י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
נותנים גב לאלימות?

בכיר במח"ש: זו הסיבה להקלות עם שוטרים אלימים

מנהל המחלקה הפלילית במח"ש רונן יצחק חשף מדוע הם מקילים באלימות שוטרים: "כשיש חריגה מהמותר בשימוש בכוח מצד השוטר, למרות שיש ראיות שהוא חרג, נעביר זאת להליך משמעתי כי צריך לזכור שזה עלול להיגמר בפיטורין"

בכיר במח"ש: זו הסיבה להקלות עם שוטרים אלימים
אילוסטרציה צילום: פלאש 90

בכנס לשכת עורכי הדין באילת, עלה לדיון נושא המחלקה לחקירות שוטרים בפאנל בהנחייתו של יעקב ברדוגו. מנהל המחלקה הפלילית במח"ש רונן יצחק, אמר כי במקרה חריגה מהמותר בשימוש בכוח מצד שוטר, "נעביר זאת להליך משמעתי" ולא פלילי. פרקליט המדינה שי ניצן הסכים כי מח"ש משתדלת לעשות את העבודה שלה, אך אמר "אני משתגע שיש עדים שמשקרים ולא מעמידים אותם לדין".

רונן יצחק, מנהל המחלקה הפלילית במחלקה לחקירות שוטרים אמר כי "עבודת מח"ש מורכבת. מצד אחד להילחם ללא פשרות באלימות מצד שוטרים במיוחד כלפי אוכלוסיות מוחלשות וסובלות משיטור יתר. מצד שני, צריך לזכור, אסור למח"ש לעשות אכיפת יתר.

רונן יצחק, מנהל המחלקה הפלילית במח"ש. צילום: ליאב פלד

"במקום שבו נזמן שוטר לחקירה בלא חשד סביר שביצע עבירה פלילית, שכרנו ייצא בהפסדנו מאחר ושוטרים אחרים יירתעו לבצע את המשימה". עוד אמר כי "640 תיקים בשנים האחרונות הועמדו שוטרים לתיקים פליליים. זה לא עניין של מה בכך" והוסיף "כשיש למשל חריגה מהמותר בשימוש בכוח מצד השוטר, למרות שיש ראיות שהוא חרג, אבל נעביר זאת להליך משמעתי כי צריך לזכור שזה עלול להיגמר בפיטורין".

עו"ד ששי גז סיפר כי בעבר הגיעה אליו משפחתו של אזרח, ששוטר ירה בו למוות. "המשטרה לא חקרה בכלל את המקרה.. אם התיק הזה היה נחקר כמו שצריך, ייתכן שהיה איתנו אדם נוסף בחיים. להגיד על אדם שיצא מבית כנסת עם טלית שהוא נראה כמו מחבל? זה מה שאמרו לי". עו"ד גז הוסיף כי "היום כל אחד יודע שאם שוטר תוקף אותך, אז השוטר טוען שהאזרח תקף אותו. היתרון של השוטרים הוא שהם לא נעצרים.. היום השוטרים מזהירים את החברים שלהם מהמצלמות.. להחליט שעבירות פליליות טהורות של שוטרים, מעבירים את זה למישור המשמעתי?".

עוד הוא העלה נושא שקורה לא מעט בחיכוך של שוטרים עם המגזר החרדי במהלך הפגנות, שסוקרו כאן ב'בחדרי חרדים' לא מעט בעניין שוטרים שמשקרים ומעידים עדות שקר בבית המשפט. "לי הכי מפריע ששוטרים ששיקרו בבית המשפט לא עומדים לדין. שיאמר פרקליט המדינה שיושב כאן איתנו, כמה שוטרים ששיקרו בבית המשפט, עמדו לדין. לדעתי אף שוטר ששיקר במדינה לא הועמד לדין. אותי מפחיד יותר שוטר שמשקר מאשר שוטר שמכה".

עו"ד ששי גז. צילום: ליאב פלד

לטענת רונן יצחק ממח"ש, "אנחנו לא קובעים האם להעמיד שוטר לדין פלילי, יש גוף שאחראי על זה וקובע כי אין התאמה להעמדה לדין פלילי. אנחנו פועלים ביושר.. אנחנו גם פועלים נגד שוטרים ששיקרו בבית המשפט, בניגוד למה שנאמר כאן", והזכיר כי כיום השוטרים כבר מצויידים במצלמות גוף.

אחד המשתתפים בפאנל היה פרקליט המדינה שי ניצן שהסכים כי "אלימות מצד שוטרים כלפי אזרחים הוא חמור, במיוחד אם אין לזה הצדקה" ניצן בחר לשתף את המשתתפים במקרה. "אחי אמר לי פעם שהוא ראה שוטרים מרביצים לחרדי ללא שום הצדקה. אמרתי לו שיפנה למח"ש והפניתי אותו למח"ש או למח"פ שהיה פעם וסגרו את התיק. הוא הזדעזע, כי הוא היה אובייקטיבי" אמר.

פרקליט המדינה אמר, "אין ספק שיש שוטרים שפועלים שלא כהלכה". עם זאת הוסיף, "בעיקרון משטרת ישראל לא תופסים אזרחים ברחוב ומרבצים להם. המשטרה מתעסקת בעיקר עם עבריינים, ועבריינים יש תופעה שגרתית שהם מגישים תלונה נגד השוטרים. מה איכפת להם. הניסיון מוכיח הרבה פעמים שאין לדבר שחר. על זה לא שמעתי מילה. יש המון תלונות סרק".

בחקירות שב"כ, במאות חקירות יש טענות של הנחקר הפלסטיני וגם יהודי לאלימות מצד חוקרי השב"כ. יש מקרים שבאמת קשה לדעת כי זו גירסה מול גירסה אבל יש מקרים שיש הוכחות אובייקטיביות. עסקתי במקרים שבהם הנחקר מציג שלוש גירסאות על אותו אירוע על אלימות כביכול. צריך לחקור כל תלונה שמוגשת נגד שוטר. 200 כתבי אישום פלילי ומשמעתי, 100 ו-100, נגד שוטרים בשנה זה לא מעט. קו הגבול בין הגשת כתב אישום פלילי למשמעתי נגד שוטר הוא קו דק".

פרקליט המדינה שי ניצן. צילום: ליאב פלד

"אני לא יודע מה הייתי עושה אם הייתי יושב בבית המשפט ועבריין היה יורק עליי. רוב השוטרים לא היו מגיבים ושותקים, אבל לא כל השוטרים מלאכים..." אמר ניצן. "משטרת ישראל וכולם יודעים שהקצינים הכי בכירים לא היססנו להעמיד לדין פלילי ומשמעתי וזיכו אותם, אז לא היססנו לערער. הגשנו גם בערעור שני ברשות ובית המשפט העליון החמיר את עונשו של הסמנכ"ל המדובר, למען יראו וייראו".

בעניין הסיפור עם הבחור שיצא מבית הכנסת עם טלית ונורה, אמר פרקליט המדינה "אני לא מכיר את הסיפור שהציג ששי גז, אבל אני מכיר את הסיפור של בחור יוצא אתיופיה שנורה ע"י שוטר. משפחה של בחור יוצא אתיופיה והזעיקה משטרה בטענה שהבן שלהם משתולל. הגיעה ניידת והתפצלו שני שוטרים וחיפשו אותו. ראו בחור שלבש טלית או דמוי טלית. שלושה עדים אובייקטיבים שנקלעו למקום אמרו לנו שעמד בחור אתיופי מחזיק סכין ביד".

"השוטר אמר לו תעצור, פתאום בלי אזהרה הרים את הסכין, ווחאד סכין, ורץ לעבר השוטר, אומרים העדים כולם שאם הוא לא יורה בו מיד, הוא דוקר אותו ואז השוטר ירה בו שתי יריות. בעינינו, כך אמרו העדים, זו היתה יריה מוצדקת. כל אחד שישאל את עצמו מה הוא היה עושה, אם מישהו רץ לעברו עם סכין. סגרנו את התיק. לא עזר שפרסמנו החלטה מסודרת, הפצנו סירטון אנימציה. התנפלו עלינו חברי כנסת. יש הבדל עצום, לא רק בתיק הזה, אין שום קשר בין המציאות לבין איך שהיא מוצגת. צר לי על הבחור, עוד יותר על המשפחה. זו טרגדיה נוראית. יש לי טענה גדולה נגד נציגי הציבור שלא מכירים את העובדות או שמכירים ובכל זאת בוחרים להתנפל עלינו שלא בצדק".

בעניין שוטרים שמעידים עדות שקר אמר פרקליט המדינה שי ניצן "אני משתגע שיש עדים שמשקרים ולא מעמידים אותם לדין. בבר נוער העמידו את העד השקרן לדין. אני הוריתי במקרה הזה של העד בבר נוער, העד הזומם. יש מקרים שמעמידים שוטרים שקרנים לדין פלילי או למשמעתי. שאלת אמון הציבור? הציבור הוא מאוד חשוב, ואני אומר לכם, תיזהרו בדבריכם, פגיעה באמון הציבור, במח"ש, במשטרה, בפרקליטת, תכרות את הענף שכולנו יושבים עליו. אנשים כמו שדרנים, עורכי דין ועיתונאים, חייבים להיזהר בדבריהם, כי אחרת נכרות את הענף שכולנו יושבים עליו. מח"ש משתדלת לעשות העבודה שלה. אנחנו נשתפר ובהחלט יש מקום להשתפר".

המחלקה לחקירת שוטרים פרקליט המדינה ששי גז אלימות שוטרים עדות שקר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד