י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"זלזלה ופגעה ביודעין בערך מקודש"

'טיסת השבת' לא נשכחה: החרדים תובעים פיצויים - כמה?

חשבתם שהנושא הושתק ונסלח? נוסעי 'טיסת השבת' שגרמה לסערה תקשורתית ולקריאות לחרם על חברת 'אל על' מגיעה לבית המשפט, כאשר 52 נוסעים התאגדו תחת עורך דין ותובעים פיצוי כספי מהחברה, לאחר שזו הבטיחה להם כרטיס טיסה לאירופה

'טיסת השבת' לא נשכחה: החרדים תובעים פיצויים - כמה?
מטוס אל על צילום: משה שי, פלאש 90

כחצי שנה אחרי 'טיסת השבת' הידועה לשמצה, 52 מנוסעי אותה הטיסה, תובעים את חברת 'אל על' בסכום כולל של 364 אלף שקלים, כאשר כל אחד דורש סכום פיצוי של 7,000 שקלים.

כפי שפורסם אז ב'בחדרי חרדים', מדובר בטיסה 002 של אל על מניו יורק לישראל, שיצאה באיחור ניכר משדה התעופה. לדברי חברת אל על, מזג אוויר קיצוני בניו יורק גרם לביטולים ועיכובים גדולים של המראות בקרב מאות טיסות, לרבות טיסות אל על שיצאו ארצה. "נוכח העיכובים והיות ואל על אינה טסה בשבת, החברה נאלצת להנחית את טיסה 002 באתונה", אמרו בחברה.

מעדויות שהגיעו אז ל'בחדרי חרדים', עולה כי מספר שומרי השבת שהיו על הטיסה, גבוה מהמספר שהוצג על ידי אל על והוא מנה כ-180 בני אדם. לדברי אחד הנוסעים, מבחינת החברה, רק מי שהזמין מנת גלאט 63 בסך הכל, נחשב מבחינתם שומר שבת, כך שהם הזמינו רק עבור 55 נפשות חדרי שינה לשבת באתונה.

בכלי התקשורת השונים התפרסמו ידיעות בעניין הטיסה, בהן הציבור החרדי הושמץ כאשר ציינו כי אחדים מהחרדים הרימו יד על הצוות במטוס, על סמך עדויות. שמעון שבס, אחד הנוסעים, כתב בעמוד הפייסבוק שלו כי תוך כדי שינה שמע צעקות "שקרנים, רמאים, וידיים מונפות ומרביצות לדיילות שפורצות בבכי. אם לא ראיתי, לא הייתי מאמין. הוחלט לנחות באתונה ולשחרר את שומרי השבת לקידוש".

מנגד, נוסע ששוחח עם 'בחדרי חרדים', אמר כי שומרי השבת ביקשו לרדת מהמטוס ולעשות את השבת בניו יורק, אך "הם לא אפשרו לנו, כלאו אותנו". בתגובות לערוצי התקשורת נמסר מחברת אל על כי "החברה לא תסבול אלימות כלפי הצוות ותפעל בהתאם לחוק כנגד כל נוסע שתוגש כנגדו תלונה בנחישות וללא פשרות, כפי שעשינו עד היום".

לדברי הנוסעים, "לא נתנו לנו נתונים וזמנים. הדבר המינימלי היה לאפשר לנו לרדת בניו יורק. לא רק לחרדים, אלא ל-180 שומרי שבת".

מחברת 'אל על' מסרו אז בתגובה לכלי התקשורת כי, "מזג אוויר קיצוני בניו יורק גרם לביטולים ועיכובים גדולים של המראות בקרב מאות טיסות של חברות תעופה, לרבות טיסות אל על שיצאו בחמישי בערב ארצה. על אף ביטולי הטיסות הרבים הצלחנו להוציא את טיסה 002 מניו יורק למען נוסעינו, תוך נחיתת ביניים באתונה. אל על דאגה לטיסת המשך לישראל באותו היום עבור הנוסעים".

בתגובה נטען עוד, "כמו כן, נוסעים אשר העדיפו להישאר באתונה בשבת טופלו על ידי נציגי החברה ואל על דואגת להשיבם ארצה בצאת השבת. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו, אולם כאמור העדפנו להוציא הטיסה מניו יורק באותו היום לטובת לקוחותינו. יודגש כי החברה לא תסבול אלימות כלפי הצוות ותפעל בהתאם לחוק כנגד כל נוסע שתוגש כנגדו תלונה בנחישות וללא פשרות, כפי שעשינו עד היום".

הסיפור לא מיהר לרדת מסדר היום ואף גרם לסערה תקשורתית שנמשכה כמה ימים, כאשר בינתיים גם החלה מחאה ואף היו מי שניסו להוביל חרם חרדי נגד החברה - דבר שלא צלח וכעבור שבועיים פירסמה 'אל על' כי תפצה את הנוסעים בכרטיס טיסה לאירופה וזאת בהתאם למחלקה בה טסו באותה טיסה מניו יורק לישראל, לא ברור האם אכן מי מהנוסעים קיבל את הפיצוי וטס, אולם בכל בכתב התביעה ישנה התייחסות לעניין כאשר הנוסעים מכנים את הפיצוי ככזה ש"אינו הולם כלל את עוגמת-הנפש האדירה שנגרמה לתובעים".

כאמור כעת הם תובעים את החברה ודורשים פיצוי כספי, על איחור הגעתם ליעד אחרי כ-35 שעות מהשעה הנקובה בכרטיס. מי שהגיש את התביעה הייצוגית בשם הנוסעים הוא עורך הדין אשר רוטבאום, שכותב כי "אל על, המכנה את עצמה 'חברת התעופה הלאומית של ישראל', זלזלה ופגעה ביודעין בערך מקודש של שמירת השבת, דבר שהסב לנוסעים צער, תסכול ועוגמת-נפש רבה".

עוד הוא טוען בתביעה, כי לו ידעו הנוסעים שומרי השבת כי הטיסה לא תגיע ליעדה בישראל לפני השבת "הם היו עומדים על זכותם ויורדים מהמטוס בנמל התעופה קנדי", וכי רק לאחר ההמראה בידיעה שהמטוס לא יספיק לנחות בישראל, נאמר להם כי הם מונחתים בעל כרחם באתונה.

עורך הדין רוטבאום מציין בשם הנוסעים כי המטוס נחת באתונה כשעה לפני כניסת השבת ונוצר "כאוס ומהומה ששררו בנמל התעופה ובבית המלון, היות שלא היה נציג מטעמה של אל על, הציוד של הנוסעים נשאר במטוס".

יצוין כי ועדת חקירה שהוקמה בינתיים על ידי החברה כדי לבחון את הכשלים שהיו באותה טיסה, לא פורסמו תוצאותיה לציבור עד הלום.

חברת 'אל על' לא הגיבה לתביעה.

טיסת השבת אל על חברת אל על פיצוי כספי תביעה ייצוגית טיסה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד