י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
המטבעות זהות לחלוטין

אליהו נתבע בסכום עתק: זייף 5 שקלים

למרות שהוא מרצה בימים אלה 22 חודשי מאסר, לאחר שהורשע בזיוף אלפי מטבעות של 5 שקלים במפעל שהקים לצורך כך בערד, בנק ישראל תובע אזרח ישראלי גם בתביעה אזרחית ודורש פיצויים על נזקים שנגרמו לבנק בעקבות מעשיו

אליהו נתבע בסכום עתק: זייף 5 שקלים
מטבעות מזויפות צילום: דוברות המשטרה

פרקליטות מחוז דרום, בשם בנק ישראל, הגישה לבית המשפט המחוזי בב"ש כתב תביעה בסך של חצי מיליון שקלים נגד אזרח ישראלי בשם אליהו במברון, בגין הפרת זכויות יוצרים של בנק ישראל והרווחים שהפיק מזיוף מטבעות של 5 שקלים בכמויות מסחריות, בשווי של מאות אלפי שקלים, במפעל שהקים לצורך כך בערד.  

כתב התביעה הוגש בהמשך להרשעת הנתבע על סמך הודאתו בהליך פלילי, בביצוע עבירות של זיוף מטבע פשוטה. הנתבע קשר קשר לייצור וזיוף מאות אלפי מטבעות, אותם יבא מטורקיה, כשהם חלקים וזהים בהרכבם למטבעות חמישה שקלים חדשים מקוריים של בנק ישראל. הנתבע רכש מכונות וציוד מקצועיים לצורך הטבעת המטבעות החלקים וזיופם למטבעות 5 ₪, ושכר שטח במפעל בערד, בו הקים פס ייצור לייצור מטבעות 5 שקלים מזויפים, הכל במטרה לסחור בהם. זיוף המטבעות נעשה באיכות מעולה, כך שגם מכונות הבדיקה של בנק ישראל לא זיהו שמדובר במטבעות מזויפים.

הנתבע נתפס על ידי משטרת ישראל, כשברשותו 2,270 מטבעות מזויפים שהיו זהים לחלוטין למטבעות 5 שקלים מקוריים של בנק ישראל. בנוסף, נתפסו ברשותו מטבעות חלקים מוכנים לזיוף בכמות מסחרית.

הנתבע פעל בתחכום רב, כל זאת כשניתן לגביו צו כינוס נכסים. למעשה, הפך הנתבע ל"ספק" של כסף מזויף לצרכי מרמה שונים, תוך שהוא מפר את זכויות היוצרים של בנק ישראל במטבעות הכסף וזאת כדי להפיק רווח כספי עבור עצמו.

בית המשפט המחוזי בבאר שבע הטיל על הנתבע עונש מאסר בפועל של 22 חודשים, אותו הוא מרצה בבית הסוהר בימים אלה, וכן עונשי מאסר על תנאי, קנס ופיצוי. כמו כן, חולטו לאוצר המדינה כל המכונות והציוד ששימשו את הנתבע לשם ביצוע העבירות, וכן ג'יפ מסוג BMW 5X.

התביעה הוגשה כתביעת המשך להליך הפלילי ומטרתה שיפוי בנק ישראל בגין נזקים שנגרמו עקב מעשיו של הנתבע. בנק ישראל, באמצעות פרקליטות מחוז דרום (אזרחי), מבקש מבית המשפט לחייב את הנתבע בתשלום סך של 500,000 שקלים בגין הפרת זכויות יוצרים של הבנק.

בכתב התביעה צוטטו דבריו של מבקר המדינה, מהעת האחרונה, שבחן תופעת זיופי המטבע בישראל, וכך כתב; "בישראל, כמו בשאר העולם, עבירות זיוף מטבע (שטרות ומעות) נעשות על ידי גורמי פשיעה שונים ואף יכולות להתבצע בידי ארגונים עוינים ולשמש למימון פעולות טרור. מעבר לנזק הכלכלי המשמעותי במישור הלאומי, קיומם של מטבעות מזויפים מביא לפגיעה חמורה בציבור ובאמונו במטבע וכן לפגיעה במוניטין הלאומי. זיופים בהיקפים נרחבים עלולים להוביל לאובדן אמונו של הציבור במטבע ולהפסקת השימוש בחלק מהעריכים".
 
התביעה הוגשה באמצעות עוה"ד אנטוניוס מרשי וריקי חדד לנקרי מפרקליטות מחוז דרום (אזרחי), בליווי היחידה לאכיפה אזרחית, פרקליטות מחוז דרום (פלילי), משטרת ישראל ובנק ישראל.

מפרקליטות מחוז דרום (אזרחי) נמסר כי "הפרקליטות רואה חשיבות רבה בשימוש בכלים אזרחיים כמשלימים להליך הליבה הפלילי, לצורך הגנה על קשת האינטרסים בגין הפשעים שמבוצעים כלפי בנק ישראל והמדינה. רשויות אכיפת החוק יתמידו בשימוש בכלים אלה במקרים דומים בעתיד, בכדי לאכוף ולהרתיע גורמים מלפגוע בזכויות היוצרים של הבנק."

מנכ"ל 'בנק ישראל', מר חזי כאלו, אמר בעקבות התביעה: "בנק ישראל ימשיך לפעול בנחישות נגד זייפני מטבע בכל הכלים העומדים לרשותו, בתיאום עם משטרת ישראל והפרקליטות". 

לדבריו, "התביעה נועדה לשלוח מסר מרתיע מאין כמותו לכל מי שמזייף מטבע או שטר וצפויה להגן על הציבור ולצמצם את תופעת הזיופים בעתיד".

"אני מברך את משטרת ישראל על חשיפת הפרשה החמורה ובטוח כי הפרקליטות תדאג למיצוי הדין עם העבריינים המעורבים", כך מנכ"ל בנק ישראל.
 
 

זיוף כסף מעבדת זיוף מטבעות שקלים תביעה אזרחית בנק ישראל כסף מזויף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד