ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
"לעצור את אלימות השוטרים"

"משך לו את הווסט כדי להצמיד אותו לניידת"

הרחוב החרדי מסרב לסלוח ולשכוח את האלימות האכזרית של שוטרי מג"ב כלפי חרדי שלוקה בשכלו ואטימות המשטרה שמתעקשת לא להביע צער או להתנצל על המקרה המזעזע | מחר תתקיים שיירת מחאה בירושלים | אביו של המותקף: "צריך לעצור את האלימות המשטרתית"

"משך לו את הווסט כדי להצמיד אותו לניידת"
התעללות השוטרים בנער צילום: מתוך הסרטון

אמנם חלף שבוע מאז יענקי רוזנברג, בן 23 מנת משכל גבולית, נעצר על ידי המשטרה תוך שהוא נפגע ודם ניגר מפניו, אך בני המשפחה והרחוב החרדי, לא נרגעו כלל ולא קיבלו בעין יפה את הודעת הדוברות של המשטרה בה לא היה שום ביטוי של התנצלות או צער על המקרה.

לטענת המשטרה, כחצי שעה קודם מעצרו של יענקי, במהלך פעילות המשטרה לאכיפה של הקמת מדורות העלולות לסכן חיי אדם, "נתקלו השוטרים באלימות מצד עשרות מתפרעים שכללה זריקות אבנים, חפצים ותקיפת שוטרים", דבר שעד כה לא הוצג תיעוד שכזה. לטענת המשטרה, יענקי תקף שוטרת, וכחצי שעה מאוחר יותר, כך לטענתם, היא זיהתה אותו ואז בוצע המעצר - שתועד מכמה זוויות.

ברשתות החברתיות הופצה הודעה הקוראת לאזרחים לצאת ולמחות בירושלים מתוך "תקווה שהמחאה הזו תגרום למשטרה להשעות את השוטרים האלו ללא שום דחייה ויתנצלו בפניי הבחור ובני משפחתו. ולא בפניי המוסד (שיח סוד) שכל אחד מבין בעצמו את ההבדל" נכתב בהודעה שמקורה לא ידוע.

על פי התכנית, מחר (חמישי) בשעה 18:30 תתקיים שיירת מחאה של רכבים, שתצא מהמקום בו נעצר יענקי ברחוב תחכמוני בשכונת מקור ברוך בירושלים - לכיוון הכנסת. האזרחים נקראו להתאסף בשעה 18:00 ברחוב רש"י פינת תחכמוני לשם תליית שלטים על הרכבים, ומשם לצאת בנסיעה לעבר כנסת ישראל.

מי שניסח את ההודעה, שהתפשטה כאש בשדה קוצים, הדגיש וביקש "נא לא לעורר פרובוקציות ולהתנהג לפי החוק". בשולי ההודעה נכתב כי "המחאה אינה ממומנת ע"י שום גורם ואין תקציב להדפסת שלטים ופלאיירים". ובנתיים, במחלקה לחקירת שוטרים והן במשטרה, נערכת בדיקה, דומה מאוד לחקירה, וזו טרם הסתיימה. המזכרים שכתבו השוטרים הועברו למח"ש ושם בודקים את העניין.

ברוך רוזנברג, אביו של יענקי, אמר היום ל'בחדרי חרדים' כי הוא שמח על המחאה, אך אין באפשרותו להשתתף. "בדיעבד, זה עושה טוב לכולם. צריך לעצור את האלימות המשטרתית. האם המחאה תועיל? צריך לעשות השתדלות" אמר.

המעצר של יענקי שתועד בוידאו, נראה רע מאוד. תחילה, שוטר מג"ב צועד לעבר יענקי ומאחוריו שוטרת בלבוש אזרחי. לאחר דו שיח קצרצר, השוטר תופס בידו של יענקי שמתנגד נחרצות ויורד לכביש. המג"בניק רץ לעברו בסיוע של שוטרים נוספים והם תופסים את יענקי שנשאר שכוב על הכביש.

אזרחים תיעדו את יענקי שוכב על שפת המדרכה כשמפניו ניגר דם, וארבעה שוטרים משתלטים עליו. בסרטונים נשמעים קריאות שונות לעבר השוטרים על מוגבלותו של יענקי. לאחר כדקה, מרימים את יענקי על רגליו ומובילים אותו לעבר ניידת המשטרה. שם הוא נשאר להמתין עד שהאפוטרופוס מגיע לאסוף אותו.

האם שוטר משך באוזנו של יענקי כאשר עמד ליד הניידת וסביבו רק שוטרים? במשטרה טוענים כי הוא רק "משך לו את הווסט, כדי להצמיד אותו לניידת", גם אם נצא מנקודת הנחה שזה נכון, לא ברור מה היה הצורך הדחוף הזה.

אז מה היה לנו? שוטרי מג"ב מוזעקים לעצור חשוד בתקיפת שוטרת. לא מתפקידם לברר מי בדיוק הוא עשה ומתי, אלא לעצור את החשוד כפי שהתבקשו. יענקי שהינו בעל מנת משכל גבולית, שלא מבין למה, מפעיל כוח רב ומתנגד למעצר. המג"בניקים שבזמן אמת אינם יודעים לכאורה על מוגבלותו, בעיקר בגלל שלמראית עין יענקי נראה כאחד האדם, מפעילים עוד יותר כוח כדי לנטרל את התנגדות החשוד, כך שארבעה או חמישה שוטרים יחד מצליחים לעצור אותו, תוך שהוא נפצע ודם ניגר על פניו.

באחד הסרטונים, נראית השוטרת אומרת למצלמה "הוא נגע בי", אך כאמור, במשטרה היא אמרה כי יענקי דחף והפיל אותה לרצפה. רק למפרע, הבינו במשטרה כי לא היו אומרים לעצור אותו אלא להזעיק את האפוטרופוס, אך זהו פרט שלא היה ידוע להם בזמן אמת, כך שמתחקיר ראשוני פנימי של המשטרה השוטרים נהגו כראוי.

"כיום אנו מבינים שהוא כלל לא היה מודע למעשיו, אך זה התברר רק למפרע ולא בזמן אמת" אמר ל'בחדרי חרדים' גורם בכיר במשטרה. ומה באשר לסרטון בו נטען כי שוטר תופס באוזנו של יענקי ומושך אותו? לדברי הגורם, בבחינה מעמיקה של הסרטון, בצפייה בהילוך איטי, נראה כי השוטר תפס אותו ב'ווסט' והצמיד אותו לניידת. בטוח שיש מי שיטען אחרת.

בהודעת הדוברות של המשטרה בעניין, שלא השתנתה מאז נשלחה לראשונה, אין בה שום נימה של התנצלות, ולו על התוצאה. גם במפגש המתוקשר עם "שיח סוד", לא הייתה התנצלות. "נפגשנו עם המשטרה במטרה שהיא תתנצל, אני מקווה שההתנצלות תגיע" אמר הרב שמעון לוי מנכ"ל שיח סוד, בשיחה לאבי מימרן ברדיו קול חי.

ממשטרת ישראל נמסר: במהלך פעילות המשטרה לאכיפה של הקמת מדורות העלולות לסכן חיי אדם בשטחים אסורים בשכונת מקור ברוך בירושלים, נתקלו השוטרים באלימות מצד עשרות מתפרעים שכללה זריקות אבנים, חפצים ותקיפת שוטרים".

"מבירור ראשוני עלה שבמהלך הפעילות תקף צעיר את אחת השוטרות. במהלך המעצר החשוד התנגד, התפרע ונפצע בפניו. מיד לאחר מעצרו ועם בירור מוגבלותו החליט קצין המשטרה שנכח בשטח על שחרורו לאלתר והוא טופל במקום ע"י מד"א".

יחד עם זאת הוסיפו כי "נסיבות האירוע נבדקות ע"י מח"ש ויתוחקרו במלואן ע"י המשטרה ובמידת הצורך ינקטו צעדים מתאימים יופקו הלקחים הנדרשים בהתאם".

אלימות שוטרים הפגנת מחאה מחלקה לחקירת שוטרים לקות שכלית יענקי רוזנברג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד