י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
חרפה בתאגיד השידור

בושה: שוטר היס"מ שתקף חרדי - הוצג כגיבור

הזעזוע מאלימות שוטרי מג"ב כלפי נער חרדי שלוקה בשכלו, מציף רגשות סוערים בקרב קרבנות תקיפה משטרתית • ביזיון בתאגיד השידור: סרט דוקומנטרי ששודר, מציג שוטר יס"מ שתועד תוקף אברך חרדי במהלך הפגנה ללא סיבה - כגיבור • מפקדו מגבה אותו ומסרב להתנער ממנו • צפו

בושה: שוטר היס"מ שתקף חרדי - הוצג כגיבור
השוטר שתקף חרדי עם מפקדו צילום: ערוץ כאן 11

ברקע הביקורת הקשה כלפי המשטרה בעקבות תיעוד האלימות החמורה של שוטרי מג"ב כלפי נער חרדי שלוקה בשכלו, משודרת בערוץ הטלוויזיה 'כאן 11' בימים האחרונים סדרה בשם 'מחוז ירושלים', שעוסקת בפעילות משטרת ישראל בבירה וההתמודדות עם האתגרים השונים הניצבים לפתחה, אלא שחלק מהסרט שפורסם אמש עלול להשתמע כגיבוי לאלימות שוטרים כלפי אזרחים חרדים.

בפרק הרביעי ששודר אמש (שני) בערוץ השידור הציבורי 'כאן 11' מופיע שוטר יס"מ שהואשם כי דחף חרדי בהפגנה והשליך אותו ארצה - ללא כל סיבה והצדקה, ואף תועד בעת ביצוע המעשה הנפשע.

אם חשבתם שהשוטר יביע חרטה כלשהי על המעשה המזעזע, הנמיכו ציפיות. הוא ומפקדו שמתראיין יחד עמו, מנסים לגמד את מימדי הפעולה. מפקד השוטר שתקף חרדי - אף העניק לו גיבוי מלא. "הגזימו לגמרי עם הכותרת", נשמע השוטר שדחף חרדי אומר, כשכוונתו לכותרת הסרטון ביוטיוב.

כך דחף השוטר אברך חרדי על הכביש בלי שום סיבה. באדיבות הצלם
מפקדו של שוטר היס"מ שהואשם בתקיפה האלימה, נראה בסרט מרעיף שבחים על פקודו ומעודד אותו בשל התלונה שהוגשה נגדו במחלקה לחקירות שוטרים. "כשצריך להיות אגרסיבי אתה אגרסיבי", הוא משבח אותו.

זאת ועוד, בין שלל האמירות של המפקד ביס"מ לשוטר שתחתיו אשר כאמור - תקף חרדי ללא כל הצדקה, הוא אומר לו "אני איתך יד ביד. אני אומר משפט שלנו. אמנם אתה שם, אבל מבחינתי זה אני שם".

כך הוצג שוטר היס"מ בתוכנית הטלוויזיה. באדיבות 'כאן'  

המפקד, שמעניק גיבוי מלא לפעולות פקודו שאינם עולים בקנה אחד עם החוק, נמנע במהלך דבריו לאורך כל הסרט, מלהתנער מהמעשה האלים כלפי החרדי שבוצע בהיעדר סיבה נראית לעין. במקום זאת, הוא מציג אותו כגיבור ומשתף את הצופים בחשש שלו ש"דניאל ימצא את עצמו מחוץ למשטרה".

בהמשך הסרט, נראים המפקד ושוטר היס"מ שתקף את החרדי יחד בבית המשפט. "אנחנו מאמינים בחפותו", מצהיר המפקד שנחשף אף הוא לתיעוד שמוכיח את המעשה.

בשלב שלפני כניסתו לדיון בבית המשפט, למפקד ביס"מ ישנן תוכניות: "אם הוא יוצא זכאי, תכינו חדר מסודר שם עם שתייה, עם עוגות עם הכול - שיהיה שמח", כך. לא פחות.

השוטר שתקף את החרדי הדגיש בפני מפקדו מה החשש שלו שעלול להתרחש באם יורשע בבית המשפט: "אם יגידו שאני אשם ואעזוב את היס"מ זה יהיה קשה. רק זו הבעיה".

מפני כבוד הקוראים, אנו נמנעים מלצטט את הקללה שסינן המפקד ביס"מ בעת שיצא יחד עם השוטר מאולם בית המשפט, זאת לאחר שהשופטת הרשיעה אותו בתקיפה אלימה כלפי אזרח ללא כל הצדקה.

סימני השאלה בכל הנוגע לסרט הטלוויזיה ששודר בתאגיד השידור הישראלי - רבים. בין היתר, תמוה כיצד מעניקים בערוץ הציבורי הסכמה שבשתיקה למעשה נאלח שנוגד את החוק ואת המוסר האנושי. לא מובן מדוע שוטר שחרג לגמרי מסמכותו מוצג כגיבור ודמות בולטת בתוכנית זו ואין אף הסתייגות מפעולתו האלימה.

מההפקה קודה תקשורת נמסר כי "התכנית "מחוז ירושלים" היא תוכנית דוקומנטרית ולא כתבת חדשות, ככזאת היא מציגה את מציאות החיים של השוטרים בירושלים כהוויתם ללא הבעת דיעה. בפרק המדובר מוצגת לקיחת אחריות מצד השוטרים לפי פסק דין של בית משפט. כמו כן מפקדו של השוטר מצולם כשהוא מדבר עם המחלקה על לקיחת אחריות והסקת מסקנות מהמקרה. הטענה ש"שחלק מהסרט שפורסם אמש עלול להשתמע כגיבוי לאלימות שוטרים כלפי אזרחים חרדים" היא מופרכת מיסודה ובעיני המתבונן בלבד".

ממשטרת ישראל נמסר ל'בחדרי חרדים': "הסדרה מחוז ירושלים מספקת לצופים הצצה על פעילות המשטרה המורכבת ברחבי הבירה, ובה טיפול בשפיעה על כל גווניה, טיפול בהפרות סדר אלימות, סיכול טרור ועוד. עובדה היא כי הסדרה זוכה לשבחים ולכמות צפיות ואהדה גדולים בקרב הציבור".

עוד טענו במשטרה, "לצערנו ניכר כי הביקורת מוטה, מגמתית ולוקה בשמיעה סלקטיבית של המבקר. כך ביחס למקרה המתואר, מפקדו של השוטר מתדרך את השוטר וכל צוות השוטרים על לקיחת אחריות והפקת לקחים ואומר מפורשות כי: "השופטת החליטה לקבל את עמדת מח"ש וזה אומר שאנחנו צריכים לקחת את פסק הדין, להבין איפה לא שמנו לב לפרטים הקטנים, נוציא את המסקנות ואנחנו נראה איך אנחנו עולים מ 99 ל 100".

"ליווי השוטר כמפקדו גם ברגעים הקשים הינו מעשה אנושי מהמעלה הראשונה - חובתו הבסיסית של כל מפקד כלפי פקודו ונטילת אחריות על הדברים הטובים והטובים פחות. נדמה לנו ולרוב הצופים בסדרה הזו - כי היא מוכיחה שלכל אזרחי ישראל יש על מי לסמוך וכי עבודת השוטר מסוכנת, מורכבת וחשובה ותכליתה שמירה על שלטון החוק, שלום הציבור ובטחונו. אנו מזמינים גם את קוראי האתר לצפות בה ולהיווכח בעצמם".

אלימות שוטרים מחוז ירושלים תאגיד השידור כאן כאן 11 חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 70 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד