבלים.

לא בכדי, היה הוא ראשון הפוליטיקאים רמי-הדרג שהגיע לנחם את בניו של האדמו"ר מויז'ניץ זצ"ל, בשם הכנסת ובשם תנועת הליכוד.

רובי ריבלין, בתפקידו כיו"ר כנסת, הצליח לאחד את כל חלקי העם כשהוא מקפיד לתת יחס חם לכולם: גם לערבים, גם לחרדים, גם לשמאל וגם לימין. יש שאוהבים את זה, יש שמבקרים את זה, אבל איש אינו יכול לקחת ממנו את המיומנות בה הוא מנהל את תפקידו רם המעלה, בדרך של שוויון מלא.

הציבור החרדי, כמובן, הוא בין המרוויחים הגדולים של כל זה, והוא בהחלט גומל לו על-כך באהבה והערכה גדולה.



מאחר ומדובר בדמות המאובטחת ברמת אבטחה השמורה רק לשורה הראשונה של הפוליטיקה הישראלית (ראש ממשלה, נשיא, יו"ר כנסת ויו"ר אופוזיציה), הגיעו המאבטחים זמן רב קודם לבואו אל השטח כדי לבדוק, לתכנן תוואי הגעה ולשמור ששום דבר לא ישתבש חלילה.

גם איתנו, צוות 'בחדרי חרדים', ערכו תיאומים אחרונים באשר למיקום הרצוי לשוחח עם ריבלין. מקום שקט, לא הומה אדם.

גם הם, כמונו, יודעים שהקהל פה, חסידי ברובו, הוא לא קהל עוין ולהפך, קהל שמעריך את בואו של יו"ר הכנסת כדי לתת כבוד לשני האדמו"רים היושבים שבעה על אביהם הגדול זצ"ל. ובכל זאת, בשב"כ מסרבים ליטול סיכונים. מאז רצח רבין בכלל, ואחרי דקירתו הטראגית של רבי אלעזר אבוחצירה זצ"ל והתוכניות לפגיעה בגר"ע יוסף. לך תדע מאיפה יגיח המשוגע התורן, זה ששכח, ה' ישמור, ליטול את הכדור המתאים.

זכרונות מהכנסיה הגדולה

סגן שר החינוך, מנחם אליעזר מוזס, יוצא לקבל את פניו של יו"ר הכנסת ומלווה אותו בדרכו פנימה. כניסתם נעשית דרך הכניסה האחורית, כמובן, כמקובל בביקורים מהסוג הזה.

בחדר פנימה מתיישב ריבלין אל מולם של האדמו"רים, הכיפה השחורה השמורה עמו לאירועים מהסוג הזה כבר לראשו כמובן.

"מעל 70 שנה הוא עסק בחינוך, הרבי", פותח מוזס בדברים. "דורות של אלפים".

אחד המנחמים מספר ששמע עשר פעמים לפחות מפי האדמו"ר "איך גדלים ילדים בארץ ישראל מיליון ילדים שלא יודעים מה זה שמע ישראל".

"בכנסיה הגדולה הוא הרעיש עולמות עם זה", ממשיך מוזס. מי כמוהו מיטיב להכיר את האדמו"ר זצ"ל, שבביתו גדל החל מאז היה בן 9. "כשהיה כאן שמיר, הוא דיבר איתו על זה, גם עם אריאל שרון, עם כל מי שהיה בא היה מדבר איתו על הנקודה הזאת".

"הוא טיפח את זה, הוא טיפח את זה מאד חזק", אומר האדמו"ר שליט"א.

הביקור הקצר תם, הפמליה יוצאת החוצה ואנחנו איתה היישר אל הבניין שממול. שם, בחצר החולית, הוא נעמד לצידו של מוזס, ומדבר אל המיקרופון.

לחנך את ילדי ישראל

כבוד גדול חלקת לאדמו"ר זצ"ל, אני פותחת ואומרת לו, ומזכירה איך אתמול פתח את מליאת הכנסת בדברי הספד לזכרו.



אבל הוא מסרב לראות בזה מעשה של כבוד. "זה מחויב המציאות, האדמו"ר היה מנהיג של קהילה ענקית בעם היהודי, קהילה אשר יצאה מחושך לאור, מאסונות השואה והפוגרומים והגיעה לארץ והקימה פה עדה לתפארת.

"מנהיגותו והערכים שביקש להקנות לציבור בכלל, ולעדתו בפרט, היתה דבר שנלמד על ידי כולנו. רב שכולו בתורה בא ואומר 'צריך לחנך את ילדי ישראל'. אז לחנך את ילדי ישראל לתורה זה מובן, אבל לא רק לתורה אלא למעשים טובים ולדרך ארץ, שאנחנו יודעים שהיו שאמרו שדרך ארץ קדמה לתורה. וזו ההתייחסות של בן אדם לחברו, היכולת שלנו לחיות כחברה גם כשאנחנו בחילוקי דעות. זה דבר שהוא הקנה לציבור כולו, הלוואי שהכנסת הייתה מאמצת ולו אך חלק ממה שהוא ביקש להנחיל והנחיל.

"אני חושב שהוא בהחלט התרומם מעל היותו רב של קהילה של חסידים שמעריכים אותו מאמינים בו והולכים בדרכו, למנהיג בקנה מידה שהמנהיגים כולם, לדורותיהם, צמאים ללמוד ממנו. גם חינוך, גם דרך ארץ – וזהו שילוב שרק מנהיג בעל עוצמה יכול לו.

"לכן באתי לכאן לא מתוך רצון לתת כבוד אלא מתוך הערכה ברורה ומתוך דבר שהוא מחויב המציאות".

הוא היה גם זה שתמך בברית ההיסטורית בין בגין לחרדים, ב-77' – אני מזכירה לו.

"כאשר הוא ראה שאנחנו מבקשים לחזור לארצנו, מכבדים ומעריכים את תורתנו ולא כמילים מן השפה ולחוץ, אלא באמת מתוך אהבת ישראל אהבת ארץ ישראל ואהבת תורת ישראל הוא היה בין אלו שהבינו שאנחנו צריכים שתהיה מנהיגות בארץ שתהיה בעלת זיקה למה שהביא אותנו לארץ הזו. ואני חושב שהברית הייתה דו-צדדית, הבנה שכך צריך ללכת ולעשות. היו חילוקי דעות, היו הבדלי גישות, אבל בלי כל ספק זה הדבר שגם הכניס את המערכת החרדית לתוך החוויה הישראלית שהוא דבר חשוב ביותר, מבחינה זו שכולנו חיים יחד".

• והנה אתה היום סוגר מעגל של הברית ההיסטורית, כנציג הכנסת וכנציג הליכוד מגיע ראשון, ממש חלוץ, כדי לנחם...

"נדמה לי שכבר אז מנחם בגין ראה, שההיגיון לשיתוף פעולה הוא לא רק היגיון עם מערכת כזו או אחרת בפוליטיקה הישראלית אלא מערכת משותפת של כולנו מתוך הבנה שיש באמת צדדים שונים ופנים שונות, אבל יש אפשרות לחיות ביחד ולנסות ולהוביל את העם בדרך שהיא תהיה המכנה המשותף בו כולנו נוכל לחיות אלו עם אלו מתוך דרך ארץ שאולי בסופו של דבר תביא לאהבת אחים ולא רק להתנגחויות".

הוא זז לכיוון רכבו, החסידים מביטים בו במבטים מתעניינים, "בשמחות", הוא מאחל לכולם, ונכנס אל תוך הרכב, מוקף במאבטחיו.

















רובי ריבלין מנחם אליעזר מוזס ויז'ניץ מנחם בגין יצחק שמיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד