ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

כ-40 מהחברות הביטחוניות הגדולות יפעילו תכנית למניעת שוחד

החברות התחייבו ל"תכנית הציות" של ה-OECD, שבמרכזה התחייבות לאי-מתן שוחד לפקידי ציבור ברחבי העולם ■ חברה שתסרב לא תקבל היתרי יצוא בטחוני

  • כ"ד אדר התשע"ב
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

כ-40 מהחברות הביטחוניות הגדולות בישראל התחייבו להפעיל את את "תכנית הציות" של ארגון ה-OECD, שבמרכזה התחייבות לאי-מתן שוחד לפקידי ציבור ברחבי העולם. כך נמסר היום ממשרד הביטחון.

מאגף הפיקוח על הייצוא במשרד הביטחון (אפ"י) נמסר, כי חתימה על ההתחייבות היא תנאי למתן רישיונות שיווק ורישיונות ייצוא חדשים. המשמעות היא, שחברה שלא תחתום על ההתחייבות לא תקבל אישורי יצוא ממשרד הביטחון.

לפני כשנה וחצי הצטרפה מדינת ישראל כחברה לארגון ה-OECD. אחד הנושאים המרכזיים העומדים על סדר יומו של הארגון הוא מניעת שחיתות ומתן שוחד לגורמי ציבור זרים. במסגרת זו אף הצטרפה ישראל לאמנת ה-OECD למאבק במתן שוחד לעובדי ציבור זרים ולאמנת האו"ם נגד שחיתות. הגדרת מתן שוחד לעובד ציבור זר כעבירה פלילית הוכנסה במקביל לחוק העונשין הישראלי.

ארגון ה-OECD מיקד תשומת לב רבה בפעילות התעשייה הביטחונית והיצוא הביטחוני הישראלי, והעביר שורה של המלצות למשרד הביטחון ליישום אמנת הארגון. לא ניתן לבצע יצוא בטחוני ללא אישור משרד הביטחון (אפ"י).

כחלק מתהליך זה, דרש מנכ"ל משרד הביטחון מהתעשיות והיצואנים הביטחוניים הישראליים לוודא את תקינות התנהלותם במסגרת עסקאות בינלאומיות, ובכלל זה לגבש וליישם תכנית ציות (Compliance Program) למניעת שחיתות ומתן שוחד לעובדי ציבור זרים. אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני (אפ"י) אף התנה מתן רישיונות שיווק ורישיונות ייצוא ביטחוני חדשים בגיבוש תוכניות ציות. רוב התעשיות שאליהן פנה משרד הביטחון, כבר גיבשו תוכניות ציות, ואחרות נמצאות כעת בתהליכים מתקדמים של גיבושה.

תוכניות ציות מסוג זה הפכו לסטנדרט ברחבי העולם, ובקרב המדינות המפותחות בפרט, והן כוללות עקרונות של קביעת מדיניות חד-ערכית לנהוג ביושר, הגינות ושקיפות. התעשיות שחותמות עליהן מתחייבות לציית לחוקי המדינה ולאמנות בינלאומיות בכל הנוגע למניעת שחיתות ומתן שוחד לגורמי ציבור זרים, עריכת בדיקות נאותות (Due Diligence) טרם התקשרויות ושיתוף פעולה עם גורמים חיצוניים וצדדים שלישיים, מינוי גורמים שישמשו כממוני ציות, הטמעת הכללים בקרב עובדי החברה, וכן עריכת ביקורות חשבונאיות ופיקוח שוטפים.
נשק אמנה מכירה בטחון שוחד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד