כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

מתחת לאף של ישראל ביתנו • פרק הדיור עבר בממשלה

בין הסעיפים: 187 אלף יח"ד חדשות, קנסות לקבלנים עצלנים ומלחמה בדירות רפאים • ויש, כמובן, מתנגדים: בגלל מיצוי כושר השתכרות • שרי רוט על מאחורי הקלעים

מתחילים לבנות. פרויקט נדל"ן. צילום ארכיון
מתחילים לבנות. פרויקט נדל"ן. צילום ארכיון



הבוקר (א') אישרה הממשלה את עיקרי פרק הדיור מתוך דו"ח ועדת טרכטנברג.

בין הסעיפים שאושרו, נכלל שיווק קרקעות לבניית 187,000 יחידות דיור במהלך חמש השנים הקרובות, כאשר כ-60% מתוכן ייבנו באזורי הביקור במרכז הארץ, בתל אביב ובירושלים.

בנוסף, יגדל הסיוע המרבי בשכר דירה לזכאי דיור ציבורי ל-3,000 שקלים בחודש, בסך הכול תוספת של 800 מיליון שקל על פני חמש שנים (160 מיליון ש"ח בשנה).

צעד נוסף שצפוי להזרים כמות רבה של דירות לשוק בא להילחם בתופעת דירות הרפאים. על מנת למנוע מצב בו דירות רבות עומדות ריקות, יוכפל גובה הארנונה על דירות שעומדות ריקות במשך למעלה משישה חודשים בשנה. צעד זה עשוי לשחרר לשוק הדיור למעלה מ-15,000 דירות באזורי הביקוש. לצד דירות הרפאים, קיים מספר רב של דירות ריקות אשר נהנות מפטור מלא מארנונה מכיוון שהן הוגדרו בלתי ראויות למגורים. על פי החלטת הממשלה, יוגבל משך הפטור לתשעה חודשים בלבד, ולאחר תקופה זאת, אם בהן לא ישופצו ויוכשרו למגורים, תוטל גם עליהן ארנונה כפולה.

כמו כן, במטרה למנוע תופעה בה קבלנים זוכים במכרזים אך מתמהמהים בבנייה ושיווק הדירות מתעכב, יוטל היטל שיגיע עד ל-10 אחוזים ממחיר הדירה, על כל קבלן שלא ישלים את בניית הפרויקט בתוך שנתיים מקבלת היטל הבנייה.

"לשתף את הדור הצעיר"

מלא שבחים לממשלתו. נתניהו. צילום: יעקב כהן צילום: מלא שבחים לממשלתו. נתניהו. צילום: יעקב כהן
מלא שבחים לממשלתו. נתניהו. צילום: יעקב כהן


את ישיבת הממשלה פתח ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בשבחים אודות ממשלתו הפועלת בנושא הדיור. "פרק הדיור הוא חלק ממאמצה של הממשלה להפחית את יוקר המחיה ולהגדיל את היצע הדירות. מאמץ זה יתגבר היום בכמה צעדים מרחיקי לכת עם החלק הרביעי שאנו מאשרים בחוק. אישרנו את חלק המסים בזכות ניכוי נקודות מס עבור הורים עובדים, ביטלנו מסים עבור אלפי מוצרים, ואישרנו את פרק החינוך, שבו החלטנו על חינוך חינם מגיל שלוש".

נתניהו הוסיף כי "בכל הדברים הללו, אנו רוצים לשתף את הדור הצעיר. נבחר קבוצת צעירים שיגיעו לישיבות ממשלה, יציעו הצעות ויוכלו להשפיע".

לכאורה היו אמורים שרי 'ישראל ביתנו' לכעוס על העברת סעיפי הדיור מבלי שיכללו בהם הקריטריונים המבוקשים על ידם - מיצוי כושר השתכרות. למרבה הפלא, שיבח הנציג הבלתי רשמי של הסיעה בכל הנוגע לנושאי דיור וקריטריונים, שר התיירות סטס מיסז'ניקוב את העברת הסעיפים היום.

"היום מאשרים פרק חשוב של דיור בר-השגה, שמהווה הישג גדול לטובת השכבות החלשות, העולים החדשים, הזקנים ואנשים שמרותקים לכיסאות גלגלים", אמר.

אחר כך, במילים לא ממש חריפות, הוסיף והזהיר כי בכל הנוגע לסעיף כושר ההשתכרות סיעתו לא ויתרה. "הסעיף לא עולה היום, אך אנחנו דורשים שזה יעלה, לכן אנחנו מעכבים את רפורמת המרפסות בכנסת", הבהיר.

איך בדיוק נותרו שרי ישראל ביתנו שלווים ורגועים כאילו לא העבירה הממשלה קריטריונים המנוגדים להשקפת עולמה של הסיעה? התשובה נעוצה באישור של הממשלה להגדיל את הסיוע לשכר דירה לעולים חדשים וכן סיוע לעולים נכים ברכישת דירות. בין השאר תקבל 'ישראל ביתנו' הטבות בסך של 1.5 מיליארד שקל בדמות סעיפי סיוע לעולים חדשים, הגדלת הסיוע בשכר הדירה לעולים, רכישת דירות לעולים נכים הזכאים לדיור ציבורי והגדלת הסיוע במשכנתאות לרכישת דירה לאימהות חד הוריות, שרובן יוצאות מדינות חבר העמים. בהתאם לכך תוארך התקופה שבה מוגדר אדם לעולה חדש מ-10 ל-15 שנה.

זהו המחיר אותו שילמה ממשלת נתניהו בתמורה לשתיקת הכבשים של ישראל ביתנו, ששיגרה לתגובה את שר התיירות ולא את יו"ר הסיעה עצמה, כמקובל בכל נושא שאינו 'קריטי' מבחינתו.

אין טעם להמשיך בדיונים

הציע פשרה. אטיאסצילום: הציע פשרה. אטיאס
הציע פשרה. אטיאס


רק לפני מספר ימים טרפדה 'ישראל ביתנו' את המשך דיוני הוועדה הדנה ברפורמת המרפסות - חוק התכנון והבניה. תחילה היה זה בשל העובדה כי בחוק המתגבש והולך לא נכלל קריטריון כושר ההשתכרות, בהמשך, ולאחר פשרה עם ישראל ביתנו, המשיכה הוועדה את דיוניה אך 'נתקעה' בשנית לאחר שנודע על חתימתו של שר האוצר, יובל שטייניץ, על הקריטריונים של מנהל מקרקעי ישראל מה-30 בינואר, אלו שלא כללו את קריטריון כושר ההשתכרות.

כל עוד ח"כ חמד עמאר הבהיר כי הוא מתנגד לרפורמה, הבין יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן מש"ס, כי אין טעם להמשיך את הדיונים ולהתבזות בהיעדר רוב לאישור הרפורמה.

בתחילה דרשה ישראל ביתנו כי בחוק יכלל במפורש סעיף כושר השתכרות או לחילופין לכלול בוועדה המצומצמת שתחליט בנושא גם שר מטעמם מלבד ראש הממשלה שר השיכון ושר האוצר, החברים בוועדה.

בערבו של יום שני שעבר, הגיע שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, לפגישה אצל ראש הממשלה ובמהלכה הציע פשרה לפיה ייכתב בחוק כי הממשלה היא זו שתאשר.

הבוקר, כאמור, הוכיחה הממשלה כי סעיף הפשרה הנ"ל היה עוד תרגיל שכן אין בכוחה של סיעה אחת, ולו אף גדולה כישראל ביתנו, לתקוע העברת נושא שראש הממשלה חפץ ביקרו ואשר שרי מפלגת ש"ס תומכים בו גם כן. אלא ש'סוכריה' אחרת נוספה לדיל הנ"ל: חבילת הטבות מרשימה למי ש'ישראל ביתנו' חפצים ביקרם, קרי קהל בוחריה הפוטנציאליים.

"ישראל ביתנו למדה מהמפלגות החרדיות איך עובדים", נכתב באחד מכלי התקשורת. לא לכבוד גדול הוא 'לנו', מצד אחד, אך מאידך, יתכן שיש מחיר גם להעברת חוק טל.

ומי קלט את ה'תרגיל'?

ימים יגידו. הרשקוביץ. צילום: קובי הר צביצילום: ימים יגידו. הרשקוביץ. צילום: קובי הר צבי
ימים יגידו. הרשקוביץ. צילום: קובי הר צבי


במהלך הדיון בממשלה, שב והדגיש השר אטיאס כי המאבק שלו בנושא הקריטריונים נועד "שלא להשאיר את החלשים בצדי הדרך". אטיאס הוסיף והבהיר כי סעיף כושר ההשתכרות עבר במועצת מנהל מקרקעי ישראל (בהמשך חתם עליו גם שר האוצר, יובל שטייניץ) וכי עשה זאת בשל אי הסכמת סיעתו לכך "שהחלשים ביותר בחברה, המפוטרים והחלשים, יופלו מול מעמד הביניים. המחאה הכלכלית רצתה לחזק את מעמד הביניים מול החזקים, לא מול החלשים".

גורמים בכירים באוצר, אגב, אינם מסכימים עם אמירה זו ומדגישים כי מיצוי כושר השתכרות אינו כלל שמרע עם השכבות החלשות כי אם רק עם מי שבוחר במודע שלא לעבוד ושלא להתפרנס. אטיאס מגן על האברכים, אז שיגיד זאת בגלוי, למה הוא שם לו עלי תאנה בדמות השכבות החלשות? תהה באוזני גורם בכיר באוצר.

מי שקלט את ה'תרגיל' היה שר המדע והטכנולוגיה, דניאל הרשקוביץ, שהתבטא בנושא באמרו כי "ימים יגידו איך הדברים יתפתחו. צר לי שבין ש"ס לישראל ביתנו, מה שנעלם הוא המבחן הכי חשוב, של מיצוי יכולת ההשתכרות. כל אחד דאג לקבוצה מסוימת, אבל אותם אלה שעובדים ואין ידם משגת – הוזנחו".

גם ח"כ ד"ר נחמן שי מ'קדימה' הגיב בחריפות על ה'דיל'. "המילים החגיגיות של ראש הממשלה אינן יכולות לכבס את העובדה הפשוטה שבמחיר של שוחד מפלגות עצום, מיליארד שקל, הוא קנה את תמיכתה של ישראל ביתנו ובכך זנח את הקריטריון המשמעותי ביותר לדיור בהישג יד - מיצוי כושר השתכרות. ללא קריטריון זה עושה הממשלה את דו"ח טרכטנברג לחוכא ואיטלולא".

אריאל אטיאס בנימין נתניהו ישראל ביתנו קריטריונים דניאל הרשקוביץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד