י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

העוגה שליד הקפה בתיקון ליל שבועות

תיקון ליל שבועות הוא לילה בו לומדים וקוראים בתורה ובספרי הקודש עד הבוקר • זהו לילה מיוחד במינו בו יורד אל העולם אור דומה לזה שירד אל העולם במעמד מתן התורה במעמד הר סיני • את ליל התיקון נהוג ללוות עם שולחן כיבוד עשיר שכולל מנות מתוקות, מנות מלוחות, ירקות ופירות

העוגה שליד הקפה בתיקון ליל שבועות
העוגה שליד הקפה צילום: pexels

תיקון ליל שבועות הוא לילה בו לומדים וקוראים בתורה ובספרי הקודש עד הבוקר. זהו לילה מיוחד במינו בו יורד אל העולם אור דומה לזה שירד אל העולם במעמד מתן התורה במעמד הר סיני. כל אדם שמשתתף בליל התיקון יוכל לקבל במהלך הלימוד מעט מהאור הזה. האר"י הקדוש מרחיב את הדברים ומסביר שכל אדם שמשתתף בליל התיקון ומתרכז במהלך הלילה כולו בלימוד תורה יזכה להשלים את שנתו ולא ימות באותה השנה. הלימוד בליל התיקון כולל טעימה מכל ספר וספר. על כן, המשתתפים בלימוד נחשבים ככאלו שלמדו את התורה כולה.

את שמו קבל ליל התיקון מספר הזוהר בו פירוש השם "תיקון" הוא למעשה "קישוט". משמעות הדבר היא שבמהלך הלימוד המשתתפים מקשטים את התורה כפי שמקשטים ומהדרים כלה ביום חתונתה. פירוש אחר טוען שלימוד התורה בליל התיקון נועד לתקן חטא ישן של בני ישראל שלא השכימו לקום ביום מתן התורה בעוד הקדוש ברוך הוא נאלץ להמתין ולהעירם ברעמים וברקים. אנו נשארים ערים במשך הלילה כולו ועוסקים בלימוד תורה בכדי לכפר על מעשיהם.

היכן נהוג ללמוד?

ערבי תיקון ליל שבועות מתקיימים בכל רחבי הארץ בבתי כנסת, ישיבות ובמפגשים משותפים בבתי מגורים. המפגשים בחלקם מלווים בשירים. את ליל התיקון נהוג ללוות עם שולחן כיבוד עשיר שכולל מנות מתוקות, מנות מלוחות, ירקות ופירות. ההמלצה היא על מנות קלות וקטנות שנשארות טעימות גם לאחר המתנה של מספר שעות על השולחן. מנות שדורשות קירור או מנות שצריך לאכול בעודן חמות פחות מתאימות לארוחה הזו.

מה כדאי להגיש לצד הקפה של תיקון ליל שבועות?

בין אם אתם מארחים השנה את תיקון ליל שבועות ובין אם התבקשתם להכין מנה בעבור השולחן של בית הכנסת – תמצאו כאן רעיונות למאכלים מתאימים שיקלו על המתפללים להישאר ערים ומרוכזים במהלך הלילה כולו.

איזו עוגת גבינה כדאי להגיש?

הכוכבת בשולחן תהיה עוגת גבינה אפויה אוורירית ומתוקה. עוגות גבינה שכדאי לאכול בעודן קרות כדאי להגיש בתחילת הערב. אם ידוע לכם שמשפחה אחרת כבר אופה עוגת גבינה קלאסית תוכלו להגיש עוגת גבינה פירורים או עוגת גבינה בשילוב של נגיעות שוקולד מריר עם השפעה מעוררת.

במהלך הלילה נחליף את העוגה הקרה שזקוקה לקירור במגש של עוגת גבינה אפויה על בסיס בצק שמרים. גביניות או עוגת שמרים עם גבינת ריקוטה אינן זקוקות לקירור כך שיוכלו לעמוד לרשות האורחים על שולחן הכיבוד במהלך הלילה כולו. עוגות גבינה ידועות כטעימות מאוד לצד כל סוגי הקפה כך שהן אידאליות בעבור לילה של לימודים.

מאפי גבינה מלוחים

לטובת אלו שזקוקים לארוחת לילה נציע בשולחן מיני מאפי גבינות מלוחים מבוססים בצק עלים או בצק פילו. בתוך כ-10 דקות של עבודה אפשר להכין מאפים נהדרים במילוי של גבינה בולגרית מלוחה יחד עם חצילים קלויים או בטטות מתוקות. גם בורקסים ביתיים קלאסיים במילוי של תפוחי אדמה או גבינה יתקבלו בברכה. אם תרצו להגיש מנה מיוחדת תוכלו לאפות מאפים קטנים בתבניות אישיות (מאפינס) בטעמים של גבינה וקישואים, גבינה ועגבניות מיובשות, פיצה, עשבי תיבול ועוד.

ארוחת בוקר בתום לילה של לימוד

בשעת הבוקר נפנה את מנות הלילה מהשולחן ונחליף אותן בצלחות של ירקות טריים, פירות, גבינות מכל הסוגים, ביצים קשות, לחמים טריים, מאפים מתוקים ומלוחים, עוגיות, קנקן של תה וקפה טרי. הקפדה על שימוש ברכיבים טריים, איכותיים ומזינים תעניק למשתתפים בתיקון את האנרגיה הדרושה להתרכז בלימוד במהלך הלילה כולו וללמוד במרץ עוד ועוד פרקים ופסוקים.

עוגה תיקון ליל שבועות קפה עוגת גבינה

 

מעוניינים לשתף אותנו במתכונים שלכם? שלחו אלינו לוואטסאפ 0583288642 או למייל [email protected] ואולי נעלה גם את המתכון שלכם.

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד